Wie zijn de dochteren van Jeruzalem in het Hooglied?
Wie zijn de dochteren van Jeruzalem in het Hooglied?
Geachte forumleden,
Graag wilde ik de bovenstaande vraag aan u/jullie voorleggen.
Wie zijn deze dochteren, en wat is hun stand of beter hun staat in het genade leven?
MvG
Wie zijn deze dochteren, en wat is hun stand of beter hun staat in het genade leven?
MvG
Re: Wie zijn de dochteren van Jeruzalem in het Hooglied?
Mag ik vragen waarom je dit wilt weten? Helpt misschien bij het formuleren van antwoorden...vreedzaam schreef:Geachte forumleden,
MvG
Tja. Is een leuke vraag. Het is maar net wiens antwoord je prefereer. Ds Schot heeft een preken serie over het hooglied gehouden en deze is op schrift gezet. Alle personen/ groepen van in het Hooglied worden daar besproken.vreedzaam schreef:Geachte forumleden,
MvG
De manier hoe hij deze personen omschrijft zijn ingebed in zijn theologische visie.
Ik vind dat je heel erg voorzichtig moet zijn met zo'n uitleg. Overigens heb ik niet parraat hoe hij deze dochteren omschreef. Wil je meer weten zou ik het boekje kopen.
Aardig is om het opschrift van de NBV te lezen boven dit boek. Beetje ontnuchterend om te lezen, maar niet ondenkbaar.
Ik kan wel leven met de statenvertaling
23) gij dochteren
Dat is, gij gelovige kinderen Gods. Jeruzalem, die daarboven is, is onze aller moeder, Gal. 4:26. Alzo worden ook de gewone kerken en Christenen hier dochters van Jeruzalem genoemd en maagden, 2 Cor. 11:2; Openb. 14:4. En Ps. 45:13,14, wordt de kerk genoemd de dochter van den Koning. Dusdanigen worden hier getroost en gesterkt tegen de ergernissen des kruises en de zwakheden, die het kruis in deze wereld vergezelschappen.
#Ga 4.26 2Co 11.2 Re 14.4 Ps 45.12,13
Ik vind hooglied een moeilijk boek. Ik heb een anti-pathie (of hoe je dat ook schrijven mag) tegen vergeestelijken, en mijn eerste reactie zou zijn: hooglied interpreteren als een liefdeslied. Echter, dat gaat in tegen de mening van de kerk- en oudvaders, en ook tegen onze mening van sexualiteit voor het huwelijk (met als aanname dat hooglied zich afspeelt vóór het huwelijk, vanwege de termen bruid en bruidegom)
Je loopt namelijk tegen een hoop problemen aan bij het vergeestelijken van hooglied. Als ik er van uitga dat de bijbel monogamie voorstaat (ik weet niet of dat een juiste aanname is), dan lijkt het erop alsof de dochters van Jeruzalem degenen zijn die buiten de boot vallen. Ze bezingen de knapheid van de bruidegom, maar hij is al bezet.
Misschien denk ik ietwat te nuchter. Iemand een oplossing voor het probleem wat ik hier zie?
Je loopt namelijk tegen een hoop problemen aan bij het vergeestelijken van hooglied. Als ik er van uitga dat de bijbel monogamie voorstaat (ik weet niet of dat een juiste aanname is), dan lijkt het erop alsof de dochters van Jeruzalem degenen zijn die buiten de boot vallen. Ze bezingen de knapheid van de bruidegom, maar hij is al bezet.
Misschien denk ik ietwat te nuchter. Iemand een oplossing voor het probleem wat ik hier zie?
Dit klopt. Ds Schot is heel erg boos geworden in zijn eigen kerkbode hierom. Ik had hem op het osw (dacht ik) forum dit verweten. Hij vond het toen nodig om in de pen te klimmen en OSW het laatste tikie te geven. Overigens heeft hij nooit de moeite genomen om het aangehaalde van Memento te weerleggen.memento schreef:Ik vind hooglied een moeilijk boek. Ik heb een anti-pathie (of hoe je dat ook schrijven mag) tegen vergeestelijken, en mijn eerste reactie zou zijn: hooglied interpreteren als een liefdeslied. Echter, dat gaat in tegen de mening van de kerk- en oudvaders, en ook tegen onze mening van sexualiteit voor het huwelijk (met als aanname dat hooglied zich afspeelt vóór het huwelijk, vanwege de termen bruid en bruidegom)
Wat betreft je aanname over monogamie. DIt verbaast me oprecht. Vind jij dat er aanleiding is in de bijbel om te veronderstellen dat polygamie mogelijk is binnen Gods wet?
Het is een aanname, dus daarom vermeld ik het expliciet. Men zou op grond van meerdere voorbeelden uit het OT kunnen stellen dat monogamie toendertijd niet vanzelfsprekend was. Zeker als we er van uitgaan dat Salamo (met 1000 vrouwen) de schrijver er van is.Wat betreft je aanname over monogamie. DIt verbaast me oprecht. Vind jij dat er aanleiding is in de bijbel om te veronderstellen dat polygamie mogelijk is binnen Gods wet?
Dat klopt, maar volgens mij zijn de mozaische wetten helder wat betreft Gods wil daarin.memento schreef:Het is een aanname, dus daarom vermeld ik het expliciet. Men zou op grond van meerdere voorbeelden uit het OT kunnen stellen dat monogamie toendertijd niet vanzelfsprekend was. Zeker als we er van uitgaan dat Salamo (met 1000 vrouwen) de schrijver er van is.Wat betreft je aanname over monogamie. DIt verbaast me oprecht. Vind jij dat er aanleiding is in de bijbel om te veronderstellen dat polygamie mogelijk is binnen Gods wet?
Je moet wel in het oog houden hoe er een bruiloft aan toe ging in de tijd van Israel. Ik denk dat je de rol van alle partijen toen eerst helder moet hebben voordat je kunt gaan kijken hoe het in het geestelijk leven is.memento schreef:Ik vind hooglied een moeilijk boek. Ik heb een anti-pathie (of hoe je dat ook schrijven mag) tegen vergeestelijken, en mijn eerste reactie zou zijn: hooglied interpreteren als een liefdeslied. Echter, dat gaat in tegen de mening van de kerk- en oudvaders, en ook tegen onze mening van sexualiteit voor het huwelijk (met als aanname dat hooglied zich afspeelt vóór het huwelijk, vanwege de termen bruid en bruidegom)
- Miscanthus
het is een liefdesdroom van de bruid, dus het is de vraag of je al te veel moet gaan puzzelen naraq de betekenis van de dochters van Jeruzalem. Het gaat niet om de dochters, het gaat om het verlangen van de bruid. De dochters zijn daarin figuranten.vreedzaam schreef:Geachte forumleden,
MvG
(volgens mij)
Dat lijkt me een zeer plausibele verklaring, waarmee een vergeestelijking te verdedigen valt.Miscanthus schreef:het is een liefdesdroom van de bruid, dus het is de vraag of je al te veel moet gaan puzzelen naraq de betekenis van de dochters van Jeruzalem. Het gaat niet om de dochters, het gaat om het verlangen van de bruid. De dochters zijn daarin figuranten.vreedzaam schreef:Geachte forumleden,
MvG
(volgens mij)
Echter, dan blijft er geen ruimte voor de dochters van Jeruzalem, in de betekenis als 'de van verre staanden', zoals men die in de GG graag placht te geven...
Je moet je ogen ook niet willen sluiten voor theologische vraagstukken waar je niet zo goed niet uit kan komen.vreedzaam schreef:Ik zag net voorbij komen dat het Hooglied alleen een liefdeslied was?
Zou de Bijbel zich daar voor lenen?
Is dit schone Bijbelboek van ouds niet als allegorie verklaard?
Ik vind dat er weldegelijk lijnen mogen worden getrokken. Maar alles 1 op 1 allergoriseren (schrijf ik dat goed) is m.i. gevaarlijk. Zeker als er ook nog eens de standen theologie in wordt verwerkt.
Overigens hoop ik dat je niet weer halverwege kritiek op onze manier van posten gaat uitoefenen. Ik kan me nog herinneren hoe je ons eerder omschreef.
Ik zou zeggen: er zitten twee lagen in Hooglied:jacob schreef:Je moet je ogen ook niet willen sluiten voor theologische vraagstukken waar je niet zo goed niet uit kan komen.vreedzaam schreef:Ik zag net voorbij komen dat het Hooglied alleen een liefdeslied was?
Is dit schone Bijbelboek van ouds niet als allegorie verklaard?
Ik vind dat er weldegelijk lijnen mogen worden getrokken. Maar alles 1 op 1 allergoriseren (schrijf ik dat goed) is m.i. gevaarlijk. Zeker als er ook nog eens de standen theologie in wordt verwerkt.
Overigens hoop ik dat je niet weer halverwege kritiek op onze manier van posten gaat uitoefenen. Ik kan me nog herinneren hoe je ons eerder omschreef.
1ste: een loflied op de zuivere (lichamelijke) liefde tussen man en vrouw
2de: de allegorische laag van Christus en zijn gemeente.
Ja juist de bijbel. God is de Schepper van de (lichamelijke) liefde tussen man en vrouw, en die was zeer goed. Juist mooi dat de bijbel ons een inkijkje geeft in hoe het ooit bedoeld was...Vreedzaam schreef:Ik zag net voorbij komen dat het Hooglied alleen een liefdeslied was?