97 stellingen van Maarten Luther

Christiaan

97 stellingen van Maarten Luther

Bericht door Christiaan »

Wie kent de 97 stelingen van Maarten Luther naast zijn later verschenen 95 stelingen publiceerde Doctor Martinus Luther ook
zijn 97 stellingen tegen de Scholastiek.
Deze zijn van grote betekenis geweest voor de Reformatie maar zijn volgens mij veel onbekender. Onterecht volgens mij,
de kritiek op het scholastieke denken raakte de katholieke kerk in het hard van haar dwaling.
Petrus

Re: 97 stellingen van Maarten Luther

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef: de kritiek op het scholastieke denken raakte de katholieke kerk in het hard van haar dwaling.
Och, andersom wordt er evenzo geredeneerd, dat het protestantisme een afdwaling is van de zuivere leer van de RK................. :roll:
memento

Bericht door memento »

@Christiaan,

Klinkt interessant. Heb je een linkje naar die stellingen?
Christiaan

memento schreef:@Christiaan,

Nee, ken ik niet. Net nog even gegoogled voor je maar niet kunnen
vinden. Ik er een boekje over.
Miscanthus

Re: 97 stellingen van Maarten Luther

Bericht door Miscanthus »

Petrus schreef:
Christiaan schreef: de kritiek op het scholastieke denken raakte de katholieke kerk in het hard van haar dwaling.
Och, andersom wordt er evenzo geredeneerd, dat het protestantisme een afdwaling is van de zuivere leer van de RK................. :roll:
Zowel protestanten als katholieken kunnen last hebben van scholastiek.... :wink:
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Christiaan schreef:

Hoe heet het?
ISBN ?
Christiaan

Miscanthus schreef:
Christiaan schreef:

Hoe heet het?
ISBN ?
Het heeft: Wijsheid van het vlees
Over 97 onbekende stellingen
van
Maarten Luther

Geschreven door H.N. Hagoort
en uitgegeven door het reformatorisch instituut voor cultuurwetenschappen in 1992

Voor mij heeft dit boekje een andere kijk op de aard van de Reformatie naar voren gebracht en de rol van Doctor Maarten Luther, die zo wel de 95 als 97 stellingen probeerde te gebruiken om de kerk te veranderen en dat heeft God gezegend.

Afstluitend een citaat van Luther zelf en mijn lijfspeuk:
Wij zijn bedelaars dat is waar
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef: Doctor Maarten Luther, die zo wel de 95 als 97 stellingen probeerde te gebruiken om de kerk te veranderen en dat heeft God gezegend
Ohhhhhhh, vandaar dat de RK zo'n 1,4 miljard gelovigen telt en de protestantse kerken in meer dan 200 variëteiten bij elkaar zo'n 160 miljoen all over the world.............jaja........
Christiaan

Petrus schreef:
Christiaan schreef: Doctor Maarten Luther, die zo wel de 95 als 97 stellingen probeerde te gebruiken om de kerk te veranderen en dat heeft God gezegend
Ohhhhhhh, vandaar dat de RK zo'n 1,4 miljard gelovigen telt en de protestantse kerken in meer dan 200 variëteiten bij elkaar zo'n 160 miljoen all over the world.............jaja........
Sorry hoor maar u verlochend de Reformatie,
u zit hier op een Reformatorisch forum ik vind grapjes over de Reformatie niet gepast
limosa

Bericht door limosa »

Petrus schreef:
oeps. Petrus, vergissing, je zit ff op het verkeerde forum te posten ;-)
Christiaan

XXX
Laatst gewijzigd door Christiaan op 02 sep 2006, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
limosa

Bericht door limosa »

Christiaan schreef:
limosa schreef:
Petrus schreef:
Hoe zo hoe bedoel je??
het leek mij meer een posting voor het Rorate-forum
Christiaan

limosa schreef:
Christiaan schreef:
limosa schreef:
Petrus schreef: Ohhhhhhh, vandaar dat de RK zo'n 1,4 miljard gelovigen telt en de protestantse kerken in meer dan 200 variëteiten bij elkaar zo'n 160 miljoen all over the world.............jaja........
Hoe zo hoe bedoel je??
het leek mij meer een posting voor het Rorate-forum
Wat mag Rorate betekenen??
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef:
Petrus schreef:
Sorry hoor maar u verlochend de Reformatie,
u zit hier op een Reformatorisch forum ik vind grapjes over de Reformatie niet gepast
Dit is geen grapje maar een nuchtere vaststelling.

Bovendien ben ik met volle overtuiging SGP-lid, en dobber ik binnen de GerGem rond...........

Om het verder de preciseren: er zijn in totaal, mét alle afgeleiden en splinterkerkjes, afscheidingen en wat al dies meer zij in totáál zon 22.000 op prostestantse basis georiënteerde geloofsgemeenschappen wereldwijd.............met in totaal zo'n 160 miljoen gelovigen. (bron: Unesco, 2001)

élk van die geloiofsgemeenschappen stelt dat zíj de énige waarheid tot zaligmaking verkondigen, en dat ieder die niet hún geloofsvisie aanhangen eeuwig ter verderve gaat.

Dát is hetgeen waar ik mij zo tegen verzet!

De Satan verslaat zijn duizenden, oké, helemaal mee eens, maar om nu keihard te stellen dat één het juiste zaligmakende geloof bezit, en de over 7 in de verhouding tussen RK/Pr.Chr dwalen en eeuwig ten verderve gaat, is wel héél aanmatigend.

Ergens in een ándere discussie is de uitspraak gedaan : dat God op de oordeelsdag aan je zal vragen "Wat dunk ge van de Christus" ipv zal zien op je geloof, en werken desnoods. Dat is nét zo aanmatigend, want hoe kan nu íémand weten wat je te wachten staat als je éénmaal voor de Rechterstoel staat???

Het is een kortom cynische reactie, maar aangezien je nog niet zo heel lang hier ronddobbert (25 postings), kan ik je alvast duidelijk maken dat je sarcastische en cynische opmerkingen van mijn kant vaker zal tegenkomen, puur om de discussie scherp te houden en eea te relativeren.

Voor de duidelijkheid: de Jehova Getuigen hebben eind vorig jaar opgeroepen dat alle leden eenieder die geen Jehovas Getuigen zijn dienen uit te roeien!!!
Petrus

Bericht door Petrus »

Christiaan schreef:
limosa schreef: oeps. Petrus, vergissing, je zit ff op het verkeerde forum te posten ;-)
Hoe zo hoe bedoel je??
het leek mij meer een posting voor het Rorate-forum[/quote]

Wat mag Rorate betekenen??[/quote]

Christiaan, Rorate is een RK-discussie-forum. Mijn oorspronkelijke roots liggen in de RK-kerk, vandaar dat ik af en toe nog wel een op een vraag in die richting (over de RK en haar leerstellingen en gebruiken) een uitleg geef. Zo nu en dan ben ik nog wel actief op Rorate omdat daar heel veel goede bekenden zijn die ik al jáááren ken.
Plaats reactie