Kamer akkoord met verbod op pedagogische tik
Uitgegeven: 13 september 2006 18:40
Laatst gewijzigd: 13 september 2006 19:29
DEN HAAG - Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt mag straks nog. Maar achteraf opzettelijk een kind fysiek of geestelijk pijn doen uit opvoedkundig oogpunt niet meer. Dat vindt niet alleen minister Piet Hein Donner (Justitie). De meerderheid van de Tweede Kamer steunt zijn plan om dat in het Burgerlijk Wetboek te verbieden.
Dat bleek woensdag tijdens de behandeling van het voorstel om het gebruik van geestelijk of lichamelijk geweld tegen kinderen te verbieden. Ook enige andere vernederende behandeling van kinderen door ouders of opvoeders wordt daarmee verboden.
Strafrecht
Volgens Donner is kindermishandeling al verboden in het strafrecht. Maar ouders konden zich in het verleden nog beroepen op het zogenoemde ouderlijk tuchtrecht. De wetswijziging moet dat onmogelijk maken en strafrechters de gelegenheid geven op te treden als zij menen dat er sprake is van kindermishandeling. Bovendien is het een steun in de rug van hulpverleners die te maken hebben met ouders die hardhandig zijn.
De minister erkent dat hij met zijn wetsvoorstel inbreuk doet op de eigen verantwoordelijkheid van ouders. Maar volgens hem is de groei van het aantal meldingen van kindermishandeling en de toename van geweld een reden om dit toch te doen. "Ik zie niet in hoe we dit probleem op dit moment anders kunnen oplossen."
Norm
De wet is bedoeld als een signaal aan ouders. Zij moeten begrijpen dat de norm is dat geweld, mentaal of fysiek, tegen kinderen niet mag. Onderzoek uit Duitsland wijst volgens de minister uit dat zo'n verbod effect heeft. Daar is minder fysiek geweld en is de acceptatie van het verbod toegenomen sinds het is ingevoerd, zei de minister.
De wet moet worden ingevoerd in combinatie met een publiekscampagne, voorlichting voor hulpverleners en opvoedingsondersteuning aan ouders die gewend zijn te slaan. Maar de minister erkent ook dat het een weg van lange adem is. "Ik geloof ook niet dat hiermee in één klap alle problemen de wereld uit zijn."
Hoeveel kinderen in Nederland worden mishandeld, is niet bekend. Schattingen lopen uiteen van 50.000 tot 80.000 kinderen per jaar. Eind 2006 verschijnt een onderzoek dat hardere cijfers moet opleveren.
Bron: nu.nl
Uitgegeven: 13 september 2006 18:40
Laatst gewijzigd: 13 september 2006 19:29
DEN HAAG - Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt mag straks nog. Maar achteraf opzettelijk een kind fysiek of geestelijk pijn doen uit opvoedkundig oogpunt niet meer. Dat vindt niet alleen minister Piet Hein Donner (Justitie). De meerderheid van de Tweede Kamer steunt zijn plan om dat in het Burgerlijk Wetboek te verbieden.
Dat bleek woensdag tijdens de behandeling van het voorstel om het gebruik van geestelijk of lichamelijk geweld tegen kinderen te verbieden. Ook enige andere vernederende behandeling van kinderen door ouders of opvoeders wordt daarmee verboden.
Strafrecht
Volgens Donner is kindermishandeling al verboden in het strafrecht. Maar ouders konden zich in het verleden nog beroepen op het zogenoemde ouderlijk tuchtrecht. De wetswijziging moet dat onmogelijk maken en strafrechters de gelegenheid geven op te treden als zij menen dat er sprake is van kindermishandeling. Bovendien is het een steun in de rug van hulpverleners die te maken hebben met ouders die hardhandig zijn.
De minister erkent dat hij met zijn wetsvoorstel inbreuk doet op de eigen verantwoordelijkheid van ouders. Maar volgens hem is de groei van het aantal meldingen van kindermishandeling en de toename van geweld een reden om dit toch te doen. "Ik zie niet in hoe we dit probleem op dit moment anders kunnen oplossen."
Norm
De wet is bedoeld als een signaal aan ouders. Zij moeten begrijpen dat de norm is dat geweld, mentaal of fysiek, tegen kinderen niet mag. Onderzoek uit Duitsland wijst volgens de minister uit dat zo'n verbod effect heeft. Daar is minder fysiek geweld en is de acceptatie van het verbod toegenomen sinds het is ingevoerd, zei de minister.
De wet moet worden ingevoerd in combinatie met een publiekscampagne, voorlichting voor hulpverleners en opvoedingsondersteuning aan ouders die gewend zijn te slaan. Maar de minister erkent ook dat het een weg van lange adem is. "Ik geloof ook niet dat hiermee in één klap alle problemen de wereld uit zijn."
Hoeveel kinderen in Nederland worden mishandeld, is niet bekend. Schattingen lopen uiteen van 50.000 tot 80.000 kinderen per jaar. Eind 2006 verschijnt een onderzoek dat hardere cijfers moet opleveren.
Bron: nu.nl
Re: Kamer akkoord met verbod op pedagogische tik
Ik ben bang, dat mijn vingers in dat geval de dupe worden.Lydianne schreef:Een tik op de vingers die voorkomt dat een snoeppot geplunderd wordt mag straks nog.

-
tik
Ik denk dat wij als ouders strafbaar zijn. Iedereen geeft wel eens een pedagogisch tik met uitleg erbij waarom je die tik geeft. Ik heb er zelf heel veel moeite mee om mijn kids tikken te geven. Gebruik liever time-out.Lydianne schreef:Bovenstaande heb ik vanmiddag gepost. Ik ben benieuwd of hier mensen zijn wie het lukt om hun kinderen op te voeden zonder hun ooit een tik te geven. Ik denk dat dan heel wat ouders strafbaar bevonden zullen worden.
Wij hebben onze zoon één keer bewust een pak slaag gegeven.
Nadat hij vier keer fikkie had gestookt hebben wij gezegd: nog ;een keer en je gaat over de knie, we vinden het niet leuk om te doen maar het moet!
Nadien heeft hij het nooit meer gedaan. Onze zoon is licht-autistisch. Op een oudercursus van de Eleos hebben wij andere mogelijkheden geleerd om je kind zover te krijgen dat hij zulke gevaarlijke dingen niet meer doet

Waar ligt de grens tussen 'een tik' en 'kindermishandeling?'
Ik schat dat je voor een portie billenkoek geen boete krijgt, maar dat je bij mishandeling op dit wetsartikel gepakt gaat worden.
Net als bij onze school vroeger. Daar stond op het plein een bordje "Verboden toegang". Wij speelden daar na schoolrijd gewoon, no problem. Maar als er gajes kwam die zich hinderlijk gedroeg, dan konden ze op grond van dat bordje weggejaard worden.
Net als bij onze school vroeger. Daar stond op het plein een bordje "Verboden toegang". Wij speelden daar na schoolrijd gewoon, no problem. Maar als er gajes kwam die zich hinderlijk gedroeg, dan konden ze op grond van dat bordje weggejaard worden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Re: tik
Bij jullie heeft het bewust gegeven 'pak slaag' dus toch geholpen. Waarom zou dit dan vanuit opvoedkundig oogpunt bekeken niet goed zijn?uitgeworpen schreef:Ik denk dat wij als ouders strafbaar zijn. Iedereen geeft wel eens een pedagogisch tik met uitleg erbij waarom je die tik geeft. Ik heb er zelf heel veel moeite mee om mijn kids tikken te geven. Gebruik liever time-out.Lydianne schreef:Bovenstaande heb ik vanmiddag gepost. Ik ben benieuwd of hier mensen zijn wie het lukt om hun kinderen op te voeden zonder hun ooit een tik te geven. Ik denk dat dan heel wat ouders strafbaar bevonden zullen worden.
Wij hebben onze zoon één keer bewust een pak slaag gegeven.
Nadat hij vier keer fikkie had gestookt hebben wij gezegd: nog ;een keer en je gaat over de knie, we vinden het niet leuk om te doen maar het moet!
Nadien heeft hij het nooit meer gedaan. Onze zoon is licht-autistisch. Op een oudercursus van de Eleos hebben wij andere mogelijkheden geleerd om je kind zover te krijgen dat hij zulke gevaarlijke dingen niet meer doet:
Waar ligt de grens tussen 'een tik' en 'kindermishandeling?'
Vanuit mijn werk weet ik dat in veel gevallen van kindermishandeling justitie niet tot strafvervolging over gaat omdat er een vage grens was tussen pedagogische tik en mishandeling. Daarom goed dat het in zijn geheel strafbaar te stellen om de twijfelgevallen op die artikelen toch te kunnen vervolgen.
De uitleg van Unionist over dat schoolplein is volgens mij de juiste.
De uitleg van Unionist over dat schoolplein is volgens mij de juiste.
- Miscanthus
mwah, dat is wellicht wat te zwart gezien. Ik denk dat het belangrijkste argument was dat er veel te veel kindermishandeling voorkomt en dat men dat effectiever wil aanpakken. Dat is een goed streven, want kinderen zijn de zwakkere partij die afhankelijk zijn van de bescher,ing van ouderes. Als ouders geen bescherming bieden, maar juist een bedreiging vormen, moet de overheid in kunnen grijpen en het kind " veiligheid te bieden.geledu schreef:volgens mij ademt deze wet toch de sfeer uit van het individualisme.
Het goede van de mens, een kind vrij laten in zijn keuzes.
Je wordt gedwongen om je kind vrij op te voeden.
Misschien zie ik het wat te somber in, maar volgens mij zit er meer achter dan wat we in eerste instantie zouden denken.
dat is heel wat anders dan vrij opvoeden. je kunt je kind ook heel streng opvoeden zonder 1 tik.
Ook kun je je kind geestelijk mishandelen. Dat is minstens zo erg.
(Dat kinderen 's zondags niet buiten mogen spelen vind ik eigenlijk ook een discutabele zaak).
- Miscanthus
- Christiaan
Dat hoeft niet er is verschil tussen een tik en echt slaan.arti schreef:Goed idee van Donner. Op deze manier kan het slaan van kinderen helemaal verboden worden.
Ze houden er namelijk een trauma aan over.
Er zijn ouders die echt erg hard slaan. Maar is een tik altijd fout??
Ik denk van niet.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
In de meeste gevallen gaat een tik toch verder. Ouders moeten gewoon hun handen thuis houden.Christiaan schreef:Dat hoeft niet er is verschil tussen een tik en echt slaan.arti schreef:Goed idee van Donner. Op deze manier kan het slaan van kinderen helemaal verboden worden.
Ik denk van niet.
Als kinderen elkaar slaan wordt er in de meeste gevallen toch ook wat van gezegd? Waarom zouden ouders dan wel mogen slaan? Ze hebben toch al een machtspositie.
- Christiaan
Ja en nee. Ik zie zelf meer het onderscheid. In of er een goede reden voor is.arti schreef:In de meeste gevallen gaat een tik toch verder. Ouders moeten gewoon hun handen thuis houden.Christiaan schreef:Dat hoeft niet er is verschil tussen een tik en echt slaan.arti schreef:Goed idee van Donner. Op deze manier kan het slaan van kinderen helemaal verboden worden.
Ik denk van niet.
Als kinderen elkaar slaan wordt er in de meeste gevallen toch ook wat van gezegd? Waarom zouden ouders dan wel mogen slaan? Ze hebben toch al een machtspositie.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)