Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam
Meer gereformeerde jongeren kiezen voor islam
Uitgegeven: 8 september 2006 08:17
Laatst gewijzigd: 8 september 2006 08:17
AMSTERDAM - Steeds meer gereformeerde jongeren worden moslim. Het gaat om een tiental jongeren per jaar. Dat stelt de stichting Evangelie & Moslims vrijdag in het Nederlands Dagblad. Volgens de stichting gaat het niet om massa's die zich tot de islam bekeren, maar ze verwacht dat het aantal in de toekomst zal toenemen vanwege de frequentere contacten met moslimjongeren.
Sinds de gastarbeiders naar Nederland kwamen, gebeurde het volgens stichtingwoordvoerder Cees Rentier sporadisch dat Nederlandse jongens of meisjes die een islamitische partner kregen, zich aansloten bij de islam. Dat reformatorische jongeren zich uit volle overtuiging aansluiten bij de islam is volgens hem een nieuwe ontwikkeling.
Rentier vindt dat kerken zich meer moeten verdiepen in de islam. "Als jongeren dan in contact komen met moslims en vragen hebben over het verschil tussen christendom en islam, kan het helpen als er in de kerk een jongerenwerker is naar wie ze toe kunnen." De ervaring leert volgens Rentier dat als jongeren eenmaal moslim zijn geworden, het erg moeilijk is om daarover weer in gesprek te komen.
Wat moeten we met dit bericht. Kan het me nauwelijks voorstellen nl.
Laatst gewijzigd: 8 september 2006 08:17
AMSTERDAM - Steeds meer gereformeerde jongeren worden moslim. Het gaat om een tiental jongeren per jaar. Dat stelt de stichting Evangelie & Moslims vrijdag in het Nederlands Dagblad. Volgens de stichting gaat het niet om massa's die zich tot de islam bekeren, maar ze verwacht dat het aantal in de toekomst zal toenemen vanwege de frequentere contacten met moslimjongeren.
Sinds de gastarbeiders naar Nederland kwamen, gebeurde het volgens stichtingwoordvoerder Cees Rentier sporadisch dat Nederlandse jongens of meisjes die een islamitische partner kregen, zich aansloten bij de islam. Dat reformatorische jongeren zich uit volle overtuiging aansluiten bij de islam is volgens hem een nieuwe ontwikkeling.
Rentier vindt dat kerken zich meer moeten verdiepen in de islam. "Als jongeren dan in contact komen met moslims en vragen hebben over het verschil tussen christendom en islam, kan het helpen als er in de kerk een jongerenwerker is naar wie ze toe kunnen." De ervaring leert volgens Rentier dat als jongeren eenmaal moslim zijn geworden, het erg moeilijk is om daarover weer in gesprek te komen.
Wat moeten we met dit bericht. Kan het me nauwelijks voorstellen nl.
Hier het volledige bericht in het ND:
Het gaat dus om ongeveer een tiental jongeren per jaar.Jonge refo's vallen voor eenvoud islam
door onze redacteur Aldwin Geluk
AMERSFOORT - Een toenemend aantal jongeren uit de gereformeerde gezindte bekeert zich tot de islam, signaleert stichting Evangelie & Moslims. ,,Zij worden vooral aangetrokken door de eenvoud van het islamitische geloof'', zegt ds. Cees Rentier. Er is nog geen sprake van massa's, maar het komt de laatste tijd wel vaker voor dat Evangelie & Moslims hoort van jongeren uit trouw kerkelijk meelevende gezinnen die zich aansluiten bij de islam. Rentier, die zich vooral baseert op gesprekken die hij heeft gehad met ouders, heeft het dan over jongeren uit de rechterflank van de Protestantse Kerk, de vrijgemaakt-gereformeerde, christelijk-gereformeerde en Nederlands-gereformeerde kerken en de Gereformeerden Gemeenten.
,,Het gaat waarschijnlijk in elk geval om een tiental jongeren per jaar'', zegt Cees Rentier, als predikant verbonden aan Evangelie & Moslims, een stichting die zich inzet voor een christelijk getuigenis onder moslims. Omdat christenjongeren op steeds meer plaatsen moslimjongeren tegenkomen, verwacht Rentier dat dit aantal de komende jaren nog toeneemt.
Sinds de eerste Turkse en Marokkaanse gastarbeiders naar Nederland kwamen, gebeurde het sporadisch al wel dat Nederlandse jongens of meisjes een islamitische partner kregen, waarna zij zich nogal eens aansloten bij de islam. ,,Dat is niet nieuw'', zegt Rentier. ,,Net zoals dat we elke zomer wel horen van meisjes die in Turkije op vakantie zijn geweest en daar verliefd zijn geworden op een Turk, waarna zij zich soms bekeren tot zijn geloof.''
Maar dat reformatorische jongeren zich, na contacten met - vaak hoger opgeleide en perfect Nederlands sprekende - moslimjongeren, uit volle overtuiging aansluiten bij de islam, is wel een nieuwe ontwikkeling. ,,Hierbij speelt mee dat christenjongeren steeds intensiever contact krijgen met moslimjongeren: op scholen voor beroepsonderwijs, hogescholen en universiteiten bijvoorbeeld. En jongeren die op reformatorische scholen zitten, komen moslims vanzelf wel tegen tijdens vakantie- of zaterdagbaantjes.''
Juist jongeren die tijdens hun pubertijd kritisch kijken naar de kerk en het geloof van hun ouders, voelen zich nogal eens aangetrokken tot de ,,eenvoud en overzichtelijkheid'' van de islam, is Rentiers ervaring. ,,Ze kunnen daar nog steeds in God geloven, ook in Jezus, al geldt hij in de islam slechts als profeet. Zeker jongeren die aanlopen tegen wat zij zien als lauwheid en naamchristendom in hun kerk, voelen zich dan aangesproken door het feit dat je in de islam iets kunt dóen om een goed gelovige te zijn. Dat ervaren zij als concreter dan de vrijblijvendheid van het christelijk geloof.''
Rentiers ervaring is dat christelijke jongeren die moslim worden, uiteindelijk vaak nog vromer en fanatieker blijken te zijn dan de meeste Turkse en Marokkaanse migranten.
Sommige jongeren, die wat rationeler zijn ingesteld, kiezen juist voor de islam omdat het in de kerk waaruit zij afkomstig zijn ,,steeds meer gaat over gevoel en beleving'', zegt Rentier. ,,Zij voelen zich juist thuis bij de onvoorwaardelijke manier waarop moslims hun geloof beredeneren.''
Uitverkiezing
Ook zijn er - in de bevindelijk-gereformeerde hoek - jongeren die vastlopen in de leer van de uitverkiezing. ,,De uitverkiezing heeft nu eenmaal iets ongrijpbaars. De islam zet daar een heel concrete regel tegenover'', zegt Rentier. ,,Zolang je Allah als enige god erkent, berouw toont over je zonden en ijverig bent in het doen van goede daden, mag je rekenen op Allahs barmhartigheid. Hier speelt mee dat je in de islam zelf iets aan je redding kunt bijdragen, en dat is net wat zulke jongeren willen horen.''
In De Waarheidsvriend, het tijdschrift van de Gereformeerde Bond, schrijft Rentier deze week een artikel over jongeren die overgaan naar de islam. Volgende week gaat hij in dat blad in op wat kerken kunnen doen om hun jongeren 'uit de moskee' te houden. In elk geval is het belangrijk dat kerken zich gaan realiseren dat jongeren hoe dan ook met moslims in aanraking zullen komen, zegt hij. ,,Dat geldt ook voor kerken in dorpjes op de Veluwe, waar misschien maar drie moslimgezinnen wonen. Ook die jongeren komen op school of op hun werk moslims tegen.''
Rentier verwijst naar de tijd van de Reformatie. Net zoals de protestanten toen in prediking en catechese de verschillen tussen het protestantisme en het katholicisme uitlegden, zouden zij dat nu met de islam moeten doen, vindt hij. ,,Benadruk in de catechese en in de vorming van jongeren duidelijker waarom wij in de kerk Jezus volgen, en niet de weg van de sharia'', raadt hij aan. ,,Jongeren moeten weten wat zij kunnen zeggen als zij moslims tegenkomen en met hen in gesprek raken over het geloof.''
Zijn ervaring is echter dat kerken nogal eens huiverig zijn om de islam bespreekbaar te maken. ,,Maar het lijkt me toch onvermijdelijk dat je naar de Schrift kijkt vanuit de vragen die in de samenleving spelen. Als het hele Journaal gaat over wat er aan de hand is met moslims, zul je die drempel als predikant toch eens moeten nemen.''
Bovendien vindt Rentier het van belang dat er in de kerk mensen zijn die zich hebben verdiept in de islam. ,,Als jongeren dan in contact komen met moslims en vragen hebben over het verschil tussen christendom en islam, kan het helpen als er in de kerk een jongerenwerker is naar wie ze toe kunnen. Want de ervaring leert dat als ze eenmaal overgegaan zijn naar de islam, het erg moeilijk is om nog in gesprek te komen.''
Tja, misschien niet goed dat het geloof zo moeilijk wordt gemaakt in deze kerkstroming? Jongeren willen helderheid, duidelijkheid.... en dat ontbreekt vaak.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik denk inderdaad dat er zoiets aan ten grondslag ligt, maar dat dit met de eigenheid van het Christendom te maken heeft. Islam is toch vooral een religie met een wet. Doe dit.., doe dat Heel erg duidelijk. Christendom eist liefde, het eist een soort sprong in het diepe waarbij de wet een heel andere functie heeft als de functie die hij heeft in de Islam. Islam vertelt je wat je moet doen in een bepaalde situatie. Terwijl de Christelijke visie meer is van heb God en de naaste lief en doe wat je goed acht. Veel minder concreet, veel onzekerder, je moet denken, je kunt verkeerde beslissingen maken door verkeerde beoordelingen. Het is gewoon niet veilig.Marnix schreef:Tja, misschien niet goed dat het geloof zo moeilijk wordt gemaakt in deze kerkstroming? Jongeren willen helderheid, duidelijkheid.... en dat ontbreekt vaak.
Juist in de reformatorische kerken is er misschien meer hang richting wet. Het leven wordt er lekker geordend door en wat mag en niet mag staat vrij vast. De Islam biedt hier een vrij goed uitgewerkte variant van. In veel Evangelische gemeenten wordt er heel erg tegen dit gevaar gewaarschuwd (soms zover dat men aan de andere kant van de weg raakt) Ik denk daarom dat er minder mensen vanuit een evangelische gemeente overgaan tot de Islam.
idd Marnix.........al die "inleidende wegen tot......" en "verschillende standen in het genadeleven" etc etc leiden er niet toe om uitnodigend te zijn voor jongeren om zich écht over te geven cq gewonnen te geven aan het geloofsleven cq kerkelijk leven.Marnix schreef:Tja, misschien niet goed dat het geloof zo moeilijk wordt gemaakt in deze kerkstroming? Jongeren willen helderheid, duidelijkheid.... en dat ontbreekt vaak.
Een woud aan geloofswegen die enerzijds wél en anderzijds niet tot inleidingen kúnnen leiden dan wel tot genadewegen maakt alles zo onstellend verwarrend en ontdaan van geloofszekerheden, dat men zich meer en meer gaat afvragen óf er wel geloofszekerheden zijn, en gaan ze die hoe dan ook elders zoeken als ze die niet in hun eigen kerkverband vinden.
De één komt in de RK terecht, de ander weer komt bij de Koran uit.
Rare zin eigenlijk:Petrus schreef:idd Marnix.........al die "inleidende wegen tot......" en "verschillende standen in het genadeleven" etc etc leiden er niet toe om uitnodigend te zijn voor jongeren om zich écht over te geven cq gewonnen te geven aan het geloofsleven cq kerkelijk leven.Marnix schreef:Tja, misschien niet goed dat het geloof zo moeilijk wordt gemaakt in deze kerkstroming? Jongeren willen helderheid, duidelijkheid.... en dat ontbreekt vaak.
Een woud aan geloofswegen die enerzijds wél en anderzijds niet tot inleidingen kúnnen leiden dan wel tot genadewegen maakt alles zo onstellend verwarrend en ontdaan van geloofszekerheden, dat men zich meer en meer gaat afvragen óf er wel geloofszekerheden zijn, en gaan ze die hoe dan ook elders zoeken als ze die niet in hun eigen kerkverband vinden.
De één komt in de RK terecht, de ander weer komt bij de Koran uit.
Gereformeerd zijn èn kiezen(...) voor de Islam
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Ik neem een direct verband waar met topic "Geen belijdenis: geen kerklidmaatschap"
Is het nu al zover dat de Islam meer zekerheid van behoud biedt dan zij die op het erf van het verbond verkeren?
Meer zekerheid dan aangeboden aan Verbondkinderen?
Wat is er mis aan de prediking en de werfkracht die van ons allen uitgaat dat dit kan gebeuren?
De reformatie had als belangrijk kenmerk de zekerheid van het geloof te leren, dit i.t.t. de RK, waar dat ontkend werd en nog wordt.
Zijn we dat punt niet kwijtgeraakt?
Allemaal vragen waarop ik niet direct een antwoord weet, maar die naarstig onderzocht moeten worden.
Is het nu al zover dat de Islam meer zekerheid van behoud biedt dan zij die op het erf van het verbond verkeren?
Meer zekerheid dan aangeboden aan Verbondkinderen?
Wat is er mis aan de prediking en de werfkracht die van ons allen uitgaat dat dit kan gebeuren?
De reformatie had als belangrijk kenmerk de zekerheid van het geloof te leren, dit i.t.t. de RK, waar dat ontkend werd en nog wordt.
Zijn we dat punt niet kwijtgeraakt?
Allemaal vragen waarop ik niet direct een antwoord weet, maar die naarstig onderzocht moeten worden.
Hm mee eens, het is gewoon een erg onzeker geloof... vooral als je kerken vol "onbekeerden" ziet en het blijkbaar heel moeilijk is om zekerheid te krijgen.parsifal schreef:Ik denk inderdaad dat er zoiets aan ten grondslag ligt, maar dat dit met de eigenheid van het Christendom te maken heeft. Islam is toch vooral een religie met een wet. Doe dit.., doe dat Heel erg duidelijk. Christendom eist liefde, het eist een soort sprong in het diepe waarbij de wet een heel andere functie heeft als de functie die hij heeft in de Islam. Islam vertelt je wat je moet doen in een bepaalde situatie. Terwijl de Christelijke visie meer is van heb God en de naaste lief en doe wat je goed acht. Veel minder concreet, veel onzekerder, je moet denken, je kunt verkeerde beslissingen maken door verkeerde beoordelingen. Het is gewoon niet veilig.Marnix schreef:Tja, misschien niet goed dat het geloof zo moeilijk wordt gemaakt in deze kerkstroming? Jongeren willen helderheid, duidelijkheid.... en dat ontbreekt vaak.
Juist in de reformatorische kerken is er misschien meer hang richting wet. Het leven wordt er lekker geordend door en wat mag en niet mag staat vrij vast. De Islam biedt hier een vrij goed uitgewerkte variant van. In veel Evangelische gemeenten wordt er heel erg tegen dit gevaar gewaarschuwd (soms zover dat men aan de andere kant van de weg raakt) Ik denk daarom dat er minder mensen vanuit een evangelische gemeente overgaan tot de Islam.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Waar zie jij die zin dan staan??? Ik zoek mijn schrijsel al drie keer na, maar kan die zin nergens vinden.....of ben IK nou kippig, scheel en dom???plebe schreef:Rare zin eigenlijk:Petrus schreef:idd Marnix.........al die "inleidende wegen tot......" en "verschillende standen in het genadeleven" etc etc leiden er niet toe om uitnodigend te zijn voor jongeren om zich écht over te geven cq gewonnen te geven aan het geloofsleven cq kerkelijk leven.Marnix schreef:Tja, misschien niet goed dat het geloof zo moeilijk wordt gemaakt in deze kerkstroming? Jongeren willen helderheid, duidelijkheid.... en dat ontbreekt vaak.
Een woud aan geloofswegen die enerzijds wél en anderzijds niet tot inleidingen kúnnen leiden dan wel tot genadewegen maakt alles zo onstellend verwarrend en ontdaan van geloofszekerheden, dat men zich meer en meer gaat afvragen óf er wel geloofszekerheden zijn, en gaan ze die hoe dan ook elders zoeken als ze die niet in hun eigen kerkverband vinden.
De één komt in de RK terecht, de ander weer komt bij de Koran uit.
Gereformeerd zijn èn kiezen(...) voor de Islam
Marnix, zo klinkt dit wel erg hyper.Marnix schreef: Hm mee eens, het is gewoon een erg onzeker geloof... vooral als je kerken vol "onbekeerden" ziet en het blijkbaar heel moeilijk is om zekerheid te krijgen.
Hink-stap-sprong zogezegd.
Kerken met veel onbekeerden = moeilijk zekerheid te verkrijgen.
Ik zou het meer als vraag willen behandelen. Niet als 'blijkbaar'.
Tja... maar zit er dan niet een kern van waarheid in? In sommige kerken is de kans om gered te worden bijna net zo klein als wanneer je je tot de Islam bekeert..... 2 procent om 0 procent ofzo?
En er wordt zo gehamerd op de halve waarheid dat je niets kan doen dat dat zeker wel tot onzekerheid leidt onder jongeren, ook al is dat natuurlijk nooit de intentie van zo'n preek.
En er wordt zo gehamerd op de halve waarheid dat je niets kan doen dat dat zeker wel tot onzekerheid leidt onder jongeren, ook al is dat natuurlijk nooit de intentie van zo'n preek.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Er gaan ook jongeren over naar de Islam vanuit de kerken waar je gewoon moeite moet om na de doop mogelijkerwijs nog verloren te kunnen gaan.Marnix schreef:Tja... maar zit er dan niet een kern van waarheid in? In sommige kerken is de kans om gered te worden bijna net zo klein als wanneer je je tot de Islam bekeert..... 2 procent om 0 procent ofzo?