Calvijn belangrijker dan Luther?
- Christiaan
Ik vindt ze beide belangrijk, ieder heeft op een ander gedeelte de nadruk gelegt. Maar beide zeggen ze: uit genade alleen.
De verschillen niet zo van elkaar.
Maar ik hoor regelmatig dat men Calvijn belangrijker en beter vind.
Maar ik vindt dat niet terecht. Ook Maarten Luther heeft erg veel boeken geschreven.
Wie is het met mij eens of oneens? En waarom?
Ik vindt ze beide belangrijk, ieder heeft op een ander gedeelte de nadruk gelegt. Maar beide zeggen ze: uit genade alleen.
Maar ik vindt dat niet terecht. Ook Maarten Luther heeft erg veel boeken geschreven.
Re: Calvijn belangrijker dan Luther?
Wel ja, open nog even een topic. We hadden er al zo weinig, en alle openstaande vragen uit andere topics zijn afdoende en serieus beantwoord. 

- Christiaan
Wel ja, je probeert ook in al mijn topics koning te kraaien in mijn kippen hok. Mensen die hierover willen discusseren moeten ook zeker de mogelijkheid voor krijgen.Hendrikus schreef:Wel ja, open nog even een topic. We hadden er al zo weinig, en alle openstaande vragen uit andere topics zijn afdoende en serieus beantwoord.
En sommigen vinden dat ik moet blijven. Dus ja wie ben ik om daar ggen gehoor aan te geven.
Is het een belangrijke vraag?Christiaan schreef:Calvijn belangrijker dan Luther?
Is Ds. X belangrijker dan Ds. Y
Alle dominees zullen (als het goed is) zeggen: uit genade alleen.
Vandaar dat ik je vraag niet zo goed snap??
- Christiaan
Luther wordt soms als minder belagrijk gezien. Maar ik zie ze als even belangrijk.Mister schreef:Is het een belangrijke vraag?Christiaan schreef:Calvijn belangrijker dan Luther?
Is Ds. X belangrijker dan Ds. Y
Alle dominees zullen (als het goed is) zeggen: uit genade alleen.
Vandaar dat ik je vraag niet zo goed snap??
1. Dr. Martin Luther had als grote nadeel dat hij geboren en getogen RK-er was, en veel roomsche dwalingen heeft vastgehouden.Wie is het met mij eens of oneens? En waarom?
2. Luther was kortzichtig en eigenwijs. Men leze hoe hij omging met Zwingli en zijn volgelingen, en met anderen die zijn visies (mn wat betreft de avondmaalsviering) niet geheel deelden. Hij reageerde emotioneel en zeer fel. Calvijn daarentegen was zeer gematigd, ook in zijn theologische discussies.
3. Luther heeft het synergetische denken van zijn grote vriend, en de grote brein achter de Lutherse belijdenisgeschriften, Melanchton, nooit tegengesproken, ja, hij heeft Melanchtons poging om de kerken protestantse in Duitsland te verenigen toegejuicht, zonder zich blijkbaar druk te maken over de opvatting over de vrije wil, zoals die in de confessie terecht kwam.
In jouw topics? Beste jongen, je bent hier te gast, al wel vier dagen geloof ik, en je praat alsof je meneer de forumboss himself bent...Christiaan schreef: Wel ja, je probeert ook in al mijn topics koning te kraaien in mijn kippen hok. Mensen die hierover willen discusseren moeten ook zeker de mogelijkheid voor krijgen.
En sommigen vinden dat ik moet blijven. Dus ja wie ben ik om daar ggen gehoor aan te geven.
Verder heb ik je er alleen maar aan willen herinneren dat er in het topic "ritmisch of niet" nog vele onbeantwoorde vragen staan. Je hebt vanavond gezegd dat je het netjes vond om serieuze vragen te beantwoorden. Dat vinden wij ook. Dus: we hebben nog heel wat antwoorden van je tegoed.
"Sommigen vinden dat ik moet blijven". Sommigen vinden misschien ook wel dat je een beetje errug nadrukkelijk aanwezig bent. "Dus ja wie ben ik om daar ggen gehoor aan te geven", geldt dat ook voor die laatstgenoemden?
En verder, wat je zojuist geopende topic betreft: waartoe dient het?
3:4 Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik ben van Apollos; zijt gij niet vleselijk?
3:5 Wie is dan Paulus, en wie is Apollos, anders dan dienaars, door welke gij geloofd hebt, en dat, gelijk de Heere aan een iegelijk gegeven heeft?
3:6 Ik heb geplant, Apollos heeft nat gemaakt; maar God heeft den wasdom gegeven.
- Christiaan
Toch heeft Luther vele boeken geschreven die erg rijk zijn. En kwa visie wordt hij vaak zwart gemaakt. Maar hij staat erg dicht bij Calvijn. Zijn visie verschilt minder dan ook maar binnen een van onze kerkverbanden. Zijn visie van het avondmaal is puur bijbels:memento schreef:1. Dr. Martin Luther had als grote nadeel dat hij geboren en getogen RK-er was, en veel roomsche dwalingen heeft vastgehouden.Wie is het met mij eens of oneens? En waarom?
2. Luther was kortzichtig en eigenwijs. Men leze hoe hij omging met Zwingli en zijn volgelingen, en met anderen die zijn visies (mn wat betreft de avondmaalsviering) niet geheel deelden. Hij reageerde emotioneel en zeer fel. Calvijn daarentegen was zeer gematigd, ook in zijn theologische discussies.
3. Luther heeft het synergetische denken van zijn grote vriend, en de grote brein achter de Lutherse belijdenisgeschriften, Melanchton, nooit tegengesproken, ja, hij heeft Melanchtons poging om de kerken protestantse in Duitsland te verenigen toegejuicht, zonder zich blijkbaar druk te maken over de opvatting over de vrije wil, zoals die in de confessie terecht kwam.
Dit is mijn lichaam.
Hoe belangrijk kun je jezelf vinden... :roll:Christiaan schreef:Wel ja, je probeert ook in al mijn topics koning te kraaien in mijn kippen hok. Mensen die hierover willen discusseren moeten ook zeker de mogelijkheid voor krijgen.Hendrikus schreef:Wel ja, open nog even een topic. We hadden er al zo weinig, en alle openstaande vragen uit andere topics zijn afdoende en serieus beantwoord.
- Christiaan
Wie zegt er dat ik belangrijk ben, ik vindt het alleen irritant om steeds maar gestalkt te worden. En volgens niemand minder dan Proferssor Doctor de Reuver verschilt Luther nauwelijks van Calvijn wat betreft het avondmaal.Afgewezen schreef:Hoe belangrijk kun je jezelf vinden... :roll:Christiaan schreef:Wel ja, je probeert ook in al mijn topics koning te kraaien in mijn kippen hok. Mensen die hierover willen discusseren moeten ook zeker de mogelijkheid voor krijgen.Hendrikus schreef:Wel ja, open nog even een topic. We hadden er al zo weinig, en alle openstaande vragen uit andere topics zijn afdoende en serieus beantwoord.
Dat niet alleen. Vandaag de dag zou men het synergetische denken (wat in de Ausburger Confessie was opgenomen, waar Luther aanbevelingsbrieven voor schreef) veroordelen als Arminiaans en Remonstrants.Mister schreef::shock:Zijn visie van het avondmaal is puur bijbels:
Dit is mijn lichaam.
Check ff je kerkgeschiedenisboekje op de onderdelen 'transsubstantiatieleer' en 'consubstantiatieleer'
Hoe belangrijk kun je jezelf vinden (vraagteken mag je erbij denken).Christiaan schreef:Wie zegt er dat ik belangrijk ben, ik vindt het alleen irritant om steeds maar gestalkt te worden. En volgens niemand minder dan Proferssor Doctor de Reuver verschilt Luther nauwelijks van Calvijn wat betreft het avondmaal.Afgewezen schreef:Hoe belangrijk kun je jezelf vinden... :roll:Christiaan schreef:Wel ja, je probeert ook in al mijn topics koning te kraaien in mijn kippen hok. Mensen die hierover willen discusseren moeten ook zeker de mogelijkheid voor krijgen.Hendrikus schreef:Wel ja, open nog even een topic. We hadden er al zo weinig, en alle openstaande vragen uit andere topics zijn afdoende en serieus beantwoord.
- Christiaan
Vindt ik niet de discussie is ook bedoeld voor andere, die vinden weer wat anders ik verklaar alleen dat wat ik vind niet net bedacht is.Afgewezen schreef:Hoe belangrijk kun je jezelf vinden (vraagteken mag je erbij denken).Christiaan schreef:Wie zegt er dat ik belangrijk ben, ik vindt het alleen irritant om steeds maar gestalkt te worden. En volgens niemand minder dan Proferssor Doctor de Reuver verschilt Luther nauwelijks van Calvijn wat betreft het avondmaal.Afgewezen schreef:Hoe belangrijk kun je jezelf vinden... :roll:Christiaan schreef: Wel ja, je probeert ook in al mijn topics koning te kraaien in mijn kippen hok. Mensen die hierover willen discusseren moeten ook zeker de mogelijkheid voor krijgen.