Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Erasmiaan »

Christiaan schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef:
Mister schreef: Punt 1: is afhankelijke van de kerkelijke gemeente waar je zit meestal. In mijn geval wel. Speelde zondagmorgen na dienst bijv. "De Lichtstad"

Punt 2: zie punt 1 weer. JA, "wachtet auf" o.i.d. Heel mooi! In mijn geval, zondagavond (echt waar) Cantilene (Sonate nr 11) van Josef Rheinberger gespeeld.

Punt 3: van mij wel, maar ik doe het eigenlijk niet.

Punt 4: ja, jij en ik laten je toch ook uit over de predikant?
In dat geval is het te hard, zacht, snel, langzaam, suf, hip, oneerbiedig etc. etc....
Nee ik laat mij niet uit over de preek, ik toets deze aan Gods Woord.
Ik laat me gerust uit over een organist, maar zal niet zo snel commentaar hebben op z'n muziekkeuze: dat is zo enorm smaakgebonden. Als je veel luistert naar orgelmuziek, dan kun je best een vergelijk maken tussen organisten. Een mening is dan zo gevormd. Als je zelf een ander instrument bespeelt of zingt kun je een mening vormen over weer andere dingen als maatvastheid, gebruik van rubato, etc...
Muziekeuze is voor mij niet smaakgebonden,
ook hier verschil ik van velle anderen.
Jij speelt dus ook wat je niet mooi vind?
limosa

Bericht door limosa »

dit zijn vragen die ik kan overzien

1) nee
2) nee
3) nee
4) ja

nee omdat in de eredienst allerlei franje niet nodig is en ja omdat je niet zelf hoeft te kunnen spelen om een mening te hebben
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Christiaan »

Erasmiaan schreef:
Christiaan schreef:
wim schreef:
Christiaan schreef: Nee ik laat mij niet uit over de preek, ik toets deze aan Gods Woord.
Ik laat me gerust uit over een organist, maar zal niet zo snel commentaar hebben op z'n muziekkeuze: dat is zo enorm smaakgebonden. Als je veel luistert naar orgelmuziek, dan kun je best een vergelijk maken tussen organisten. Een mening is dan zo gevormd. Als je zelf een ander instrument bespeelt of zingt kun je een mening vormen over weer andere dingen als maatvastheid, gebruik van rubato, etc...
Muziekeuze is voor mij niet smaakgebonden,
ook hier verschil ik van velle anderen.
Jij speelt dus ook wat je niet mooi vind?
Tuurlijk niet, wie doet dat wel. Voor mij is muziek die ik niet mooi vind, (niet altijd) slachte muziek.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Tuurlijk niet, wie doet dat wel. Voor mij is muziek die ik niet mooi vind, (niet altijd) slachte muziek.
Het ging hier over kerkorganisten en wat zij wel/niet zouden mogen spelen. Maarre... jij was toch geen kerkorganist? Wat wil je dan met dit topic? Ieder weldenkend mens weet dat de speelruimte, wat wel en niet mag, puur afhankelijk is van de geldende regels in een plaatselijke kerk. Wat jij en ik daarover vinden, is niet zo belangrijk. Als de kerkenraad vindt dat er uitsluitend psalmen gespeeld mogen worden, kun je honderd keer vinden dat "Wachet auf "van Bach ook wel mooi is, maar dan ben je toch in overtreding als je het in de dienst speelt.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door wim »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Tuurlijk niet, wie doet dat wel. Voor mij is muziek die ik niet mooi vind, (niet altijd) slachte muziek.
Het ging hier over kerkorganisten en wat zij wel/niet zouden mogen spelen. Maarre... jij was toch geen kerkorganist? Wat wil je dan met dit topic? Ieder weldenkend mens weet dat de speelruimte, wat wel en niet mag, puur afhankelijk is van de geldende regels in een plaatselijke kerk. Wat jij en ik daarover vinden, is niet zo belangrijk. Als de kerkenraad vindt dat er uitsluitend psalmen gespeeld mogen worden, kun je honderd keer vinden dat "Wachet auf "van Bach ook wel mooi is, maar dan ben je toch in overtreding als je het in de dienst speelt.
Maar goed, als de kerkenraad je de ruimte geeft, dan wordt het ineens wel belangrijk wat 'men' er van vindt.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Christiaan »

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Tuurlijk niet, wie doet dat wel. Voor mij is muziek die ik niet mooi vind, (niet altijd) slechte muziek.
Het ging hier over kerkorganisten en wat zij wel/niet zouden mogen spelen. Maarre... jij was toch geen kerkorganist? Wat wil je dan met dit topic? Ieder weldenkend mens weet dat de speelruimte, wat wel en niet mag, puur afhankelijk is van de geldende regels in een plaatselijke kerk. Wat jij en ik daarover vinden, is niet zo belangrijk. Als de kerkenraad vindt dat er uitsluitend psalmen gespeeld mogen worden, kun je honderd keer vinden dat "Wachet auf "van Bach ook wel mooi is, maar dan ben je toch in overtreding als je het in de dienst speelt.
Ja, dit zal geen verandering brengen, maar dat is bij meer discussie op dit forum zo, is dat doorslaggevend.
Het loopt aardig.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

limosa schreef:dit zijn vragen die ik kan overzien

1) nee
2) nee
3) nee
4) ja

nee omdat in de eredienst allerlei franje niet nodig is en ja omdat je niet zelf hoeft te kunnen spelen om een mening te hebben
Owkee. Haha, nu komt er eindelijk een discussie op gang.
1) nee. Ok, hoe zit het dan met bijv. het "Wilhelmus" of het "Ere zij God" Wordt dat bij jullie dan niet aansluitend aan de eredienst gezongen bijv.? Of is het de uitzondering die de regel bevestigt... ?
limosa

Bericht door limosa »

Mister schreef:
limosa schreef:dit zijn vragen die ik kan overzien

1) nee
2) nee
3) nee
4) ja

nee omdat in de eredienst allerlei franje niet nodig is en ja omdat je niet zelf hoeft te kunnen spelen om een mening te hebben
Owkee. Haha, nu komt er eindelijk een discussie op gang.
1) nee. Ok, hoe zit het dan met bijv. het "Wilhelmus" of het "Ere zij God" Wordt dat bij jullie dan niet aansluitend aan de eredienst gezongen bijv.? Of is het de uitzondering die de regel bevestigt... ?
Het Wilhelmus heeft in de kerk niks te zoeken, ik heb het ook dacht ik nooit gezongen in of na de eredienst. Het "Ere zij God" , ik meen dat dat alleen op 2de Kerstdag in de kerk komt. Ik zal van het jaar eens opletten of het na de eredienst is of 's middags bij het kindergebeuren. Weet ik eigenlijk niet uit m'n hoofd. Wat mij betreft hoeft het trouwens helemaal niet, ook niet bij Kerstconcerten. De tekst zal ik niks van zeggen maar de eindeloze herhaling en de bombastische hoempapa melodie vind ik ergerlijk.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

limosa schreef:
Mister schreef:
limosa schreef:dit zijn vragen die ik kan overzien

1) nee
2) nee
3) nee
4) ja

nee omdat in de eredienst allerlei franje niet nodig is en ja omdat je niet zelf hoeft te kunnen spelen om een mening te hebben
Owkee. Haha, nu komt er eindelijk een discussie op gang.
1) nee. Ok, hoe zit het dan met bijv. het "Wilhelmus" of het "Ere zij God" Wordt dat bij jullie dan niet aansluitend aan de eredienst gezongen bijv.? Of is het de uitzondering die de regel bevestigt... ?
Het Wilhelmus heeft in de kerk niks te zoeken, ik heb het ook dacht ik nooit gezongen in of na de eredienst. Het "Ere zij God" , ik meen dat dat alleen op 2de Kerstdag in de kerk komt. Ik zal van het jaar eens opletten of het na de eredienst is of 's middags bij het kindergebeuren. Weet ik eigenlijk niet uit m'n hoofd. Wat mij betreft hoeft het trouwens helemaal niet, ook niet bij Kerstconcerten. De tekst zal ik niks van zeggen maar de eindeloze herhaling en de bombastische hoempapa melodie vind ik ergerlijk.
Wijzingen met kerst na de morgendienst ook altijd het Ere zij God,
mooi gebruikt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

limosa schreef: maar de eindeloze herhaling (...) vind ik ergerlijk.
Zingen jullie wel psalm 136? :wink:
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Moet een organist niet psalm gebonden muziek kunnen spelen.
Punt 1: Zou een organist gezangen mogen spelen?
Een vaste burcht is onze God, Dankt, Dankt nu allen God
Natuurlijk! Onze predikant reikt ze me zelf aan.
Christiaan schreef:Punt 2: Zou een organist werken van Bach mogen spelen dus,
zijn koraalbewerkingen?? Of natuurlijk Buxtehude of Pachelbel.
Why not?
Christiaan schreef:Punt 3 Zou een organist vrije werken mogen spelen?
Van oude meesters dus voor 1780
Natuurlijk. Maar waarom zou je je beperken tot oude meesters? Er is na 1780 ook nog heel wat goede muziek geschreven hoor. {En vóór 1780 ook heel wat slechte]. En hoezo 1780 trouwens? Wat is dat voor mijlpaal?
Christiaan schreef:Punt 4 Niet zoals vorige punten maar wel nauw mee verwant mogen gemeenteleden die zelf geen orgelspelen zich uit laten over de organist??
Nee, dat mogen ze absoluut niet. Ze mogen ook niet door rood licht fietsen, niet neuspeuteren en niet forummen als ze aan 't werk zouden moeten zijn.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

@ Limosa: Het Wilhelmus bij de verjaardag van Koningin Beatrix. Mooie melodie (wordt soms in laatste 2 regels gemangeld, maar goed) en benadrukt de band God-NEderland-Oranje...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:en niet forummen als ze aan 't werk zouden moeten zijn.
Wie maakt zich daar nu weer aan schuldig?


Organistenbeoordeling is hetzelfde rijtje als neuspeuteren, m.a.w. iedereen doet het, maar het is niet netjes??
limosa

Bericht door limosa »

Mister schreef:
limosa schreef: maar de eindeloze herhaling (...) vind ik ergerlijk.
Zingen jullie wel psalm 136? :wink:
niet allemaal achter elkaar, wij zingen overigens alle psalmen, onze predikant zoekt ze heel zorgvuldig uit bij z'n preek
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

limosa schreef:
Mister schreef:
limosa schreef: maar de eindeloze herhaling (...) vind ik ergerlijk.
Zingen jullie wel psalm 136? :wink:
niet allemaal achter elkaar, wij zingen overigens alle psalmen, onze predikant zoekt ze heel zorgvuldig uit bij z'n preek
Alle psalmen! Heel goed van die predikant!
Plaats reactie