toekomstverwachting in het OT

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24584
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ben Hobrink heeft daar wel een verklaring voor. De godsdiensten van die volken leverden dusdanige sexuele praktijken op dat men al jing stierf aan geslachtsziekten. Die volkeren waren door eigen schuld al ten dode opgeschreven.
Als ik hem goed citeer. Maar zoiets was het wel.

En in het OT lijkt men niet te weten van een leven na dit leven. Pas in het NT komt de notie van de opstanding ten eeuwige leven naar voren.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

refo schreef:En in het OT lijkt men niet te weten van een leven na dit leven.
En psalm 73:24 dan? (Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij in heerlijkheid opnemen.) Je hebt overigens wel gelijk dat dat toen veel minder in de picture was, hoor.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24584
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tja. Als je het leest met onze bril dan betekent dat de hemel. Wellicht bedoelde de dichter toch wat anders. Dat geldt voor veel bijbelteksten trouwens.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

"'k Zal dan gedurig bij U zijn" wordt ook vaak als de hemel uitgelegd. "in al mijn noden angst en pijn" wordt dan blijkbaar: "na al mijn.."
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Unionist schreef:"'k Zal dan gedurig bij U zijn" wordt ook vaak als de hemel uitgelegd. "in al mijn noden angst en pijn" wordt dan blijkbaar: "na al mijn.."
Dat "in al mijn noden angst en pijn" is door de dichterlijke lieden bij berijmd. Als je de onberijmde psalm pakt zou het de hemel kunnen zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24584
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het hele probleem in de Ger Gezindte is dat ze meent dat ze alles weet wat er te weten valt over theologie. Alleen haar interpretatie is de juiste en wie zelfs maar durft te veronderstellen dat iets anders is, is rotte vis.

In die zin is ze volledig, maar dan ook volledig Rooms geworden. Schriftonderzoek zonder begeleiding van een ambtsdrager wordt schadelijk geacht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24584
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Wie zich enigsziens wil verdiepen in een afwijkende mening over hoe mensen in het OT over God en het hiernamaals dachten leze:

Dr HGL Peels - Wie is als Gij? 'Schaduwzijden' aan de Godsopenbaring in het OT.
Die vraagt zich openlijk af of de gelovigen wel een 'leven na dit leven kenden'. En met hem meer Oud-Testamentici.

We lezen als GG-er zo graag de Bijbel alsof de mensen in het OT precies zo dachten als wij. Dat is echt niet zo.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Of waren het alleen maar losse flodders?
limosa

Bericht door limosa »

ik heb de ontsporingen uit het pacifisme-topic weg-geknipt en deze nieuwe topic geopend

graag op een waardige wijze discussieren over dit interessante onderwerp
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan, heb jij de kanttekeningen al gevonden bij de teksten over het 'vroege zoeken'?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24584
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

On topic:

De toekomst van de individuele mens, die onherroepelijk bij de dood op de grens van het leven stuit, krijgt - heel anders dan in het NT - ternauwernood enige aandacht. Slechts rest een schimmig voortbestaan in het dodenrijk, plaats van duisternis en zwijgen, waaruit men niet meer terugkeert. Eén ding staat vast: onbegrensd is Gods macht, Hij houdt voor territoriale grenzen geen halt, en ook niet voor de grens van de dood. In het OT wordt niet gespeculeerd over het leven na de dood, maar wordt dwars tegen de realiteit van alledag in geroepen en gezongen tot de God van het leven. Op 2 plaatsen wordt min of meer onverhuld geprofeteerd over de opstanding der doden: Jes. 26:19 en Dan. 12:2. Samenvattend:
In het OT ligt over het algemeen een stilzwijgen en een schemerdonker over het leven na dit leven - maar het ontbreekt niet aan lichtstralen die daar doorheen breken. Deze llichtstralen zijn niet ontleend aan enige vorm van speculatie over de onsterfelijkheid van de mens of een mogelijk opstandingsleven, maar zijn vrucht van de openbaring van die God, wiens macht onbegrensd is, en die het werk van zijn handen niet laat varen. Deze wetenschap wekt bij de oudtestamentische gelovige een vertrouwen dat soms zelfs de doodslinie overschrijdt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:On topic:

De toekomst van de individuele mens, die onherroepelijk bij de dood op de grens van het leven stuit, krijgt - heel anders dan in het NT - ternauwernood enige aandacht. Slechts rest een schimmig voortbestaan in het dodenrijk, plaats van duisternis en zwijgen, waaruit men niet meer terugkeert. Eén ding staat vast: onbegrensd is Gods macht, Hij houdt voor territoriale grenzen geen halt, en ook niet voor de grens van de dood. In het OT wordt niet gespeculeerd over het leven na de dood, maar wordt dwars tegen de realiteit van alledag in geroepen en gezongen tot de God van het leven. Op 2 plaatsen wordt min of meer onverhuld geprofeteerd over de opstanding der doden: Jes. 26:19 en Dan. 12:2. Samenvattend:
In het OT ligt over het algemeen een stilzwijgen en een schemerdonker over het leven na dit leven - maar het ontbreekt niet aan lichtstralen die daar doorheen breken. Deze llichtstralen zijn niet ontleend aan enige vorm van speculatie over de onsterfelijkheid van de mens of een mogelijk opstandingsleven, maar zijn vrucht van de openbaring van die God, wiens macht onbegrensd is, en die het werk van zijn handen niet laat varen. Deze wetenschap wekt bij de oudtestamentische gelovige een vertrouwen dat soms zelfs de doodslinie overschrijdt.
Wie zou het hier niet op een aantal punten mee eens zijn? Maar in het NT wordt toch ook gezegd dat Abraham en andere OT- gelovigen de stad verwachtten die fundamenten heeft. Dit wijst er toch wel op dat zij over de dood heen gezien hebben.
We lezen als GG-er zo graag de Bijbel alsof de mensen in het OT precies zo dachten als wij. Dat is echt niet zo.
Je weet niet of dit voor alle GG'ers geldt. En het lijkt me ook niet verstandig om uit een soort reactie precies aan de andere kant van het bootje te gaan hangen en alle visies die een beetje nieuw en anders zijn, te verwelkomen.
Kritisch zijn, én naar je eigen traditie én naar wat allerlei 'echte' theologen aandragen, dat lijkt me gewoon het beste.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

En waar blijft onze refo nu met zijn reacties??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24584
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

a) er geldt hier geen reactieplicht
b) ik heb gezegd wat ik vond.
c) dit topic gaat alleen over de toekomstverwachting van het OT

In het OT kent men blijkbaar niet het leven na de dood. Bij bv Abraham gaat het steeds om een land en om een zoon.

Heel vaak wordt God aangeroepen om wraak te oefenen over onrecht, de gelovige aangedaan. Ook een kenmerk van het denken dat dit leven alles is.

Zelfs de wijze Salomo geeft aan dat de mens wat dat betreft niets heeft boven de beesten. Alleen de adem van de mens gaat terug naar God, die van de beesten naar de aarde.
Plaats reactie