UTRECHT - Een op de vijf vrouwen die een zwangerschap laten afbreken wegens ernstige afwijkingen heeft daar jaren later nog problemen van. Dat blijkt uit onderzoek van verloskundige Marijke Korenromp, waarop zij woensdag promoveert aan de Universiteit Utrecht.
Volgens Korenromp vertonen de vrouwen zeven jaar na de zwangerschapsafbreking nog symptomen van traumatische stress. Bij een op de twintig mannen is dit ook het geval.
Het aantal paren dat besluit een zwangerschap te beëindigen omdat hun ongeboren kind een afwijking heeft, neemt toe. Dat houdt verband met het verbeterde prenataal onderzoek, waardoor afwijkingen eerder worden aangetoond. Momenteel breken per jaar ongeveer vijfhonderd vrouwen hun zwangerschap omdat hun kind bijvoorbeeld het syndroom van Down heeft.
Als ouders lang hebben getwijfeld over afbreken van de zwangerschap lopen zij meer kans op psychische problemen. Dat geldt ook voor ouders onmiddellijk na de beslissing moeite hebben met de verwerking. De onderzoeker vindt dat deze paren hulp moeten krijgen.
Bron: nu.nl
Trauma na afbreken zwangerschap
-
dat de vrouwen de zwangerschap afbreken wegens ernstige afwijkingen. Nu weet ik niet wat voor afwijkingen maar elk kind is uniek in God's ogen en bijzonder. Natuurlijk is de opvoeding zwaar maar wees blij dat je moeder mag worden! Voor heel veel vrouwen zit het er gewoon niet in. Of ben ik nu wat hard?limosa schreef:wat vind je jammer?droppie86 schreef:Jammer hoor.

Nee, wat mij betreft niet. Elk kind heeft recht op het leven. Afwijkingen en alle andere mismakingen zijn gevolg van onze eigen (erf)zonden.droppie86 schreef:dat de vrouwen de zwangerschap afbreken wegens ernstige afwijkingen. Nu weet ik niet wat voor afwijkingen maar elk kind is uniek in God's ogen en bijzonder. Natuurlijk is de opvoeding zwaar maar wees blij dat je moeder mag worden! Voor heel veel vrouwen zit het er gewoon niet in. Of ben ik nu wat hard?limosa schreef:wat vind je jammer?droppie86 schreef:Jammer hoor.:
Al ken ik van nabij voorbeelden dat het opvoeden heel zwaar kan vallen, maar Hij geeft kracht naar kruis.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Nee hoor... maar het is de korte termijnvisie die veel mensen hebben. Ze zijn teleurgesteld en breken de zwangerschap af... wat op de lange termijn vaak trauma's geeft... op lange termijn besef je wat je mist, zelfs na een abortus gaan velen dat ter dele inzien
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dank je wel voor je steunolfie schreef:Nee, wat mij betreft niet. Elk kind heeft recht op het leven. Afwijkingen en alle andere mismakingen zijn gevolg van onze eigen (erf)zonden.droppie86 schreef:dat de vrouwen de zwangerschap afbreken wegens ernstige afwijkingen. Nu weet ik niet wat voor afwijkingen maar elk kind is uniek in God's ogen en bijzonder. Natuurlijk is de opvoeding zwaar maar wees blij dat je moeder mag worden! Voor heel veel vrouwen zit het er gewoon niet in. Of ben ik nu wat hard?limosa schreef:wat vind je jammer?droppie86 schreef:Jammer hoor.:
Al ken ik van nabij voorbeelden dat het opvoeden heel zwaar kan vallen, maar Hij geeft kracht naar kruis.