Nieuwe jongerenavond

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Welnee,

het is gewoon een leuk initiatief en als er per avond al 50 jongeren komen die het nog leuk vinden ook, is dat toch al succesvol?
Jeugd vind het ook leuk om iets te kiezen te hebben.
En als je het helemaal goed wilt doen, moet je gewoon sprekers uitnodigen die de Dordtse leerregels behandelen en psalmen zingen en in de pauze een glaasje ranja met een rietje , dan krijg je waarschijnlijk geen kritiek.

Waarom is het vaak zo zwartwit; of heel vroom of heel goddeloos? mogen jongeren gene speelruimte hebben om te ontdekken wie ze zijn en waar de grenzen liggen? Hebben we zo weinig vertrouwen in de jeugd en willen we hen zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid geven door alles af te bakenen en in te dekken? Hoe zijn we zelf groot geworden?
limosa

Bericht door limosa »

Miscanthus schreef:Waarom is het vaak zo zwartwit; of heel vroom of heel goddeloos? mogen jongeren gene speelruimte hebben om te ontdekken wie ze zijn en waar de grenzen liggen? Hebben we zo weinig vertrouwen in de jeugd en willen we hen zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid geven door alles af te bakenen en in te dekken? Hoe zijn we zelf groot geworden?
de vraag was: een alternatief voor de kroeg, in een loods: wie heeft er tips/ideeën

tja, als je zo'n vraag stelt krijg je deze discussie . . .
schaap

Bericht door schaap »

Hmmm, ja zo te horen zijn de meningen verdeeld. Het gekke is dat al die jongeren die ik spreek het hartstikke gaaf lijkt. Maar goed ieder zijn mening. Ja we zijn nu bezig met brainstormen. Hopelijk kunnen we nog wat opsteken van andere initiatieven, maar we willen zelf ook dingen ontdekken. Dat is een van onze doelstellingen dat iedereen iets mag verzinnen etc.

Over alcohol hoeven we het niet te hebben, iedereen van de commissie vond dat je daar gewoon normaal mee om kan gaan. Er hopen ook wat enthousiaste 30+ -ers mee te doen, dus die kunnen ook een oogje in het zeil houden.

Nu ben ik benieuwd wat jijzelf zoal doet int weekend en waar je evt. behoefte aan zou hebben?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

schaap schreef:Nu ben ik benieuwd wat jijzelf zoal doet int weekend en waar je evt. behoefte aan zou hebben?
poolbiljart, darten en tafelvoetbal vond ik altijd erg leuk...
Of gewoon in een fauteuil Donald Duck lezen....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9205
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Miscanthus schreef:
schaap schreef:Nu ben ik benieuwd wat jijzelf zoal doet int weekend en waar je evt. behoefte aan zou hebben?
poolbiljart, darten en tafelvoetbal vond ik altijd erg leuk...
Of gewoon in een fauteuil Donald Duck lezen....
dus kom naar de Wagon in Hardinxveld (Donald Duck zelf meenemen)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

schaap schreef: Het gekke is dat al die jongeren die ik spreek het hartstikke gaaf lijkt. Maar goed ieder zijn mening.


Dat is niet genoeg. Het gaat niet om meningen. Niet of iedereen het gaaf vindt, maar of wat je gaat doen levensvatbaar is. Mensen kunnen het 'gaaf' vinden, maar toch niet komen, omdat... Of ze komen 1 keer en gaan dan weer.

Ja we zijn nu bezig met brainstormen. Hopelijk kunnen we nog wat opsteken van andere initiatieven, maar we willen zelf ook dingen ontdekken. Dat is een van onze doelstellingen dat iedereen iets mag verzinnen etc.


Deze trial and error methode voor een jongerenavond lijkt me minder.
Over alcohol hoeven we het niet te hebben, iedereen van de commissie vond dat je daar gewoon normaal mee om kan gaan. Er hopen ook wat enthousiaste 30+ -ers mee te doen, dus die kunnen ook een oogje in het zeil houden.


Hoe ouder hoe gekker. :mrgreen: Wat is normaal? 1 pilsje op een avond of 30?
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

schaap schreef:Hmmm, ja zo te horen zijn de meningen verdeeld. Het gekke is dat al die jongeren die ik spreek het hartstikke gaaf lijkt. Maar goed ieder zijn mening. Ja we zijn nu bezig met brainstormen. Hopelijk kunnen we nog wat opsteken van andere initiatieven, maar we willen zelf ook dingen ontdekken. Dat is een van onze doelstellingen dat iedereen iets mag verzinnen etc.

Over alcohol hoeven we het niet te hebben, iedereen van de commissie vond dat je daar gewoon normaal mee om kan gaan. Er hopen ook wat enthousiaste 30+ -ers mee te doen, dus die kunnen ook een oogje in het zeil houden.

Nu ben ik benieuwd wat jijzelf zoal doet int weekend en waar je evt. behoefte aan zou hebben?
Hoe breed moet de doelgroep worden? maw. hoe denk je de invulling een verantwwoorde en toch aantrekkelijke kant te geven voor een christenbrede gemeenschap?
Ik denk dat het of of wordt, het lijkt me onmogelijk om kroegenlopers aan te trekken zonder 'serieuezen' af te stoten.

En wat zwart-wit betreft, ik geef je te doen om een geheel brede verantwoorde invulling te geven want dan kom je in een grijs gebied :mrgreen:.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:
schaap schreef:Nu ben ik benieuwd wat jijzelf zoal doet int weekend en waar je evt. behoefte aan zou hebben?
poolbiljart, darten en tafelvoetbal vond ik altijd erg leuk...
Of gewoon in een fauteuil Donald Duck lezen....
En een tafeltennisdafel? :) Dan wil ik wel een demonstratie tafeltennis en pool geven (inclusief trickshots :))

Jongere, een lijst met goede muziek in allerlei stijlen en zo is eenvoudig samen te stellen. Er is genoeg neutrale en christelijke muziek die daarvoor geschikt is. Muziek zorgt wel voor sfeer, als je het op een wat christelijk volume (beetje op de achtergrond, zodat je gewoon met elkaar kan praten)
Olfie schreef:Ik zou dan iig geen tegenstander zijn om bijvoorbeeld om half twaalf ECHT TE SLUITEN dus mss officieel al wat eerder, en voor hen die willen afsluiten met iets bezinnends, want wat is tenslotte zoals Memento al enigszins aankaart "verantwoordt uitgaan"?. Ook vinden jullie het misschien overdreven om voor 12en thuis te zijn, maar ik vindt het wel zo netjes, al is het maar om scheve gezichten en negatieve klanken te voorkomen.
Je hoeft niet de hele avond in dat teken te zetten, maar het lijkt me wel goed daar tijd of ruimte voor te maken.
Natuurlijk is dat overdreven... misschien dat je het op zaterdagavond nog kan doen "om de lieve vrede te bewaren omdat er altijd nog mensen zijn die op zaterdagavond om half 1 thuiskomen raar vinden.... Maar verder zie ik totaal geen reden om voor twaalven thuis te moeten zijn. helemaal niet als het op een andere dag dan zaterdag is. Alsof het niet meer verantwoordelijk uitgaan is als je es om 1 uur thuis komt :)
Ik ben alleen benieuwd of er echt zo'n vraag naar is. Ik neig naar het idee dat de jeugd die liever 'stoer gaat zuipen' daar zelf een weg voor zoekt, en dan is de kroeg stoerder dan een 'refokeet'. En dan is er vast ook wel een deel die aan de doelgroep voldoet, maar ik zou dan denken dat er meer gezocht wordt door een 'serieuzer' deel naar bezinning etc. wat eigenlijk ook niet zonder goede (bege)leiding van iemand kan gaan die flink wat kennis bezit, en ook waakt voor de grenzen. [.quote]

Er zijn er echt wel die het wel leuk vinden, gezellig... die de sfeer er goed vinden, het fijn vinden dat er allicht nog wat bekenden komen en dat als je met iemand gaat sjansen je er zeker van kan zijn dat ze christelijk is :D En kijk bijv. naar Hotel Gorinchem, daar komen ook ngo wel genoeg jongeren op af die lekker willen stappen en toch niet naar een seculiere kroeg gaan :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik ben al een wat oudere jongere en heb in de begintijd van wat toen 'open jeugdwerk' genoemd werd meegemaakt. Ijsboer Den Hertog stelde eind jaren 70 z'n loods beschikbaar op zaterdagavond en het zat stampvol. Mooi, zou je zeggen.

Maar wie gingen daar heen? Jongeren die elkaar normaal gesproken thuis opzochten. Voor de kroeglopers was het veel te tam.

Toen was de loods opeens nodig voor het bedrijf, zoals je weet was het erg succesvol ijs.
Inmiddels was men echter gewend om 's avonds niet meer thuis te zijn. Dus werd er wat anders gezocht.

Anderen gingen het al of niet commercieel kopieren en wat gebeurde vervolgens? In plaatsen waar zaterdagavond de JV vergaderde dreigde de JV leeg te lopen.

Het was miischien toch niet te voorkomen, maar het heeft de uithuizigheid onder jongeren wel in de hand gewerkt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

refo schreef:Ik ben al een wat oudere jongere en heb in de begintijd van wat toen 'open jeugdwerk' genoemd werd meegemaakt. Ijsboer Den Hertog stelde eind jaren 70 z'n loods beschikbaar op zaterdagavond en het zat stampvol. Mooi, zou je zeggen.

Maar wie gingen daar heen? Jongeren die elkaar normaal gesproken thuis opzochten. Voor de kroeglopers was het veel te tam.

Toen was de loods opeens nodig voor het bedrijf, zoals je weet was het erg succesvol ijs.
Inmiddels was men echter gewend om 's avonds niet meer thuis te zijn. Dus werd er wat anders gezocht.

Anderen gingen het al of niet commercieel kopieren en wat gebeurde vervolgens? In plaatsen waar zaterdagavond de JV vergaderde dreigde de JV leeg te lopen.

Het was miischien toch niet te voorkomen, maar het heeft de uithuizigheid onder jongeren wel in de hand gewerkt.
Tja, welke JV haalt het ook in zijn hoofd om op zaterdagavond te vergaderen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23858
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Iedere organisator belijdt met de mond dat het ze er om gaat een verantwoorde avond te bieden (ahum). Een vanuit de kerk georganiseerde avond pas daar zeer wel bij.

Maar verantwoord blijkt tegenwoordig met pils te moeten.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

refo schreef:Iedere organisator belijdt met de mond dat het ze er om gaat een verantwoorde avond te bieden (ahum). Een vanuit de kerk georganiseerde avond pas daar zeer wel bij.

Maar verantwoord blijkt tegenwoordig met pils te moeten.
Tja, als er bier wordt geschonken is het tegenwoordig al onverantwoord :)

Ik kan me ook wel voorstellen dat je enigszins interkerkelijk wil blijven... dat een gemeente wat wil organiseren op zo'n locatie, prima... zolang de gemeente de organisatie zelf maar niet wil controleren enzo... zo'n avond staat wel los van een specifieke gemeente op organisatorisch vlak, lijkt me.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:Iedere organisator belijdt met de mond dat het ze er om gaat een verantwoorde avond te bieden (ahum). Een vanuit de kerk georganiseerde avond pas daar zeer wel bij.

Maar verantwoord blijkt tegenwoordig met pils te moeten.
nouja, waarom zou de kerk niet een avond organiseren, desnoods met ene pilsje erbij?
Is dit eigenlijk geen schone taak voor een kerk?
Als het een particulier initiatief betreft is het toch zelden goed.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Precies, vroeger organiseerden ze ook avond-activiteiten met eten en wijn :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Omgeving Gorkum is toch al zat te doen zaterdagavond?

The Mall Gorinchem
Wagon Hardinxveld
Soos Giessen-Oudekerk
Soos Boven-Hardinxveld
Soos Hoornaar
In Schelluinen ook nog iets.

En Ponderosa natuurlijk. :mrgreen:
Plaats reactie