Twijfel bij evangelicalen over Jezus als enige Weg

Lambertus

Bericht door Lambertus »

Dat de RKmensen voor meer dan 90% denken dat een goed mens in de hemel komt is niet zo vreemd...
Niet mee eens !!
Dat is weer zo een verhaal en helaas van een hoop Katholieken

ff de biecht doen ,de penetentie ontvangen, een weesgegroetje en klaar zijn we !

De absolutie krijg je niet zomaar en een pastoor behoordt dit te weten
Zeer zeer kwalijk!

Een citaat van een Oom schiet me weer te binnen die zei "kijk ze met ze allen naar Lourdes gaan !!!! maar ondertussen !!!!

Ik deel dez mening dus absoluut niet


groetjes

[Aangepast op 24/8/05 door Lambertus]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Dat de RKmensen voor meer dan 90% denken dat een goed mens in de hemel komt is niet zo vreemd...
Niet mee eens !!
Dat is weer zo een verhaal en helaas van een hoop Katholieken

ff de biecht doen ,de penetentie ontvangen, een weesgegroetje en klaar zijn we !

De absolutie krijg je niet zomaar en een pastoor behoordt dit te weten
Zeer zeer kwalijk!

Een citaat van een Oom schiet me weer te binnen die zei "kijk ze met ze allen naar Lourdes gaan !!!! maar ondertussen !!!!

Ik deel dez mening dus absoluut niet


groetjes

[Aangepast op 24/8/05 door Lambertus]
Lambertus,

Ik heb toch begrepen dat de RK meer kijkt naar goede werken dan protestanten. Indien een goed iemand dus veel goede werken doet, dan lijkt me het logisch dat iemand uit de RK sneller denkt dan een protestant dat zo'n persoon naar de hemel zal kunnen gaan.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

ff wat misverstanden wegwerken
1e Hij is de we de waarheid en het leven onderschrijft iedere RK (hoop ik althans )

2e wij hebben het inderdaad over goede werken die voortkomen uit het geloof in de Heilige drieeenheid

3e dus wel degelijk beseft een katholiek dat ie alleen behouden kan worden door Christus

4e wel degelijk beseffen wij dat we een zondige aard hebben

5e de zondige aard dient beleden te worden

6 het herhalen van een zondige daad is een zwaardere zonde

Zoals het in dit voorbeeld genoemd wordt is de RK net een supermarkt

Je loopt er naar binnen zegt ff wat je gedaan hebt en klaar (met daarachteraan ..ik wel boodschappen voor een oud dametje gedaan hoor!

Het kan niet zo zijn en zo zal het niet zijn dat de RK zegt okay je zonden zijn door een aantal weesgegroetjes vergeven dus zondig maar verder ik zie je volgende week wel weer en dan zijn je aantal weesgegroetjes waarschijnlijk hoger

NEE we zijn geen supermarkt die de prijzen verhoogt

Het is wel degelijk zo (volgens de RK ) dat goede werken bijdragen aan .....maar laten we de goede werken niet zien als excuus voor de zondige dingen

Ik ga het niet uitleggen tenzij je wilt maar het ter biecht gaan en de zekerheid om naar de Hemel te gaan zijn wel degelijk hele verschillende zaken


(zou wel makkelijk zijn dan het RK geloof ...rotzooi maar aan ...help af en toe ff een oud menssie met iets en het is okay !!! Je proeft hieruit hopelijk ook dat ik de aflaten dstijds verafschuw ! Die gelukkig op het concilie van Trente ook afgezworen zijn


Groetjes

Bartholomeus (doe ik ff expres want het is vandaag Bartholomeus dag in de RK

kwam alleen niet zo lekker aan zijn einde

:)

[Aangepast op 24/8/05 door Lambertus]
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Toch nog de originele vraag gevonden:

Can a good person who isn't of your religious faith go to heaven or attain salvation, or not?

Yes No Don't know
Evangelical Protestants 68% 22% 10%
Non-Evangelical Protestants 83% 10% 7%
Catholics 91% 3% 6%
Non-Christians 73% 3% 24%
Total 79% 12% 9%

(Sorry, voor de slechte opmaak)

Kijk hier voor meer resultaten.

[Aangepast op 24/8/05 door Corydoras]
Bizar dat van alle groeperingen de Evangelicalen het minste % ja-zeggers hebben en het RD kopt met de kreet dat Evangelicalen Jezus niet meer als enige weg zien.
Ik denk dat de meeste RD-lezers in de categorie horen waarvan 83% ja heeft geantwoord op genoemde vraag.....
De meeste RD-lezers zouden ook onder de evangelicals vallen. Evangelical in de angelsaksische wereld heeft een andere lading dan evangelisch in Nederland. Reformatorische christenen in de USA zijn ook evangelical (vallen alle bijbelgetrouwe denominaties onder).

[Aangepast op 24/8/05 door Dathenum]
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus3e dus wel degelijk beseft een katholiek dat ie alleen behouden kan worden door Christus[Aangepast op 24/8/05 door Lambertus]
Als dat zo zou zijn, dan vraag ik me af waarom Luther in eens opstond voor de reformatie. Het is toch wel duidelijk, dat de RKK leer een ander visie heeft mbt tot de behoudenis in de Here Jezus Christus. De hele leer omtrent het vagevuur alleen al ontkracht het verzoeningsoffer van Christus. Toen ik nog RKK zat, en de leer hoorde en alles erom heen zoals het vagevuur, voorspraak van maria etc., was de gehele verzoeningsoffer van Christus verduisterd en ontkracht. Maar toen ik door Godsgenade het Heilige Schrift mocht lezen, en Philipenzen 2:5-11 las, ondekte in de Christus die ik nooit eerder had gekend. En vervolgens wist ik ook dat ik nooit en te nimmer in de RKK kon blijven omdat hun Christus verduisteren. Er wordt natuurlijk over Jezus gesproken en dat hij voor de zonde is gestorven, maar als men de RKK dogma's gaat bestuderen, dan ziet men dat de RKK een totaal andere leer hebben. Men ziet het natuurlijk duidelijk terug in de banvloek die is uit gesproken tegenover een ieder die gelooft dat hij alleen door genade behouden is. M.a.w de RKK vervloekt het ware evangelish geloof.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Mayflower

Voor jouw ben ik blij dat je geloof je leven beheerst
Voor jouw ben ik blij dat je een keuze hebt mogen en kunnen maken , al deel ik je mening niet ....wel in het feit dat we Christen zijn okay ?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Mayflower

Voor jouw ben ik blij dat je geloof je leven beheerst
Voor jouw ben ik blij dat je een keuze hebt mogen en kunnen maken , al deel ik je mening niet ....wel in het feit dat we Christen zijn okay ?
Bedankt voor jou reactie, Natuurlijk is het Godsgenade dat we Christen mogen zijn.

Ik ben benieuwd welke mening je niet deelt ?
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De gedachten hierover liggen op hetzelfde vlak als de 'sprong' die Knevel heeft gemaakt ten opzichte van de hel. Met deze plaats kan Knevel niets meer, hoewel hij wel eerlijk aangeeft dat de Schrift daar geen ruimte voor geeft.
Dus dan is er geen sprake meer van een andere interpretatie, maar van een bewust tegenspreken van de Schrift?

Daar schrik ik toch wel van...
Refo heeft op dit forum ook ontkent dat de hel bestaat. Volgens hem werd er in het gehele OT niet over de hel gesproken en was de straf op de zonde niet de hel maar de dood.

Refo als ik je verkeerd citeer hoor ik het wel!
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Deze mening deel ik niet met je
(i k ga er verder ook niet verder in door daar ik weet dat je dit niet menen kunt en niet menen zult! daarvoor moeten en hoop ik je RK wortels te grondig zijn en je kunt dit niet maatstaven namelijk

Voorzover je denkt van wel ....dan gaarne niet via dit forum
M.a.w de RKK vervloekt het ware evangelish geloof
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Deze mening deel ik niet met je
(i k ga er verder ook niet verder in door daar ik weet dat je dit niet menen kunt en niet menen zult! daarvoor moeten en hoop ik je RK wortels te grondig zijn en je kunt dit niet maatstaven namelijk

Voorzover je denkt van wel ....dan gaarne niet via dit forum
M.a.w de RKK vervloekt het ware evangelish geloof
Mayflower heeft dit aangetoond nog niet zo lang geleden door een citaat te posten van het concilie van trente.

Het was een discussie over de "paapse" mis. Je moet wel eerlijk blijven.



hier de citaten:

Enkele anathema’s (banvloeken) van Trente
6e Zitting - CANON IX: Wie beweert, dat de goddeloze gerechtvaardigd wordt door het geloof alleen, in die zin dat niets anders nodig is om mee te werken met de genade tot het bekomen van de rechtvaardigmaking, en dat het geenszins nodig is zich voor te bereiden en zich open te stellen door een beweging van de eigen wil: hem treffe de banvloek.
6e Zitting - CANON XII: Indien iemand beweert dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op de goddelijke barmhartigheid, die ons de zonde vergeeft omwille van Christus, of dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden: hem treffe de banvloek

[Aangepast op 24/8/05 door jacob]
Lambertus

Bericht door Lambertus »

eerlijk ben ik altijd ...maar ik ga deze discusie niet aan op OSW


Dus .....laatste woord is gezegd door mij voor wat betrefd dit onderwerp

groetjes


punt !!
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
eerlijk ben ik altijd ...maar ik ga deze discusie niet aan op OSW


Dus .....laatste woord is gezegd door mij voor wat betrefd dit onderwerp

groetjes


punt !!
Ik vraag je niet om een discussie, ik vraag je om de dingen te benoemen zoals ze zijn. De opmerking van mayflower is terrecht.

punt
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Oorspronkelijk gepost door jacob
Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
De gedachten hierover liggen op hetzelfde vlak als de 'sprong' die Knevel heeft gemaakt ten opzichte van de hel. Met deze plaats kan Knevel niets meer, hoewel hij wel eerlijk aangeeft dat de Schrift daar geen ruimte voor geeft.
Dus dan is er geen sprake meer van een andere interpretatie, maar van een bewust tegenspreken van de Schrift?

Daar schrik ik toch wel van...
Refo heeft op dit forum ook ontkent dat de hel bestaat. Volgens hem werd er in het gehele OT niet over de hel gesproken en was de straf op de zonde niet de hel maar de dood.

Refo als ik je verkeerd citeer hoor ik het wel!
Nee, niet zo. De hel bestaat wel. Openbaring bv is daar wel duidelijk over. Maar is die als straf voor de mens in de zin van eeuwig pijn hebben.

Dat kwam zo:
Tijd geleden moest ik 2 Petrus 2 inleiden (vreselijk hoofdstuk trouwens!). Hierover wat teksten raadplegend kwam ik (weer) in aanraking met een onderbouwd verhaal dat waar 'hel' staat in de Bijbel steeds 'graf' bedoeld wordt. Nooit een plaats van eeuwige pijniging voor mensen. In dat hoodstuk staat nl dat de duivelen 'tartaroi', waar bij dat woord dan als hel vertaald is.

Ik heb daar toen een gespreksvraag van gemaakt in de zin van 'ons wordt verweten dat we de hel zelf bedacht hebben etc. Waar geeft de Bijbel aan dat de uiteiendleijke straf oneiendig lijden zal zijn'. Zoiets.

Tot mijn verbazing kwamen we er niet achter. Onder leiding van een ouderling, let wel.

Een van de argumenten was bijvoorbeeld dat zelfs als mensen eeuwig zouden lijden God toch nooit tevreden zou zijn. Het is nl nooit af.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
eerlijk ben ik altijd ...maar ik ga deze discusie niet aan op OSW


Dus .....laatste woord is gezegd door mij voor wat betrefd dit onderwerp

groetjes


punt !!
Erg jammer Lambertus dat je zo kort door de bocht bent, en dat je geen reactie geeft op de enkele anathema’s (banvloeken) van Trente. Dit is gewoon de leer van de RKK.

De RKK heeft gewoon een andere leer en fundament dan het evangelisch geloof zoals het geopenbaard is in GodsWoord.

SOLA SCRIPTURA & SOLA GRATIA !!!!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Deze mening deel ik niet met je
(i k ga er verder ook niet verder in door daar ik weet dat je dit niet menen kunt en niet menen zult! daarvoor moeten en hoop ik je RK wortels te grondig zijn en je kunt dit niet maatstaven namelijk

Voorzover je denkt van wel ....dan gaarne niet via dit forum
M.a.w de RKK vervloekt het ware evangelish geloof
Natuurlijk meen ik dit uit de grond van mijn hart. Ik verzin toch niet de banvloeken van Trent van de RKK !!!
Plaats reactie