Ger Gem willen alternatieve Alpha-cursus

Unionist

Ger Gem willen alternatieve Alpha-cursus

Bericht door Unionist »

Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gefopt

Bericht door Gefopt »

Het kan zeker een goede zaak zijn, maar het heeft wel een keerzijde!
In plaats van samenwerken met de bestaande cursus, bouwen de GerGem weer een eigen 'zuiltje'. In deze geseculierde tijd misschien wel handiger om eensgezind naar buiten toe te treden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ds. A. Schreuder schreef:Als ik zie hoeveel kerken de Alphacursus omarmen, die afwijkt van het spoor van de gereformeerde belijdenis, denk ik dat wij een fundamenteel andere weg moeten gaan. Dat vraagt om doordenking: zo moet het niet, maar hoe dan wel?”
Bij alle waardering voor het feit dat erover nagedacht wordt en dat men in elk geval onderstreept dat de gemeente hierin in taak heeft: het is nogal wat om de Alpha-cursus af te serveren met "zo moet het niet", want Alpha "wijkt af van het spoor van de gereformeerde belijdenis". Het moet blijkbaar "fundamenteel anders". Wel, ik ben benieuwd hoe men dat gestalte gaat geven.
Kokje

Bericht door Kokje »

We hebben toch ook de Emmaus-cursus al? (IZB, CGK, GKV)
Waarom dan nog weer een nieuwe cursus?
Unionist

Bericht door Unionist »

Gefopt schreef:Het kan zeker een goede zaak zijn, maar het heeft wel een keerzijde!
In plaats van samenwerken met de bestaande cursus, bouwen de GerGem weer een eigen 'zuiltje'. In deze geseculierde tijd misschien wel handiger om eensgezind naar buiten toe te treden.
Hoe zou je dat concreet willen zien? Een aanhangsel bij de Alphacursus met errata?

Ik ken Alpha niet (helemaal) inhoudelijk, maar weet wel dat er (breder dan in de GG) bezwaren tegen leven. Wellicht kan de GG-cursus (Zeta Zeta) breder gebruikt worden (HHK, rechterkant CGK, PKN) en zelfs in een Engelse vertaling in Engeland, Schotland, Noord-Ierland, Canada, VS... gebruikt worden.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Kokje schreef:We hebben toch ook de Emmaus-cursus al? (IZB, CGK, GKV)
Waarom dan nog weer een nieuwe cursus?
Daar ben ik het mee eens. De Alpha cursus is o.a. doordrenkt met het charismatische gedachtengoed, maar de Emmaus-cursus is een goed alternatief.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kokje schreef:We hebben toch ook de Emmaus-cursus al? (IZB, CGK, GKV)
Die zal in de GG-optiek dus wel "afwijken van het spoor van de gereformeerde belijdenis". En dus moet het "fundamenteel anders". Zo gaat dat...
Unionist

Bericht door Unionist »

Waarom wordt er in veel GKV, CGK en Bondsgemeenten de Alpha gebruitk als er een goed eigen alternatief is?

Dat vind ik veel gekker, eigenlijk.
plebe

Bericht door plebe »

Daar ben ik het mee eens. De Alpha cursus is o.a. doordrenkt met het charismatische gedachtengoed
Is dat zo Dathenum, of heb je dat van horen zeggen.
Kun je dit onderbouwen?
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Dathenum

Bericht door Dathenum »

plebe schreef:
Daar ben ik het mee eens. De Alpha cursus is o.a. doordrenkt met het charismatische gedachtengoed
Is dat zo Dathenum, of heb je dat van horen zeggen.
Kun je dit onderbouwen?
Dat is zo. Ik heb het boekje van de Alpha cursus destijds gelezen, en heb het nog wel ergens liggen. De Alpha cursus is ook ontwikkeld in de charismatische Holy Trinity Brompton (anglicaanse kerk). Vanuit deze kerk heeft zich de Toronto blessing (extreem charismatische uitingen zoals vallen in de geest, maken van dierengeluiden e.d.) zich over Groot Brittannie verspreid. Niet dat dat word gepromoot in de cursus, maar onbijbelse charismatische invloeden zijn zeer duidelijk merkbaar in de cursus. Lees bijvoorbeeld het gedeelte hoe je in tongen moet gaan spreken. Als ik me het goed herinner staat dat er zo ongeveer dat je je open moet stellen voor iets (volgens het boekje de Heilige Geest), je moet een zin als een mantra gaan herhalen, dit volhouden en wachten tot het overgaat in het spreken van onverstaanbare klanten onder invloed/controle van de "Heilige Geest".
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Dathenum schreef:Niet dat dat word gepromoot in de cursus, maar onbijbelse charismatische invloeden zijn zeer duidelijk merkbaar in de cursus. Lees bijvoorbeeld het gedeelte hoe je in tongen moet gaan spreken. Als ik me het goed herinnert staat dat er dat je je open moet stellen voor iets (volgens het boekje de Heilige Geest), je moet een zin als een mantra gaan herhalen, dit volhouden en wachten tot het overgaat in het spreken van onverstaanbare klanten onder invloed/controle van de "Heilige Geest".
Een cursus staat of valt met de mensen die het verzorgen. En ik denk dat er maar weinig cursussen zijn waarvan de cursusleiders niet tegen de deelnemers zullen zeggen: "dat staat er nu wel, maar..." Kortom: het zal heel goed mogelijk zijn, de Alpha-cursus op grond van dat boekje af te serveren. Dat neemt niet weg dat, zoals Unionist al opmerkte, de Alpha-cursus veelvuldig wordt gebruikt, óók in gemeenten die van dat charismatische gedachtengoed graag afstand willen bewaren.
Marnix

Bericht door Marnix »

Inderdaad. De Alpha-cursus behandelt een aantal onderwerpen, en de invulling van de avonden wordt heel sterk bepaald door de cursisten. Wij hebben in de kerk ook Alpha-cursus het "hoe spreek je in tongen" wordt echt niet behandeld hoor :)

Ik zie het probleem niet zo.... je kan toch eigen aanvulling geven enzo...? De opzet van de Alpha-cursus is gewoon erg fijn, 9 avonden bij elkaar... en een weekend samen weg... samen eten, wat voor een vertrouwelijke open sfeer zorgt etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Hendrikus schreef:[óók in gemeenten die van dat charismatische gedachtengoed graag afstand willen bewaren.
Zouden zij dan niet zeer verheugd zijn in een andere cusus die aan hun wensen van invulling voldoet? Of moeten we omwille van het niet verdeeld raken maar de Alpha cursus gebruiken?
Zeker kan een Alpha cursus goed gebruikt worden, maar ik denk wel dat het goed is om te streven naar een cursus die ook voldoet aan onze invulling.
We gebruiken op refo-scholen ook aardrijkskunde boeken waarbij de evolutie (bij voorkeur) niet als 'de oorsprong' geleerd wordt.
Het kán wel, maar liever niet.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

olfie schreef:Zouden zij dan niet zeer verheugd zijn in een andere cusus die aan hun wensen van invulling voldoet?
Daarom zei ik ook "ik ben benieuwd hoe men dat gestalte gaat geven".
Ik word soms een beetje kriegel van zulke uitspraken als "zo moet het niet", "Alpha wijkt af van het spoor van de gereformeerde belijdenis" en "het moet fundamenteel anders" als dat wordt gezegd door mensen die er zelf (nog) niks tegenover te bieden hebben.
Ontwikkel dan eerst zelf beter materiaal, voor je een ander de grond in gaat boren...
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Hendrikus schreef:Ontwikkel dan eerst zelf beter materiaal, voor je een ander de grond in gaat boren...
maar dat gaan ze nu toch ook doen?
weer het wiel uitvinden....
Plaats reactie