In zonde vallen na ontvangen genade
In zonde vallen na ontvangen genade
Ik heb een probleem waar ik al een tijd over loop te tobben
Als je mag weten "in Christus te zijn" kun je daarna dan weer in grove zonden vallen? Volgens mij wel de zonde is niet goed te praten maar ik zit vol berouw, hoe keer ik nu tot de Heere terug? Ik mis Hem en Zijn gemeenschap zo.
Als je mag weten "in Christus te zijn" kun je daarna dan weer in grove zonden vallen? Volgens mij wel de zonde is niet goed te praten maar ik zit vol berouw, hoe keer ik nu tot de Heere terug? Ik mis Hem en Zijn gemeenschap zo.
Re: In zonde vallen na ontvangen genade
psalm 51Tamarinde schreef:Ik heb een probleem waar ik al een tijd over loop te tobben
- Miscanthus
Het doopsformulier heeft dat kernachtig verwoord. God is niet weg.
Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
Denk aan David, denk aan Petrus (ik bedoel die Petrus uit de Bijbel 
Bekeerd zijn wil niet zeggen dat je geen zonde meer doet. Bekeerd zijn wil zeggen dat je ze wel doet, maar er spijt van hebt... en er tegen probeert te strijden.
Even een stukje uit het doopformulier (geen bijbel bij de hand dus ik doe het ff uit mijn hoofd dus het is allicht niet helemaal letterlijk)
[edit]ik zie dat dit stuk al is aangehaald
[/edit

Bekeerd zijn wil niet zeggen dat je geen zonde meer doet. Bekeerd zijn wil zeggen dat je ze wel doet, maar er spijt van hebt... en er tegen probeert te strijden.
Even een stukje uit het doopformulier (geen bijbel bij de hand dus ik doe het ff uit mijn hoofd dus het is allicht niet helemaal letterlijk)
[edit]ik zie dat dit stuk al is aangehaald

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Opstaan en tot je Vader gaan, inderdaad. Lees ook Lukas 15 eens vanuit jouw situatie. Het gaat hier om een zoon, een kind van de Vader, gewend aan gemeenschap met zijn Vader. Hij dwaalt bij Hem weg, wandelt in de zonde, maar keert dan tot Hem terug en... wordt vol liefde ontvangen door de Vader. Omdat Hij Vader is!Miscanthus schreef:niet in de zonde blijven liggen en niet aan Gods genade vertwijfelen. Opstaan en tot je Vader gaan.
1Jo 1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Well, de bijbel is heel simpel: De zonde laten, en met berouw tot God keren. Zonder het eerste hoeven we niet te rekenen op genade bij God. Echter, in sommige situaties kan de vraag 'wat is nu precies de zonde laten' wel erg moeilijk worden.
Let wel: Gods kinderen zondigen niet goedkoop. Het koste David het leven van zijn zoontje. Zelfs ná dat hij berouw getoont had tegenover God. God straft zijn kinderen zoals een liefhebbend Vader betaamd, soms zelfs met zeer zware straffen. Het geloof leerd daaronder buigen, en de Vader, ondanks de straffen, liefhebben.
Let wel: Gods kinderen zondigen niet goedkoop. Het koste David het leven van zijn zoontje. Zelfs ná dat hij berouw getoont had tegenover God. God straft zijn kinderen zoals een liefhebbend Vader betaamd, soms zelfs met zeer zware straffen. Het geloof leerd daaronder buigen, en de Vader, ondanks de straffen, liefhebben.
- Miscanthus
- Miscanthus
Door wedergeboorte heeft God Zijn Wet in onze harten geschreven, dus wij weten de wil van God en dus ook wat daar tegenin gaat.....,.Petrus schreef:Mag dat inhouden dat wat ik als afsluiting van mijn PB'tje aan jou schreef???Miscanthus schreef:Niet volharden in het bedrijven van kwaad tegen Gods wil.Petrus schreef:Wat mag daarmee precies, en dan tot op de letter én komma, bedoeld zijn???Miscanthus schreef:niet in de zonde blijven liggen.

Gisteren een indringende preek over gehoord (Rom. 12:2), waar onder andere dit werd aangehaald (Romeinen 13):
----
12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.
13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid;
14 Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.
---
Let op dat Paulus dit schrijft aan de wedergeborenen, de gelovigen in Rome!
----
12 De nacht is voorbijgegaan, en de dag is nabij gekomen. Laat ons dan afleggen de werken der duisternis, en aandoen de wapenen des lichts.
13 Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid;
14 Maar doet aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden.
---
Maar wat heeft dit van doen met de vraag?Pim schreef:Gisteren een indringende preek over gehoord (Rom. 12:2), waar onder andere dit werd aangehaald (Romeinen 13):
----
---