GKV verdeeld over appèl aan nieuwe vrijgemaakten

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

GKV verdeeld over appèl aan nieuwe vrijgemaakten

Bericht door Kaw »

AMERSFOORT - De generale synode van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt in Amersfoort heeft vrijdag nog geen beslissing genomen over het toezenden van een brief en de synodebesluiten als appèl aan de zogenoemde nieuwe vrijgemaakten. Het onderwerp staat zaterdag opnieuw op de agenda.

Op de synodetafel lag vrijdag een concept van een schriftelijk appèl, bedoeld voor de nieuwe vrijgemaakten om „in de eenheid van het algemeen en ontwijfelbaar christelijk geloof te komen tot herstel van de verbroken gemeenschap.”

In de brief wordt onder meer uitgesproken dat de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt „verdriet hebben om de verbroken gemeenschap na zoveel jaren van kerkelijke samenleven en verbondenheid.”

Tussen de synode van Zuidhorn (2002) en die van Amersfoort (2005) hebben meer dan 1000 leden het kerkverband verlaten. „Het verdriet over de verbroken kerkelijke gemeenschap vergt een reactie waarin het verlangen tot herstel van de scheur op basis van de Heilige Schrift en in gebondenheid aan de belijdenis van de kerk stem krijgt.”

In de conceptbrief wordt verder gewezen op de pastorale verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de kerk, ook als die aangevochten is „en we veel gebreken in haar constateren.”

Volgens de brief hebben de uitgetredenen echter geen „strijdigheden met Schrift of belijdenis aangetoond.”

Bij de bespreking van de conceptbrief door de synode pleitte ds. H. van den Berg (Berkel en Rodenrijs) voor het aangaan van een gesprek met de nieuwe vrijgemaakten. „Als je de pers leest, heb je vaak het gevoel dat het gesprek voorbij is. We willen juist graag in gesprek komen. De brief moet wervend zijn, met een toon van bewogenheid. Startpunt is: Eigenlijk horen we bij elkaar. Wat bindt ons samen?”

Ds. Van den Berg vroeg zich af of de tijd rijp is voor een appèl. „Na soms harde woorden over en weer mag de brief geen munitie worden om elkaar over en weer te beschieten.” Hij stelde voor om in de brief niet inhoudelijk op dingen in te gaan, maar alleen een uitnodiging tot gesprek te sturen.

„We moeten elkaar een tijd los laten”, adviseerde ds. Jac. Ophoff (Roden). „Wat willen we eigenlijk met zo’n brief bereiken? De pogingen om elkaar vast te houden zijn voorbij. Mensen hebben hun keuze al gemaakt. Aan wie moet je de brief richten? Aan een kerk, een afgescheiden groep, een sekte? Verwoord de pijn vanwege de breuk in een korte brief en probeer niet te overtuigen.”

Ook ds. J. Ophoff uit Zwijndrecht vindt een korte brief voldoende. „Dat kan één A4-tje zijn. Het is goed om een brief te schrijven, maar vul die in met de gedachte: Hoe ga ik in gesprek met broeders en zusters met wie ik op heel veel geestelijke punten een conflict heb?” Volgens de predikant is de enige manier om naar hen toe te gaan en te zeggen: „Wij missen u, wij zoeken u, wij verlangen naar u en willen graag met u in gesprek komen.”

Ds. P. Niemeijer, woordvoerder van het moderamen, zei niet te weten of een appèl effect zal hebben. „Ik wil alleen kijken naar wat nu onze taak en roeping is. We zijn de eerste synode na de breuk. Als we het nu niet doen, wanneer dan?”

Hij gaf aan dat de brief niet is bedoeld als een inhoudelijke reactie op de nieuwe vrijgemaakten. „Als het als munitie wordt gebruikt, ligt dat niet aan ons. Als kerken hebben we nooit gezegd dat het gesprek voorbij is.”

Ds. Niemeijer benadrukte dat het in de conceptbrief niet gaat om zomaar een gesprek met de nieuwe vrijgemaakten, maar om een appèl. „Dat is veel sterker dan een gesprek. Deze broeders en zusters hebben het kerkverband verlaten. Ze hebben de tempel van God geschonden. Dát wil ik overeind houden.”

_________________________________

Persoonlijk vind ik de laatste allinea boekdelen spreken over de houding van de GKV op kritiek of kerkverbandverlating. Het kerkse van de GKV is nog lang niet verdwenen.

Je kunt toch niet stellen dat de GKV een exclussief kerkverband is dat zelf een tempel van God genoemt kan worden? Ronduit schokkend in mijn opinie.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Er staat ook niet dat ze de tempel van God veralten hebben, er staat (vertaald)

ze hebben de GKV verlaten
ze hebben de kerk van God gescheurd

Er staat niet: de GKV is de kerk van God

Als een groep de CGK of de GGiN zou verlaten, zou dat in de opinie van Niemeijer ook een scheuring van de kerk van God zijn.

Alles wat in de laatste alinea staat, is: wie scheurt in een kerkverband, scheurt het lichaam van Christus.

En ik denk dat dat zo is. Dat geldt overigens ook op microniveau, als één lid uittreedt uit een gemeente. Daarom moet je daar zéér terughoudend in zijn.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Er staat ook niet dat ze de tempel van God veralten hebben, er staat (vertaald)

ze hebben de GKV verlaten
ze hebben de kerk van God gescheurd

Er staat niet: de GKV is de kerk van God

Als een groep de CGK of de GGiN zou verlaten, zou dat in de opinie van Niemeijer ook een scheuring van de kerk van God zijn.

Alles wat in de laatste alinea staat, is: wie scheurt in een kerkverband, scheurt het lichaam van Christus.

En ik denk dat dat zo is. Dat geldt overigens ook op microniveau, als één lid uittreedt uit een gemeente. Daarom moet je daar zéér terughoudend in zijn.
Oorspronkelijk gepost door Ds. P. Niemeijer
Deze broeders en zusters hebben het kerkverband verlaten. Ze hebben de tempel van God geschonden. Dát wil ik overeind houden.
Mja, ik ben ook niet voor die nieuwe afscheiding. Ben zelf ook GKV'er en vind de redenen ongeldig.
Maar ik heb een vriendin uit de GG en hoor dus ook zulke dingen van mijn dominee. Heb er in het verleden wel eens wat over gepost. Indien ik zelfs maar 1 zondag in de 2 weken naar de GG ga, dan zondig ik tegen het Lichaam van Christus waar ik ingedoopt ben, want de GG verloochend dat Lichaam (lees GKV) en is dus in feite anti-Christus.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik zal ook niet ontkennen dat er zulke sentimenten in de GKV zijn, maar je hoeft dat niet persé in het betreffende artikel te lezen.

Overigens geldt dat niet alleen voor de GKV hoor. Er overleed eens in mijn geboorteplaats op het alleronverwachts een man van 30 die kort daarvoor de GG ingeruild had voor de NHK.

"Dat heeft toch wel wat te zeggen", werd er in mijn gemeente gezegd.

Tja...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

"Barmhartigheid wil Ik en geen offeranden" is naar mijn mening weer hoog actueel.

Gemeentes die in 10 jaar van 90% psalmen naar 0% psalmen en 100% opwekkingsliederen gaan, incl. drumstel en beamer, roepen zulke dingen tegen ouderen die zich niet meer kunnen vinden in de vernieuwde GKV en praktisch gezien juist ooit GKV zijn geworden om deze dingen in hun oude kerkverband. Om nog niet te spreken over de inhoud van de prediking en de visie op de wereldgelijkvormigheid. Die afscheiding is niet terecht, maar o zo begrijpelijk. Roep dan zulke dingen niet. Mijn opa en oma hebben het meegemaakt dat de kerkenraad wist wat er zou gebeuren en hebben het toch doorgezet. Dan roep je zelf zoiets over je af en ik mis die nederige houding volkomen. De GKV heeft een koers ingeslagen waar een groot deel van de juist trouwe kerkgangers niet achter staan. Het gaat in feite enkel om uiterlijke dingen, dus geen rechtvaardiging voor een afscheiding, maar de verwijdering tussen de linker en rechterkant is met open ogen ingezet. Beschadiging van de tempel des Heeren? Ja, maar wel door beide zeiden. En er is niemand die tot verootmoediging zal over gaan.

In feite lijkt dit idd heel veel op dingen die je ook in de HHK/PKN ziet en wat je ook door kunt trekken naar nog andere kerkverbanden. Een mens is zo hard van hart.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
"Barmhartigheid wil Ik en geen offeranden" is naar mijn mening weer hoog actueel.

Gemeentes die in 10 jaar van 90% psalmen naar 0% psalmen en 100% opwekkingsliederen gaan, incl. drumstel en beamer, roepen zulke dingen tegen ouderen die zich niet meer kunnen vinden in de vernieuwde GKV en praktisch gezien juist ooit GKV zijn geworden om deze dingen in hun oude kerkverband. Om nog niet te spreken over de inhoud van de prediking en de visie op de wereldgelijkvormigheid. Die afscheiding is niet terecht, maar o zo begrijpelijk. Roep dan zulke dingen niet. Mijn opa en oma hebben het meegemaakt dat de kerkenraad wist wat er zou gebeuren en hebben het toch doorgezet. Dan roep je zelf zoiets over je af en ik mis die nederige houding volkomen. De GKV heeft een koers ingeslagen waar een groot deel van de juist trouwe kerkgangers niet achter staan. Het gaat in feite enkel om uiterlijke dingen, dus geen rechtvaardiging voor een afscheiding, maar de verwijdering tussen de linker en rechterkant is met open ogen ingezet. Beschadiging van de tempel des Heeren? Ja, maar wel door beide zeiden. En er is niemand die tot verootmoediging zal over gaan.

In feite lijkt dit idd heel veel op dingen die je ook in de HHK/PKN ziet en wat je ook door kunt trekken naar nog andere kerkverbanden. Een mens is zo hard van hart.
Ja een mens van nature heeft een stenen
hart ja maar om de GKV met de HHK te vergelijken gaat me toch te ver lijkt me
niet omdat ze beter zouden zijn ze hebben alle het zelfde nodig.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vergelijk de GKV ook niet met de HHK. Ik doe wel een vergelijking met de verwijdering tussen 2 groepen door verharding en doordrijven in standpunten.
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik vergelijk de GKV ook niet met de HHK. Ik doe wel een vergelijking met de verwijdering tussen 2 groepen door verharding en doordrijven in standpunten.
Zou het verharding zijn? zou het doordrijven zijn?
Dat zou het zijn als de een zijn zin niet krijgt, terwijl het gaat om bijzaken en men niet tot overeenstemming wil komen.

Zodra het verschillen worden betreffende de lijn van de kerk en de grondslag van de kerk, dan zou ik het geen doordrijven willen noemen, ja hooguit dan van hen die de verschuiving in de kerk teweeg wil brengen.

Mijn buren zijn Vrijg. Ger. en kunnen hier in gouda niet meer naar de kerk.
Jaren lang is hij ouderling geweest en de kerk waar zij toebehoorden is verworden tot een samenkomst waar men van de oude waarheid nog maar weinig weet heeft. de secularisatie heeft daar zo hard toegeslagen dat velen, (ouderen) de kerk jammer genoeg hebben moeten verlaten.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Jelle,

Heb je gelezen wat ik hieronder heb geschreven?

En ten diepste is dat doordrijven van bijzaken om verwijdering te vergroten.
En ja, je hebt gelijk. Het is geen bijzaak meer. Het is een kerkverband geworden waar men op grove mate wereldgelijkvormigheid omarmen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ja ik las het Kaw.
k'Heb altijd diep meelij met die oudjes die dan op hun oude dag op deze wijzen nog hun kerk moeten verlaten omdat ze zich er niet meer thuis kunnen voelen.
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Bericht door Oude-Waarheid »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Jelle,

Heb je gelezen wat ik hieronder heb geschreven?

En ten diepste is dat doordrijven van bijzaken om verwijdering te vergroten.
En ja, je hebt gelijk. Het is geen bijzaak meer. Het is een kerkverband geworden waar men op grove mate wereldgelijkvormigheid omarmen.
Ja Kaw al met al een zeer trieste zaak ook
al ben ik buitenstaander met een hellend
vlak weet je niet waar dat eindigd.
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Oorspronkelijk gepost door Oude-Waarheid
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Jelle,

Heb je gelezen wat ik hieronder heb geschreven?

En ten diepste is dat doordrijven van bijzaken om verwijdering te vergroten.
En ja, je hebt gelijk. Het is geen bijzaak meer. Het is een kerkverband geworden waar men op grove mate wereldgelijkvormigheid omarmen.
Ja Kaw al met al een zeer trieste zaak ook
al ben ik buitenstaander met een hellend
vlak weet je niet waar dat eindigd.
Tja, waar het eindigt... wat ouderen in mijn gemeente zeggen dan: we gaan de 'synodalen' (voormalige GKN dus) achterna. Als dat inderdaad zo is, ziet het er niet best uit.

Wat zou het toch een wonder zijn als de GKV eens de blik naar 'rechts' opsloeg!
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De GKV heeft zoals elke gereformeerde kerk een probleem en dat is een houding ontwikkelen naar de steeds veranderende wereld. Ik denk dat men onbewust naar de evangelischen heeft gekeken die voor het oog succesvol in de wereld staan en ook nog eens door de wereld worden gerespecteerd. Daarom lijkt een meer evangelische form van de GKV meer toekomst te hebben. Op zichzelf zou ik daar achter kunnen staan, maar men pakt het op een verkeerde manier aan. Men vergeet de bijbeltekst waar God zegt dat een vriendschap met de wereld een vijandschap met God is. Je kunt dus de kerk omtoveren tot een evangelische gemeente met bijbehorende flotte eredienst. Das best. Maar als de GKV vergeet daar een diepere bijbelse inhoud aan te geven en dat is een bezinning aan de hand van ellende-verlossing-dankbaarheid, dan is die verandering een lege huls. Zonder inhoudelijke bezinning is de eredienst niets anders dan een wereldse lege huls. Daar bedoel ik niet de tekstuitleg van 20 minuten mee, maar het blijven wijzen op onze natuurlijke staat en de staat die God van ons eist, met de verkondiging van het evangelie en daar mag ook lofprijzing bij over het genadewerk. Getuigenissen zou ik graag in de eredienst zien. Maar lofprijzing is een lege huls wanneer men niet bezeft wat de rede is van de lofprijzing.
Ook betekent niet dat een meer evangelische benadering van de eredienst inhoud dat uitgaan en zondagswerk ook tot de mogelijkheden behoren om je leven als Christen in te leven. Hier wordt grotendeels ook voorbijgegaan in de GKV. Daarom maak ik me grote zorgen over het kerkverband waar ik me zeer verbonden mee voel. Nu is de grootste vraag van de kerk: "Hoe kunnen we de jeugd tevreden houden?", terwijl de vraag: "Hoe wil Christus dat we een gemeente zijn?" de hoofdvraag zou moeten zijn. Dan kun je praten over beschadigde tempels, maar dan heet die tempel paradiso en hangen er discoballen, want ik durf te stellen dat dit niet de weg is die Christus voor heeft met Zijn Lichaam. Daarin past geen wereldgelijkvormigheid en lege vreugde.

Overigens ken ik dominees die zich volledig buiten deze stroming stellen. Ik bidt voor hun dat ze staande mogen blijven.
MichelTV

Bericht door MichelTV »

Kaw, heb jij ds. A.N. Hendriks wel eens gehoord? Dat is dus een emeritus predikant, maar elke keer als hij komt preken (wat hij dus nog af en toe wel doet), waarschuwt hij voor de dingen die jij ook noemt.

Verder weet ik eigenlijk van geen dominees die zich ook zo duidelijk uitspreken. Wie bedoel jij zo al, of noem je liever geen namen?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door MichelTV
Kaw, heb jij ds. A.N. Hendriks wel eens gehoord? Dat is dus een emeritus predikant, maar elke keer als hij komt preken (wat hij dus nog af en toe wel doet), waarschuwt hij voor de dingen die jij ook noemt.

Verder weet ik eigenlijk van geen dominees die zich ook zo duidelijk uitspreken. Wie bedoel jij zo al, of noem je liever geen namen?
Ds. de Wolf op Urk bijvoorbeeld. (Op OSW liever geen namen van ds'sen noemen. Maar ik vind dat dit wel kan, want ik breng hem in positief verband.) Hij heeft met nog wat andere dominees een open brief volgens mij gemaakt. En die staat ergens op internet.
Plaats reactie