creationisme en intelligent design gedoe

gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

Tja, om voor de hand liggende redenen komt zo'n artikel pas later vrij beschikbaar op het Internet. Anders heeft een abonnement op een periodiek geen waarde meer.
Wachten dus maar. Of het blad elders (bij de spreekwoordelijke buurman) te pakken zien te krijgen. Abonnee worden kan ik je aanraden, maar die oplossing komt in het onderhavige geval helaas net te laat.

gravo
limosa schreef:
gravo schreef:Voor een christelijke beschouwing over ID wijs ik even op het volgende artikel:

Aart Nederveen, 'Intelligent design : God in de wetenschap?' In: Wapenveld, december 2005 (jaarg. 55, nr.6)

De volgende personen worden in dit artikel vermeld: Cees Dekker, Arie van den Beukel, Michael Behe, Marcel Hulspas, Ronald Meester, Maria van der Hoeven, René van Woudenberg, Stanley Miller, Gerard Bodifée, Bert Bakker, Martin van der Laan, Gijsbert van den Brink, Piet Borst, Andries Knevel, ds. G. de Boer, B.J. Oosterhoff, Alvin Plantinga.

Mijns inziens een helder artikel met een goed overzicht van de problematiek.

gravo
helaas is op wapenveldonline.nl alleen een abstract te vinden van het artikel:
In het bovenstaande heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat er voor orthodoxe christenen genoeg vragen zijn te beantwoorden op het gebied van bijbel en evolutie. Het is goed dat deze vragen opnieuw op tafel komen naar aanleiding van het ID-debat in Nederland. Vooral bij het uitgangspunt van gemeenschappelijke afstamming ligt voor orthodoxe christenen een belangrijke opgave. Hoe kan aan de bijbel en de traditie van de christelijke kerk recht worden gedaan, zonder de kop in het zand te steken voor wetenschappelijke resultaten? Deze bezinning zou hoog op de agenda moeten staan van de verschillende dogmatici, oudtestamentici en filosofen uit orthodox-christelijke kring [24].
klinkt interessant maar om erover te kunnen nadenken moet je dus het hele artikel hebben
limosa

Bericht door limosa »

Begrijpelijke keuze maar het beperkt de discussie (of althans het nadenken hierover) tot het relatief kleine clubje rondom dat blad. En da's jammer.

Ik probeer overigens minder te gaan lezen. Dus abonnee worden is dan geen goed plan. Inhoudelijk is het zover ik kan overzien wel een sterk blad overigens.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9203
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Ik hoorde van Ronald Meester trouwens dat er binnenkort weer een boek uitkomt onder redactie van Dekker, Meester en Van Woudenberg. Hierin spreken verschillende wetenschappers over hun visie op wetenschap en religie. Aart Nederveen heeft ook een bijdrage in dat boek. (Ondertussen moet ik via Meester ofwel de Hardinxveldse connectie van Nederveen, maar bij dat artikel uit wapenveld zien te komen).
gravo schreef:Tja, om voor de hand liggende redenen komt zo'n artikel pas later vrij beschikbaar op het Internet. Anders heeft een abonnement op een periodiek geen waarde meer.
Wachten dus maar. Of het blad elders (bij de spreekwoordelijke buurman) te pakken zien te krijgen. Abonnee worden kan ik je aanraden, maar die oplossing komt in het onderhavige geval helaas net te laat.

gravo
limosa schreef:
gravo schreef:Voor een christelijke beschouwing over ID wijs ik even op het volgende artikel:

Aart Nederveen, 'Intelligent design : God in de wetenschap?' In: Wapenveld, december 2005 (jaarg. 55, nr.6)

De volgende personen worden in dit artikel vermeld: Cees Dekker, Arie van den Beukel, Michael Behe, Marcel Hulspas, Ronald Meester, Maria van der Hoeven, René van Woudenberg, Stanley Miller, Gerard Bodifée, Bert Bakker, Martin van der Laan, Gijsbert van den Brink, Piet Borst, Andries Knevel, ds. G. de Boer, B.J. Oosterhoff, Alvin Plantinga.

Mijns inziens een helder artikel met een goed overzicht van de problematiek.

gravo
helaas is op wapenveldonline.nl alleen een abstract te vinden van het artikel:
In het bovenstaande heb ik geprobeerd duidelijk te maken dat er voor orthodoxe christenen genoeg vragen zijn te beantwoorden op het gebied van bijbel en evolutie. Het is goed dat deze vragen opnieuw op tafel komen naar aanleiding van het ID-debat in Nederland. Vooral bij het uitgangspunt van gemeenschappelijke afstamming ligt voor orthodoxe christenen een belangrijke opgave. Hoe kan aan de bijbel en de traditie van de christelijke kerk recht worden gedaan, zonder de kop in het zand te steken voor wetenschappelijke resultaten? Deze bezinning zou hoog op de agenda moeten staan van de verschillende dogmatici, oudtestamentici en filosofen uit orthodox-christelijke kring [24].
klinkt interessant maar om erover te kunnen nadenken moet je dus het hele artikel hebben
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Vandaag in het RD:


Helft Britten twijfelt aan evolutietheorie

LONDEN - Een op de twee Britten twijfelt aan de evolutietheorie. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse omroep BBC. Ruim 40 procent van de ondervraagden wil dat er in het onderwijs ruimte komt voor het creationisme en intelligent design.
Voor de opiniepeiling ondervroeg het bureau Ipsos Mori namens de BBC ruim 2000 Britten naar hun visie op het ontstaan en de ontwikkeling van het leven. Van hen beschouwt 22 procent het creationisme als een sluitende verklaring; 17 procent gelooft in de theorie van intelligent design en 48 procent in de evolutieleer.
De uitkomsten van het onderzoek zijn opvallend. BBC-redacteur Andrew Cohen: „De meeste mensen verwachtten dat een ruime meerderheid van de Britten aanhanger is van de evolutietheorie. Nu blijkt dat er erg veel mensen zijn die een alternatieve theorie over het ontstaan van leven aanhangen.”
Opmerkelijk is ook dat vooral jongeren onder de 25 zich voor de theorie van intelligent design uitspreken. Volgens Cohen geeft de uitkomst van het onderzoek aan dat het slecht gesteld is met het wetenschappelijke onderwijs in Groot-Brittannië. „Misschien moeten we ons eens afvragen hoe we de evolutieleer onderwijzen”, aldus een twijfelende Cohen.
In Britse wetenschappelijke kringen is verbaasd gereageerd op het onderzoek. Lord Martin Rees, voorzitter van de Royal Society, vindt het opmerkelijk dat veel mensen sceptisch staan tegenover Darwins evolutieleer. „Darwins theorie bestaat nu ongeveer 150 jaar en is onderbouwd met een immense hoeveelheid bewijs”, meent Rees.
Volgens de wetenschapper is het fijn dat er in tegenstelling tot in de Verenigde Staten geen belangrijke segmenten in de Britse samenleving zijn die zich verzetten tegen het onderwijs in de evolutietheorie op de scholen.
Afbeelding
Plaats reactie