Geen werk aan het spoor, wij zingen

memento

Geen werk aan het spoor, wij zingen

Bericht door memento »

Spoorbeheerder Prorail mag van de gemeente Hardinxveld-Giessendam niet op zondag aan het spoor werken, omdat het lawaai dan het gezang in de kerken overstemt. Doet de spoorbeheerder dit wel, dan kost dit ze 400.000 euro.

Prorail is bezig met de complete vervanging van het spoor. De lawaainormen die wettelijk toegestaan zijn zonder vergunning, zouden daarbij ruimschoots overschreden worden. Dergelijk werk wordt normaal altijd in het weekend uitgevoerd door Prorail, om de hinder voor reizigers te beperken. Deze werkzaamheden zijn echter te omvangrijk om alleen op zaterdag uitgevoerd te kunnen worden.

Toch krijgt de spoorbeheerder geen vergunning om lawaai te maken van de gemeente. De burgemeester erkent wel dat het werk aan het spoor noodzakelijk is, maar dan niet op zondag. "We zijn een gemeente met overwegend christelijke signatuur", aldus een woordvoerder. "Veel mensen hechten aan de rust op die dag. Bij het spoor staan enkele kerken. Het lawaai zal het gezang overestemmen."

Prorail heeft verrast gereageerd op de beslissing van de gemeente. Volgens de spoorbeheerder komt het tegenwoordig bijna nooit meer voor dat een gemeente een vergunning voor zondag weigert.

Bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/67493
limosa

Bericht door limosa »

Dat ProRail verrast is heeft toch echt te maken met onvoldoende voorbereiding. Er zijn nog veel meer gemeenten waar op zondag niet regulier gewerkt mag worden. Calamiteiten is wat anders natuurlijk maar dit werk is gewoon van te voren te plannen De NS kan de dienstregeling aanpassen, bussen laten rijden, etc.
Vincent

Bericht door Vincent »

Verstandig. Zondag is zondag en herrie is dan altijd irritant.

Wel vraag ik me af of het argument dat het kerkgezang overstemd kan worden, zo zinnig is :? :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Als de arbeiders nou op zondag betaald naar de kerk mogen gaan en buiten kerkdiensten om door mogen werken is het geluidsprobleem in ieder geval "van de baan"

Verder moeten ze zelf maar zien hoe ze hun zaakjes "op de rails" krijgen :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Ben gewoon blij en verrast door dit bericht.
Lassie

Bericht door Lassie »

Kom laat ons dan met een harde stem zingen!!!! Uit volle borst. Miss. houden ze dan wel op en gaat ze naar het gezang van de kerken luisteren ipv werken. :wink:
Jongere

Bericht door Jongere »

Goed bericht. Jammer dat Pro-Rail 'ons' weer in de ouderwetse hoek probeert te zetten. En ontzettend jammer dat de woordvoerder van de streng-christelijke gemeente (ik citeer nu.nl) niet met betere argumenten op tafel komt. Mensen die zich storen en gezang dat weleens overstemd kan worden, dit zou (bijvoorbeeld) net zo goed het argument van het plaatselijke bejaardentehuis kunnen zijn.
limosa

Bericht door limosa »

Jongere schreef:Goed bericht. Jammer dat Pro-Rail 'ons' weer in de ouderwetse hoek probeert te zetten. En ontzettend jammer dat de woordvoerder van de streng-christelijke gemeente (ik citeer nu.nl) niet met betere argumenten op tafel komt. Mensen die zich storen en gezang dat weleens overstemd kan worden, dit zou (bijvoorbeeld) net zo goed het argument van het plaatselijke bejaardentehuis kunnen zijn.
ik denk dat de woordvoerder zich formeel heeft opgesteld en als argument het handhaven van de rust als breder maatschappelijk belang heeft genomen omdat de religieuze beleving wellicht niet als belangrijk zou kunnen worden ervaren of als argument niet ter zake doende, in de APV zal waarschijnlijk ook alleen het handhaven van de rust genoemd zijn
Jongere

Bericht door Jongere »

limosa schreef:
Jongere schreef:Goed bericht. Jammer dat Pro-Rail 'ons' weer in de ouderwetse hoek probeert te zetten. En ontzettend jammer dat de woordvoerder van de streng-christelijke gemeente (ik citeer nu.nl) niet met betere argumenten op tafel komt. Mensen die zich storen en gezang dat weleens overstemd kan worden, dit zou (bijvoorbeeld) net zo goed het argument van het plaatselijke bejaardentehuis kunnen zijn.
ik denk dat de woordvoerder zich formeel heeft opgesteld en als argument het handhaven van de rust als breder maatschappelijk belang heeft genomen omdat de religieuze beleving wellicht niet als belangrijk zou kunnen worden ervaren of als argument niet ter zake doende, in de APV zal waarschijnlijk ook alleen het handhaven van de rust genoemd zijn
Ik denk het ook. Ook heel begrijpelijk maar wel jammer. Het moet mogelijk kunnen zijn om op basis van je echte argumenten dit soort dingen te kunnen doen. Maar goed, dat is science-fiction. Wat een troep staat er overigens tussen de reacties op die site zeg.. :? de 'griffo', 'grefos' en wat dies meer zij staan er in ieder geval niet zo mooi op.
Wout

Bericht door Wout »

limosa schreef:
Het kan ook een kwestie van selectief citeren zijn, natuurlijk.
Jongere

Bericht door Jongere »

Wout schreef:
limosa schreef:
Het kan ook een kwestie van selectief citeren zijn, natuurlijk.
Daar heb je gelijk in. Het artikel over hetzelfde onderwerp op nu.nl vond ik bijvoorbeeld heel wat serieuzer overkomen, afgezien van de 'zwaar-christelijke' benaming. Hier geen woord over het zingen.
lebaoth
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

Marnix schreef:Als de arbeiders nou op zondag betaald naar de kerk mogen gaan en buiten kerkdiensten om door mogen werken is het geluidsprobleem in ieder geval "van de baan"
Dan ken je kerkelijk Hardinxveld-Giessendam niet. Kerkdiensten PKN: 9:00 uur, 9:30 uur, 10:45 uur; hersteld: rond 12:00 uur; evangelisch: 13:00 uur; ngk 15:00 uur; gkv 17:00 uur; PKN 18:00 uur; hersteld 19:30 uur.
Dat zijn de kerkgebouwen waarin men eventueel last zou kunnen hebben van de herrie alleen nog maar.. :|
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, dat wist ik idd niet :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

100% mee eens...! Hebben de prorail medewerkers ook eens een rustdag

:roll: of ben ik nu ouderwets?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
memento

Bericht door memento »

marsm104 schreef:100% mee eens...! Hebben de prorail medewerkers ook eens een rustdag

:roll: of ben ik nu ouderwets?
Nee, niet ouderwets, alleen "streng christelijk"
Plaats reactie