Kruispredikanten
Kruispredikanten
In veel discussies worden oudavders aangehaald om de standpunten nader toe te lichten.
Nu komt het in de gemeente waar ik kerk vrij veel voor dat er preken worden gelezen van Ds. Fransen, v/d Oever, Janse, Roelofsen, Verheij e.d.
Dit zijn allemaal predikanten van zo rond 1900 (1850-1920)
Het verbaasd me welleens dat als ik het tegen kennissen heb over deze predikanten heb dat er nogal afwijzend wordt gereageerd.
Je hoort nogal eens "ze voegen niets toe"!
Terwijl ik bij nader lezen van deze predikanten juist ervaar dat er m.i. een enorme balans in hun prediking zit.
De onbekeerden worden schuldig gesteld (een groot deel van de toepassing is gewijdt aan onbekeerden), de preken zijn belijnd en diepgaand. Ze zijn ook vermanend en waarschuwend en evenwichtig (ellende, verlossing en dankbaarheid)
M.i. worden ze te snel (ongelezen) aan de kant gelegd.
Ik zou willen oproepen om deze predikanten beter te bestuderen en deze als schakel vanuit de oudvaders te bekijken naar de huidige generatie predikanten.
Ik vind ze zeer evenwichtig en m.i. hebben ze ook over het aanbod van genade een duidelijk standpunt. Ze blijven niet vaag maar geven onderbouwd aan wat hun visie is.
Voornamelijk over het aanbod vindt ik ze duidelijker dan de huidige generatie GGiN predikanten die voor de veiligheid m.i. nogal eens te ver van dit onderwerp af blijven staan. En dit terwijl ze wel een algemeen aanbod afwijzen, maar dit beter beargumenteren.
Nu komt het in de gemeente waar ik kerk vrij veel voor dat er preken worden gelezen van Ds. Fransen, v/d Oever, Janse, Roelofsen, Verheij e.d.
Dit zijn allemaal predikanten van zo rond 1900 (1850-1920)
Het verbaasd me welleens dat als ik het tegen kennissen heb over deze predikanten heb dat er nogal afwijzend wordt gereageerd.
Je hoort nogal eens "ze voegen niets toe"!
Terwijl ik bij nader lezen van deze predikanten juist ervaar dat er m.i. een enorme balans in hun prediking zit.
De onbekeerden worden schuldig gesteld (een groot deel van de toepassing is gewijdt aan onbekeerden), de preken zijn belijnd en diepgaand. Ze zijn ook vermanend en waarschuwend en evenwichtig (ellende, verlossing en dankbaarheid)
M.i. worden ze te snel (ongelezen) aan de kant gelegd.
Ik zou willen oproepen om deze predikanten beter te bestuderen en deze als schakel vanuit de oudvaders te bekijken naar de huidige generatie predikanten.
Ik vind ze zeer evenwichtig en m.i. hebben ze ook over het aanbod van genade een duidelijk standpunt. Ze blijven niet vaag maar geven onderbouwd aan wat hun visie is.
Voornamelijk over het aanbod vindt ik ze duidelijker dan de huidige generatie GGiN predikanten die voor de veiligheid m.i. nogal eens te ver van dit onderwerp af blijven staan. En dit terwijl ze wel een algemeen aanbod afwijzen, maar dit beter beargumenteren.
Het gaat mij hier niet om het gebruik maken. Gebruik maken van, is in mijn visie alleen mogelijk door de bediening van de Heilige Geest.Duuk schreef:Even wellicht een persoonlijk vraagje: Hoe kan je zo enthousiast zijn over het aanbod, terwijl je zelf te kennen geeft er geen gebruik van te maken? Of heb je er wel gebruik van gemaakt en ben je zo bescheiden er niet voor uit te komen?
Het gaat me om naar m.i. een juiste verhouding in de prediking.
en vooral hoe een voorwaardeijk aanbod / verantwoordelijkheid m.i. moet functioneren
(vooral de prerken van Ds. Fransen zijn hierin verhelderend)
Ik zal deze verwarrende termen niet meer gebruiken.Dathenum schreef:Als de betreffende predikanten geen welgemeend aanbod van genade prediken, zijn ze niet in overeenstemming met de 3 formulieren van enigheid. Ik hou het liever bij predikanten die wel volgens de 3fve prediken.
Dus: Ik vind het de moeite waard om te vernemen hoe deze predikanten preekten, en wat hun boodschap was voor bekeerd en onbekeerd.
Een tweetal preken staan op theologienet maar dit is niet echt voldoende voor een compleet beeld.Dathenum schreef:Heb je iets van deze heren online staan? Dan kan ik eens wat snuffelen. Hele boeken lezen van hen ga ik niet, want ik moet de rd-boeken van Fisher en Matthew Henry ook nog lezen. En dat is pas echt goeie kost!
Ook een preek van Gezelle Meerburg (ook uit die tijd) is er te lezen
Van de rest naar mijn weten niet
Het gaat mij hier niet om het gebruik maken. Gebruik maken van, is in mijn visie alleen mogelijk door de bediening van de Heilige Geest.Oude Paden schreef:Duuk schreef:Even wellicht een persoonlijk vraagje: Hoe kan je zo enthousiast zijn over het aanbod, terwijl je zelf te kennen geeft er geen gebruik van te maken? Of heb je er wel gebruik van gemaakt en ben je zo bescheiden er niet voor uit te komen?
Afwachten of verwachten?
Laatst gewijzigd door refo op 25 sep 2006, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn vraag was:refo schreef:Oude Paden schreef:Het gaat mij hier niet om het gebruik maken. Gebruik maken van, is in mijn visie alleen mogelijk door de bediening van de Heilige Geest.Duuk schreef:Even wellicht een persoonlijk vraagje: Hoe kan je zo enthousiast zijn over het aanbod, terwijl je zelf te kennen geeft er geen gebruik van te maken? Of heb je er wel gebruik van gemaakt en ben je zo bescheiden er niet voor uit te komen?
quote]
Afwachten of verwachten?
Hoe bekend zijn jullie met deze kruispredikanten en hoe waarderen jullie ze (als je ze kent)
bekend, maar niet met kruispredikanten van lang geleden, hoewel ze vast interessante preken hadden... maar ik heb aan mijn eigen kruispredikanten momenteel genoeg 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volgens mij draait het daar om bij het evangelie, of we het aannemen of niet. Dus om nu te zeggen dat het niet relevant is.....Afgewezen schreef:Dit soort vragen lijkt me even niet relevant.Duuk schreef:Even wellicht een persoonlijk vraagje: Hoe kan je zo enthousiast zijn over het aanbod, terwijl je zelf te kennen geeft er geen gebruik van te maken? Of heb je er wel gebruik van gemaakt en ben je zo bescheiden er niet voor uit te komen?
Ik zou het eerder off-topic willen noemen
Wát je vraagt, is wel relevant. Het is echter niet relevant om tijdens een discussie deze vraag zomaar aan een forumer voor te leggen. Het heeft al gauw iets van: "Zo, en vertel maar eens wat je er zelf van kent. Ken je er niets van? O, maar dan moet je je mond houden."Duuk schreef:Volgens mij draait het daar om bij het evangelie, of we het aannemen of niet. Dus om nu te zeggen dat het niet relevant is.....Afgewezen schreef:Dit soort vragen lijkt me even niet relevant.Duuk schreef:Even wellicht een persoonlijk vraagje: Hoe kan je zo enthousiast zijn over het aanbod, terwijl je zelf te kennen geeft er geen gebruik van te maken? Of heb je er wel gebruik van gemaakt en ben je zo bescheiden er niet voor uit te komen?
Ik zou het eerder off-topic willen noemen
Zo gaan we dus niet met elkaar om.
Heb wel eens wat van ds. Fransen gelezen. Waar hij sterk tegen waarschuwt, is een verstandsgeloof dat wordt aangezien voor het ware geloof. In die zin is hij nog steeds actueel.Oude Paden schreef:refo schreef:Mijn vraag was:Oude Paden schreef:Het gaat mij hier niet om het gebruik maken. Gebruik maken van, is in mijn visie alleen mogelijk door de bediening van de Heilige Geest.Duuk schreef:Even wellicht een persoonlijk vraagje: Hoe kan je zo enthousiast zijn over het aanbod, terwijl je zelf te kennen geeft er geen gebruik van te maken? Of heb je er wel gebruik van gemaakt en ben je zo bescheiden er niet voor uit te komen?
quote]
Afwachten of verwachten?
Hoe bekend zijn jullie met deze kruispredikanten en hoe waarderen jullie ze (als je ze kent)