Nieuwe Psalmberijming?

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Unionist »

In een ander topic werd het al aangestipt: een mogelijke nieuwe psalmberijming. Vanavond heb ik met mijn zoontje nog zitten wordtelen met de zinsnede "het heug'lijkst gunstgenot". De gemiddelde refo is zeer tegen een (de) nieuwe berijming. Maar afgezien van de sentimenten, die ik soms ook wel begrijp, wat zijn eigenlijk de argumenten tegen de berijming van het Liedboek? Of wodt er gewoon aangenomen dat het wel niks zal zijn?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Misschien iets voor in de saambinder :mrgreen:
Iemand anders dan ds Moerkerken mag ook.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Misschien iets voor in de saambinder :mrgreen:
Iemand anders dan ds Moerkerken mag ook.
Denk je nou werkelijk dat over elke scheet die hier gelaten wordt een artikel in de Saambinder komt? :roll:
Dan krijgt de SB ook het niveau van een massaal bezocht verjaardagsfeest. :wink:
Laatst gewijzigd door Tiberius op 29 aug 2006, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
HHKtE
Berichten: 1448
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door HHKtE »

Moet er nog meer ellende komen door in de reformatorische kerken door een nieuwe psalmberijmijng in te voeren?? AUB NIET
Ik denk dat er weinig kerken(Inde Geref,Gezindte) er zitten op te wachten.Uitzonderingen:PKN en Chr.Geref.Kerken .:Laat ze hun gang gaan er is al keuze genoeg!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Afgewezen »

Unionist schreef:In een ander topic werd het al aangestipt: een mogelijke nieuwe psalmberijming. Vanavond heb ik met mijn zoontje nog zitten wordtelen met de zinsnede "het heug'lijkst gunstgenot". De gemiddelde refo is zeer tegen een (de) nieuwe berijming. Maar afgezien van de sentimenten, die ik soms ook wel begrijp, wat zijn eigenlijk de argumenten tegen de berijming van het Liedboek? Of wodt er gewoon aangenomen dat het wel niks zal zijn?
De nieuwe psalmberijming komt helaas niet uit onverdacht gereformeerde hoek. En als je rekent dat zelfs iemand als Martinus Nijhoff eraan heeft meegewerkt, word je er toch niet echt vrolijk van.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Hendrikus »

Afgewezen schreef:De nieuwe psalmberijming komt helaas niet uit onverdacht gereformeerde hoek. En als je rekent dat zelfs iemand als Martinus Nijhoff eraan heeft meegewerkt, word je er toch niet echt vrolijk van.
Poppetjes interesseren me niet zo. Kom eens met "foute" teksten uit de door hem berijmde psalmen (Psalm 3, 16, 21, 23, 60, 67, 150)?
Dat Mozart vrijmetselaar was, Reger alcoholist, wie-was-'t-ook-alweer sloeg z'n vrouw, het weerhoudt me er niet van om van hun muziek te genieten. Zijn dichtregels als op voorhand verdacht of fout omdat ze uit de pen van iemand als Nijhoff komen?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Unionist »

HHKE schreef:Moet er nog meer ellende komen door in de reformatorische kerken door een nieuwe psalmberijmijng in te voeren?? AUB NIET
Ik denk dat er weinig kerken(Inde Geref,Gezindte) er zitten op te wachten.Uitzonderingen:PKN en Chr.Geref.Kerken .:Laat ze hun gang gaan er is al keuze genoeg!!
Dat bedoel ik nou met SENTImenten. Ik vroeg eigenlijk om ARGUmenten Inhoudelijk, weet je wel. Psalm 138 is fout berijmd, want..., Psalm 110 deugt niet, want... Dat soort dingen. Of gewoon: Tsja, eigenlijk is er weinig mis mee. (Kan natuurlijk ook)

Afgewezen schreef:
Unionist schreef:In een ander topic werd het al aangestipt: een mogelijke nieuwe psalmberijming. Vanavond heb ik met mijn zoontje nog zitten wordtelen met de zinsnede "het heug'lijkst gunstgenot". De gemiddelde refo is zeer tegen een (de) nieuwe berijming. Maar afgezien van de sentimenten, die ik soms ook wel begrijp, wat zijn eigenlijk de argumenten tegen de berijming van het Liedboek? Of wodt er gewoon aangenomen dat het wel niks zal zijn?
De nieuwe psalmberijming komt helaas niet uit onverdacht gereformeerde hoek. En als je rekent dat zelfs iemand als Martinus Nijhoff eraan heeft meegewerkt, word je er toch niet echt vrolijk van.
Enig idee wie er meegewerkt hebben aan 1773? Dat een remonstrantse dame onze 't Hijgend hert berijmd heeft?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Hendrikus »

Unionist schreef:Enig idee wie er meegewerkt hebben aan 1773? Dat een remonstrantse dame onze 't Hijgend hert berijmd heeft?
En die van 23: dat was ook geen beste!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

't zal velen niet verbazen dat ik ook een nieuwe berijming toejuich.
Hoewel ik in eerste instantie er wat sceptisch tegenover stond (het klinkt niet meer zo vertrouwd), begin ik hem steeds meer te waarderen.
Eigenlijk vind ik de berijming van de Gereformeerd Vrijgemaakten nog mooier. Maar daar zit ws patent op.... :cry:

Zinnen als: "stiet zelf dit rot wat mij benauwt en haat" zouden verboden moeten worden.
Laatst gewijzigd door Miscanthus op 29 aug 2006, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

En koning David was auteur van heel veel psalmen. Als hij nu leefde, zouden wij hem toch met een scheef oog bekijken...

Relativering is soms wel eens goed...
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Miscanthus »

Unionist schreef:Enig idee wie er meegewerkt hebben aan 1773? Dat een remonstrantse dame onze 't Hijgend hert berijmd heeft?
van remonstranten.org:

In 1760 verscheen een nieuwe psalmberijming, verzorgd door het dichtgenootschap Laus Deo Salus Populo ('tot lof van God, tot heil des volks'). De dichters, uit verschillende kerken, hoorden tot de verlichte burgerij. De remonstrantse Lucretia Maria van der Merken had niet minder dan 39 psalmvertalingen bijgedragen (in de liederenbundel van 1943 stond bijvoorbeeld haar versie van Ps. 42 nog: ''t Hijgend hert, der jacht ontkomen,/ schreeuwt niet sterker naar 't genot/ van de frissche waterstroomen,/ dan mijn ziel verlangt naar God'). In veel remonstrantse gemeenten is in de volgende decennia de psalmbundel van Laus Deo ingevoerd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

nouja, zo erg als in Maasluis (bij de invoering van de berijming van 1773 zal het tegenwoordig niet meer worden....

klik hier voor een smeuiig stukje kerkgeschiedenis over hte psalmenoproer in Maasluis.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

HHKtE schreef:Moet er nog meer ellende komen door in de reformatorische kerken door een nieuwe psalmberijmijng in te voeren?? AUB NIET
Ik denk dat er weinig kerken(Inde Geref,Gezindte) er zitten op te wachten.Uitzonderingen:PKN en Chr.Geref.Kerken .:Laat ze hun gang gaan er is al keuze genoeg!!
Misschien zitten er weinig kerken op te wachten... maar hoeveel kerkLEDEN zitten er op te wachten? Als je ziet wat er in de 1773-berijming soms voor taal en zo staat is het toch niet normaal dat we dat in 2006 nog zingen? Het is onbegrijpelijk, leidt regelmatig tot een hoop gelach omdat de taal van toen in de taal van deze tijd nogal vreemde betekenissen heeft...

Afgewezen, naast de berijming van het liedboek heb je ook nog de vrijgemaakte psalmberijming, die volgens mij behhrolijk bijbelvast is en waar volgens mij niet enorm dubieuze figuren aan hebben meegewerkt. En al was dat zo, dan houdt toch niets de kerken tegen met een goede psalmberijming te komen?

Natuurlijk zorgt dat weer voor onrust , HHK... maar dat is verkeerde onrust, onrust puur omdat er iets veranderd en niet om wat er veranderd.... maar mensen vast laten zitten in tradities in plaats van waar het werkelijk om gaat om de lieve vrede te bewaren is altijd nog minder goed dan ze wakker schudden en daarmee wat commotie veroorzaken die vanzelf weer verdwijnt. Valt dit ook niet onder "zachte heelmeesters maken stinkende wonden"?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door BJD »

Na afgelopen zondag 'weeuw' gezongen te hebben dacht ik.. Dit moet je toch niet willen..
Vond een mooie site http://www.denieuwepsalmberijming.nl .. dan moet er ook een topic over zijn.. En jawel :-)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nieuwe Psalmberijming?

Bericht door Dodo »

BJD schreef:Na afgelopen zondag 'weeuw' gezongen te hebben dacht ik.. Dit moet je toch niet willen..
Vond een mooie site http://www.denieuwepslamberijming.nl dan moet er ook een topic over zijn.. En jawel :-)
tikfoutje in de link... :mosc
Plaats reactie