Sinds 1945 leven we in de eindtijd.

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ralf, bedankt dat jij wel inhoudelijk reageert!
De punten waarop we van mening mogen verschillen is dus meer “voer”voor de liefhebbers.
En daarmee een oproep aan hen die deze profetien niet liefhebben, om zich er niet mee te bemoeien en het gesprek niet te verstoren.
Velen menen dat het antwoord op de vraag hoe de eindtijd te verstaan eenvoudig een kwestie is van de Bijbel lezen. Gods Woord is immers klaar en duidelijk voor wie de Heilige Geest gekregen heeft? ik wil je er hier op wijzen, dat de visie die men heeft op de eindtijd, niet zozeer een kwestie is of men de Bijbel leest, maar hoe men de Bijbel leest. De wijze waarop men de Bijbel als geheel verstaat en vanuit het geheel afzonderlijke tekstplaatsen verstaat, is cruciaal.
Dat is zeker waar.
Hier wil ik echter aan toevoegen: sommige profetien worden niet door iedereen of in alle tijden begrepen, maar op het moment dat God het openbaard.

Daniel 12:
8 Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?
9 En Hij zeide: Ga henen, Daniel! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.
10 Velen zullen er gereinigd en wit gemaakt, en gelouterd worden; doch de goddelozen zullen goddelooslijk handelen, en geen van de goddelozen zullen het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.


Daniel krijgt al te horen dat hij de profetien die hij kreeg niet zal begrijpen, maar dat aan het einde het begrepen zal worden. Door de christenen, en niet door de goddelozen.
We zullen dus moeten spreken over het verstaan van het geheel van de Bijbel. Je kan wel discussiëren over de betekenis van een enkel begrip of de vertaling van een bewijsplaats ten aanzien van de eindtijd, maar dat heeft slechts in zeer beperkte mate zin. Veelal ontaardt dit in haarkloverijen of speculaties die voor een normaal mens niet meer te volgen zijn. Belangrijker zijn de grote lijnen die men door de Bijbel trekt.
Dat ben ik geheel met je eens.
Hoewel het moeilijk is om sommige gedeelten met elkaar te rijmen. En sommige profetien hebben een ander doel, een andere focus. Het is niet sluitend te maken voor ons. MAar ik denk dat het niet goed is om een uitleg op 1 hoofdstuk of vers te baseren.
Ik proef uit je woorden dat wie niet met je “meegaat” een groot deel van de profetische secties van de Bijbel naast zich neer legt. Ik ben het daar niet mee eens. Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten maar ik interpreteer de profetieën op een andere manier en dat is niet hetzelfde als naast me neer leggen.
Ik zei dat mensen die de profetien niet wil bekijken / bestuderen / bespreken, dat die mensen de profetie kennelijk naast zich neerleggen.
Iemand die een andere uitleg heeft dan ik is duidelijk niet zo iemand. Ik spreek graag met mensen die een andere uitleg hebben. Juist om van elkaar te leren.

Ik denk dat wij als christenen juist over de eindtijd in goede harmonie van gedachte moeten kunnen wisselen. De eindtijd-gedachten die we hebben zijn verre van cruciaal, een a-millenianist en een chiliast kunnen en moeten broeders zijn die hun basis vinden in Jezus Christus.
Belangrijke vraag is tot wie spraken de profeten? Het antwoord is in de eerste plaats altijd tot het volk van Israël en altijd in een verbondscontext (nog maar ongeveer 1% is nog niet uitgekomen).
Dit ben ik niet met je eens.
Uit Daniel 12 blijkt al dat God daar de gemeente in de eindtijd op het oog had.
Dat geld ook voor een groot deel van Openbaring. (waar uiteraard christen-Jood en heiden-Jood samen de gemeente vormen)

Er zijn buiten de eindtijds profetien vele profetien over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Maar je hebt gelijk, het grootste deel is vervuld, en het belangrijkste deel is vervuld!
Je moet er voor waken om van de profeten primair christelijke spreekbuizen te maken. De profeet pleit er bij zijn volk voor trouw te zijn aan JHWH, de God van het verbond.
Daar is het verschil tussen de apocalyptische profetien en de verbonds profetien. De laatste groep wijst het volk op haar nalatigheid, en leert daarmee eigenlijk dat de mens zelf God's wet niet kan houden en zichzelf niet kan rechtvaardigen, maar een Rechtvaardigmaker nodig heeft.

Die profetien zijn een opmaat naar Christus.

De apocalyptische profetien gaan echt daadwerkelijk over de dingen die komen gaan na de (1e) komst van de Messias.
Die eerste groep heeft allereerst betrekking op het volk israel. De laatste groep op alle christenen (Jood en 'Griek') die zullen leven ten tijden van deze eindtijd.
Oordeelsprofetie geeft wel een ultimatum, maar geen ultimum.
Ook dit is ten dele.
Elke oordeelsprofetie kan door God in een waarschuwing en een gift van genade worden omgebogen. Neem Job, maar ook Genesis 3. "De dag dat gij daarvan eet zult gij sterven"

Maar dat het oordeel van de jongste dag daadwerkelijk zal plaastvinden is wat mij betreft fundamenteel. Zeker voor nu. Wie weet wat God doet wat wij niet verwachten. Maar daar kunnen en mogen wij nu geen rekening mee houden.

De oordeelsprofetien van de apocalypse zullen uitkomen en zijn niet als 'dreigmiddel' gegeven.
Daarbuiten geven de apocalyptische boeken ook troost (nogmaals Daniel 12)
Juist aan de gelovigen. Wij kunnen zien dat de geschiedenis zich voltrekt zoals God voorzegt heeft. Hij heeft het in de hand.
Nu brengt het besef dat profetieën niet bedoeld zijn om een spoorboekje voor de eindtijd bij elkaar te puzzelen en dus niet bedoeld zijn als voorspelling van onze nabije toekomst, een gevoel van verlies met zich mee.
Spoorboekje: nee
nabije toekomst: ooit zal die toekomst nabij zijn!

Met het woord 'spoorboekje' breng je een qualificatie aan die het makkelijk maakt om het vervolgens af te breken.
De apocalyptische profetien zijn gegeven, en geven inzicht aan hen die wijsheid hebben, aan de christenen, over God's hand in de geschiedenis.

Dat noem ik geen spoorboekje, maar we krijgen wel handsvaten, wel steunpunten.
Tenzij we er vanuit gaan dat de evangelist zijn tekst niet goed gelezen had, moeten we concluderen dat hij profetieën niet 'letterlijk' toepaste, maar met grote creativiteit het profetische Woord op zijn actuele vragen betrok.
Dat laatste zie je vaak in het NT gebeuren.
Dat een verbondsprofetie op het 2e gezicht een heilsprofetie wordt.
Zo kan en zal God ook deze profetien tot apocalyptisch 'omvormen'
Welke en hoe? Ik weet het niet.

Maar wij mogen als christenen die de hele bijbel hebben (itt Mozes, Elia, Paulus en Johannes) ons gelukkig prijzen dat we meer kennis hebben.
God werkt ten tijde van het wet niet anders dan ten tijde van het evangelie. En zo moeten we ook de tijd van de apocalpyse zien.

Je kan Openbaring niet loslezen van Gen-Jacobus
We weten dat dit nooit precies daadwerkelijk zo plaatsgevonden heeft, zoals Petrus het citeert. Had hij ongelijk? Of past hij de profetie een stuk minder letterlijk toe dan bepaalde eindtijdprofeten het zouden willen hebben? De wereld is niet vergaan op de eerste Pinksterdag. Er is geen vuur uit de hemel gekomen, en de zon werd niet verduisterd. Welnu, tenzij Petrus een andere manier van omgang had met de profetie dan de veel hedendaagse uitleggers ernaast.
Het is bijbels duidelijk dat 2 aaneengesloten profetische zinnen niet per sé chronologisch elkaar direct opvolgend hoeven plaats te vinden.

Neem de profetie van Jezus in de eindrede, daar voorzegd Hij wat er in 70 zal gebeuren met Jeruzalem. En in 1 adem voorzegd Hij de complete eindtijd.
Uiteindelijk blijkt er nu al 1935 jaar tussen het 1 en het ander in te zitten.

Iets dat overigens ook op het 1000-jarig rijk kan duiden. Maar dat is idd interpertatie. De profetie van God is stilgezet, er is een pauze ingelast van 1000 jaar. Daarom stoppen al die profetien halverwege.

Jezus zal komen en de wereld regeren, de heidenen hoede met een ijzeren staf.
Er is een pauze na de 3 eerste woorden. Waarom?

De Joden hebben die pauze nooit gezien. Die verwachten 1 Messias, die van de ijzeren roede. En passen Jesaja 53 (slechts) op zichzelf toe. Nu zie je in refomatorisch nederland vaak het omgekeerde gebeuren. Jesaja 53 wordt wel gelezen (Schitterend) en toegepast, maar wat er na de pauze komt wordt terzijde gelegd. Dat snappen wij niet.

Ik geloof dat God inzicht geeft aan Zijn kinderen. Ik weet niet of de ideeen die ik heb Zijn inzichten zijn. Ik durf het niet te zeggen. Daarom wil ik het graag met anderen bespreken. Helaas krijg ik meestal het deksel op m'n neus. Mensen willen het niet eens bespreken.

Maar wat denk jij er van? Het 1000 jaar als intermezzo, dat al die profetien in 2en splitst. De 70 jaarweken, de 2 komsten van Jezus, de 1e en 2e komst van de antichrist. De eindrede van Jezus.
Maar waarom een (dispensationalistische) sprong naar de verre toekomst. Stond de profetische klok echt stil om vervolgens ruim 2000 jaar (wie weet nog wel langer) later weer te gaan tikken? Klinkt me erg onlogisch. Is het niet veel logischer om die 70ste jaarweek “gewoon” letterlijk aan de 69ste jaarweek te plakken? Wie de geschiedenis een beetje kent komt vervolgens tot de ontdekking dat wat Daniël schrijft klopt en reeds gebeurt is. Antiochus IV Epifanus heeft de tempel ontheiligt (“de gruwelijke verschrikking”), hij heeft een verbond aangegaan van 3,5 jaar met de (hellenistische gezinde) Joden en hij heeft daarna de Joden 3,5 jaar vervolgt. Antiochus IV is de aartstiran en hij staat inderdaad model (net als Nero) voor de antichrist.
Ja, daar ga jij dieper in op wat ik al tussen de regels door zei.
De 70e jaarweek is in Openbaring in 2 delen gesplitst.
Sommigen plaatsen de 1e helft direct in de 1e eeuw.

Ik denk dat daar heel veel voor te zeggen is! De 1e komst van de anti-christ, gepersoniseerd door de romeinse keizers Nero en/of Domitianus. Met als profetische vervulling de vernietiging van Jeruzalem, en alles wat jij al zei.

Ikzelf ben niet zeker welke uitleg het moet zijn, maar ik neig meer en meer naar die uitleg. Juist omdat dan het 1000-jarig rijk letterlijk het rijk van de anti-christ splitst.

satan komt op aarde, start zijn laatste actie, het vernietigen van het evangelie. Maar hij wordt voor 1000 jaar gebonden.

Het probleem dat we dan krijgen (wat niet per se een probleem hoeft te zijn) is dat de 3,5 jaar (halve jaarweek) dan moeilijk nog letterlijk te nemen is. (waarmee dan ook de 2e halve jaarweek niet meer letterlijk genomen hoeft te worden)

In ieder geval volgt de 1e helft van de 70e jaarweek niet direct op de 69e jaarweek (kruisiging van Jezus)
En als we de omwandeling van Jezus (+- 3 jaar) als die halve jaarweek zien (wat ook een zeer interessante visie is) dan volgt 70 nChr daar ook niet direct op.
Wat zegt de 35 jaar die tussen hemelvaart en de vernietiting van Jeruzalem zit?

Is de zware vervolging van Nero die 1e halve jaarweek?

Of is hier sprake van een dubbelprofetie. Een apocalyptische profetie die toen uitkwam, en nogmaals uit zal komen.
Zoals de maagd die zwanger werd, zoals de terugkeer van de Joden uit babylon.

Dus: 70 nChr is een voorvervulling van de 70e jaarweek die nog moet komen.
Ik wil niet God woord niet wegredeneren in het verleden, maar om dit woord goed te verstaan moeten we het in de juiste context zien. Pas daarna kunnen wij de wijze lessen uit die boeken halen. Woorden van hoop en bemoediging, maar ook woorden van waarschuwing.
Juist door al die mogelijkheden te zien, en je eigen (mijn eigen) beperktheid te zien, kunnen we veel zegen krijgen van de profetien. Niet door je vast te pinnen op 1 uitleg. maar helaas doen teveel mensen dat. Dan hebben onze cliche-broeders in deze thread gelijk: liever er niet over praten dan met oogkleppen op.

Maar ik prefereer de 3e weg. Te studeren naar hoe de profetien luiden, en de visies die hierop zijn, van God's kinderen.
Ik heb ook nog wel het een en ander te zeggen over je Openbaring exegese (7e koning), maar laat dat even voor een volgende keer.
Ik wacht met spanning.
Het is overigens meer een mogelijke uitleg dan een exegese.
Hoewel ik moet zeggen, als hitler de 7e koning niet was, wie kan dan ooit het 'recht' nog hebben om dit wel te zijn?
Waarom moeten we klaar staan? Omdat we het niet weten! Het kan morgen gebeuren en over duizend jaar. Het gaat erom dat we waakzaam zijn. Het gaat hier niet om een bewijstekst, maar over wat je uit het hele N.T. proeft. De opstanding van Christus heeft rechtstreeks verband met de opstanding van alle doden. De eerste gemeente staan te popelen om Christus weer te ontmoeten. Latere brieven (2 Thes / 2 Petrus) proberen die verwachtingen iets te temperen. Lees de vergelijkingen uit Mat 24 nog maar eens en trek je conclusies.
er is een verschil tussen de oproep om klaar te staan ten alle tijden (het kan morgen 'mijn' eindtijd zijn) (de eindtijd kan ons overvallen en als wij dan te weinig olie in onze lamp hebben....)

Het NT leert ons klaar te staan alsof het elke dag kan gebeuren. Maar het leert ons ook wat er nog zal gebeuren voor Jezus komt.

2 thes 2:
En wij bidden u, broeders, door de toekomst van onzen Heere Jezus Christus, en onze toevergadering tot Hem,
2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van Christus aanstaande ware.
3 Dat u niemand verleide op enigerlei wijze; want die komt niet, tenzij dat eerst de afval gekomen zij, en dat geopenbaard zij de mens der zonde, de zoon des verderfs;


Hier is Paulus duidelijk: er moet nog het een en ander gebeuren voor Jezus kom.
Sta er klaar voor! Morgen kan jouw laatste dag zijn! Morgen kunnen deze zaken die nog moeten gebeuren daadwerkelijk gebeuren! En dan is het te laat.

Die oproep blijft overeind staan.
Maar het NT leert niet dat Jezus komt zonder dat deze zaken gebeurd zijn.
Zijn komst valt niet te berekenen ook niet met marges. Ik weet dat je claimt de eindtijd te berekenen en niet de wederkomst maar volgens mij is dat via een omweg hetzelfde.
Daar moet ik voor oppassen.
Maar het daarom niet laten. Want Jezus roept daar zelf toe op!

Mat 24:
32 En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.
33 Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur.

Tot op heden is de voorspellingswaarde van Daniël en Openbaring 0%, als dat hun doel is dan kunnen we ze beter uit de Canon halen.
De 7e koning, de terugkeer van Israel, de afval, alles is uitgekomen.
De verkilling van de liefde, het egoisme. Het is niet allemaal daniel / openbaring, maar het is wel apocalyptisch, en het gebeurt nu.

De globalisering is iets wat al duidt op het naderen van de eindtijd.
Overigens vind ik profetien geen voorspellingen. Zij schetsen eerder een tijdsbeeld dan dat ze zaken voorspellen.
Vraagje; als we nog wachten op de “man van zonde”moet dan ook de Tempel herbouwd worden?
Goede vraag. Daar ben ik nog over aan't studeren / nadenken. Moet er nog een 3e tempel komen? De profetie van Jeremia, gaat die over de 3e tempel, of over de 2e, en is ze niet opgevolgd?

De mens van zonden moet nog komen, daar ben ik van overtuigd (al erken ik dat ik het fout kan hebben)
Die mens moet OPNIEUW komen.
Hij was, is niet, en zal komen. (openbaring 13)
Ik sluit me trouwens oor 100% aan bij de vorige post van Memento.
Ik snap niet hoe je je eigen post en die van memento kan verenigen.
Maar dan kan je mijn antwoord op memento ook op jezelf van toepassing laten zijn ;)
Carpe Diem tamen Memento Mori
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Sabra: Terugkomend op de stelling wil ik graag opmerken dat wij sinds de hemelvaart van Jezus in de eindtijd leven.
Dat is niet Bijbels.
Mattheus 24:
6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.

Jezus spreekt een aantal zaken die niet het einde betekenen (oorlogen, pestilentien, etc.) en dan vervolgens spreekt Hij over wat WEL in de eindtijd zal gebeuren.

Het woord eindtijd is niet bijbels. Het is een term die wij geven aan de 70e jaarweek (2e helft?) en aan wat Jezus zegt in Zijn eindrede, en aan wat in delen van openbaring gebeurd, vooral vanaf hoofdstuk 13.

Of je moet de betekenis van het woord 'eindtijd' willen veranderen. Maar goed, dan zijn het dus weer woordspelletjes.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Beste Robert,

Het laatste der dagen is aangebroken met Pinksteren
Handelingen 2:
16 Maar dit is het, wat gesproken is door den profeet Joël:

17 En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.


En toch, in 2 Timotheus 3:1 En weet dit, dat in de laatste dagen ontstaan zullen zware tijden.

Dat heeft weer betrekking op de toekomst.

Dus het kan op twee manieren geinterpreteerd worden.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Refojongere: dat ben ik met je eens.
Daarom noem ik het ook een woordspelletje. Maar volgens mij weet iedereen dat als iemand een vraag over de eindtijd wordt gesproken, wat er bedoeld wordt.

Overigens, je kan dus heel goed (ik weet niet of je mijn lap tekst gelezen hebt) de laatste dagen in tweeen splitsen.
Het eerste deel van de laatste dagen en het laatste deel, in tweeen gesplitst door het 1000-jarig rijk.

antichrist: die was, niet is, en komt.
laatste jaarweek gesplitst in 2x 3,5 jaar.
eindrede van Jezus, gedeeltelijk over 70 nChr, gedeeltelijk over 'de eindtijd'.
En nu ook in wat jij aandraagt. (want ook de profetie van Joel is slechts ten dele uitgekomen met pinksteren.)

Ik zie de eindtijd dus als iets dat begon met pinksteren, tijdelijk ophield tijdens het 1000-jarig rijk, en daarna weer zal beginnen (begon??)
Dan bedoelen we met 'eindtijd' in het dagelijks spraakgebruik altijd dat laatse deel.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Oke Robert, dan zijn we het eens. Er zijn twee 'laatste dagen'.
Over het 1000-jarig rijk en de jaarweken, daar waag ik me niet aan. Ik heb er ook niet genoeg tijd voor.

Met groet,
Refojongere
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik 'waag mij' alleen aan het 1000-jarig rijk met de nadrukkelijke toevoeging dat ik niks met stelligheid durf te zeggen, en mijn interpertaties slechts menselijke interpertaties zijn, en ik het dus heel goed mis kan hebben.

Daarbij moet ik wel zeggen dat een studie naar het 1000-jarig rijk / de opname, zeer opbouwend is geweest voor mijn geloof. Het is heel bijzonder om God's hand in de geschiedenis te zien, ook vandaag nog!
Carpe Diem tamen Memento Mori
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Op dit moment vind je plekken in de wereld waar het evangelie weer weg is, waar het vroeger gepredikt is, Daar is nu geen enkele kennis meer van is! Hoe zit dat dan?

Gr. RvP

[Aangepast op 1/2/05 door RvP]

Is er nog niemand die deze vraag kan beantwoorden?

Groet,

RvP
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

De vraag is, zijn er zulke plekken? Eerlijk is eerlijk, in de moslimlanden is het erg moeilijk voor de christenen, en in Noord Korea ook, maar volgens mij wordt ook daar het evangelie nog gepreekt. Alleen heel bescholen en in het geheim.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Ik denk dat er gedoeld wordt op bijvoorbeeld de steden in Griekenland, Efeze, Thessalonika, waar vroeger gemeenten waren en nu niks meer.
Be yourself, there are plenty of others.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik denk dat er gedoeld wordt op bijvoorbeeld de steden in Griekenland, Efeze, Thessalonika, waar vroeger gemeenten waren en nu niks meer.
O.a. Het gaat er eigenlijk om dat er gespeculeerd wordt in welke tijd we zitten. Ik probeer eigenlijk te stellen dat wij dit niet kunnen weten. Één van de dingen die vervuld moeten zijn, is dat overal het evangelie bekend is. In deze tijd zie je verschuiving. Waar vroeger het evangelie bekend was, moet je nu weer zending bedrijven. Hoe zit dat dan t.o.v. het einde der tijden?

Groet,

RvP
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

RvP: we kunnen het idd nooit zeker weten. Toch is het wel duidelijk dat het moment van verspreiding van het evangelie over de hele wereld nu dichter bij is dan 1000 jaar geleden.
In de afgelopen 100 jaar is het met zeer grote stappen dichterbij gekomen.

Buiten dat, misschien is er geen gemeente meer in thessilonica (die is er wel! Alleen heel klein) het evangelie is daar wel bekend! Via de radio en internet te verkrijgen!

Er zijn verhalen van mensen uit Sudan (zeer gesloten voor het geloof!!!! ) tot bekering gekomen zijn door uitzendingen van Trans World Radio.

Je hebt gelijk: we kunnen het nooit zeker weten, maar het is dichterbij dan ooit! En Jezus heeft de profetie gegeven aan ons, om de tijd te zien naderen. Niet omdat Hij graag in raadselen sprak.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Ralf

Bericht door Ralf »

Ik snap niet hoe je je eigen post en die van memento kan verenigen. .


De kern van zijn post is denk ik (maar altijd link anderen samenvatten, dus memento corrigeer me als ik er naast zit): is dat Openbaring ons over heel veel dingen zekerheid geeft, de dingen die in de bijbel duidelijk zijn (openbaring van Christus, kruisiging, opstanding, wederkomst, laatste oordeel) zijn belangrijker dan de zaken waar we nu over spreken en tot slot dat het zinloos is om te gaan rekenen met de getallen die in de Heilige Schrift staan omdat ze daar niet voor bedoelt zijn. Met die kern ben ik het eens. Wil dus niet zeggen dat het zinloos is om over de profetische gedeeltes in de bijbel te praten, integendeel dit is een deel van God’s woord wat ook ons nog wat te zeggen hebt anders creëer je een canon in een canon.

“Most people are bothered by those passages of Scripture they do not understand, but the passages that bother me are those I do understand.” -Mark Twain -

Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen deze discussie moe zijn omdat hij vaak vrij suggestief is en vrij stellig gevoerd word (zeg niet dat jij dat nu doet).

Ik ga de discussie met je aan omdat je aan het zoeken bent en we wellicht samen kunnen zoeken. Het grootste risico van bijbellezen is dat je niet leest wat er staan, maar dat je leest wat je wilt wat er staat. De Heilige Geest leid ons maar mijn eigen geest is soms erg eigenwijs. [/quote]


Dat is zeker waar.
Hier wil ik echter aan toevoegen: sommige profetien worden niet door iedereen of in alle tijden begrepen, maar op het moment dat God het openbaard.

Daniel 12:
8 Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?
9 En Hij zeide: Ga henen, Daniel! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.
10 Velen zullen er gereinigd en wit gemaakt, en gelouterd worden; doch de goddelozen zullen goddelooslijk handelen, en geen van de goddelozen zullen het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.

Daniel krijgt al te horen dat hij de profetien die hij kreeg niet zal begrijpen, maar dat aan het einde het begrepen zal worden. Door de christenen, en niet door de goddelozen.


Wat voor jou blijkbaar zeer helder is dat Daniël 12 over de gemeente gaat, maar volgens mij gaat heel het boek Daniël over het Joodse volk. Uiteraard hebben wij christenen er ook heel veel aan, maar ons rest bescheidenheid.We mogen meelezen over de Joodse schouders en via hen komt Gods Woord tot ons.

De eerste stap om Daniël (en overigens de hele bijbel) te kunnen begrijpen is exegese. Zoals ik al eerder zei is de climax van Daniël de 70ste week. Ik ben ervan overtuigt dat het boek is geschreven rond 165 voor Christus ten tijde van de “gruwelijke verschrikking”van Antochius VI. (ook beschreven in Makkabeen) De geïnspireerde schrijver (ons volledig onbekend) plaats zijn hoofdfiguur Daniël in de 6e eeuw voor Christus ten tijde van de Babylonische ballingschap (wil hier niet mee zeggen dat Daniël niet bestaan heeft). De climax van datgene wat Daniël ziet, gebeurt dus ten tijde van de schrijver zelf. De schrijver kan dus stellen dat de profetie voor Daniël nog verzegeld bleef (in de 6e eeuw voor Christus), maar nu opeens actueel is (moment van de schrijver). Een van de argumenten van deze datering is dat Daniël accurater word naarmate hij verder in de geschiedenis kijkt. Terwijl hij historisch gezien “fouten” (tussen haakjes omdat ik denk dat het niet zijn doel is om accuraat de geschiedenis te beschrijven dus hij kan best bewust deze “fouten”hebben gemaakt) maakt die zeer dicht bij zijn tijd liggen. Het lijkt dus overduidelijk een schrijver te zijn die leeft rond 165 voor Christus die goed weet wat er in zijn tijd speelt, maar van de oude geschiedenis (Babylonische ballingschap) zeer afhankelijk is van zijn bronnen. Het is niet nodig en zelfs onwenselijk om de 70ste jaarweek naar de “laatste dagen”te verplaatsen. De term “einde der tijden”kan niet klakkeloos worden gezien als een verwijzing naar de eindtijd (zie de post van refojongeren). Uiteraard heeft het laatste ingrijpen (Daniël 12) nog niet plaatsgevonden en we kunnen dit rustig naar de toekomst plaatsen. Als je op deze manier de Bijbel leest dan scheelt het niet zoveel met de manier waarop je Daniël, Openbaring of de eindtijdrede van Jezus leest. Alle drie de bijbel gedeelten gaan over het heden van de schrijver (Daniël de situatie rond Antochius IV, Eindtijdrede gaat over de vernietiging van Jeruzalem en Openbaring gaat over de verdrukking van Christenen in het Romeinse rijk , zie ook Openvaring 22:10. Tegelijkertijd worden deze gebeurtenissen afgezet tegen het laatste ingrijpen van God in de geschiedenis. Ook ons heden speelt zich af in het licht van die toekomst.

We hoeven dus niet op een letterlijke vervulling te wachten van apocalyptische teksten. We kunnen zien dat ze reeds gebeurt zijn. Vanuit de oorspronkelijke context kunnen we lessen leren voor het heden (aangezien de geschiedenis zich telkens weer herhaalt). De apocalyptische / profetische boeken zijn vandaag de dag net zo actueel als de dag dat ze geschreven zijn en over 1000 jaar zijn ze dat nog steeds.

Ik denk dat wij als christenen juist over de eindtijd in goede harmonie van gedachte moeten kunnen wisselen. De eindtijd-gedachten die we hebben zijn verre van cruciaal, een a-millenianist en een chiliast kunnen en moeten broeders zijn die hun basis vinden in Jezus Christus.


Amen, hier ben ik het helemaal mee eens.

IDaar is het verschil tussen de apocalyptische profetien en de verbonds profetien. De laatste groep wijst het volk op haar nalatigheid, en leert daarmee eigenlijk dat de mens zelf God's wet niet kan houden en zichzelf niet kan rechtvaardigen, maar een Rechtvaardigmaker nodig heeft..


Je maakt hier een kunstmatig onderscheid die de schrift zelf niet kent.Vanuit jouw theologisch systeem klinkt dit logisch maar dat geeft alleen maar aan dat je al een bepaalt “raster”over de bijbel hebt gelegd. Er zijn heel veel theologen die het onderscheid tussen apocalyptische teksten en profetische teksten sowieso maar kunstmatig vinden. Neem Openbaring, maar een keer komt het woord Apocalyps voor en een stuk of vijf keer de term profetie. Toch noemen veel mensen het primair (ik niet) een apocalyptisch werk. Wat voor “naampje” zou Johannes er zelf aan geven?

Maar wij mogen als christenen die de hele bijbel hebben (itt Mozes, Elia, Paulus en Johannes) ons gelukkig prijzen dat we meer kennis hebben.
God werkt ten tijde van het wet niet anders dan ten tijde van het evangelie. En zo moeten we ook de tijd van de apocalpyse zien. .


Mee eens, we moeten de hele schrift lezen maar we moeten er voor waken om van de Heilige Schrift een ingewikkelde legpuzzel te maken, een verzameling tarotkaarten of een spoorboekje. Ik weet dat ik chargeer maar ik vind de vergelijkingen nog steeds staan. Waarom is het anders zo belangrijk om de tekenen van de tijd te lezen? Als je de geschiedenis een beetje kent dan zie je hoe vaak dat tot teleurstellingen leid.

Iets dat overigens ook op het 1000-jarig rijk kan duiden. Maar dat is idd interpertatie. De profetie van God is stilgezet, er is een pauze ingelast van 1000 jaar. Daarom stoppen al die profetien halverwege.


Alles wat we doen is interpretatie daar heb ik geen problemen mee, maar wat je hier voorzichtig stelt is suggestief.

Maar wat denk jij er van? Het 1000 jaar als intermezzo, dat al die profetien in 2en splitst. De 70 jaarweken, de 2 komsten van Jezus, de 1e en 2e komst van de antichrist. De eindrede van Jezus.


Een vraag verdient een eerlijk antwoord, maar die 1000-jarig rijk discussie vind ik niet zo interessant. Ik neig naar een symbolische opvatting, maar niet in de zin dat we er nu in leven. Ik lees grote delen van Openbaring als parodie. Johannes steekt de draak (leuke woordspeling) met het Romeinse rijk. Het was immers Rome die een Pax Romana beloofden en volgens sommige orakelen zou Rome een 1000-jarig vredesrijk stichten. Ik denk dat Johannes dit op de hak neemt door terecht te claimen dat er alleen vrede kan komen door Christus. Hij combineert hier ook als het ware het beste van beide werelden, immers de joodse eschatologie is redelijk “down to earth”, daar bedoel ik mee dat het Messiaanse vredesrijk op aarde word gesticht. Daartegen was het christendom al veel meer op de hemel georiënteerd. Johannes combineert beide werelden als het ware. Bovendien vanuit de context van Openbaring lijkt het alsof Johannes de martelaren nog eens extra wil belonen, immers zijn regeren met Christus voor 1000 jaar. Wat wij er mee moeten? Allereerst niet te dogmatisch over doen en de praktische uitwerking overlaten aan Christus.

Tegenover jouw teksten kunnen ook veel teksten worden gezet die het “sign seeking”afraden:

Matteus 12:38-40
38 Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en Farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ 39 Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. 40 Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven.

Marcus 8:11-13
11 Daar kwamen de Farizeeën op hem af, en ze begonnen met hem te discussiëren. Om hem op de proef te stellen, verlangden ze van hem een teken uit de hemel. 12 Jezus slaakte een diepe zucht en zei: ‘Waarom verlangt uw soort mensen een teken? Ik verzeker u: aan mensen als u zal zeker geen teken gegeven worden!’ 13 Hij liet hen staan waar ze stonden, stapte weer in de boot en voer naar de overkant.

Lucas 17: 20-27
20Toen de Farizeeën Jezus vroegen wanneer het koninkrijk van God zou komen, antwoordde hij hun: ‘De komst van het koninkrijk van God laat zich niet aanwijzen, 21 en men kan niet zeggen: “Kijk, hier is het!” of: “Daar is het!” Maar weet wel: het koninkrijk van God ligt binnen uw bereik.’
22 Tegen de leerlingen zei hij: ‘Er komt een tijd dat jullie ernaar zullen verlangen een van de dagen van de Mensenzoon te zien, maar jullie zullen die dag niet meemaken. 23 Dan zullen de mensen tegen jullie zeggen: “Kijk daar!” of: “Kijk hier!” Maar doe dat niet en schenk er geen aandacht aan. 24 Want zoals de bliksem licht geeft wanneer hij van de ene naar de andere kant van de hemel flitst, zo zal de Mensenzoon verschijnen. 25 Maar eerst moet hij veel lijden en door deze generatie verworpen worden. 26 En zoals het eraan toeging in de dagen van Noach, zo zal het ook zijn in de dagen van de Mensenzoon: 27 ze aten, ze dronken, ze huwden, ze werden uitgehuwelijkt, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging en de vloed kwam die iedereen verzwolg. 28 Of zoals het eraan toeging in de dagen van Lot: ze aten, ze dronken, ze kochten, ze verkochten, ze plantten, ze bouwden; 29 maar op de dag waarop Lot wegtrok uit Sodom, regende het vuur en zwavel uit de hemel en kwamen allen om. 30 Zo zal het ook gaan op de dag waarop de Mensenzoon wordt geopenbaard.
Handelingen 1:6-7
6 Zij die bijeengekomen waren, vroegen hem: ‘Heer, gaat u dan binnen afzienbare tijd het koningschap over Israël herstellen?’ 7 Hij antwoordde: ‘Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden.

Ook als de leerlingen in Matteus 24 om een teken vragen, krijgen ze slechts een echt teken te horen. Namelijk het verschijnen van de mensenzoon (dat gaat over de wederkomst geen opname die is 200 jaar geleden bedacht door Darby). Ik nodig je uit Matteus 24 en 25 achter elkaar te lezen. Let met name op gelijkenissen. Het gaat om het “nu”in het licht van de toekomst.

De teksten die over het “verstaan”van de tijd gaan geven (denk ik) aan dat we niet bang hoeven zijn. We richten ons ogen op Christus!

Die discussie over “het-evangelie-rond-de-aarde”vind ik ook behoorlijk suggestief. Doel van deze teksten is om ons aan te sporen te evangeliseren niet om te rekenen. Al is het evangelie drie keer de wereld rond, mijn eigen buurman is nog niet eens bekeert. God is niet afhankelijk van deze factoren Hij kan ingrijpen wanneer hij wil. Zolang het doek nog niet valt leven we in een tijd van genade.

Uiteraard leven we elke dag dichter bij het einde.

Ik stop er weer mee, maar beloof dat “mijn” Openbaring exegese nog volgt;-)
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ralf:
en tot slot dat het zinloos is om te gaan rekenen met de getallen die in de Heilige Schrift staan omdat ze daar niet voor bedoelt zijn.
Rekenen en truckjes zijn zeker niet de bedoeling. Maar de getallen zijn wel gegeven. Toch is het rekenen en de tuckjes niet de kern van mijn verhaal.
Ik ben ook niet bezig met te berekenen wanneer de antichrist komt, of wanneer Jezus terug komt. Dat is rekenen en stoeien met getallen. Dat doen de jehova-getuichen enzo. Ik vind het te makkelijk om dat wat ik zeg met dat wederkomst-berekenen over 1 kam te scheren.
Ik ga de discussie met je aan omdat je aan het zoeken bent en we wellicht samen kunnen zoeken. Het grootste risico van bijbellezen is dat je niet leest wat er staan, maar dat je leest wat je wilt wat er staat. De Heilige Geest leid ons maar mijn eigen geest is soms erg eigenwijs.
amen!
Wat voor jou blijkbaar zeer helder is dat Daniël 12 over de gemeente gaat, maar volgens mij gaat heel het boek Daniël over het Joodse volk. Uiteraard hebben wij christenen er ook heel veel aan, maar ons rest bescheidenheid.We mogen meelezen over de Joodse schouders en via hen komt Gods Woord tot ons.
Daniel twee gaat m.i. niet over 'de gemeente' of over 'het Joodse volk'.
Het gaat over het einde der tijden, en over mensen die dan leven en dan zullen begrijpen wat Daniel opschreef.

De kern van alles is het Joodse volk, en in iets bredere zin: het midden oosten, en nieuwtestamentisch daaraan toegevoegd het Romeinse Rijk.

Daarom is ook 1948 de kerndatum in alle apocalyptische uitleggingen. De apocalypse zal zich rond Irsael afspelen.
Dat is de reden waarom ik Hitler als 7e koning zie.
De climax van datgene wat Daniël ziet, gebeurt dus ten tijde van de schrijver zelf. De schrijver kan dus stellen dat de profetie voor Daniël nog verzegeld bleef (in de 6e eeuw voor Christus), maar nu opeens actueel is (moment van de schrijver).
Dit staat of hangt rond het antwoord op de vraag: Wie schreef het boek Daniel?
Daniel 12:5 suggereerd zeer stellig dat het Daniel zelf was.
Dan 12:5 "En ik, Daniel, zag, en ziet"

De onderbouwing van het "Daniel schreef het niet zelf" theorie is erg modern-wetenschappelijk, vanuit de gedachte: "165bc auteur had meer fouten in de 600bc geschiedenis, wat logisch is, want hoe verder terug, hoe meer fouten je maakt, en wij in het jaar 2000 hebben meer verstand van wat er in 600bc gebeurde dan de schrijver in 165bc had"

Kortom, je hoort het al, er zit een stukje moderne arrogantie in die je heel vaak leest in de moderne wetenschap. Wetenschappers die het 2000 jaar na dato beter denken te weten dan de personen die eerder leefde.

Daar is heel simpel tegenin te brengen dat de profetien voor de latere tijdstippen accurater zijn omdat die rechtsstreeks van God komen, terwijl de dingen die Daniel schrijft over zijn eigen tijd meer 'fouten' bevat, omdat dit op zijn eigen waarneming is gebaseerd.

Je haalt de profetische waarde uit de profetie door de profetien niet op 30nC of 400vC te baseren. Ik denk dat we eerst moeten kijken: wat staat er, wanneer is het geschreven volgens de auteur zelf! Dus niet eerst kritisch: is de auteur wel wie wij denken dat het is.
Als je die weg inslaat dan kan je beter stoppen met het uitleggen van profetien.
Het lijkt dus overduidelijk een schrijver te zijn die leeft rond 165 voor Christus die goed weet wat er in zijn tijd speelt, maar van de oude geschiedenis (Babylonische ballingschap) zeer afhankelijk is van zijn bronnen.
Ik vind het erg opportunistisch om vanuit dat ene argument te concluderen dat het boek Daniel in 165vC is geschreven.
Dat is hetzelfde als wanneer ik in deze tekst een typefout maak, en "tiep" schrijf, waarover geleerden over 200 jaar schrijven: "Dat is in 1955 geschreven, want toen schreef iedereen 'tiep', het gebruik van 'type' is pas eind 20e eeuw in gebruik genomen"

Leuke theorie, maar het blijkt met de praktijk niets van doen te hebben. En dat is dus het probleem van moderne 20e eeuwse datering. Dat valt vaak samen met stijl-onderzoek, bijvoorbeeld. Terwijl er wellicht van 1000 jaar geleden een hoofdstijl is te definieren, iedereen die schrijft en leest weet dat er miljoenen stijlen zijn als er miljoenen auteurs zijn, en dat de dominante stijl van 2000 al in 1800 door een enkeling gebruikt kan zijn.

Toch zal het voor wetenschappers uit 2500 een reden zijn om een boek uit 1800 in 2000 te plaatsen, enkel omdat de stijl van het boek overeenkomt met de post-moderne stijl.

Maar goed, dat is meer een kritiek op de moderne dateringswetenschappen die tegenwoordig heilig zijn.
Het is niet nodig en zelfs onwenselijk om de 70ste jaarweek naar de “laatste dagen”te verplaatsen.
Openbaring, een boek dat duidelijk aansluit op Daniel, gaat dieper in op deze laatste jaarweek, of tenminste op de laatste helft van deze jaarweek.
De term “einde der tijden”kan niet klakkeloos worden gezien als een verwijzing naar de eindtijd (zie de post van refojongeren).
Jazeker wel, alleen moeten we het eerste deel van de eindtijd onderscheiden van het 2e deel van de eindtijd.
Uiteraard heeft het laatste ingrijpen (Daniël 12) nog niet plaatsgevonden en we kunnen dit rustig naar de toekomst plaatsen.
Hier spreek je jezelf tegen, of ik snap je niet.
Als je op deze manier de Bijbel leest dan scheelt het niet zoveel met de manier waarop je Daniël, Openbaring of de eindtijdrede van Jezus leest.
Daarmee zeg je indirect dat Jezus niet zelf die woorden gesproken heeft, maar dat ze in 70nC in Zijn mond zijn gelegd.
Openbaring gaat over de verdrukking van Christenen in het Romeinse rijk
Openbaring 13, wat het begin is van de verdrukking, is niet Romeins. Het rijk doet wel romeins aan, maar de situatie is niet die situatie van de 1e of 2e eeuw.
10 En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij.
1. "De tijd is nabij" is van een geheel andere orde dan "de tijd is nu" (oftewel, de schrijver beschrijft de huidige situatie.

2. Wat is nabij? Johannes heeft zeer waarschijnlijk Openbaring pas na 70nC ontvangen. De verwoesting van Jeruzalem komt dan ook helemaal niet voor in Openbaring (!!!)
Als Johannes dus opschrijft dat de tijd nabij is, spreekt hij over de eindtijd. De 2e eindtijd, niet de 1e (70nC, Nero)

Nabij is kennelijk een rekbaar begrip. Wat is nabij? Menselijk nabij? Goddelijk nabij? Nabij, heilshistorisch nabij? (alleen het 1000-jarig rijk zit er nog tussen. Dat is tijdstechnisch een hele tijd, maar feitelijk is dat het enige dat de eindtijd nog tegen houdt.)
We hoeven dus niet op een letterlijke vervulling te wachten van apocalyptische teksten. We kunnen zien dat ze reeds gebeurt zijn.
Kan je dat laatste eens praktisch invullen, voor bv. het 1000-jarig rijk, Openbaring 13, de 70e jaarweek, armageddon, etc.

Een letterlijke vervulling suggereerd dat er een beest zal opstaan uit de zee....
Dat geloof ik niet, ik geloof in een symbolische vervulling. Er zal een macht opstaan. Een niet-Joodse macht (uit de zee der volkeren)
Een macht die voortkomt uit satan (die op de aarde en de zee neergedaald was)

Maar die symbolische vervulling verwacht ik dus weldegelijk letterlijk. (klinkt raar)
Vanuit de oorspronkelijke context kunnen we lessen leren voor het heden (aangezien de geschiedenis zich telkens weer herhaalt).
Zoals?
De apocalyptische / profetische boeken zijn vandaag de dag net zo actueel als de dag dat ze geschreven zijn en over 1000 jaar zijn ze dat nog steeds.
kennelijk niet, Daniel kon er niets mee (Daniel 12) buiten dat, de apocalpytische boeken zijn millenia terzijde geschoven. Ze zijn nooit begrepen, en zelden bestudeerd door de christenen van 'alle tijden' Dat komt overeen met wat Daniel hoort:

Daniel 12
8 Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?
9 En Hij zeide: Ga henen, Daniel! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.
Je maakt hier een kunstmatig onderscheid die de schrift zelf niet kent.Vanuit jouw theologisch systeem klinkt dit logisch maar dat geeft alleen maar aan dat je al een bepaalt “raster”over de bijbel hebt gelegd. Er zijn heel veel theologen die het onderscheid tussen apocalyptische teksten en profetische teksten sowieso maar kunstmatig vinden. Neem Openbaring, maar een keer komt het woord Apocalyps voor en een stuk of vijf keer de term profetie. Toch noemen veel mensen het primair (ik niet) een apocalyptisch werk. Wat voor “naampje” zou Johannes er zelf aan geven?
Een profetie die betrekking heeft op het leven van een persoon (bv. Nathan tegen David, nadat hij met Bathseba heeft geslapen) met als gevolg een straf is van een geheel andere aard dan de profetie die Daniel kreeg, en die niet voor hem persoonlijk bedoeld was.

Of de stikkertjes die wij daarop plakken overeenkomen met hoe daniel of nathan daar over dachten doet er dan niet toe.

De term apocalyptisch zegt me weinig. Waar het mij om gaat is dat de profetie die David hoorde op hem van toepassing was. Dat hoeven wij niet te onderzoeken. Maar wellicht zijn de profetien van Daniel en Johannes wel op ons van toepassing.

Daar is weldegelijk een verschil.
Mee eens, we moeten de hele schrift lezen maar we moeten er voor waken om van de Heilige Schrift een ingewikkelde legpuzzel te maken, een verzameling tarotkaarten of een spoorboekje. Ik weet dat ik chargeer maar ik vind de vergelijkingen nog steeds staan. Waarom is het anders zo belangrijk om de tekenen van de tijd te lezen? Als je de geschiedenis een beetje kent dan zie je hoe vaak dat tot teleurstellingen leid.
Het probleem was eerder dat de profetien niet gekend waren, en dat dat tot teleurstellingen leed.
Als de Joden Jesaja 53 hadden begrepen, of beter hadden gekend, zouden ze dan ook Jezus gekruisigd hebben?

Wat zou het een teleurstelling zijn als wij Jezus verwachten, maar worden overvallen door de grote verdrukking. Daarom geeft Openbaring ons inzicht in de tijd die komen zal, zodat de verdrukking ons niet zal breken, maar zal bouwen. Omdat we in de verdrukking de hand van God in de geschiedenis herkennen.
Robert: quote: Iets dat overigens ook op het 1000-jarig rijk kan duiden. Maar dat is idd interpertatie. De profetie van God is stilgezet, er is een pauze ingelast van 1000 jaar. Daarom stoppen al die profetien halverwege.
Ralf: Alles wat we doen is interpretatie daar heb ik geen problemen mee, maar wat je hier voorzichtig stelt is suggestief.
Of het het 1000-jarig rijk is, is een invulling. Maar dat er een gat zit tussen de hemelvaart en de wederkomst is duidelijk. Dan kan je op zoek gaan, wat zegt de Bijbel over dit 'gat'? En dan zie je vervolgens dat dit 'gat' vaker voorkomt. Tussen de 69(1/2?) jaarweek en de laatste (halve?) jaarweek.
Tussen de antichrist die was, NIET IS, en komt. Tussen openbaring 12 en 13.

Dan kun je dat duiden, Bijbels duiden. En dat doe ik. Ik erken dat ik er naast kan zitten. Ik ben een mens, en ik kan me van alles in het hoofd halen. Ik heb geen visioen van God gekregen, geen stem, en ook geen engel, zoals Daniel.

Ik zou zeggen, qualificeer niet mijn uitleg a priori als zijnde 'speculatief' maar onderzoek 'm Bijbels inhoudelijk. (tot nu toe zijn we nog steeds niet tot de inhoud gekomen)
k neig naar een symbolische opvatting, maar niet in de zin dat we er nu in leven. Ik lees grote delen van Openbaring als parodie. Johannes steekt de draak (leuke woordspeling) met het Romeinse rijk. Het was immers Rome die een Pax Romana beloofden en volgens sommige orakelen zou Rome een 1000-jarig vredesrijk stichten.
Dus, samengevat, zeg jij dat het 1000-jarig rijk niet in welke symbolische of letterlijke zin dan ook zal plaatsvinden, maar allereerst een parodie is op het romeinse rijk.

Kortom, een profetie die nu van weinig waarde meer is?
Dat er 'sneren' zitten in Openbaring (ik ben eerder geneigd deze "serieuze vergelijkingen en vertroostingen" te noemen) lijkt me duidelijk. Maar jij maakt van deze parodien het hoofdthema van het boek. Ik geloof dat het hoofdthema (God's plan met de wereld) ondersteund wordt door deze parodien. God's heerschappij wordt afgezet tegen de heerschappij van het romeinse rijk. Maar het is God's heerschappij, en Zijn plan, dat de hoofdtoon voert.

Het getal 1000 is wellicht afgeleid van de romeinse 1000 jarige vrede, en dus symbolisch. Dat wil niet zeggen dat dat waar het voor staat, een tussenperiode waarin satan gebonden is, niet bestaat.
Allereerst niet te dogmatisch over doen en de praktische uitwerking overlaten aan Christus.
Dogmatisch doen over profetien is het laatste dat we moeten doen. We moeten het wel onderzoeken, en leren wat het ons te zeggen heeft. Toch ben ik bang dat we als c hristenen in dezelfde val trappen als de Joden 2000 jaar geleden. boeken vol met profetien, maar wij doen ze af als "onbegrijpelijk" of "onbelangrijk" of "niet relevant" enerzijds, of we nemen ze semi-letterlijk anderzijds.

Ik pleit er voor de profetien te onderzoeken en toe te passen. Niet letterlijk a la "de laatste bazuin" (rondvliegende sprinkhanen die 'apolyon' roepen) maar zeker ook als 'onbelangrijk'

We moeten proeven welk wereldbeeld en welk tijdsbeeld er wordt geschetst door de profetien.
Tegenover jouw teksten kunnen ook veel teksten worden gezet die het “sign seeking”afraden:
Je verwart het zoeken naar een teken dat de waarheid bevestigd met het zoeken naar de tekenen die Jezus beloofd heeft, die de tijd bevestigen.

Mijn vraag is niet: "God, geef een teken dat U bestaat!"
Nee, Jezus zei: "Let op de tekenen van de tijd" en daar let ik nu op.

De teksten die jij plaatst hebben allemaal te maken met het "geef een teken van de waarheid" onderwerp. Niet met de tekenen van de tijd.
Die discussie over “het-evangelie-rond-de-aarde”vind ik ook behoorlijk suggestief. Doel van deze teksten is om ons aan te sporen te evangeliseren niet om te rekenen.
Zonder te willen gaan zwarte pieten, ben jij de enige die deze tekst suggestief uitlegt, door Jezus een doel in de mond te leggen, wat Hij met deze woorden bedoelde, nml ons aanzetten tot evangelisatie.
Het enige dat ik lees is dat Jezus zegt dat het einde pas zal komen als overal op de wereld het evangelie gepredikt is / wordt.

Ik vind het suggestief om te beweren dat allereerst Jezus hier een verborgen agenda mee had (ons tot evangelisatie aanzetten) maar ten tweede, dat de werkelijke boodschap niet waar is, en het aanzetten tot evangelisatie het enige doel was van de profetie, en niet om ons tijdsbewust te maken.
Ik stop er weer mee, maar beloof dat “mijn” Openbaring exegese nog volgt;-)
Ik wacht met spanning!
Want ik wil graag inhoudelijk gaan, ipv blijven discusseren over *op welke manier* we moeten uitleggen itt tot wat de profetien ons te zeggen hebben.

Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori
gravo
Berichten: 588
Lid geworden op: 10 jun 2004, 00:30
Locatie: : De grote stad

Bericht door gravo »

De posting van Robert geeft duidelijk aan hoe speculatief en onbegrijpelijk je inzicht gaat worden, wanneer je helemaal nergens meer rekening houdt met de bijbelwetenschap.

Ik weet wel, er zijn veel artsen die niet geloven en die het lichaam niet zien als tempel van de Heilige Geest en niet geloven in de opstanding van het lichaam. Ze hebben met recht een hele andere, seculiere zienswijze op het menselijk lichaam. Toch maken we als gelovigen allemaal dankbaar gebruik van alle middelen van de medische wetenschap, die al die wetenschappers en artsen ontdekken, omschrijven en toepassen.

Zo moeten we ook de ontdekkingen en wetenschappelijke resultaten ten aanzien van de Bijbel gebruiken en weten. Uit ontdekkingen van oude geschriften in de 20e eeuw, uit archeologische vondsten, uit nieuwe methoden om naar de bijbelse boeken te kijken, komen evenzoveel resultaten en kennis over ontstaan, bedoeling, taalgebruik en achtergond van de bijbelse boeken. Zo kunnen we de verschijnselen van apocalyptiek en profetie ook nader inkleuren.

Ik geef toe, het is een wat afstandelijker benadering, maar wel veel nuchterder dan de opgewonden actualiseringen, die op een verkeerde (zelfbedachte en zelfgewenste) uitleg gebaseerd zijn.

Het behoedt ons voor uitglijers als die van Robert.

gravo
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Beste gravo, ik geef argumenten waarom ik het oneens ben met de analyses van Ralf. Die argumenten negeer jij volledig, en je suggereerd dat ik een soort dogmatische reden heb het niet met hem eens te zijn, en vervolgens be-eindig je je mailtje met een arrogantie die je wel van de moderne wetenschap gestolen moet hebben.

uitglijer schrijf je trouwens zo: "uitglijders"
als je dan toch iemand gaat dishen, doe het dan goed!

De vergelijking met artsen is bijzonder boeiend maar vooral slecht. Een arts is bezig met iets dat verifieerbaar is. Het hart zit boven de navel. Niet mee eens? Snij een lichaam open en controleer het. De 'wetenschap' die documenten dateert is niet verifieerbaar. Het is speculatief. DAT is speculatief. Ik ben niet vies van een beetje doordenken, maar je moet wel weten dat de meeste wetenschappelijke speculaties uitgaan van het niet-Goddelijk geinspireerd zijn van de Bijbel. Dat is een uitgangspunt.

Maar goed, ik vind je post bijzonder flauw. Het is just another example van een bericht dat veel qualificaties bevat maar geen onderbouwen of argumentatie.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie