Werken op zondag: zélf of een ánder voor jou??
Werken op zondag: zélf of een ánder voor jou??
Tja, dat werken op zondag, dat hakt er aardig in in refoland..........
not done, met de Bijbel in de hand, en terecht!
Maar, goed, jij werkt dus op zondag principiëel niet.
Maar hoe ga je daar mee om, als je in "de werken der barmhartigheid" bent gelegerd? Je hebt toch tevoren gekozen voor een baan waarvan je tevoren wist dat je dan ook op zondag zou moeten werken? Ook ánder werk dat op zondag gedaan wordt, daar heb je dan tevoren voor gekozen. Had je dan geen baan kunnen zoeken in bedrijfstakken waar geen zondagsarbeid voorkomt?
En wat te doen als je op zondag gebruik maakt van de arbeid van derden die wél op zondag voor (o.a.) JOU aan het werk zijn??
Doe je dat of doe je dat niet? En wat dan wel en wat dan niet??
not done, met de Bijbel in de hand, en terecht!
Maar, goed, jij werkt dus op zondag principiëel niet.
Maar hoe ga je daar mee om, als je in "de werken der barmhartigheid" bent gelegerd? Je hebt toch tevoren gekozen voor een baan waarvan je tevoren wist dat je dan ook op zondag zou moeten werken? Ook ánder werk dat op zondag gedaan wordt, daar heb je dan tevoren voor gekozen. Had je dan geen baan kunnen zoeken in bedrijfstakken waar geen zondagsarbeid voorkomt?
En wat te doen als je op zondag gebruik maakt van de arbeid van derden die wél op zondag voor (o.a.) JOU aan het werk zijn??
Doe je dat of doe je dat niet? En wat dan wel en wat dan niet??
Inderdaad goed om eens bij stil te staan.
-Bv abonnee worden van een krant die maandagochtend wordt gepost maar zondag's is gedrukt?
-Je post op zaterdag op de bus doen terwijl je weet dat het dan zondags wordt verwerkt?
Voordat je het weet werk je indirect mee met zondag's arbeid en maak je werkaanbod zodat bedrijven zondags mensen aan het werk moet hebben.
Overigens werk ik zelf wel op zondag daar ik werkzaam ben bij de politie. Zelf voor gekozen, wist de consequenties. Op het moment dat mijn dienst erop zit is het rustdag. Soms geeft dit wel een spanningsveld. Collega's onbieden mensen voor verhoor. Heb ik zelf moeite mee. Kan ook maandag. Dit geld het zelfde voor afhandeling van administratie.
-Bv abonnee worden van een krant die maandagochtend wordt gepost maar zondag's is gedrukt?
-Je post op zaterdag op de bus doen terwijl je weet dat het dan zondags wordt verwerkt?
Voordat je het weet werk je indirect mee met zondag's arbeid en maak je werkaanbod zodat bedrijven zondags mensen aan het werk moet hebben.
Overigens werk ik zelf wel op zondag daar ik werkzaam ben bij de politie. Zelf voor gekozen, wist de consequenties. Op het moment dat mijn dienst erop zit is het rustdag. Soms geeft dit wel een spanningsveld. Collega's onbieden mensen voor verhoor. Heb ik zelf moeite mee. Kan ook maandag. Dit geld het zelfde voor afhandeling van administratie.
Re: Werken op zondag: zélf of een ánder voor jou??
Ik werk in de gehandicaptenzorg op een Kinderdagcentrum. Deze is op zondag niet open, de tijden zijn net als op een basisschool doordeweeks. Ik heb ook 3 jaar ingevallen op een Gezinsvervangend tehuis. Hier heb ik wel eens op zondag gewerkt. Ik kon er alleen niet aan wennen. Natuurlijk hebben deze mensen verzorging nodig op zondag en ook dan moet je er voor ze zijn, maar ik vond het heel vervelend dat ik hierdoor zelf 1 of meerdere kerkdiensten misliep. Daarom ben ik blij, dat ik nu op een Dagcentrum werk. Ik zou ook niet anders meer willen...
En ik probeer er wel rekening mee te houden dat ik anderen niet op zondag voor mij laat werken. Ik doe niet op vrijdag na 5 uur of zaterdag brieven op de post. (Hoewel anderen dan sowieso toch op zondag moeten werken ook al doe ik dat niet.)
Ook koop ik niets op zondag en ben ik geen lid van een krant of tijdschrift waarvoor op zondag gewerkt wordt.
En ik probeer er wel rekening mee te houden dat ik anderen niet op zondag voor mij laat werken. Ik doe niet op vrijdag na 5 uur of zaterdag brieven op de post. (Hoewel anderen dan sowieso toch op zondag moeten werken ook al doe ik dat niet.)
Ook koop ik niets op zondag en ben ik geen lid van een krant of tijdschrift waarvoor op zondag gewerkt wordt.
- Christiaan
Als je het zo gaat bekijken mag je dan nog wel het licht kmopje omzetten. Die energie wordt op gewekt, en in die centrales werken ook mensen, omdat jij je lichtje aan wilt doen.BJD schreef:Inderdaad goed om eens bij stil te staan.
Mag Hendrikus morgen dan nog orgel gaan spelen, orgel motor
stroom, energie centrale ect.
Mag Petrus dan nog wel zijn computer aan zetten???
Dat lijkt mij vreemd. De post werkt maar ook de mensen in de energiecentrale, wel eens over na gedacht????
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Misschien is dit een aardig artikeltje:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1085
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1085
Ik heb dus het RD, dat ná middernacht in de nacht van zondag op maandag wordt gedrukt. Consequentie is dan wel dat je heel veel nieuws van zaterdag vindt. Maar het kant-en-klare in hapklare brokken aangeleverde nieuws van het wereldtoneel (dat écht niet stilstaat) moeten nog wél meegenomen worden. Helaas ook een consequentie van de krant in een woelige en verharde wereld die van God los is.BJD schreef:Inderdaad goed om eens bij stil te staan.
-Je post op zaterdag op de bus doen terwijl je weet dat het dan zondags wordt verwerkt?.
Post gaat uiterlijk donderdagmiddag op de bus, omdat de post in deze omgeving héél traag werkt, en de kans groot is dat mijn post in het weekend wordt afgehandeld.
Spoedeisende post fax ik altijd in de loop van vrijdag/zaterdag door, met de aanzegging dat de originele brief per separate post komt.
Mensen die in de werken der barmhartigheid werkzaam zijn, de nutsbedriven, petrochemie, politie en soortgelijke werksoorten mogen (ook wat de SGP betreft) op zondag hun noodzakelijke arbeid doen.Christiaan schreef:
Als je het zo gaat bekijken mag je dan nog wel het licht kmopje omzetten. Die energie wordt op gewekt, en in die centrales werken ook mensen, omdat jij je lichtje aan wilt doen.
Dat lijkt mij vreemd. De post werkt maar ook de mensen in de energiecentrale, wel eens over na gedacht????
De SGP heeft in de Banier van afgelopen week daar helder licht over laten schijnen n.a.v. dse nieuwe arbeidstijdenwet.
- Christiaan
Dat zeg ik niet!!Dianne schreef:Christiaan, sommige dingen kun je niet ontlopen, dat snap je zelf ook wel. In de winter heb je gewoon licht en elektriciteit nodig en moet je ook je eten warm maken.
Maar er zijn mensen waar dit van hoorde al langer geleden,
en je dan bijna een schuld gevoel willen aan praten, van weet wel als jij het licht aan doet dat er ook mensen voor je moeten werken.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Post op zaterdag in de brievenbus gooien of lid zijn van een krent die op zondag werkt vind ik heel wat anders dan een lichtknopje of het gebruik van een orgel.Christiaan schreef:Dat zeg ik niet!!Dianne schreef:Christiaan, sommige dingen kun je niet ontlopen, dat snap je zelf ook wel. In de winter heb je gewoon licht en elektriciteit nodig en moet je ook je eten warm maken.
en je dan bijna een schuld gevoel willen aan praten, van weet wel als jij het licht aan doet dat er ook mensen voor je moeten werken.
De gewone zaken als water, stroom, verwarming heb je nodig. Deze zaken zijn nodig in ons dageljks leven. Ik roep zeker een storingsmonteur op als ik storing heb met mijn elektriciteit. Het lijkt mij dan ook geen probleem om storingsdiensten te draaien als elektromonteur, loodgieter. Dit is voor mij een geheel andere zaak als bv de post. Dat kan je anders doen.Christiaan schreef:Als je het zo gaat bekijken mag je dan nog wel het licht kmopje omzetten. Die energie wordt op gewekt, en in die centrales werken ook mensen, omdat jij je lichtje aan wilt doen.BJD schreef:Inderdaad goed om eens bij stil te staan.
Het gaat voor mij ook niet om de grens te zoeken wat ik mag. Het gaat er mij om wat ik wil en kan verantwoorden. Uiteraard zullen sommige zaken met een kleiner of ruimer geweten anders liggen.
- Christiaan
Ik vindt het niet zo verschil, maar ik post een brief ook gewoon op zaterdag.Dianne schreef:Post op zaterdag in de brievenbus gooien of lid zijn van een krent die op zondag werkt vind ik heel wat anders dan een lichtknopje of het gebruik van een orgel.Christiaan schreef:Dat zeg ik niet!!Dianne schreef:Christiaan, sommige dingen kun je niet ontlopen, dat snap je zelf ook wel. In de winter heb je gewoon licht en elektriciteit nodig en moet je ook je eten warm maken.
Ik niet. Ik wil niet dat mensen op zondag moeten werken om mijn post te sorteren.Christiaan schreef:Ik vindt het niet zo verschil, maar ik post een brief ook gewoon op zaterdag.Dianne schreef:Post op zaterdag in de brievenbus gooien of lid zijn van een krent die op zondag werkt vind ik heel wat anders dan een lichtknopje of het gebruik van een orgel.Christiaan schreef:Dat zeg ik niet!!Dianne schreef:Christiaan, sommige dingen kun je niet ontlopen, dat snap je zelf ook wel. In de winter heb je gewoon licht en elektriciteit nodig en moet je ook je eten warm maken.
ik ook niet.BJD schreef:Ik niet. Ik wil niet dat mensen op zondag moeten werken om mijn post te sorteren.Christiaan schreef:Ik vindt het niet zo verschil, maar ik post een brief ook gewoon op zaterdag.Dianne schreef:Post op zaterdag in de brievenbus gooien of lid zijn van een krent die op zondag werkt vind ik heel wat anders dan een lichtknopje of het gebruik van een orgel.Christiaan schreef: Dat zeg ik niet!!
ik ook niet !!!
Nu even serieus,
Hoe ga je er mee om om opdrachten te geven die zondags uitgevoerd moeten worden ?
Ik moet opdracht geven om goederen zondags te leveren zodat het maandags verwerkt kan worden.
Ik loop daar in mijn werk tegen aan.
Onlopen kan je dat niet, het gaat wel een gewoonte worden maar in zo'n topic zet het je weer even aan het denken !!
Nu even serieus,
Hoe ga je er mee om om opdrachten te geven die zondags uitgevoerd moeten worden ?
Ik moet opdracht geven om goederen zondags te leveren zodat het maandags verwerkt kan worden.
Ik loop daar in mijn werk tegen aan.
Onlopen kan je dat niet, het gaat wel een gewoonte worden maar in zo'n topic zet het je weer even aan het denken !!