Rationaliteit en bevinding

Plaats reactie
schaap

Rationaliteit en bevinding

Bericht door schaap »

Het viel me op dat er in de kerk en ook op dit forum veel gediscussieerd wordt. Op zich niets mis mee, maar ik merk dat het vaak erop neer komt dat de bijbel eigenlijk te moeilijk wordt bevonden en daarom moeten wij erg ingewikkelde theorieen verzinnen. Dan krijg je een hele begrippenlijst met definities. In plaats van dat het gaat om de eenvoudige nodiging van Christus. En daarna gemeenschap en opbouw. Wat me opvalt is dat hoe rationeler, logischer of scholastisch de dogmatiek is des te meer wordt de bevinding speciaal. Snap je wat ik bedoel?

Kennen jullie de scholastiek? In de kerk kom je het scholastieke denken tegen. heel degelijk en alles helemaal uitgeredeneerd.
Als ... dan betekent het ... en dus bla bla bla. Neem de interpretatie van de uitverkiezing, typisch voorbeeld van het scholastieke denken (gebaseerd op Plato en aristoteles). Er zijn verscheidene boeken over dit onderwerp geschreven, bijv Hegger, Graafland etc.

Mijn vraag is: Wie herkent het scholastieke denken om zich heen (in de kerk)? Voel je je veilig bij deze manier van denken of juist niet?
Eppie

Re: Rationaliteit en bevinding

Bericht door Eppie »

schaap schreef:Het viel me op dat er in de kerk en ook op dit forum veel gediscussieerd wordt. Op zich niets mis mee, maar ik merk dat het vaak erop neer komt dat de bijbel eigenlijk te moeilijk wordt bevonden en daarom moeten wij erg ingewikkelde theorieen verzinnen. Dan krijg je een hele begrippenlijst met definities. In plaats van dat het gaat om de eenvoudige nodiging van Christus. En daarna gemeenschap en opbouw. Wat me opvalt is dat hoe rationeler, logischer of scholastisch de dogmatiek is des te meer wordt de bevinding speciaal. Snap je wat ik bedoel?

Kennen jullie de scholastiek? In de kerk kom je het scholastieke denken tegen. heel degelijk en alles helemaal uitgeredeneerd.
Als ... dan betekent het ... en dus bla bla bla. Neem de interpretatie van de uitverkiezing, typisch voorbeeld van het scholastieke denken (gebaseerd op Plato en aristoteles). Er zijn verscheidene boeken over dit onderwerp geschreven, bijv Hegger, Graafland etc.

Mijn vraag is: Wie herkent het scholastieke denken om zich heen (in de kerk)? Voel je je veilig bij deze manier van denken of juist niet?

Heeuum, wie zei [schreef] ook al weer "het is ingewikkeld geworden"? Dit is het gevolg van 'het vertoeven van Christus'. Als NT-gemeente bestaan we eigenlijk al te lang. De dogmatiek is al vele malen uitgelegd en opnieuw uitgelegd en weer beschreven en dan zijn er mensen die graag nog wat willen bedenken maar alles is al bedacht dus die gaan iets wat 'rechtsom' beschreven is nog eens 'linksom' beschrijven en zodoende krijg je een dood geslagen theologie waar geen leven meer in zit en niet meer te volgen is.
memento

Bericht door memento »

Bevindelijken kennen het scholastieke denken niet. Helaas. Mijn impressie van de scholastiek is de behoefte om alles logisch te verklaren. Well, het tegenovergestelde zien we in bevindelijke kringen, als we logisch over de bijbel praten zit het 'een voet te hoog'. Nee, de waarheden Gods worden alleen aan Zijn volk geopenbaard.

Ik denk dat als de bevindelijke stroming scholastieker geweest was in hun denken, dat zij velen hadden kunnen overtuigen. Niets is een mooiere combinatie dat een logisch dogmatisch stelsel (de Schrift op een consistente wijze uitleggen), en de pieëtistische inslag van de bevindelijke stroming.

PS> Ik ontken niet dat sommige leerstukken in bevindelijke kerken (bv het denken over de uitverkiezing) gebaseerd is op de scholastiek, dat is denk ik wel zo. Ik stel alleen dat de logica weg is. Er is geen helder, consistent dogmatisch denken, en als dat er is, is het helaas een vorm van fatalisme (een veredeld: God moet het doen, ik kan me niet bekeren, dus ik mag/kan ook niets doen, dus ik wacht maar af)

PS2> Ik wil niet de scholastiek verdedigen, deze heeft denkfouten gemaakt. Waar ik wél voor pleit is een consistent dogmatisch stelsel, afgeleid van de Schrift (en dus niet van de bevindingen van Gods volk). De Schrift is het enige objectieve, betrouwbare middel door God gegeven waarin God Zijn leer ons verteld. Alles daarbuiten is subjectief en onbetrouwbaar.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:Waar ik wél voor pleit is een consistent dogmatisch stelsel, afgeleid van de Schrift (en dus niet van de bevindingen van Gods volk).
Je uitgangspunt daarbij is dat de Schrift zelf consistent is. Is dat zo?

Overigens geloof ik zelf wel dat de bevinding zoals die in veel kerken wordt gepreekt een te ver doorgeschoten scholastiek als basis hebben.
memento

Bericht door memento »

Ja, want:
1. De Schrift is door God geïnspireerd, en bevat daarom Gods wil zónder fouten
2. God is een God van orde
3. De Schrift bevat dus een ordelijk denken, en als zodanig dus consistent.

Een consistent denken sluit spanningen niet uit. Denk aan het schoolvoorbeeld van spanning in de Schrift: tussen de oproepen tot bekering, en het voorbeeld van de pottenbakker die met zijn klei doet wat hij wil (Rom 9)
Overigens geloof ik zelf wel dat de bevinding zoals die in veel kerken wordt gepreekt een te ver doorgeschoten scholastiek als basis hebben.
Als basis wel. Maar de scholastieke wijze van denken (alles moet logisch verklaarbaar zijn) kan ik er echt nergens meer in terugvinden.
wim

Bericht door wim »

memento schreef:
Ja, want:
1. De Schrift is door God geïnspireerd, en bevat daarom Gods wil zónder fouten
Wie beweert dat iets dat wij als inconsistent beschouwen, fout is?
2. God is een God van orde
Een God die handelt tegen onze logica, is dat een onordelijke God? Zit God gevangen in onze logica?
3. De Schrift bevat dus een ordelijk denken, en als zodanig dus consistent.
Dat is een logica die de jouwe is: ordelijk denken is consistent zoals wij dat definieren? Waar staat in de Schrift dat dit het geval is?
Als basis wel. Maar de scholastieke wijze van denken (alles moet logisch verklaarbaar zijn) kan ik er echt nergens meer in terugvinden.
De basis is niet goed als er dat soort bevinding eruit voortvloeit, denk ik dan. Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.

Ik heb het niet zo op het logisch verklaren van de schrift. De schrift is in mijn ogen zeker niet consistent (maar wel waar). Je ziet aan de discussies op dit forum dat er continue keuzes gemaakt worden uit een aantal systemen die het 'meest' logisch zijn. En we bevechten elkaar juist omdat we dit 'logisch' denken niet los willen laten.

Tsjonge wat is het fijn om te kunnen zeggen dat je een supra of infra bent en of je twee of drie verbonden aanhangt of dat je een dubbele uitverkiezing leert of weet ik veel wat er allemaal speelt.

Kennis van de schrift is belangrijk, maar zodra onze logica schriftgedeeltes tegen elkaar af gaat wegen, zijn we al doorgeschoten. En om een logisch geheel te krijgen is het tegen elkaar afwegen (tegen elkaar uitspelen klinkt te onvriendelijk) van schriftgedeeltes gewoon noodzakelijk.
refo

Bericht door refo »

Misschien goed om eerst te definieren wat scholastiek was/is?
Vincent

Bericht door Vincent »

schaap schreef:Het viel me op dat er in de kerk en ook op dit forum veel gediscussieerd wordt. Op zich niets mis mee, maar ik merk dat het vaak erop neer komt dat de bijbel eigenlijk te moeilijk wordt bevonden en daarom moeten wij erg ingewikkelde theorieen verzinnen. Dan krijg je een hele begrippenlijst met definities. In plaats van dat het gaat om de eenvoudige nodiging van Christus. En daarna gemeenschap en opbouw. Wat me opvalt is dat hoe rationeler, logischer of scholastisch de dogmatiek is des te meer wordt de bevinding speciaal. Snap je wat ik bedoel?

Als ik je goed begrijp, heb ik ongeveer ook zoiets beweerd in andere bewoordingen in een topic "Teveel dogmatiek?".

Naar mijn idee heb je gelijk. Het scholastieke denken is een gevaar voor de kerk en het geloofsleven.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:Misschien goed om eerst te definieren wat scholastiek was/is?
Ik heb het opgezocht in de vandale.

scho·las·tiek1 (de ~ (m.), ~en)
1 nog studerend kloosterling in sommige kloosterorden

scho·las·tiek2 (de ~ (v.))
1 systematisch geheel van wijsbegeerte en godgeleerdheid zoals dat in de middeleeuwen onderwezen werd

scho·las·tiek3 (bn.)
1 tot de scholastiek behorend

Het is dus een methode om bijvoorbeeld theologische vraagstukken te schematiseren, en met elkaar in overeenstemming te brengen.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik herken het niet om me heen. Bij mij in de kerk gaat het niet zozeer over theoretische stelsels en theologische systemen... maar om praktisch christen zijn, handen en voeten er aan geven... en er wordt geleerd dat God zoveel groter is dan mensen dat we niet moeten proberen zijn manier van werken in ons straatje te passen, zodat wij alles logisch kunnen beredeneren, benaderen, ja zelfs kunnen voorspellen hoe hij logischerwijs zou moeten werken :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
schaap

Bericht door schaap »

Mmmmm, volgens mij zijn we het met elkaar eens. Iemand nog een pleidooi voor schematisering misschien? :wink:

Ik heb zo het idee dat als de kerkelijke leiders de boodschap wat 'normaler' zouden brengen en zelf zouden erkennen dat alles niet zo keurig hoeft, dan zou er ook wat meer gelachen worden. Ja je leest het goed, het is allemaal iets te strak (begrijp me niet verkeerd: voor onbekeerden valt er natuurlijk niet veel te lachen). Ik zie en hoor soms dominees, waar alle spontaniteit uit verdwenen lijkt. Waar is Petrus gebleven?
Marnix

Bericht door Marnix »

Petrus zou nooit door de toetsing van het curutorium komen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Marnix schreef:Petrus zou nooit door de toetsing van het curutorium komen :D
Hij is nog maar op proef in de GerGem.

Of hebben we het nu over verschillende Petri.?
Katie

Bericht door Katie »

In dit verband ging het denk ik over Petrus de discipel/apostel?!
N.a.v. spontaniteit, iets wat Petrus wel bezat (of vurigheid, o.i.d.)

Al kunnen we de spontaniteit van onze forum-Petrus natuurlijk ook niet ontkennen :mrgreen:
Vincent

Bericht door Vincent »

Katie schreef:In dit verband ging het denk ik over Petrus de discipel/apostel?!
N.a.v. spontaniteit, iets wat Petrus wel bezat (of vurigheid, o.i.d.)

Al kunnen we de spontaniteit van onze forum-Petrus natuurlijk ook niet ontkennen :mrgreen:
: :D
Plaats reactie