Maarten Luther en poging tot reformatie
- Christiaan
Maarten Luther en poging tot reformatie
Wie kent de 97 stelingen van Maarten Luther naast zijn later verschenen 95 stelingen publiceerde Doctor Martinus Luther ook
zijn 97 stellingen tegen de Scholastiek.
Deze zijn van grote betekenis geweest voor de Reformatie maar zijn volgens mij veel onbekender. Onterecht volgens mij,
de kritiek op het scholastieke denken raakte de katholieke kerk in het hart van haar dwaling.
Graag alleen serieuse reacties,
hier graag een discussie over Luther en zijn 97 stellingen tegen de scholatiek.
zijn 97 stellingen tegen de Scholastiek.
Deze zijn van grote betekenis geweest voor de Reformatie maar zijn volgens mij veel onbekender. Onterecht volgens mij,
de kritiek op het scholastieke denken raakte de katholieke kerk in het hart van haar dwaling.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 02 sep 2006, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Maarten Luther en poging tot reformatie
Christiaan schreef: de kritiek op het scholastieke denken raakte de katholieke kerk in het hard van haar dwaling.
Als je dan zo graag alleen serieuze reacties wil hebben mag je weleens serieus wat aan je taalgebruik gaan doen, volgens mij schrijf je "hart" nog altijd met een t
Laatst gewijzigd door Tamarinde op 02 sep 2006, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Christiaan
Ik wil een zinnige discussie, meerdere op dit forum zeuren liever over taalfouten of een reactie van iemand of hoe iemand is of zijn mening, daar heb ik geen boodschap aan ik wil erg graag een zinnige discussie zonder loze opmerkingen,geledu schreef:Volgens mij had je al een topic geopend over dit onderwerp.
Daar kan je gewoon doorgaan hoor !!!
Het vetgedrukt weergeven komt wat schreeuwerig over.
Ik denk dat je je een beetje in de hoek gedrukt voelt, moet je niet doen !!!
Reacties kunnen scherp zijn maar zorg dat je geen lange tenen hebt , het is over het algemeen niet persoonlijk bedoelt !
En dat er mede forummers om onderbouwing vragen is natuurlijk terecht en dat mag jij ook doen.
Maar even on-topic ; sorry maar in deze discussie/vraag ben ik niet genoeg thuis om er een "zinvolle" bijdrage aan te leveren..
Ik hoop dat de discussie op het andere topic weer wordt voortgezet.
ik hoop dat dit mogelijk is!!!!
Hier op dit forum kún je geen discussie voeren zonder dat er eens off-topic te gaan. Sorry Christiaan als je daar niet tegen kunt dan zou ik me maar eens ernstig bezinnen of je wel weer een nieuw topic kunt openen, 'k zou zeggen,evenals geledu., ga gewoon verder waar je mee bezig was en hang niet de beledigde onschuld uit dan krijg je reacties zoals deze.
- Christiaan
Misschien zou je volgende waarheid onder ogen willen zien:Christiaan schreef:Wie kent de 97 stelingen van Maarten
Niemand op dit forum kent deze 97 stellingen. Met twee ellen.
- Christiaan
Dat is erg jammer want ze zijn belangrijker dan de 95 stellingen.refo schreef:Misschien zou je volgende waarheid onder ogen willen zien:Christiaan schreef:Wie kent de 97 stelingen van Maarten
Niemand op dit forum kent deze 97 stellingen. Met twee ellen.
Ik zal de eerste 4 hieronder vermelden:
1 Te zeggen dat Augustinus tegenover ketters overdrijft, is zeggen dat Augustinus bijna overal heeft gelogen.
2 Het is hetzelfde als aan de Pelagianen en aan alle ketters de gelegenheid geven te triomferen, ja het geeft hen de overwinning
3 Het houdt ook in dat de autoriteit van alle kerkvaders bespottelijk wordt gemaakt
4 De waarheid is echter dat de mens tot een kwade boom is geworden, die niets anders kan dan het kwade willen en doen.
(tegen over de heersende opvatting dat de mens een vrije wil heeft en het kwade kan laten als hij dat wil)
Misschien hier nog reaties op mogelijk en een nieuwe impuls voor dit onderwerp.
- Christiaan
Dat is erg jammer want ze zijn belangrijker dan de 95 stellingen.
Ik zal de eerste 4 en de 6de en 7de hieronder vermelden:
1 Te zeggen dat Augustinus tegenover ketters overdrijft, is zeggen dat Augustinus bijna overal heeft gelogen.
2 Het is hetzelfde als aan de Pelagianen en aan alle ketters de gelegenheid geven te triomferen, ja het geeft hen de overwinning
3 Het houdt ook in dat de autoriteit van alle kerkvaders bespottelijk wordt gemaakt
4 De waarheid is echter dat de mens tot een kwade boom is geworden, die niets anders kan dan het kwade willen en doen.
6 Het is een leugen dat de wil zich van nature kan richten naar het juiste voorschrift van het verstand.
7 Want zonder de genade kist de wil noodgedwongen een daad die daarmee niet overeenstemming is, en dus het kwaad.
Ik zal de eerste 4 en de 6de en 7de hieronder vermelden:
6 Het is een leugen dat de wil zich van nature kan richten naar het juiste voorschrift van het verstand.
7 Want zonder de genade kist de wil noodgedwongen een daad die daarmee niet overeenstemming is, en dus het kwaad.
- Christiaan
Mijn begin vraag was wie ze kent, niemand blijkt ze te kennen.Mister schreef:Wat is dan de 5de stelling??
Ik ken ze niet allemaal, heb alleen een zeer verhelderd en duidelijk boekje die de aard van de stellingen weergeeft.
Door enkele stellingen weer te geven hoop ik een nieuwe impuls te kunnen geven aan de discussie. Het was niet mijn eerste idee om over de inhoud van alle stellingen te discusseren. En heb dus, ook op internet niet, alle stellingen kunnen vinden.