GKV verdeeld over appèl aan nieuwe vrijgemaakten

Bourdon

Bericht door Bourdon »

Laat ik maar ff weer terugdwalen naar het onderwerp. De 'nieuwe vrijgemaakten' zeggen zeker wel dat wij een valse kerk zijn. Of het ooit al eens zo letterlijk is gepubliceerd weet ik niet. Maar het wordt in het dagelijks leven zeker zo gezegd! (Mijn familie zit bij de nieuwe vrijgemaakten, dus ik krijg zo af en toe wel eens wat te horen.)Bovendien stap je niet uit een kerk, wanneer deze niet 'vals' is.
Het gaat ook niet alleen om het feit, dat ze ons zo noemen. Maar om het feit dat ze bij ons weg zijn gegaan, om hun houding tegenover de GKV.
Natuurlijk zijn er vragen te stellen bij de ontwikkelingen in de GKV. Maar je losmaken van een kerkverband, doe je alleen als er de verkeerde leer wordt gepredikt en wordt opgelegd. En het rare is dat juist ook in de gemeentes waar nog de minste vernieuwingen zijn, de mensen van de kerk zijn gegaan....
Ik denk niet dat een appèl veel effect zal hebben. Waarschijnlijk zal het alleen iets zijn waar ze weer tegenaan kunnen trappen.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Daarom moet ik ook niet veel hebben van de afgescheidenen. Tis in de praktijk enkel een herstel van het kerkse van de GKV, zonder enige dogmatische fundamenten die anders zijn dan de oude kerk, maar wel met het oudewetse van de dienst. In mijn ogen dus geen reden tot afscheiding.

Maar andersom is die ene ware kerkgedachte er ook nog wel. Dat kun je zien door het einde van het artikel, maar ook persoonlijk in gesprekken met de kerkenraad en de dominee. Alles kan in de GKV, behalve kiezen voor een andere kerk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Kaw schreef:
Marnix schreef:1. Inderdaad, waarom dansten ze?
Hoe groot acht jij de kans dat dit gedaan is uit pure vreugde om het evangelie? Ik ken die jongeren en het zijn geen mensen die iets laten zien van een diep geloofsleven.
Wat is het dan? Voor de fun? Ter irritatie van de bekrompen zielen die zich daar aan irriteren?
Marnix schreef:2. Als ze dansten, puur omdat het lekker swingt, snap ik nog niet waarom je aangeeft dat de lust om te zingen je verging. Je bent God daar aan het prijzen, je ziet er een paar jongeren staan die misschien helemaal niet zoveel met het geloof hebben, die er mee zijn opgegroeid maar voor wie het niet leeft, de God eigenlijk niet echt goed kennen.... die allicht op zo'n avond komen omdat het wel lekker swingend is en daar voor komen. Toch is het mooi dat ze er zijn, want er wordt ook verteld over God en daar over Hem leren.
Was het maar zo dat ze wat konden leren, maar het enigste wat hun verteld wordt is dat alles wel goed zit, want ze zijn kinderen van God. Dat was nu ook precies de boodschap van de dominee. Don't worry, be happy. Dit was letterlijk de titel van de preek. Want jou kan niets meer gebeuren, want jij bent kind van God en het ergste is dat je dood gaat, maar dan ga je naar de hemel.
Marnix schreef:Vergeet niet dat jeugdkerken in het leven zijn geroepen om christelijke jongeren een aanvulling te geven, maar vooral ook omdat jongeren vaak in de kerk in een sleur komen en zich neit aangesproken voelen. Er komen veel jongeren die nog niet zo serieus over het geloof hebben nagedacht, die er puur voor de vorm heen gaan, er komen jongeren die helemaal niet meer naar de kerk gaan etc. Als die mensen daar zijn en niet met hun hart God aanbidden, maar een beetje meezingen en swingen, moet dat jou dan je lust om God te prijzen ontnemen? Ik zie niet helemaal in waarom :) Overigens zitten er in de kerk ook genoeg mensen die voor de vorm aanwezig zijn en uit automatisme meezingen, alleen dan zie je dat niet aan ze :)
Die jongeren waren zelf de organisators van de jeugddienst en gewoonweg ontevreden over de saaie bedoening van de gewone dienst, dat overigens ook al voor de jeugd aangepast is met een verkorte eenvoudige preek en bijna geen psalmen, maar allerhande liederen. Deze jeugddienst was ook geen aanvulling van de gewone dienst, maar een vervanger. En om dan de toch al gefrustreerde kerkganger die daar niet zoveel mee heeft te ergeren met een "coole" preek en dansen onder begeleiding van een wel erg overdreven distorted elektrische gitaar en nogal aanwezige drummer.

FF extreem gezegt kan dan de gayparade ook. Tis toch om meer begrip voor homo's te krijgen? En ja, dan zijn er wat mensen die zich er aan stoten. Zo is het ook met deze jeugddiensten. Dezelfde jeugd, minder ouderen en geen inhoud. En nee, geen jeugd die anders niet in de kerk zit en ook geen evangelisatie, want het evangelie hoor je ook niet.
Opbouw:
Opwekkingsliederen zingen.
Praatje dat alles goed is en goed gaat.
Opwekkingsliederen zingen.

Nou, das niet mijn idee van eredienst.
Sorry, ik spiegelde het aan de diensten waar ik vaak aanwezig ben en ik werk. Als het echt zo is als jij beschrijft is dat een slechte zaak. Ik ben benieuwd waar dat dan is, en wie de spreker was. Misschien kan je dat ff PB-en?
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Bourdon schreef:Laat ik maar ff weer terugdwalen naar het onderwerp. De 'nieuwe vrijgemaakten' zeggen zeker wel dat wij een valse kerk zijn. Of het ooit al eens zo letterlijk is gepubliceerd weet ik niet.
Lees mijn vorige post nu nog eens, over dat karikaturiseren..
Je weet niet of het letterlijk zo is gepubliceerd, maar ondertussen weet je wel zeker dat zij ons zo noemen? Laat ik er dit van zeggen: de berichtgeving in de kranten is, naar ik heb gemerkt, krom en verdraaid. Ik was enige jaren geleden zelf bij de zgn. vrijmakingsvergadering (toen dus de aanzet werd gegeven tot vrijmaking). De volgende dag las ik in de krant (ND) een verslag, waar ik met m'n ogen van stond te knipperen! Verdraaide woorden, zaken in de mond gelegd van de sprekers... zeer, ZEER triest allemaal, temeer daar het niet bij dit voorval is gebleven.

Sorry als ik een beetje doordraai, maar ik heb nog maar weinig objectieve journalistiek in dezen gezien.
Maar het wordt in het dagelijks leven zeker zo gezegd! (Mijn familie zit bij de nieuwe vrijgemaakten, dus ik krijg zo af en toe wel eens wat te horen.)Bovendien stap je niet uit een kerk, wanneer deze niet 'vals' is.
Dat laatste ben ik met je eens, en is ook de reden waarom ik nog steeds naar de GKv ga. Ik vind dat deze mensen ook 'te vroeg' deze stap gezet hebben. De tijd is nog niet rijp... en ik hoop dat die dat ook nooit wordt ook!

Ik ben het wel eens met de stelling dat de GKv méér en méér een pluralistische kerk wordt. Een term die ook te pas en te onpas in Reformanda gebezigd wordt.
Het gaat ook niet alleen om het feit, dat ze ons zo noemen. Maar om het feit dat ze bij ons weg zijn gegaan, om hun houding tegenover de GKV.
In onze gemeente is er nog niemand weg, dus ik kan je pijn hierin niet delen, maar ik geloof vast en zeker dat de nood bij deze mensen zo hoog was, dat er voor hen niets anders meer opzat. Vergeet ook niet dat velen onder hen al vele jaren gewaarschuwd hebben tegen het verval in de kerken. Ik begrijp heel goed dat je op een gegeven moment daar zo verschrikkelijk moe van wordt...
Natuurlijk zijn er vragen te stellen bij de ontwikkelingen in de GKV. Maar je losmaken van een kerkverband, doe je alleen als er de verkeerde leer wordt gepredikt en wordt opgelegd. En het rare is dat juist ook in de gemeentes waar nog de minste vernieuwingen zijn, de mensen van de kerk zijn gegaan....
Ik denk niet dat een appèl veel effect zal hebben. Waarschijnlijk zal het alleen iets zijn waar ze weer tegenaan kunnen trappen.
Dat 'trappen' gebeurt nog wel eens, en is inderdaad niet zo fraai, maar ik ben er wel van overtuigd dat dit over en weer geschiedt.

Jongens, wat een droevenis allemaal.
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Kaw schreef:Daarom moet ik ook niet veel hebben van de afgescheidenen. Tis in de praktijk enkel een herstel van het kerkse van de GKV, zonder enige dogmatische fundamenten die anders zijn dan de oude kerk, maar wel met het oudewetse van de dienst. In mijn ogen dus geen reden tot afscheiding.
De praktijk zoals jij die noemt omvat toch wel wat meer dan de invulling van de samenkomsten op zondag? 't Gaat toch ook om ons persoonlijke leven met de Here, Zijn Geboden, etc.? Vooral wat het onderhouden van deze geboden betreft, hebben de nv'ers (nieuwe vrijgemaakten) m.i. een punt.

Verder ben ik benieuwd wat jij met het 'kerkse van de GKV' bedoelt.
Maar andersom is die ene ware kerkgedachte er ook nog wel. Dat kun je zien door het einde van het artikel, maar ook persoonlijk in gesprekken met de kerkenraad en de dominee. Alles kan in de GKV, behalve kiezen voor een andere kerk.
Wat is volgens jou het verschil tussen 'die ene ware kerkgedachte' en NGB art. 28?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

n onze gemeente is er nog niemand weg, dus ik kan je pijn hierin niet delen, maar ik geloof vast en zeker dat de nood bij deze mensen zo hoog was, dat er voor hen niets anders meer opzat. Vergeet ook niet dat velen onder hen al vele jaren gewaarschuwd hebben tegen het verval in de kerken. Ik begrijp heel goed dat je op een gegeven moment daar zo verschrikkelijk moe van wordt...
Precies....

En het probleem is dat anders dat verval juist helemaal niet zien maar juist vinden dat het goed gaat met de GKV. Als je het in die kritiekpunten niet met elkaar eens bent en dus wel begrip hebt voor wat anderen vinden, maar je er zelf niet in kan vinden, dan blijven die verschillen ontstaan en groei je uit elkaar. Als bijvoorbeeld in dit geval, om ze maar even zo te noemen, de conservatievere GKV'ers denken dat het de verkeerde kant op gaat, waar het gros denkt dat het juist de goede kant op gaat, en je komt daar niet uit, en de conservatievere mensen krijgen niet de reactie die ze graag wilden, namelijk dat veranderingen werden stopgezet en soms zelfs teruggedraaid, en op basis daarvan vinden dan de kerk in verval raakt, dan is het heel moeilijk om een te blijven. Ik krijg alleen als ik de akte tot wederkeer bijvoorbeeld lees, het idee dat er ook geen middenweg mogelijk was. Ik weet niet of dit beeld klopt, maar als dat zo is kan ik me dat ook nog wel voorstellen. Als het gaat om de kerk, om wat God wil, en je bent er volledig van overtuigd dat God bepaalde dingen niet wil, dan is een compromis sluiten ook niet aan de orde. Maar als je dan een groep progressieven hebt, een groep conservatieven, en wat daar tussenin zit, dan kan wat betreft vormen bijvoorbeeld ook niet worden gezegd: Goed, we veranderen maar niets, dan is de progressieve groep weer niet tevreden :) Maar ik heb het idee dat de groep die wel graag allerlei veranderingen ziet, eerder tevreden is met een middenweg dan de mensen die zich nu vrijgemaakt hebben.

Ik kan me dus de nieuwe vrijmaking wel voorstellen als ik me in die mensen verplaats, maar sta er zelf absoluut niet achter, omdat ik vind dat de veranderingen in de GKV tot eer van God zijn.

Overigens heb ik zelf ook niets van de nieuwe vrijmaking meegekregen, zoals denk ik in veel grote steden niet het geval zal zijn.
Lees mijn vorige post nu nog eens, over dat karikaturiseren..
Je weet niet of het letterlijk zo is gepubliceerd, maar ondertussen weet je wel zeker dat zij ons zo noemen? Laat ik er dit van zeggen: de berichtgeving in de kranten is, naar ik heb gemerkt, krom en verdraaid. Ik was enige jaren geleden zelf bij de zgn. vrijmakingsvergadering (toen dus de aanzet werd gegeven tot vrijmaking). De volgende dag las ik in de krant (ND) een verslag, waar ik met m'n ogen van stond te knipperen! Verdraaide woorden, zaken in de mond gelegd van de sprekers... zeer, ZEER triest allemaal, temeer daar het niet bij dit voorval is gebleven.

Sorry als ik een beetje doordraai, maar ik heb nog maar weinig objectieve journalistiek in dezen gezien.
Dat laatste klopt wel redelijk... nou is het ook moeilijk voor een krant met vrijgemaakte wortels, om hier objectief over te schrijven, maar het is goed dat we dit ons ook realiseren, het ND is niet objectief op dit punt.

Maar als je de oproep tot wederkeer leest, de 95 stellingen, het ingezonden artikel "2 jaar na de vrijmaking" in het ND van vorige week, en kijkt naar de intepratatie van NGB art. 29 en de redenen om je van een kerk zou moeten afsplitsen, dan ontkom je niet aan de conclusie dat volgens de mensen die zich hebben afgescheiden het Woord niet meer zuiver klinkt in de GKV, dat de kerk onbijbels bezig zou zijn.
Bourdon

Bericht door Bourdon »

MichelTV schreef:
Bourdon schreef:Laat ik maar ff weer terugdwalen naar het onderwerp. De 'nieuwe vrijgemaakten' zeggen zeker wel dat wij een valse kerk zijn. Of het ooit al eens zo letterlijk is gepubliceerd weet ik niet.
Lees mijn vorige post nu nog eens, over dat karikaturiseren..
Je weet niet of het letterlijk zo is gepubliceerd, maar ondertussen weet je wel zeker dat zij ons zo noemen? Laat ik er dit van zeggen: de berichtgeving in de kranten is, naar ik heb gemerkt, krom en verdraaid. Ik was enige jaren geleden zelf bij de zgn. vrijmakingsvergadering (toen dus de aanzet werd gegeven tot vrijmaking). De volgende dag las ik in de krant (ND) een verslag, waar ik met m'n ogen van stond te knipperen! Verdraaide woorden, zaken in de mond gelegd van de sprekers... zeer, ZEER triest allemaal, temeer daar het niet bij dit voorval is gebleven.

Sorry als ik een beetje doordraai, maar ik heb nog maar weinig objectieve journalistiek in dezen gezien.
Ik ben het met je eens dat er in de kranten niet bepaald objectief naar wordt gekeken. Maar ik weet wel zeker dat zij ons zo noemen. Als je dagelijks tussen de nieuwe vrijgemaakten zit komt dat nl regelmatig naar voren. Dit is dus echt niet een karikatuur, ik verdraai hun woorden echt niet. Bovendien blijkt uit hun woorden zeker wel dat zij onze kerk vals vinden. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijker heb uitgelegd....
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Michel, misschien dat jij als Apeldoorner en ik als Arnhemmer ons ook niet goed kunnen voorstellen heo het precies is, omdat het bij ons niet speelt, en niemand zich heeft afgescheiden.
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Marnix schreef:Michel, misschien dat jij als Apeldoorner en ik als Arnhemmer ons ook niet goed kunnen voorstellen heo het precies is, omdat het bij ons niet speelt, en niemand zich heeft afgescheiden.
Tja, ik ken wel genoeg mensen die zich wel hebben afgescheiden, maar die zitten idd niet in Apeldoorn. Ik probeer me als 'verontruste' natuurlijk zo veel mogelijk te laten informeren, ook wat er aan 'de andere kant' gaande is... affijn, Bourdon: als jij echt hoort van die mensen dat ze het over 'valse kerk' hebben, kan ik dat alleen maar jammer vinden, maar ik weet wel heel zeker dat die term nog nooit in Reformanda gestaan heeft. Ik wilde in ieder geval niet jouw geloofwaardigheid in twijfel trekken, zo bedoelde ik het niet.
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Nieuwsbericht uit het RD van vandaag:
Bidstond voor synode nieuwe vrijgemaakten

Kerkredactie



ZWOLLE - In Mariënberg bij Hardenberg begint zaterdag de eerste generale synode van de zogenoemde nieuwe vrijgemaakte kerken. Vrijdagavond had ter gelegenheid daarvan in Zwolle een bidstond plaats.

De emeritus predikant dr. P. van Gurp uit Dalfsen bediende het Woord uit Ezra 3:10-13 en Haggaï 2:7-10. Het thema van zijn preek was: ”De Heere zelf bouwt Zijn tempel naar Zijn eeuwige raad”.

Volgens dr. Van Gurp staat de komende synode in het teken van reformatie en reorganisatie van het kerkverband. „Tegenover de aanklacht dat degenen die zich hebben vrijgemaakt de tempel van God schenden, belijden we dat ook het werk van de synode dienstig is aan de tempelbouw.”

Dr. Van Gurp verwees daarmee naar de (recente) breuk met de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt. „Met name bij ouderen is er veel verdriet over de deformatie van deze kerk tot een pluralistische kerk en de breuk met broeders en zusters. Maar tegelijk is er, vooral bij de jongeren, grote vreugde vanwege het uitzicht op de voortgang en de beloofde voltooiing van die tempelbouw.”
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Nog een artikel:
Nieuwe vrijgemaakten schorten synode op

Kerkredactie



MARIENBERG - De synode van de zogenoemde nieuwe vrijgemaakten, zaterdag voor het eerst bijeen in Mariënberg, is opgeschort. De credentiebrieven van de classis Noordoost bleken niet in orde.

Een credentiebrief is een schriftelijk bewijs van afvaardiging dat moet worden overgelegd om zitting en stemrecht te verkrijgen in de synodevergadering. In de classis Noordoost was dat niet goed geregeld. De gemeenten hebben rechtstreeks naar de generale synode afgevaardigd, terwijl dit via de classis moet gebeuren.

Daarnaast waren de vijf kerken uit de classis Noordoost met tien afgevaardigden naar de synode gekomen. De classis Zuidwest, waartoe drie kerken behoren, stuurde zes vertegenwoordigers. Het aantal afgevaardigden per classis moet echter gelijk zijn.

Na overleg met adviseur dr. P. van Gurp verklaarde de synode de bijeenkomst „onwettig.” De vorming van het moderamen kon daardoor niet plaatsvinden. De classis Noordoost zal eerst een eigen vergadering bijeenroepen om de credentiebrieven in orde te maken. De generale synode komt op zaterdag 12 november weer bijeen.

G. Willems, voorzitter van de voorbereidingscommissie uit Mariënberg, zegt desgevraagd niet te weten hoeveel zaterdagen de synode nog zal vergaderen. „Als het moderamen is geïnstitueerd, kan dat de stukken maken en de agenda vaststellen. Pas dan is er zicht op hoe lang het allemaal gaat duren.”

In zijn openingswoord zei Willems dat de nieuwe vrijgemaakten met „groot verdriet” hebben vastgesteld dat de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt het gereformeerde spoor hebben verlaten. De nieuwe vrijmaking was volgens hem nodig voor een terugkeer naar Schrift een belijdenis. „Uw verantwoordelijkheid is groot”, zo hield hij de afgevaardigden voor. „Volg geen wind van leer na, let daarop in uw beraadslagingen. Sluit geen compromissen.”

Het kerkverband van de nieuwe vrijgemaakten telt ongeveer 1250 leden, verdeeld over acht gemeenten. Er zijn twee classes: Noordoost en Zuidwest. De generale synode bestaat uit zestien afgevaardigden - uit elke gemeente twee.
Consequentie kun je ze niet ontzeggen!
Gebruikersavatar
joepie
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door joepie »

Als ik in dit verslag lees:
Ook ds. J. Ophoff uit Zwijndrecht vindt een korte brief voldoende. „Dat kan één A4-tje zijn. Het is goed om een brief te schrijven, maar vul die in met de gedachte: Hoe ga ik in gesprek met broeders en zusters met wie ik op heel veel geestelijke punten een conflict heb?” Volgens de predikant is de enige manier om naar hen toe te gaan en te zeggen: „Wij missen u, wij zoeken u, wij verlangen naar u en willen graag met u in gesprek komen.”

En vervolgens weet hoe deze dominee met de verontrusten is omgegaan, dan staat het schaamrood mij op de kaken.
Want wat hij zegt is in het geheel niet in overeenstemming met wat hij deed.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Plaats reactie