Dietrich Bonnhoeffer
- Christiaan
Dietrich Bonnhoeffer
Dietrich Bonnhoeffer leefde van 1906 tot 1944 en schreef veel theologische geschriften. Hij zei dingen op zijn eigen manier, maar ook van uit de reformatorische traditie:
Uit genade alleen.
Hij werd doordat hij meewerkte aan een aanslag op het leven van Hitler, opgesloten. Maar hij mocht blijven getuigen van zijn Schepper en God. Er zijn mensen die hem afkeuren, er zijn mensen die zeggen dat je hem kunt lezen met bepaalde kanttekeningen, en sommige onvoorwaardelijk.
Wat kunt u/jij van D. Bonhoeffer en wat vind u daarvan?
En is een waartschuwing op zijn plaats en zo ja welke?
Uit genade alleen.
Hij werd doordat hij meewerkte aan een aanslag op het leven van Hitler, opgesloten. Maar hij mocht blijven getuigen van zijn Schepper en God. Er zijn mensen die hem afkeuren, er zijn mensen die zeggen dat je hem kunt lezen met bepaalde kanttekeningen, en sommige onvoorwaardelijk.
- Christiaan
Bonhoeffer als mens vind ik ook inspirerend. Zie:
http://www.eo.nl/portals/programs/artic ... am=3621704
http://www.eo.nl/portals/programs/artic ... am=3621704
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Re: Dietrich Bonnhoeffer
Dapper wat hij in de oorlog heeft gedaan, helaas vaak misverstaan. Niet geheel ten onrechte. (vgl. kritiek HHK op Barmer Thesen).Christiaan schreef:Dietrich Bonnhoeffer leefde van 1906 tot 1944 en schreef veel theologische geschriften. Hij zei dingen op zijn eigen manier, maar ook van uit de reformatorische traditie:
Uit genade alleen.
Laatst heb ik Navolging gelezen, daar stonden wel indrukwekkende dingen in. Zijn uitleg van een aantal hoofdstukken van Matth. 5 zijn wel bevindelijk te noemen naar mijn idee.
Bonhoeffer werd niet opgesloten vanwege medewerking aan een aanslag op het leven van Hitler, maar vanwege zijn deelname aan het verzet. Pas later kwam aan het licht welke rol hij had gespeeld in de aanslag op Hitler.Christiaan schreef:Hij werd doordat hij meewerkte aan een aanslag op het leven van Hitler, opgesloten.
Jazeker: citeer zorgvuldig en verspreid geen onjuistheden.Christiaan schreef:En is een waartschuwing op zijn plaats en zo ja welke?
Overigens vind ik "Navolging" een fascinerend boek!
- Christiaan
Bedankt voor de kritiek.Hendrikus schreef:Bonhoeffer werd niet opgesloten vanwege medewerking aan een aanslag op het leven van Hitler, maar vanwege zijn deelname aan het verzet. Pas later kwam aan het licht welke rol hij had gespeeld in de aanslag op Hitler.Christiaan schreef:Hij werd doordat hij meewerkte aan een aanslag op het leven van Hitler, opgesloten.Jazeker: citeer zorgvuldig en verspreid geen onjuistheden.Christiaan schreef:En is een waartschuwing op zijn plaats en zo ja welke?
Overigens vind ik "Navolging" een fascinerend boek!
Hoezo is dat zo belangrijk om in het achterhoofd te houden? Licht eens toe op welke vlakken je dat zou moeten doen en waarom dat zo belangrijk is. Ik vind het ook wat aanmatigend en zelfingenomen dat je zegt: "ONDANKS dat heeft hij zeer waardevolle dingen geschreven." (en dan: maar die dingen moeten we in het achterhoofd houden) Een beetje in de trend van: Je mag een hoop van hem leren, als je hem als persoon maar niet goedkeurt
Overigens was Bonhoeffer net zo goed Lutheraan. Maar we moeten eens ophouden om alleen maar daar naar te kijken... Hij was lutheraan, calvinist, barthiaan etcetera etcetera. Waarom hoor ik niet gewoon: Hij was een gepassioneerd christen en navolger van Hem?
In wat ik van Bonhoeffer gehoord en gelezen heb is hij niet universalistisch.... maar wel heel christocentrisch. DANKZIJ zijn passie kunnen we veel van hem leren... niet ondanks dat zijn gedachtengoed niet 100% reformatorisch is
Ik kan iedereen aanraden zijn boek "Navolging" eens te lezen.

In wat ik van Bonhoeffer gehoord en gelezen heb is hij niet universalistisch.... maar wel heel christocentrisch. DANKZIJ zijn passie kunnen we veel van hem leren... niet ondanks dat zijn gedachtengoed niet 100% reformatorisch is

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Zeker maar ook andere boeken, met de schrift als toetssteen.Marnix schreef:Hoezo is dat zo belangrijk om in het achterhoofd te houden? Licht eens toe op welke vlakken je dat zou moeten doen en waarom dat zo belangrijk is. Ik vind het ook wat aanmatigend en zelfingenomen dat je zegt: "ONDANKS dat heeft hij zeer waardevolle dingen geschreven." (en dan: maar die dingen moeten we in het achterhoofd houden) Een beetje in de trend van: Je mag een hoop van hem leren, als je hem als persoon maar niet goedkeurtOverigens was Bonhoeffer net zo goed Lutheraan. Maar we moeten eens ophouden om alleen maar daar naar te kijken... Hij was lutheraan, calvinist, barthiaan etcetera etcetera. Waarom hoor ik niet gewoon: Hij was een gepassioneerd christen en navolger van Hem?
Klopt, maar die ken ik niet allemaal en Navolging is een goede kennismaking met deze schrijver. Erg praktisch, goed leesbaaren qua inhoud erg rijk en leerzaam.Christiaan schreef:Zeker maar ook andere boeken, met de schrift als toetssteen.Marnix schreef:Hoezo is dat zo belangrijk om in het achterhoofd te houden? Licht eens toe op welke vlakken je dat zou moeten doen en waarom dat zo belangrijk is. Ik vind het ook wat aanmatigend en zelfingenomen dat je zegt: "ONDANKS dat heeft hij zeer waardevolle dingen geschreven." (en dan: maar die dingen moeten we in het achterhoofd houden) Een beetje in de trend van: Je mag een hoop van hem leren, als je hem als persoon maar niet goedkeurtOverigens was Bonhoeffer net zo goed Lutheraan. Maar we moeten eens ophouden om alleen maar daar naar te kijken... Hij was lutheraan, calvinist, barthiaan etcetera etcetera. Waarom hoor ik niet gewoon: Hij was een gepassioneerd christen en navolger van Hem?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."