Vreemd eigenlijk

Tamarinde

Vreemd eigenlijk

Bericht door Tamarinde »

Vaak komen we zaken tegen die "heel gewoon"lijken maar als je er beter naar kijkt dan blijkt het heel vreemd. Deze heb ik overgenomen vanuit een ander topic maar het sprak mij wel aan, hoe kijken jullie hier tegenaan en/of hebben jullie ook van die "ogenschijnlijke" tegenstrijdigheden?

Als wij met mede-christenen over Christus praten, dan staan wij vaak op een lijn. Kunnen we elkaar vinden.
Als we met anders-kerkelijken over de kerk praten, rollen we vechtend over straat.
Vreemd eigenlijk
Duuk

Bericht door Duuk »

Dat komt omdat we zo vreselijk hoogmoedig zijn, zodat we menen dat alleen onze kijk op de bijbel de juiste is. Luisteren naar elkaar is er dan niet meer bij.
Petrus

Bericht door Petrus »

Tja, kijk maar eens naar de instemming waarmee Christus Jezus centraal staat in vrijwel álle kerken.

Maar oh wee als het op de uitleg van de lettertjes aankomt, dan ineens is het heibel van hier tot Tokio.........(oh nee, dat kan niet, daar hebben ze het Zen-Bhoedisme.....).

Enkele verkeerde woorden van een dominee of voorganger waar iemand niet mee uit de voeten kan, en het is hup weer een nieuw kerkje erbij..............

En, ik heb het al vaker hier gezegd, élke kerk debiteerd dat alleen ZIJ de énige waarheid tot zaligmaking hebben!!

Daarnaast, is er ook nog eens bijvoorbeeld het aanbod van genade. De ene kerk verwerpt dat idee hartstochtelijk en de andere predikt het vol vuur........

Hoe is dan in vredesnaam nog énige mogelijkheid tot het sámen één Kerk van Christus te vormen???
memento

Bericht door memento »

Ach, eenheid begint bij het loslaten van het idee 'mijn kerkgenootschap'. Als je elke gemeente als mogelijke gemeente van Christus ziet, ongeacht het labeltje op de deur, dan heb je alvast een goed begin gemaakt.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

memento schreef:Ach, eenheid begint bij het loslaten van het idee 'mijn kerkgenootschap'. Als je elke gemeente als mogelijke gemeente van Christus ziet, ongeacht het labeltje op de deur, dan heb je alvast een goed begin gemaakt.
:D Zullen we vandaag beginnen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Duuk schreef:Dat komt omdat we zo vreselijk hoogmoedig zijn, zodat we menen dat alleen onze kijk op de bijbel de juiste is. Luisteren naar elkaar is er dan niet meer bij.
Ach so...
schaap

Bericht door schaap »

Ja laten we alle kerknamen schrappen. Alleen het bordje kerk boven de deur, ok?
Tamarinde

Bericht door Tamarinde »

schaap schreef:Ja laten we alle kerknamen schrappen. Alleen het bordje kerk boven de deur, ok?
Misschien niet eens zo'n gek idee
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Duuk schreef:Dat komt omdat we zo vreselijk hoogmoedig zijn, zodat we menen dat alleen onze kijk op de bijbel de juiste is. Luisteren naar elkaar is er dan niet meer bij.
Ach so...
Valt niet mee he, een beetje kritiek moeten incasseren? ;)

Tamarinde heeft gelijk op dit punt... en Duuk ook. Als we kerkocentrisch (en vaak is dat Egocentrisch, op mensenwerk gericht) gaan denken in plaats van Christocentrisch krijg je vanzelf verdeeldheid en ruzie enzo, omdat dan het fundament onder de verschillende gemeenten niet meer centraal staat maar de verschillende bouwwerken die op datzelfde fundament zijn opgetrokken centraal worden gezet.

En ja, daar zit ook een stukje persoonlijke kritiek op jou bij, Afgewezen. Maar ja, het is maar een vrijgemaakte "ketter" dus neem het niet te hoog op :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 sep 2006, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Miscanthus schreef:
memento schreef:Ach, eenheid begint bij het loslaten van het idee 'mijn kerkgenootschap'. Als je elke gemeente als mogelijke gemeente van Christus ziet, ongeacht het labeltje op de deur, dan heb je alvast een goed begin gemaakt.
Ja, vandaag beginnen prima. Maar al ons organiseren loopt op niets uit. Het wachten is op het herstel van Israël, vanuit Sion, Jeruzalemzal zal er een opwekking komen. Zolang de kerken nog vasthouden aan de vervangingstheorie zal ons organiseren uitlopen op een teleurstelling.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Vreemd? Zolang we leven in een kerkelijke hoogconjunctuur zal het ws. niet veel veranderen. In landen waar christenen vervolgd worden heb je 'gewoon' een kerk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Toeschouwer schreef:
Miscanthus schreef:
Ja, vandaag beginnen prima. Maar al ons organiseren loopt op niets uit. Het wachten is op het herstel van Israël, vanuit Sion, Jeruzalemzal zal er een opwekking komen. Zolang de kerken nog vasthouden aan de vervangingstheorie zal ons organiseren uitlopen op een teleurstelling.
Zolang je zo'n instelling hebt komt er inderdaad weinig van terecht. Bidt en werkt. In plaats van alleen maar te bidden en te zeggen dat het toch nooit wat wordt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:
Toeschouwer schreef:
Miscanthus schreef:
Zolang je zo'n instelling hebt komt er inderdaad weinig van terecht. Bidt en werkt. In plaats van alleen maar te bidden en te zeggen dat het toch nooit wat wordt.
het gaat er wat mij betreft ook niet dat er iets georganiseerd wordt. Belangrijk is dat we blijven vasthouden aan onze belijdenis dat we geloven in 1 heilige algemene christelijke kerk. Dus ook de kerken met evt een dwaling.
Het zal pas volledig werkelijkheid worden als Christus terigkomt. (of het duizendjarig Rijk een aanvang neemt).
JolandaOudshoorn

Re: Vreemd eigenlijk

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tamarinde schreef:Vaak komen we zaken tegen die "heel gewoon"lijken maar als je er beter naar kijkt dan blijkt het heel vreemd. Deze heb ik overgenomen vanuit een ander topic maar het sprak mij wel aan, hoe kijken jullie hier tegenaan en/of hebben jullie ook van die "ogenschijnlijke" tegenstrijdigheden?

Als wij met mede-christenen over Christus praten, dan staan wij vaak op een lijn. Kunnen we elkaar vinden.
Als we met anders-kerkelijken over de kerk praten, rollen we vechtend over straat.
Vreemd eigenlijk
Grappig, ik zie mijn uitspraak terug.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het [herstel] van de gemeente ís reeds realiteit! De gemeente was er al in het Oude Testament en is er ook in het Nieuwe Testament en ook nu, namelijk Jood en heiden samen, één in het geloof in Jezus Christus.
Plaats reactie