Twijfel bij evangelicalen over Jezus als enige Weg

Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Twijfel bij evangelicalen over Jezus als enige Weg

Bericht door Corydoras »


Twijfel bij evangelicalen over Jezus als enige Weg

Kerkredactie

WASHINGTON - Een steeds groter aantal evangelicalen twijfelt er sterk aan of Jezus wel de enige Weg tot zaligheid is. Dat zou blijken uit een onderzoek van het Amerikaanse tijdschrift Newsweek, samen met Beliefnet, waarvan de resultaten deze week bekend werden.


Begin augustus stelden Newsweek en Beliefnet aan 1004 Amerikanen van 18 jaar of ouder de vraag wat zij geloven en hoe zij hun geloof in de praktijk brengen. Een van de vragen in het onderzoek luidde: „Kan een goed persoon die geen aanhanger is van uw geloof naar de hemel gaan of de zaligheid verkrijgen, of niet?”


Van de evangelicale christenen die meededen, antwoordde 68 procent hierop met ja, 22 procent met nee; 10 procent zei het niet te weten.
In totaal zei 79 procent van de ondervraagden hetzelfde. Van de rooms-katholieken gaf een „verbazingwekkend” hoog percentage van 91 procent een bevestigend antwoord, aldus Beliefnet. Steven Waldman, woordvoerder van Beliefnet, noemt de resultaten van het onderzoek „zeer verrassend”, zo schrijft hij in een commentaar onder de kop ”De paar’len poorten zijn wijd open”. „Evangelicalen behoren tot de meest kerkgaande en religieus betrokken mensen in de Verenigde Staten, en een van de noties die zij op een willekeurige zondag waarschijnlijk het meest van hun voorganger horen, is dat het pad van de zaligheid loopt via Jezus.”


Hoe komt het, vraagt hij zich af, dat zo veel Amerikanen een zo centraal element in de christelijke theologie terzijde stellen? Volgens hem is de beste verklaring hiervoor te vinden in het Newsweek-omslagartikel naar aanleiding van het onderzoek. De conclusie die hierin wordt getrokken is dat Amerikanen zo zijn gaan focussen op „een zeer persoonlijke stijl van aanbidding -gericht op een directe relatie met God- dat de spirituele ervaring het dogma, de leer gebaseerd op de autoriteit van de Bijbel, is gaan vervangen.”


Voor 39 procent van de ondervraagden is de voornaamste reden waarom zij een religie praktiseren „om een persoonlijke relatie met God te krijgen.” Voor 3 procent is het om deel uit te maken van een gemeenschap. Dit zou, aldus Waldman, ook kunnen verklaren waarom respondenten aangaven dat zij weliswaar een regelmatig gebedsleven hebben, maar niet naar de kerk gaan. Zo’n 40 procent zei dat zij zich het „meest verbonden voelen met God of het goddelijke” op het moment dat zij alleen bidden of mediteren. Nog geen 30 procent gaf aan dat zij dit gevoel hebben als zij in de kerk zijn of bidden met anderen.

© Reformatorisch Dagblad
Het evangelicalisme de toekomst (McGrath) ???
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Sja, dat is het gevaar als we 'bevinding' stellen boven de Schrift.

Opzich natuurlijk niets nieuws onder de zon. Ook mensen als Zwingli en andere bekende namen hingen de visie aan dat het mogelijk was voor goede mensen om buiten een bewust geloof in Christus zalig te worden.

En ja, waar is de kracht van het evangelie als we dat gaan accepteren in onze leer?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

De kerk over de gehele breedte in de westerse wereld slaapt, gaat uit, of eet uit zijn neus. De evangelicalen zijn daar geen uitzondering in.

Dat de RKmensen voor meer dan 90% denken dat een goed mens in de hemel komt is niet zo vreemd...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Leert een deel uit de rechterkant niet dat bekommerden, zonder bewust geloof in Jezus Christus, mogelijk met een ingebeelde hel toch naar de hemel gaan? Is dat ook niet een weg buiten Jezus om?

[Aangepast op 24/8/05 door Kaw]
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

De vraagstelling is redelijk vaag. Zoals het daar staat zal 100% van OSW deze vraag met ja beantwoorden.

Dat KAN. Er zal wat moeten veranderen.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door memento
Ook mensen als Zwingli en andere bekende namen hingen de visie aan dat het mogelijk was voor goede mensen om buiten een bewust geloof in Christus zalig te worden.
Dat wist ik niet!
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

Moet je even aan ds Van Dieren vragen. Die heeft er een doctoraal-scriptie over geschreven.
Ik geloof dat Zwingli het toch wat anders stelde.
Hij nam als voorbeelden Melchizedek en Rachab (zwingli dus). En de Moorman en Lydia. Uiteindelijk kwamen die toch in aanraking met God.
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Oorspronkelijk gepost door WSO
De vraagstelling is redelijk vaag. Zoals het daar staat zal 100% van OSW deze vraag met ja beantwoorden.

Dat KAN. Er zal wat moeten veranderen.
De exacte vraag staat niet meer op hun website, maar in het verslag staat het volgende:
According to the NEWSWEEK/Beliefnet Poll, eight in 10 Americans—including 68 percent of evangelicals—believe that more than one faith can be a path to salvation, which is most likely not what they were taught in Sunday school.
Dat zullen (de meeste) OSW-ers toch niet beamen?
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik geloof ook dat Zwingli gewoon meer onbegrepen is dan verkeerd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik geloof ook dat Zwingli gewoon meer onbegrepen is dan verkeerd.
Volgens Zwingli komen we in de hemel figuren als Mohammed en Budha tegen. En heidenen die nooit van Jezus hebben gehoord, maar wél deugdzaam geleefd hebben. Ik zou niet weten hoe ik dat anders moest interpreteren....

Ik denk dat Zwingli's motivatie voor deze uitspraken te vinden is in zijn sterke nadruk op het feit dat vruchten een bewijs zijn van de aanwezigheid van geloof.

[Aangepast op 24/8/2005 door memento]
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

Toch nog de originele vraag gevonden:

Can a good person who isn't of your religious faith go to heaven or attain salvation, or not?

Yes No Don't know
Evangelical Protestants 68% 22% 10%
Non-Evangelical Protestants 83% 10% 7%
Catholics 91% 3% 6%
Non-Christians 73% 3% 24%
Total 79% 12% 9%

(Sorry, voor de slechte opmaak)

Kijk hier voor meer resultaten.

[Aangepast op 24/8/05 door Corydoras]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ik geloof ook dat Zwingli gewoon meer onbegrepen is dan verkeerd.
Volgens Zwingli komen we in de hemel figuren als Mohammed en Budha tegen. En heidenen die nooit van Jezus hebben gehoord, maar wél deugdzaam geleefd hebben. Ik zou niet weten hoe ik dat anders moest interpreteren....

Ik denk dat Zwingli's motivatie voor deze uitspraken te vinden is in zijn sterke nadruk op het feit dat vruchten een bewijs zijn van de aanwezigheid van geloof.
Memento,

Ik geloof je wel hoor, maar zijn er concrete citaten van hem te vinden die dit ondersteunen?
Gebruikersavatar
Daphne
Berichten: 4577
Lid geworden op: 17 jun 2002, 19:26

Bericht door Daphne »

Schrikbarend....
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Corydoras
Toch nog de originele vraag gevonden:

Can a good person who isn't of your religious faith go to heaven or attain salvation, or not?

Yes No Don't know
Evangelical Protestants 68% 22% 10%
Non-Evangelical Protestants 83% 10% 7%
Catholics 91% 3% 6%
Non-Christians 73% 3% 24%
Total 79% 12% 9%

(Sorry, voor de slechte opmaak)

Kijk hier voor meer resultaten.

[Aangepast op 24/8/05 door Corydoras]
Bizar dat van alle groeperingen de Evangelicalen het minste % ja-zeggers hebben en het RD kopt met de kreet dat Evangelicalen Jezus niet meer als enige weg zien.
Ik denk dat de meeste RD-lezers in de categorie horen waarvan 83% ja heeft geantwoord op genoemde vraag.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Goed inzicht Pim. +3 puntjes voor jou.
Het RD en zijn opinie is hier al vaker ter discussie gesteld. Ook de nieuws'feiten' worden beinvloed door hetgeen wat de achterban wil lezen.

Natuurlijk is er geen 1 op 1 vergelijking te trekken met de achterban van het RD en de gemiddelde protestant. De achterban van het RD is veel conservatiever.
Plaats reactie