sollicitatie van een predikant

Plaats reactie
helma

sollicitatie van een predikant

Bericht door helma »

Ik vond een oud krantenknipsel in een boek
en vond het wel lezens(w)aardig. Lees mee:

Sollicitatie

Bij een hervormde Gemeente in Scheveningen is een predikantsplaats vacant
In een vergadering van de kerkenraad deelde een ouderling mee, dat er een brief was binnengekomen van een sollicitant. De brief luidde als volgt:

"Weleerwaarde en eerwaarde heren,
Aangezien ik vernomen heb dat er een vacature is in uw gemeente, ben ik zo vrij naar deze open plaats te solliciteren.
Ik heb heel wat eigenschappen, die u -naar ik meen- zult waarderen.
Ik heb in mijn leven met kracht kunnen preken, dat de mens kennis van zonde bekomt door de wet.
Bovendien heb ik altijd de mensen gepredikt dat God zondaren wil bekeren en dat het enkel vrije genade is als de mens bekeerd wordt. En ik heb ook enig succes als auteur gehad.
Sommigen zeggen dat ik goed organiseren kan.
In de meeste plaasten waar ik geweest ben, heb ik een leidende rol gespeeld. Maar er zijn enkele mensen die enige dingen op me tegen hebben.
Ik ben boven de vijftig
Ik heb nooit in enige plaats langer gepreekt dan drie of vier jaar achter elkaar.
Sommige standplaatsen heb ik moeten verlaten, nadat door mijn werk oneneigheden en opstootjes waren voorgekomen.
Ook moet ik toegeven dat ik drie keer in de gevangenis heb gezeten, maar dat was niet door mijn schuld. Mijn gezondheid is niet best, hoewel ik nog een heleboel verzetten kan.
Ik heb in mijn oude vak moeten werken om er iets bij te verdienen, om rond te komen. De gemeenten waar ik heb gearbeid, waren heel klein, ofschoon ze in grote steden waren gelegen.
Ik heb niet al te best kunnen opschieten met de kerkelijke kopstukken in de verschillende steden waar ik heb gepredikt. Zelfs hebben sommigen van hen mij bedreigd en voor de rechter gedaagd, en nog erger - mij lichamelijk letsel toegebracht.
Ik kan administratief maar slechts uit de weg. Men weet van mij te vertellen, dat ik vergeet wie ik heb gedoopt.
Toch hoop ik dat u mij kunt gebruiken.
Ik zal mijn uiterste best doen, ook als ik zal moeten werken met de handen voor een bijverdienste"

Na voorlezing vroeg de ouderling of de leden van de kerkeraad iets voelden voor deze sollicitant, maar unaniem achtte men een man die kennelijk ziekelijk, lastig en verstrooid was, die ruzie maakte en zelfs vocht en in de gevangenis had gezeten, ongeschikt voor het ambt.
Er heerste zelfs verontwaardiging.
Toen men informeerde wie deze sollicitant was, antwoordde de ouderling: De apostel Paulus.
Hij bleek de brief zelf te hebben samengesteld uit de gegevens over het leven van Paulus, die de bijbel verstrekt.

(de Groene Amsterdammer)
Christiaan

Re: sollicitatie van een predikant

Bericht door Christiaan »

helma schreef:Ik vond een oud krantenknipsel in een boek
en vond het wel lezens(w)aardig. Lees mee:

Sollicitatie

Bij een hervormde Gemeente in Scheveningen is een predikantsplaats vacant
In een vergadering van de kerkenraad deelde een ouderling mee, dat er een brief was binnengekomen van een sollicitant. De brief luidde als volgt:

"Weleerwaarde en eerwaarde heren,
Aangezien ik vernomen heb dat er een vacature is in uw gemeente, ben ik zo vrij naar deze open plaats te solliciteren.
Ik heb heel wat eigenschappen, die u -naar ik meen- zult waarderen.
Ik heb in mijn leven met kracht kunnen preken, dat de mens kennis van zonde bekomt door de wet.
Bovendien heb ik altijd de mensen gepredikt dat God zondaren wil bekeren en dat het enkel vrije genade is als de mens bekeerd wordt. En ik heb ook enig succes als auteur gehad.
Sommigen zeggen dat ik goed organiseren kan.
In de meeste plaasten waar ik geweest ben, heb ik een leidende rol gespeeld. Maar er zijn enkele mensen die enige dingen op me tegen hebben.
Ik ben boven de vijftig
Ik heb nooit in enige plaats langer gepreekt dan drie of vier jaar achter elkaar.
Sommige standplaatsen heb ik moeten verlaten, nadat door mijn werk oneneigheden en opstootjes waren voorgekomen.
Ook moet ik toegeven dat ik drie keer in de gevangenis heb gezeten, maar dat was niet door mijn schuld. Mijn gezondheid is niet best, hoewel ik nog een heleboel verzetten kan.
Ik heb in mijn oude vak moeten werken om er iets bij te verdienen, om rond te komen. De gemeenten waar ik heb gearbeid, waren heel klein, ofschoon ze in grote steden waren gelegen.
Ik heb niet al te best kunnen opschieten met de kerkelijke kopstukken in de verschillende steden waar ik heb gepredikt. Zelfs hebben sommigen van hen mij bedreigd en voor de rechter gedaagd, en nog erger - mij lichamelijk letsel toegebracht.
Ik kan administratief maar slechts uit de weg. Men weet van mij te vertellen, dat ik vergeet wie ik heb gedoopt.
Toch hoop ik dat u mij kunt gebruiken.
Ik zal mijn uiterste best doen, ook als ik zal moeten werken met de handen voor een bijverdienste"

Na voorlezing vroeg de ouderling of de leden van de kerkeraad iets voelden voor deze sollicitant, maar unaniem achtte men een man die kennelijk ziekelijk, lastig en verstrooid was, die ruzie maakte en zelfs vocht en in de gevangenis had gezeten, ongeschikt voor het ambt.
Er heerste zelfs verontwaardiging.
Toen men informeerde wie deze sollicitant was, antwoordde de ouderling: De apostel Paulus.
Hij bleek de brief zelf te hebben samengesteld uit de gegevens over het leven van Paulus, die de bijbel verstrekt.

(de Groene Amsterdammer)
Ja, dat is ook wel mooi.
Denk ook eens aan de Heere Jezus, zo´n Messias wilde de meeste toch echt niet, en die moest de onderdrukking van Rome weg nemen. Men vindt vaak dat mensen aan hun voorwaarden moeten voldoen.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
wim

Bericht door wim »

Nou, ik begreep al heel snel dat dit Paulus moest zijn. De kerkenraadsleden waren volgens mij niet echt thuis in de bijbel.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

wim schreef:Nou, ik begreep al heel snel dat dit Paulus moest zijn. De kerkenraadsleden waren volgens mij niet echt thuis in de bijbel.
Ik heb kort geleden een topic geopend dat ten minsten eenderde van de schrift niet wordt gelezen. En ik denk dat bijbelkennis over het algemeen steeds minder wordt.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Unionist

Bericht door Unionist »

Een colelga van mij heeft zo'n soort verhaal weleens bij zijn onderwijsjubileum vertelt. Hij prikkelde ons n.a.v. het toelatingsbeleid in het ref. onderwijs.

Hij gaf een case, waarin hij zich afvroeg of een leerling wel toegelaten zou worden. Alle omschrijvingen bij elkaar nemend, ging het over de Heere Jezus.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Een colelga van mij heeft zo'n soort verhaal weleens bij zijn onderwijsjubileum vertelt. Hij prikkelde ons n.a.v. het toelatingsbeleid in het ref. onderwijs.

Hij gaf een case, waarin hij zich afvroeg of een leerling wel toegelaten zou worden. Alle omschrijvingen bij elkaar nemend, ging het over de Heere Jezus.
Kun je die tekst nog boven water krijgen? Ik ben erg benieuwd!
Petrus

Bericht door Petrus »

Waarmee maar weer eens aangetoond wordt, dat mensen zélf regels en voorwaarden opstellen waaraan andere gemeten worden, zónder het oordeel aan God zélf over te laten: "het biddend opzien"
helma

Bericht door helma »

Unionist schreef:Een colelga van mij heeft zo'n soort verhaal weleens bij zijn onderwijsjubileum vertelt. Hij prikkelde ons n.a.v. het toelatingsbeleid in het ref. onderwijs.

Hij had zeker "Het Bezoek'' van Adrian Plass gelezen.....
Unionist

Bericht door Unionist »

Hendrikus schreef:

Kun je die tekst nog boven water krijgen? Ik ben erg benieuwd!
ik zal eens informeren.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Plaats reactie