Curatorium van GG weerspreekt „laster”

refo

Bericht door refo »

29-6-2006 | 08:28

Kerkredactie

ROTTERDAM - Het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten weerspreekt de inhoud van een wijdverbreide e-mail waarin de leer van het kerkverband wordt bekritiseerd.

In een verklaring die donderdag in De Saambinder (kerkelijk weekblad van de Gereformeerde Gemeenten) is opgenomen, spreekt het curatorium over een „lastercampagne.”

Het digitale document, dat anoniem is verspreid binnen en buiten de Gereformeerde Gemeenten, is ondertekend door „het grondvlak der gereformeerde gemeenten.” In de ”Openbare aanklacht” worden alle docenten van het reformatorisch onderwijs, inclusief 350 predikanten binnen de Gereformeerde Gemeenten, de Hersteld Hervormde Kerk, de Christelijke Gereformeerde Kerken en de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt opgeroepen alles in het werk te stellen om de „crisis binnen de Gereformeerde Gemeenten” te bestrijden.

De predikantenopleiding van het kerkverband zou zich schuldig maken aan leervervalsing „en sektarische leerstukken en de daaruit voortvloeiende evangelieloze prediking.” De opstellers zeggen „een grote domper” te willen plaatsen op het 100-jarig bestaan van de Gereformeerde Gemeenten, in 2007.

Volgens het curatorium van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten maakt het document een karikatuur van de prediking. In de verklaring van het curatorium -getekend door voorzitter ds. J. J. van Eckeveld en secretaris ds. J. W. Verweij- wordt aangegeven dat het „van harte staat achter hetgeen op onze Theologische School door de rector en de andere docenten aan onze studenten wordt voorgehouden.”

Aan het slot van de verklaring in De Saambinder vraagt het curatorium aan de opstellers van het document of hun handelwijze de toets van het negende gebod kan doorstaan.

Aangezien ook het reformatorisch onderwijs betrokken is geraakt bij de inhoud van de e-mail, reageert ook de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs erop. In haar laatstverschenen digitale nieuwsbrief noemt de VGS deze wijze van communicatie „verre van correct en zeer laakbaar.” De VGS adviseert het document uitsluitend voor kennisgeving aan te nemen en niet verder te verspreiden.

© Reformatorisch Dagblad

rekcor

Bericht door rekcor »

Je ziet nu wel een mooie 'clash' tussen de oude en de nieuwe manier van communiceren. Op internet kunnen dergelijke berichten razendsnel verspreid worden, en daarmee grote aandacht krijgen. Een bericht in de Saambinder daarentegen, bereikt een veel kleinere groep mensen.
Unionist

Bericht door Unionist »

rekcor schreef:Je ziet nu wel een mooie 'clash' tussen de oude en de nieuwe manier van communiceren. Op internet kunnen dergelijke berichten razendsnel verspreid worden, en daarmee grote aandacht krijgen. Een bericht in de Saambinder daarentegen, bereikt een veel kleinere groep mensen.
Bovendien hebben heel wat bezwaarden de Saambinder allang de deur uit gedaan.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leonius

Bericht door Leonius »

Ben het helemaal met onderstaande schrijvers eens.... Wat ik eigenlijk zo vreemd vind, is dat er zoveel aandacht wordt besteed door curatorium en de scholen. Het is nota bene een anoniem opgesteld geschrift. Nu wekken ze de indruk dat het in ieder geval de moeite waard is om er kennis van te nemen....
rekcor

Bericht door rekcor »

jacob schreef:Dat het anoniem is gebeurd is laakbaar. De toon was ook niet netjes.
Toch leek me de brief wel eerlijk. Eerlijk in de zin van dat betreffende persoon oprecht was in zijn gevoelens/ideeen. De uitwerking was idd onbeholpen.

Ik vraag me af of de reactie van het curatorium een goede is. Je kunt wel zeggen dat het curatorium
van harte staat achter hetgeen op onze Theologische School door de rector en de andere docenten aan onze studenten wordt voorgehouden

maar wat schieten we daarmee op? Daar komt de discussie geen stap verder mee.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

is het stuk ergens te lezen?
refo

Bericht door refo »

Resultaat voor saambinder.nl

domein is vrij
Blijkbaar zijn er geen verregaande plannen voor een eigen website :mrgreen:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jacob schreef:Het is een raar stukje wat er is geschreven.
:lol: Stukje: het eufemisme van de eeuw :mrgreen:
Hoeveel pagina's waren het ook alweer? 170 of zo? Een fiinke stapel papier in elk geval 8)
rekcor

Bericht door rekcor »

Refo schreef:Blijkbaar zijn er geen verregaande plannen voor een eigen website
Toch vraag ik me af hoe deze 'slag om de kerkganger' gaat verlopen:

A) Enerzijds heb je het 'kader': Moerkerken c.s., die
- weinig open lijken te staan voor inhoudelijke discussie;
- zich bedienen van 'ouderwetse' media;
- vooral de eenheid van de leer willen bewaren (en daardoor minder bewegingsruimte in de evt. discussie hebben)
- erg redeneren vanuit het gezag ('de dominee zegt het, dus...').

B) Anderzijds heb je een kamp van steeds hoger opgeleide critici,
- die het debat willen aangaan;
- die zich wel bedienen van moderne media;
- die de leer wat open willen gooien ('er mogen accentverschillen zijn, is helemaal niet erg') en daardoor meer flexibiliteit hebben;
- erg redeneren met behulp van (theologische) argumenten.

Ik zou zeggen dat kamp A vroeger of later wel moet gaan verliezen. De tijden veranderen gewoon in het voordeel van B.
limosa

Bericht door limosa »

Ik kan me levendig voorstellen dat ze op dit document niet willen ingaan. Dat er überhaupt geen inhoudelijke discussie mogelijk is gaat op den duur in het nadeel werken van de GerGem maar een stuk als deze Aanklacht is natuurlijk niet de manier om tot een constructieve samenspreking te komen.
refo

Bericht door refo »

En het is de vraag hoe lang men zich nog kan beroepen op 'procedurefouten'. Onder voorbijgaan aan de inhoud.
Adelbach

Bericht door Adelbach »

Het is weer een herhaal van wat Jan Baayens, Klaas v.d. Zwaag en ds. C. Harinck eerder hebben gepupliseerd.
Deze mail is natuurlijk niet de manier. Toch kan ik begrijpen dat zoiets gebeurt omdat nooit iemand respons kreeg vanuit de achterban van de GG.
Nooit is dan ook een gesprek mogelijk met predikanten van deze kerk. Ze sluiten zich helemaal af voor kritiek.
Toch geloof ik dat het een keer barst onder het kerkvolk m.n. onder de jongeren.

Waar kan ik deze mail lezen?
refo

Bericht door refo »

O ja, de kerkelijke weg. Helemaal vergeten!
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

rekcor schreef:
Refo schreef:Blijkbaar zijn er geen verregaande plannen voor een eigen website
Toch vraag ik me af hoe deze 'slag om de kerkganger' gaat verlopen:

A) Enerzijds heb je het 'kader': Moerkerken c.s., die
- weinig open lijken te staan voor inhoudelijke discussie;
- zich bedienen van 'ouderwetse' media;
- vooral de eenheid van de leer willen bewaren (en daardoor minder bewegingsruimte in de evt. discussie hebben)
- erg redeneren vanuit het gezag ('de dominee zegt het, dus...').

B) Anderzijds heb je een kamp van steeds hoger opgeleide critici,
- die het debat willen aangaan;
- die zich wel bedienen van moderne media;
- die de leer wat open willen gooien ('er mogen accentverschillen zijn, is helemaal niet erg') en daardoor meer flexibiliteit hebben;
- erg redeneren met behulp van (theologische) argumenten.

Ik zou zeggen dat kamp A vroeger of later wel moet gaan verliezen. De tijden veranderen gewoon in het voordeel van B.
mooie analyse.
Ik denk dat kamp A gewoon blijft zoals het is en kamp B vroeg of laat weggaat. verlies is dan geen verlies (vanuit Kamp A geredeneerd).
Degenen die weggaan schrijven hooguit een boek met gegronde kritiek, waarin toch enige teleurstelling doorklinkt, wat dan weer reden genoeg is om het terzijde te schuiven en te blijven kleven aan datgene wat onder ons altijd volkomen zekerheid heeft gehad.

Het wordt nooit een "slag" met winnaars of verliezers. (zou ook niet leuk of wenselijk zijn), maar meer een scheiding der geesten. een andere verdeling van kerkgangers over de kerkgenootschappen.
We hebben het hier over 1 kudde en 1 herder, maar dan in verschillende weiden. (zo zou je het kunnen zien :) ).
Een

Bericht door Een »

De haat die in het stuk naar voren komt is genoeg reden om het stuk te negeren. De vraag is of je uberhaupt normaal met dat soort mensen kunt debateren.
Plaats reactie