Deze exegese kende ik nog niet. Waaruit maak je dat op?Kislev schreef:Johannes de Doper zag namelijk in het leven van Jezus het richterlijke niet ....Johannes wilde nu het oordeel al, hij greep er op vooruit.
De vraag van Johannes de doper
- Miscanthus
De vraag van Johannes de doper
Even naar aanleiding van een posting van Kislev in het topic "elkaar opbouwen in het geloof"
De vraag is of Johannes wel getwijfeld heeft. Was hij het niet die zei: Hij moet wassen en ik minder worden? Misschien is de geschiedenis heel anders gegaan. De discipelen van Johannes zeiden tegen hem: dit gaat toch helemaal mis? U in de gevangenis en die Jezus van Nazareth wordt volgens ons ook geen Koning. Johannes, allerminst moedeloos, zei toen het beste wat hij kon doen: vraag het Hem Zelf! ZIjt Gij Degene die komen zou of verwachten we een ander?
- Miscanthus
- Miscanthus
jazeg, dat is geen gesprek voeren: lees dat boekje maar eens.Kislev schreef:Dan zou ik je toch willen aanraden het boekje 'De wijnstok en de ranken' van ds. JW Kersten te kopen waar deze preek instaat.
Een zeer heldere preek hierover.
Ik wil preek ook wel scannen maar dat wordt dan pas na 't weekend.
Reageer nu eens gewoon op de vraag waaruit blijkt dat Johannes de doper het gericht miste en er op vooruitgreep?
Wat ds Kersten daar schrijft lijkt me inlegkunde.
Ik heb hierover geen disucussie opgestart dus ik ga ook echt niet een hele samenvatting zitten geven van die preek. Bovendien is het de gangbare uitleg van dat tekstgedeelte en al helemaal geen inlegkunde.Miscanthus schreef:jazeg, dat is geen gesprek voeren: lees dat boekje maar eens.Kislev schreef:Dan zou ik je toch willen aanraden het boekje 'De wijnstok en de ranken' van ds. JW Kersten te kopen waar deze preek instaat.
Een zeer heldere preek hierover.
Ik wil preek ook wel scannen maar dat wordt dan pas na 't weekend.
Reageer nu eens gewoon op de vraag waaruit blijkt dat Johannes de doper het gericht miste en er op vooruitgreep?
Wat ds Kersten daar schrijft lijkt me inlegkunde.
Lees maar gewoon:
18. En de discipelen van Johannes boodschapten hem van al deze dingen.
19 En Johannes, zekere twee van zijn discipelen tot zich geroepen hebbende, zond hen tot Jezus, zeggende: Zijt Gij Degene, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
20 En als de mannen tot Hem gekomen waren, zeiden zij: Johannes de Doper heeft ons tot U afgezonden, zeggende: Zijt Gij, Die komen zou, of verwachten wij een anderen?
21 En in dezelfde ure genas Hij er velen van ziekten en kwalen, en boze geesten; en velen blinden gaf Hij het gezicht.
22 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Gaat heen, en boodschapt Johannes weder de dingen, die gij gezien en gehoord hebt, namelijk dat de blinden ziende worden, de kreupelen wandelen, de melaatsen gereinigd worden, de doven horen, de doden opgewekt worden, den armen het Evangelie verkondigd wordt.
23 En zalig is hij, die aan Mij niet zal geërgerd worden.
Laatst gewijzigd door Kislev op 22 jun 2006, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Nee, die verklaring is onjuist, Jezus stuurt immers de discipelen weer terug naar Johannes de Doper met de opdracht het antwoord over te brengen. Johannes twijfelde, misschien verwachte hij net als de Joden dat Jezus Koning van Israel zou worden, misschien was hij wanhopig door zijn gevangenschap.
Refo en Toeschouwer, waarop baseren jullie dat het niet is gegaan zoals het er staat? Vanwaar deze creatieve uitleg? Waarom gaat het er niet in dat Johannes ook gewoon een mens was met twijfel in zijn geloofsleven?
Refo en Toeschouwer, waarop baseren jullie dat het niet is gegaan zoals het er staat? Vanwaar deze creatieve uitleg? Waarom gaat het er niet in dat Johannes ook gewoon een mens was met twijfel in zijn geloofsleven?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix, volgens mij sla je de spijker op z'n kop.
Het lijkt mij ook heel aannemelijk dat Johannes zich afvroeg hoe hij nu een wegbereider kon zijn terwijl hij in de gevangenis zat.
Dat hij daardoor in twijfel geraakte is best begrijpelijk. En naar Wie anders kon hij zijn discipelen beter sturen dan naar Jezus Zelf?
Het lijkt mij ook heel aannemelijk dat Johannes zich afvroeg hoe hij nu een wegbereider kon zijn terwijl hij in de gevangenis zat.
Dat hij daardoor in twijfel geraakte is best begrijpelijk. En naar Wie anders kon hij zijn discipelen beter sturen dan naar Jezus Zelf?
-
Mattheüs 11:3
En zeide tot hem:5 Zijt Gij Degene, Die komen zou,6 of verwachten wij een anderen?
Kanttekening 6:
Dat is, de Messias door de profeten beloofd. Dit doet Johannes vragen, niet omdat hij zelf daaraan twijfelde; want hij had lang tevoren zulks openlijk betuigd, Joh. 1:29; maar om uit het antwoord van Christus oorzaak te nemen om zijne discipelen, die daaraan nog enigszins twijfelden, hiervan daarna breder te onderrichten.
En zeide tot hem:5 Zijt Gij Degene, Die komen zou,6 of verwachten wij een anderen?
Kanttekening 6:
Dat is, de Messias door de profeten beloofd. Dit doet Johannes vragen, niet omdat hij zelf daaraan twijfelde; want hij had lang tevoren zulks openlijk betuigd, Joh. 1:29; maar om uit het antwoord van Christus oorzaak te nemen om zijne discipelen, die daaraan nog enigszins twijfelden, hiervan daarna breder te onderrichten.
- Miscanthus
En de GBS maar hard werken. Veel geprezen, maar weinig gelezen..... :roll:Johannes 3:16 schreef:Mattheüs 11:3
Kanttekening 6:
- Miscanthus
Zelfs de kanttekeningen overtuigen mij niet. Dit omdat de bijbeltekst namelijk overduidelijk is dat Johannes die vraag voor zichzelf laat stellen. Het antwoord moet ook uitdrukkelijk teruggebracht worden aan Johannes zelf. Bovendien wijst Jezus Johannes op een gedeelte uit de profeet Jesaja waar uit blijkt dat Jezus wel degelijk het werk van de Messias doet. Namelijk genezen en als hoogtepunt; het evangelie verkondigen.Johannes 3:16 schreef:Mattheüs 11:3
Kanttekening 6:
Komt daar nog achteraan 'zalig die aan Mij niet geergerd wordt'.
Bovendien is het toch wel stuitend geweest dat Jezus rond ging en mensen bevrijden van hun ziekten, zonden en angsten maar dat Hij deed alsof er geen Johannes de Doper bestond. Johannes zat daar maar in zijn dodencel en Jezus deed níéts!