Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Tja, maar ook daar zie ik een spanningsveld/ We zijn zondaren die niets verdiend hebben.... maar tegelijk heeft God wel een verbond met ons gesloten en ons een heleboel beloofd. Wat is dan het verschil? De verloren zoon had ook niets verdiend maar hij dacht op een gegeven moment wel: Ik ga terug naar mijn vader, daar had ik het altijd goed.... ik vraag wel of ik als knecht bij hem in dienst mag. Ten dele zag hij zichzelf als iemand die niets verdiend had maar ten dele deed hij ook een soort beroep op de familieband die er was.
Maar wat zouden we ervan gevonden hebben, als die jongste zoon zijn vader een brief had gestuurd en gezegd: "Vader, wilt u maken dat ik tot u terugkeer; u bent immers mijn vader?"
Of als de jongen was teruggekeerd en tegen zijn vader had gezegd: "Mag ik weer bij u terugkomen, u bent immers mijn vader?"
Het lijkt gesteggel over woorden, maar het is toch heel belangrijk hierin zuiver te formuleren. Anders ga, zelfs met de beste bedoelingen, uit het rechte spoor.
Beste Afgewezen, de reden voor de verloren zoon om terug te keren tot zijn vader was de overweging: hoevele huurlingen hebben overvloed en ik verga van honger. Van daaruit maakt hij het besluit: ik zal opstaan en tot mijn vader gaan. De belijdenis en de beleving daarbij is: ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u en ben niet meer waardig uw zoon genaamd te worden, maak mij tot één van uw huurlingen. Maar dat neemt niets weg van de overweging en het besluit.

M.a.w. dat hij niet meer waard was om zoon genoemd te worden, betekende nog niet dat de man die dagelijks uitzag naar de verlorene, nog wel degelijk vader was, ook in de beleving van de verloren zoon: mijn vader. En ik noem het pleiten, dat de aanhef van de zoon is: Vader ... Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is én een Beloner is van degenen die Hem zoeken. Als een zondaar dus tot God terugkeert, dat gaat hij niet op goed geluk of blindelings, zoals je schijnt te willen (of moet de man maar radeloos bij de zwijnendraf blijven zitten soms, totdat zijn vader zelf daarheen komt), maar zoals Daniël 9:

18 Neig Uw oor, mijn God! en hoor, doe Uw ogen op, en zie onze verwoestingen, en de stad, die naar Uw Naam genoemd is; want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.

19 O Heere, hoor! o Heere, vergeef! o Heere, merk op en doe het, vertraag het niet! Om Uws Zelfs wil, o mijn God! Want Uw stad, en Uw volk is naar Uw Naam genoemd.
Laatst gewijzigd door Polemicus op 23 sep 2006, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

dubbel.
Laatst gewijzigd door Marnix op 25 sep 2006, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Tja, maar ook daar zie ik een spanningsveld/ We zijn zondaren die niets verdiend hebben.... maar tegelijk heeft God wel een verbond met ons gesloten en ons een heleboel beloofd. Wat is dan het verschil? De verloren zoon had ook niets verdiend maar hij dacht op een gegeven moment wel: Ik ga terug naar mijn vader, daar had ik het altijd goed.... ik vraag wel of ik als knecht bij hem in dienst mag. Ten dele zag hij zichzelf als iemand die niets verdiend had maar ten dele deed hij ook een soort beroep op de familieband die er was.
Maar wat zouden we ervan gevonden hebben, als die jongste zoon zijn vader een brief had gestuurd en gezegd: "Vader, wilt u maken dat ik tot u terugkeer; u bent immers mijn vader?"
Of als de jongen was teruggekeerd en tegen zijn vader had gezegd: "Mag ik weer bij u terugkomen, u bent immers mijn vader?"
Het lijkt gesteggel over woorden, maar het is toch heel belangrijk hierin zuiver te formuleren. Anders ga, zelfs met de beste bedoelingen, uit het rechte spoor.
Wat we daarvan gevonden zouden hebben? Ik denk dat we het onzin gevonden zouden hebben. Die zoon kon immers terug naar huis, zoals blijkt. De Vader stond op de uitkijk maar haalde hem niet terug. Hij had echter zijn hele leven die zoon al zijn liefde gegeven.... Die jongen ontdekte en wist weer dat het thuis goed was en hij keerde terug. Iemand die met het evangelie opgroeit en vervolgens de kerk verlaat kan ook tot die ontdekking komen, en terugkeren omdat hij weer gaat inzien hoe goed het in het huis van Vader is. En God staat dan altijd met open armen op ons te wachten. Ik denk dat we dat hieruit kunnen leren. (goed te beseffen dat het hier om een kind van de vader gaat... dus niet om een ongelovige). Als die jongen een brief naar huis had gestuurd had zijn vader waarschijnlijk een brief teruggestuurd met: Je bent altijd welkom geweest.... waar wacht je nog op?!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

[quote="Marnix"
]
Als die jongen een brief naar huis had gestuurd had zijn vader waarschijnlijk een brief teruggestuurd met: Je bent altijd welkom geweest.... waar wacht je nog op?!
[/quote]

Dit is precies de weerlegging van de 'vraag er maar veel om' leer.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wel als je God kent, het evangelie... en weet dat Christus de weg naar Huis is. Dan blijf je niet stil zitten en briefjes sturen... dan kom je in beweging en ga je terug naar huis. Dit is niet arminiaans overigens, want de heimwee die de zoon krijgt, het verlangen terug naar huis, naar zijn vader... is dat hier niet het trekkende werk van de Vader? Hij trekt zijn zoon wel terug naar huis.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Marnix schreef:Wel als je God kent, het evangelie... en weet dat Christus de weg naar Huis is. Dan blijf je niet stil zitten en briefjes sturen... dan kom je in beweging en ga je terug naar huis. Dit is niet arminiaans overigens, want de heimwee die de zoon krijgt, het verlangen terug naar huis, naar zijn vader... is dat hier niet het trekkende werk van de Vader? Hij trekt zijn zoon wel terug naar huis.
Het is de Liefde van de Vader, die de verloren zoon heimwee doet hebben naar zijn Vader!
Dat is zeker geen arminiaanse gedachte!
De bekering is altijd een daad van Liefde van God. Die Liefde doet de mens zien hoe erg de zonde is, en hoe genadig God.
En die mens die op deze wijze bekeerd wordt, mist God en rust niet totdat God de zondaar in de armen heeft.
Let maar eens op de gelijkenis:
Nog VOOR de zondaar de belijdenis van zijn zonden heeft uitgesproken heeft de Vader hem al in de armen gesloten en gekust!
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Marnix schreef:Wel als je God kent, het evangelie... en weet dat Christus de weg naar Huis is. Dan blijf je niet stil zitten en briefjes sturen... dan kom je in beweging en ga je terug naar huis. Dit is niet arminiaans overigens, want de heimwee die de zoon krijgt, het verlangen terug naar huis, naar zijn vader... is dat hier niet het trekkende werk van de Vader? Hij trekt zijn zoon wel terug naar huis.
Inderdaad, zo is het. De Vader is wel Degene die onwederstandelijk en krachtdadig door het Evangelie ervoor zorgt dat de zoon gaat. Maar Hij komt hem niet halen, want Hij heeft een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht. Zo zei Augustinus: "Het is God … niet, die alles in allen gelooft, maar die alles in allen werkt. Het is zeker dat wij geloven wanneer wij geloven, maar God maakt dat wij geloven. Wij werken, maar God werkt in ons het werken."

Het behaagt God dat de geroepenen tot Hem komen, aldus DL, maar wij willen vaak liever stilzitten en afwachten, als stokken en blokken, totdat ... het te laat is. Dan zal het zijn: Omdat Ik heb geroepen en gij niet hebt geantwoord, zo zal Ik ook lachen in uw verderf.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

refo schreef: Dit is precies de weerlegging van de 'vraag er maar veel om' leer.
'Vraag er maar veel om' is niet weerlegd maar juist des te meer noodzakelijk. Het gaat mis als we deze aanduiding als een soort zoethoudertje interpreteren.
'vraagt er maar veel om': de accenten op 'vraagt' en 'veel'.
Het 'er om' is dan het behoud in Christus.

In onze angst arminiaans te worden, wordt het gezonde bewandelen van de weg van het behoud nogal eens tot een passief stilzitten in de berm van de bredeweg en dan te wachten dat er iets gebeurt om op de smalle weg te komen.
Dat is wat anders dan direct afstappen van de brede weg en de smalle weg bewandelen.

Als dat een onmogelijkheid is rest er maar 1 oplossing:
Bestorm de hemel!
"Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden."
kanttekeningen:" Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in den gebede"
Geen enkele voorwaarde om dat te doen. Geen enkele zondekennis of wat dan ook is nodig.
Gewoon zoals je bent.
" en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" Joh 6:37

En ook al gaat het in de genoemde teksten om de uitverkorenen, de oproep is algemeen. We weten dat alleen de uitverkorenen tot Hem komen. Als je tot hem gaat, als je het toch doet, ook al denk je arminiaans te zijn en weet je zelf niets mee te kunnen brengen: Als je gelooft dat God Zijn Woord zal houden, dat Hij niet liegen kan, dan zou ik des te meer moed houden!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

De hoop die in je is

Bericht door Bert Mulder »

Wij zijn allen verplicht aan de buitenwereld door te geven, door op de manier waarop wij ons dagelijks gedragen, de Hoop die in ons leeft. Zodat mensen vragen aan je hoe je zo kunt leven. Waarom je niet bang voor de dood bent, bijvoorbeeld. Waarom je niet probeert iedereen rondom je te beliegen en bestelen. Je laat zien hoe je anders bent, op die manier stapel je hete kolen op hun hoofd. Je maakt ze jaloers op je geloof.

Dat doet de prediking ook. Als dengenen die (nog) niet geloven de troost zien die de gelovigen hebben worden ze er ook jaloers op, als God in hun werkt.

1Petrus 3;15, 16:
15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
16 En hebt een goed geweten, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef: Afgewezen, je ontwijkt weer de vraag.
Ik vraag je HOE en niet WAT.
HOE "God moeten zoeken en niet moeten rusten vóór ze Hem gevonden hebben" en dan zonder "arminianisme in een gereformeerd jasje" en zonder hyper-calvinisme.
Hoe? Hoe kan ik daar antwoord op geven zo in het wilde weg? Dat is afhankelijk van de situatie. Overigens, een sluitend antwoord, nee, dat heb ik niet en dat is er niet.
Ik ga in elk geval niet zeggen: bid maar veel, lees maar in de Bijbel, vraag om bekering en dan doet God wel wat Hij beloofd heeft. Zó werkt het niet.
Polemicus schreef:Als een zondaar dus tot God terugkeert, dat gaat hij niet op goed geluk of blindelings, zoals je schijnt te willen (of moet de man maar radeloos bij de zwijnendraf blijven zitten soms, totdat zijn vader zelf daarheen komt), maar zoals Daniël 9.
Zie mijn antwoord op Klavier. Je hebt het hier over wat er in de bekering gebeurt. Ootmoedig, als een rechteloze zondaar komen, is toch wat anders dan "op goed geluk of blindelings" komen. Dat laatste heb ik ook nergens gepropageerd.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef: Afgewezen, je ontwijkt weer de vraag.
Ik vraag je HOE en niet WAT.
HOE "God moeten zoeken en niet moeten rusten vóór ze Hem gevonden hebben" en dan zonder "arminianisme in een gereformeerd jasje" en zonder hyper-calvinisme.
Hoe? Hoe kan ik daar antwoord op geven zo in het wilde weg? Dat is afhankelijk van de situatie. Overigens, een sluitend antwoord, nee, dat heb ik niet en dat is er niet.
Ik ga in elk geval niet zeggen: bid maar veel, lees maar in de Bijbel, vraag om bekering en dan doet God wel wat Hij beloofd heeft. Zó werkt het niet.
Polemicus schreef:Als een zondaar dus tot God terugkeert, dat gaat hij niet op goed geluk of blindelings, zoals je schijnt te willen (of moet de man maar radeloos bij de zwijnendraf blijven zitten soms, totdat zijn vader zelf daarheen komt), maar zoals Daniël 9.
Zie mijn antwoord op Klavier. Je hebt het hier over wat er in de bekering gebeurt. Ootmoedig, als een rechteloze zondaar komen, is toch wat anders dan "op goed geluk of blindelings" komen. Dat laatste heb ik ook nergens gepropageerd.
Afgewezen, wat een treurige post! Je komt niet verder dan hoe het niet moet. Ik heb zelfs een onderbouwing met Bijbelcitaten gegeven en jij keurt het af op basis van...? NIETS!
Laatst gewijzigd door Klavier op 25 sep 2006, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Verklaar je nader, Klavier.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:Verklaar je nader, Klavier.
Je kunt geen antwoord geven op de meest wezenlijke vraag:
HOE komt een mens tot God bekeerd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Klavier schreef:
Afgewezen schreef:Verklaar je nader, Klavier.
Je kunt geen antwoord geven op de meest wezenlijke vraag:
HOE komt een mens tot God bekeerd.
?????????????
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Afgewezen schreef:
Klavier schreef:
Afgewezen schreef:Verklaar je nader, Klavier.
Je kunt geen antwoord geven op de meest wezenlijke vraag:
HOE komt een mens tot God bekeerd.
?????????????
Ik was na de vraag aan jou al weer verder met zelf het antwoord te formuleren. Ik neem aan dat je dat ook gelezen hebt.

'Vraag er maar veel om' is niet weerlegd maar juist des te meer noodzakelijk. Het gaat mis als we deze aanduiding als een soort zoethoudertje interpreteren.
'vraagt er maar veel om': de accenten op 'vraagt' en 'veel'.
Het 'er om' is dan het behoud in Christus.

In onze angst arminiaans te worden, wordt het gezonde bewandelen van de weg van het behoud nogal eens tot een passief stilzitten in de berm van de bredeweg en dan te wachten dat er iets gebeurt om op de smalle weg te komen.
Dat is wat anders dan direct afstappen van de brede weg en de smalle weg bewandelen.

Als dat een onmogelijkheid is rest er maar 1 oplossing:
Bestorm de hemel!
"Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden."
kanttekeningen:" Door bidden, zoeken en kloppen vermaant ons Christus met ernst geduriglijk aan te houden in den gebede"
Geen enkele voorwaarde om dat te doen. Geen enkele zondekennis of wat dan ook is nodig.
Gewoon zoals je bent.
" en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen" Joh 6:37

En ook al gaat het in de genoemde teksten om de uitverkorenen, de oproep is algemeen. We weten dat alleen de uitverkorenen tot Hem komen. Als je tot hem gaat, als je het toch doet, ook al denk je arminiaans te zijn en weet je zelf niets mee te kunnen brengen: Als je gelooft dat God Zijn Woord zal houden, dat Hij niet liegen kan, dan zou ik des te meer moed houden!
Afgewezen, Mee eens of niet?
Zo nee, waarom niet.
Gesloten