toekomstverwachting in het OT
Ben Hobrink heeft daar wel een verklaring voor. De godsdiensten van die volken leverden dusdanige sexuele praktijken op dat men al jing stierf aan geslachtsziekten. Die volkeren waren door eigen schuld al ten dode opgeschreven.
Als ik hem goed citeer. Maar zoiets was het wel.
En in het OT lijkt men niet te weten van een leven na dit leven. Pas in het NT komt de notie van de opstanding ten eeuwige leven naar voren.
Als ik hem goed citeer. Maar zoiets was het wel.
En in het OT lijkt men niet te weten van een leven na dit leven. Pas in het NT komt de notie van de opstanding ten eeuwige leven naar voren.
Het hele probleem in de Ger Gezindte is dat ze meent dat ze alles weet wat er te weten valt over theologie. Alleen haar interpretatie is de juiste en wie zelfs maar durft te veronderstellen dat iets anders is, is rotte vis.
In die zin is ze volledig, maar dan ook volledig Rooms geworden. Schriftonderzoek zonder begeleiding van een ambtsdrager wordt schadelijk geacht.
In die zin is ze volledig, maar dan ook volledig Rooms geworden. Schriftonderzoek zonder begeleiding van een ambtsdrager wordt schadelijk geacht.
Wie zich enigsziens wil verdiepen in een afwijkende mening over hoe mensen in het OT over God en het hiernamaals dachten leze:
Dr HGL Peels - Wie is als Gij? 'Schaduwzijden' aan de Godsopenbaring in het OT.
Die vraagt zich openlijk af of de gelovigen wel een 'leven na dit leven kenden'. En met hem meer Oud-Testamentici.
We lezen als GG-er zo graag de Bijbel alsof de mensen in het OT precies zo dachten als wij. Dat is echt niet zo.
Dr HGL Peels - Wie is als Gij? 'Schaduwzijden' aan de Godsopenbaring in het OT.
Die vraagt zich openlijk af of de gelovigen wel een 'leven na dit leven kenden'. En met hem meer Oud-Testamentici.
We lezen als GG-er zo graag de Bijbel alsof de mensen in het OT precies zo dachten als wij. Dat is echt niet zo.
On topic:
De toekomst van de individuele mens, die onherroepelijk bij de dood op de grens van het leven stuit, krijgt - heel anders dan in het NT - ternauwernood enige aandacht. Slechts rest een schimmig voortbestaan in het dodenrijk, plaats van duisternis en zwijgen, waaruit men niet meer terugkeert. Eén ding staat vast: onbegrensd is Gods macht, Hij houdt voor territoriale grenzen geen halt, en ook niet voor de grens van de dood. In het OT wordt niet gespeculeerd over het leven na de dood, maar wordt dwars tegen de realiteit van alledag in geroepen en gezongen tot de God van het leven. Op 2 plaatsen wordt min of meer onverhuld geprofeteerd over de opstanding der doden: Jes. 26:19 en Dan. 12:2. Samenvattend:
In het OT ligt over het algemeen een stilzwijgen en een schemerdonker over het leven na dit leven - maar het ontbreekt niet aan lichtstralen die daar doorheen breken. Deze llichtstralen zijn niet ontleend aan enige vorm van speculatie over de onsterfelijkheid van de mens of een mogelijk opstandingsleven, maar zijn vrucht van de openbaring van die God, wiens macht onbegrensd is, en die het werk van zijn handen niet laat varen. Deze wetenschap wekt bij de oudtestamentische gelovige een vertrouwen dat soms zelfs de doodslinie overschrijdt.
De toekomst van de individuele mens, die onherroepelijk bij de dood op de grens van het leven stuit, krijgt - heel anders dan in het NT - ternauwernood enige aandacht. Slechts rest een schimmig voortbestaan in het dodenrijk, plaats van duisternis en zwijgen, waaruit men niet meer terugkeert. Eén ding staat vast: onbegrensd is Gods macht, Hij houdt voor territoriale grenzen geen halt, en ook niet voor de grens van de dood. In het OT wordt niet gespeculeerd over het leven na de dood, maar wordt dwars tegen de realiteit van alledag in geroepen en gezongen tot de God van het leven. Op 2 plaatsen wordt min of meer onverhuld geprofeteerd over de opstanding der doden: Jes. 26:19 en Dan. 12:2. Samenvattend:
In het OT ligt over het algemeen een stilzwijgen en een schemerdonker over het leven na dit leven - maar het ontbreekt niet aan lichtstralen die daar doorheen breken. Deze llichtstralen zijn niet ontleend aan enige vorm van speculatie over de onsterfelijkheid van de mens of een mogelijk opstandingsleven, maar zijn vrucht van de openbaring van die God, wiens macht onbegrensd is, en die het werk van zijn handen niet laat varen. Deze wetenschap wekt bij de oudtestamentische gelovige een vertrouwen dat soms zelfs de doodslinie overschrijdt.
Wie zou het hier niet op een aantal punten mee eens zijn? Maar in het NT wordt toch ook gezegd dat Abraham en andere OT- gelovigen de stad verwachtten die fundamenten heeft. Dit wijst er toch wel op dat zij over de dood heen gezien hebben.refo schreef:On topic:
De toekomst van de individuele mens, die onherroepelijk bij de dood op de grens van het leven stuit, krijgt - heel anders dan in het NT - ternauwernood enige aandacht. Slechts rest een schimmig voortbestaan in het dodenrijk, plaats van duisternis en zwijgen, waaruit men niet meer terugkeert. Eén ding staat vast: onbegrensd is Gods macht, Hij houdt voor territoriale grenzen geen halt, en ook niet voor de grens van de dood. In het OT wordt niet gespeculeerd over het leven na de dood, maar wordt dwars tegen de realiteit van alledag in geroepen en gezongen tot de God van het leven. Op 2 plaatsen wordt min of meer onverhuld geprofeteerd over de opstanding der doden: Jes. 26:19 en Dan. 12:2. Samenvattend:
In het OT ligt over het algemeen een stilzwijgen en een schemerdonker over het leven na dit leven - maar het ontbreekt niet aan lichtstralen die daar doorheen breken. Deze llichtstralen zijn niet ontleend aan enige vorm van speculatie over de onsterfelijkheid van de mens of een mogelijk opstandingsleven, maar zijn vrucht van de openbaring van die God, wiens macht onbegrensd is, en die het werk van zijn handen niet laat varen. Deze wetenschap wekt bij de oudtestamentische gelovige een vertrouwen dat soms zelfs de doodslinie overschrijdt.
Je weet niet of dit voor alle GG'ers geldt. En het lijkt me ook niet verstandig om uit een soort reactie precies aan de andere kant van het bootje te gaan hangen en alle visies die een beetje nieuw en anders zijn, te verwelkomen.We lezen als GG-er zo graag de Bijbel alsof de mensen in het OT precies zo dachten als wij. Dat is echt niet zo.
Kritisch zijn, én naar je eigen traditie én naar wat allerlei 'echte' theologen aandragen, dat lijkt me gewoon het beste.
a) er geldt hier geen reactieplicht
b) ik heb gezegd wat ik vond.
c) dit topic gaat alleen over de toekomstverwachting van het OT
In het OT kent men blijkbaar niet het leven na de dood. Bij bv Abraham gaat het steeds om een land en om een zoon.
Heel vaak wordt God aangeroepen om wraak te oefenen over onrecht, de gelovige aangedaan. Ook een kenmerk van het denken dat dit leven alles is.
Zelfs de wijze Salomo geeft aan dat de mens wat dat betreft niets heeft boven de beesten. Alleen de adem van de mens gaat terug naar God, die van de beesten naar de aarde.
b) ik heb gezegd wat ik vond.
c) dit topic gaat alleen over de toekomstverwachting van het OT
In het OT kent men blijkbaar niet het leven na de dood. Bij bv Abraham gaat het steeds om een land en om een zoon.
Heel vaak wordt God aangeroepen om wraak te oefenen over onrecht, de gelovige aangedaan. Ook een kenmerk van het denken dat dit leven alles is.
Zelfs de wijze Salomo geeft aan dat de mens wat dat betreft niets heeft boven de beesten. Alleen de adem van de mens gaat terug naar God, die van de beesten naar de aarde.