Onder de Wet ...........
Onder de Wet ...........
Wie kan mij nu eens in hélder nederlands iotleggen wat er nu feitelijk mee bedoeld wordt: onder de wet................
Dat je iig onbekeerd bent heb ik wel begrepen, maar wat er verder aan grondslagen zijn en wat er verder in de diverse stadia zich ontvouwt is mij geheel helder als koffiedik.
sorry dat ik wat simpel lijk, maar een aantal van jullie weten dat ik door hersenbeschadigingen heel slecht dingen "op kan slaan" van wat er gezegd of gepreekt wordt.....................
mag ik jullie licht hierover vragen?
Rens
Dat je iig onbekeerd bent heb ik wel begrepen, maar wat er verder aan grondslagen zijn en wat er verder in de diverse stadia zich ontvouwt is mij geheel helder als koffiedik.
sorry dat ik wat simpel lijk, maar een aantal van jullie weten dat ik door hersenbeschadigingen heel slecht dingen "op kan slaan" van wat er gezegd of gepreekt wordt.....................
mag ik jullie licht hierover vragen?
Rens
Constatijn geluk heeft dit op een paasconferentie duidelijk uitgelegd;
http://www.eo.nl/portals/themes/article.jsp;jsessionid=1763B0D673ECE5004947D6F550E372D8.mmbase03?portal=5678911&article=5265830&theme=5757864
Helderder kan bijn niet
Even ter aanvulling, met de oude wet wordt de mozaitische wet bedoeld.
http://www.eo.nl/portals/themes/article.jsp;jsessionid=1763B0D673ECE5004947D6F550E372D8.mmbase03?portal=5678911&article=5265830&theme=5757864
Helderder kan bijn niet

Even ter aanvulling, met de oude wet wordt de mozaitische wet bedoeld.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wie onder de wet leeft is niet vrij, wie vrij is leeft niet meer onder de wet. Het heeft dus te maken met slaaf zijn of vrij. Door Christus zijn we vrijgekocht, hij vervulde de wet... we moeten de wet niet meer te houden om behouden te worden, maar we mogen de wet houden omdat we door Hem behouden zijn. Een wereld van verschil.
Overigens zijn er verschillende antwoorden mogelijk, afhankelijk van de interpretatie van de wet. Je kan onder de wet leven omdat je geen verlossing kent, omdat je de vervulling van de wet niet kent. Je kan ook onder de wet leven omdat je enorm wettisch bent en jezelf allemaal eigen wetjes oplegt waar je je aan moet houden om een goed christen te zijn... en dan doel ik op al die wetjes die we zelf hebben bedacht.
Overigens zijn er verschillende antwoorden mogelijk, afhankelijk van de interpretatie van de wet. Je kan onder de wet leven omdat je geen verlossing kent, omdat je de vervulling van de wet niet kent. Je kan ook onder de wet leven omdat je enorm wettisch bent en jezelf allemaal eigen wetjes oplegt waar je je aan moet houden om een goed christen te zijn... en dan doel ik op al die wetjes die we zelf hebben bedacht.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
@ Marnix.....
dus slaaf zijn of vrij zijn van de macht van het kwaad, en dat laatste door Christus Jezus en Dien gekruisigd.
dat is althans de samentrekking die ikzelf maak.
daarnaast houdt je dus de Wet, maar in het laatste geval uit liefde tot de Drieëne God.
Zó ongeveer in helder hollands weergegeven???
dus slaaf zijn of vrij zijn van de macht van het kwaad, en dat laatste door Christus Jezus en Dien gekruisigd.
dat is althans de samentrekking die ikzelf maak.
daarnaast houdt je dus de Wet, maar in het laatste geval uit liefde tot de Drieëne God.
Zó ongeveer in helder hollands weergegeven???
Ja... de wet is dan geen moeten meer maar wordt vooral een mogen... iets waar je je graag aan houdt, waarvan je weet dat het goed is. Kijk eens Psalm 119 door, dit is een grote lofzang op de wet...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Volgens mij is het ongeveer zo.
Voor de bekering probeert de mens de wet te houden (als ze dat al doen) om daar mee de zaligheid te 'verdienen'. [edit] dat zal niet kunnen.
Maar iemand die bekeerd is, dus deel heeft aan het offer van Christus weet dat hij de wet niet volkomen kan houden maar zal het uit dankbaarheid naar God wel zoveel mogelijk proberen
Voor de bekering probeert de mens de wet te houden (als ze dat al doen) om daar mee de zaligheid te 'verdienen'. [edit] dat zal niet kunnen.
Maar iemand die bekeerd is, dus deel heeft aan het offer van Christus weet dat hij de wet niet volkomen kan houden maar zal het uit dankbaarheid naar God wel zoveel mogelijk proberen
Laatst gewijzigd door haaf op 26 jul 2006, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miscanthus
Heb je het artikel van Constantijn Geluk gelezen?haaf schreef:Volgens mij is het ongeveer zo.
Voor de bekering probeert de mens de wet te houden (als ze dat al doen) om daar mee de zaligheid te 'verdienen'.
Het lijkt niet echt op wat jij schrijft...
Ja, maar dat je vrij bent wil niet zeggen dat je de wet daarom maar niet meer houdt. daarom zei ik ook dat je dat doet uit dankbaarheid en zoals eerder opgemerkt, uit liefde.
In elk geval gelden de tien geboden die we hebben nog steeds voor iedereen. Maar Gods kinderen doen dat uit liefde. Dus niet omdat het moet maar omdat ze het willen.
In elk geval gelden de tien geboden die we hebben nog steeds voor iedereen. Maar Gods kinderen doen dat uit liefde. Dus niet omdat het moet maar omdat ze het willen.
Volgens mij zijn er globaal gezien 3 groepen:haaf schreef:Volgens mij is het ongeveer zo.
Onbekeerde kerkmensen die het evangelie wel kennen. Ze houden zich niet aan de wet of proberen zalig te worden door naar de wet te leven maar kennen Jezus niet als hun verlosser.
Onbekeerde mensen die niet geloven. Ze houden zich niet aan de wet want ze geloven niet in God en dus ook niet in de Bijbel.
Bekeerden. Ze houden zich aan de wet uit dankbaarheid, liefde en omdat ze beseffen dat de wet goed is.
Daar kan ik me wel redelijk in vinden MarnixMarnix schreef:Volgens mij zijn er globaal gezien 3 groepen:haaf schreef:Volgens mij is het ongeveer zo.
Onbekeerde kerkmensen die het evangelie wel kennen. Ze houden zich niet aan de wet of proberen zalig te worden door naar de wet te leven maar kennen Jezus niet als hun verlosser.
Onbekeerde mensen die niet geloven. Ze houden zich niet aan de wet want ze geloven niet in God en dus ook niet in de Bijbel.
Bekeerden. Ze houden zich aan de wet uit dankbaarheid, liefde en omdat ze beseffen dat de wet goed is.
- Miscanthus
Daar kan ik me wel redelijk in vinden Marnix[/quote]Petrus schreef:Bekeerden. Ze houden zich aan de wet uit dankbaarheid, liefde en omdat ze beseffen dat de wet goed is.
dat is een willen en toch niet kunnen...
Voor wedergeboren mensen (bekeerde mensen vind ik geen goede term omdta bekering een daad van de mens is en wedergeboorte een daad van God) geldt ook de uitroep van Paulus: Rom 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont...........Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. (7-26) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde..
Doelt Paulus hier niet op oude mens (vlees) en nieuwe mens (Geest) waarbij beiden in hem aanwezig zijn, de een steeds zwakker wordend tot hij met hem zal sterven, de ander steeds sterker aanwezig, totdat hij zal opstaan en Chritus ook in hem alles zal zijn. Blijkbaar dient Paulus met zijn vlees de zonde nog, omdat hij een zondig mens is, maar met zijn gemoed Gods wet, omdat de Geest in hem woont.
- Miscanthus
Ja, dat denk ik ook.Marnix schreef:Doelt Paulus hier niet op oude mens (vlees) en nieuwe mens (Geest) waarbij beiden in hem aanwezig zijn, de een steeds zwakker wordend tot hij met hem zal sterven, de ander steeds sterker aanwezig, totdat hij zal opstaan en Chritus ook in hem alles zal zijn. Blijkbaar dient Paulus met zijn vlees de zonde nog, omdat hij een zondig mens is, maar met zijn gemoed Gods wet, omdat de Geest in hem woont.
Ik bedoelde meer te zeggen dat ook een wedergeboren mens niet altijd de wet van God volmaakt houdt. Dat werd hieronder gesuggereerd. Ook een wedergeborene kan de wet niet volmaakt houden.
Tegelijkertijd gaat dit in de Bijbel altijd vergezeld met de oproep om heilig en onberispelijk te leven, overeenkomstig de roeping waarmee God ons geroepen heeft: "Weest heilig want Ik ben heilig". Dat vind ik een spanningsveld.
Klopt... een wedergeboren mens houdt de wet niet volmaakt... maar volgens mij vindt hij de wet wel volmaakt. Dan ben je een nieuw mens... en je strijd tegen de oude mens... Dat is het verschil tussen wedergeboren zijn en niet wedergeboren zijn, ben je niet wedergeboren, dan strijd je niet tegen je oude mens, want je oude mens ben je dan nog steeds.Miscanthus schreef:Ja, dat denk ik ook.Marnix schreef:Doelt Paulus hier niet op oude mens (vlees) en nieuwe mens (Geest) waarbij beiden in hem aanwezig zijn, de een steeds zwakker wordend tot hij met hem zal sterven, de ander steeds sterker aanwezig, totdat hij zal opstaan en Chritus ook in hem alles zal zijn. Blijkbaar dient Paulus met zijn vlees de zonde nog, omdat hij een zondig mens is, maar met zijn gemoed Gods wet, omdat de Geest in hem woont.
Ik bedoelde meer te zeggen dat ook een wedergeboren mens niet altijd de wet van God volmaakt houdt. Dat werd hieronder gesuggereerd. Ook een wedergeborene kan de wet niet volmaakt houden.
Tegelijkertijd gaat dit in de Bijbel altijd vergezeld met de oproep om heilig en onberispelijk te leven, overeenkomstig de roeping waarmee God ons geroepen heeft: "Weest heilig want Ik ben heilig". Dat vind ik een spanningsveld.