Gebedstopic

-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Verder had ook geproefd dat het in de richting kon gaan van evangelische gebedskringen.
Waar heb je dat precies uit op kunnen maken Dia? Ik heb dat zelf hier nog niet zo direct gelezen bij iemand.
-DIA- schreef:Maar vraag is of het past om dit op een openbaar forum te doen, wetende (of niet beseffende, uit spontaniteit) dat er dan dingen tussen kunnen konen die niet passen.
ik heb hier even een tijdje over nagedacht. Het forum is idd openbaar, daarom heb ik de info over mijn schoonzusje zo summier mogelijk gehouden. Ik denk ook dat we op de moderators mogen vertrouwen dat zij toezicht op houden op wat er openbaar te lezen valt.
Daarom is het fijn dat er een mogelijkheid is om een pb te sturen, mocht dat gewenst zijn.
Verder posten sommige mensen hier al jaren, en sommige mensen kennen elkaar al best redelijk, denk ik.
-DIA- schreef:De vraag kan gesteld worden (even over nadenken kan geen kwaad): Wie wijkt er eigenlijk af?
De vraag om voorbede is niet afwijkend van het Woord. In die zin wijkt niemand hier af, ook jij niet Dia, want je zegt:
-DIA- schreef:Tegen voorbede kan je natuurlijk niets hebben, dat is zelf een gebod of bevel, denk aan de eerder in dit topic geciteerde tekst van de apostel Paulus.

Het feit is dus, dat voorbede Bijbels is, alleen kan je van mening verschillen over wanneer je dat vraagt (forum) en voor wie je dat vraagt (onbekende). Maar dat heeft dan niet direct te maken met afwijken van de rechte leer.
We zijn er hier allemaal wel van overtuigt dat het gebed te teer is om lichtzinnig mee om te gaan.
Het verhoor gaat weer van start. :love
Ik denk, als u nadenkt dat de verbanden vrij logisch zijn.

Maar als u het niet begrijpt zal ik proberen het wat duidelijker te zeggen.
Maar begrijp dan wel: Dat kan sommigen wel weer pijn doen.
Er zijn hier op dit forum mensen die het oude reformatorische geloof wel uit kunnen
spuwen (let op braaksmiley etc.), en als je dat weet dan moet je wat alert zijn.

Of we moeten gewoon toegeven dat we breder zijn dan reformatorisch.
Niet halfslachtig, het moet zijn òf, òf. Weten waar je aan toe bent.
Zelf ben ik van jongs af ernstig gewaarschuwd voor tussenwegen zoeken.

Ik noem verder geen namen, maar dit is wellicht een puntje om over te denken.
Voor sommigen zal zo'n gebedskring (opmakend uit hun berichtjes) een kleine stap zijn.
Dan zijn we ook al dicht het evangelische activisme genaderd.

Ik bedoel dit dus niet hard, en bedoel ook niemand, maar bedoel wel de niet-reformatorische
geloofsuitingen zoals we hier min of meer regelmatig kunnen lezen. En met name wordt
dit fel als de oude reformatorische leer uitgesproken wordt.

Ik weet niet in hoeverre ik hier teveel heb geschreven, maar er wordt gevraagd, en soms,
in dit geval niet hoor, lijkt zo'n verhoor erop gericht om dingen uit je mond te trekken
die weer aanleiding kunnen geven tot irritatie en zelfs (ondervinding!) een ban.

Mogen we radicaal zijn als het de erve der vaderen betreft? Ik leg de vraag maar in
het midden neer. Niemand hoeft te antwoorden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gebedstopic

Bericht door Curatorium »

Het zou fijn zijn als je dit topic stopt te bevuilen met deze onjuiste verdachtmakingen.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Het zou fijn zijn als je dit topic stopt te bevuilen met deze onjuiste verdachtmakingen.
Welke concreet? Er staat veel in wat niet past.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gebedstopic

Bericht door Curatorium »

Ontopic:
Met deze kalender https://www.opendoors.nl/bid/gebedskalender/ heb je altijd iets om te bidden. Toch iets concreter dan alleen de vervolgde kerk, of de arme kindjes in Afrika.
En je kan ook altijd, net zoals mijn grootouders deden, het classis- of kerkkrantje op de keukentafel leggen. Daar staan ook vaak genoeg gebedspunten in, vaak ook nog eens van mensen die je kent.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Ontopic:
Met deze kalender https://www.opendoors.nl/bid/gebedskalender/ heb je altijd iets om te bidden. Toch iets concreter dan alleen de vervolgde kerk, of de arme kindjes in Afrika.
En je kan ook altijd, net zoals mijn grootouders deden, het classis- of kerkkrantje op de keukentafel leggen. Daar staan ook vaak genoeg gebedspunten in, vaak ook nog eens van mensen die je kent.
Is dit weer een uitdaging?
Ik zeg niks. U weet wat u doet in ieder geval.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Gebedstopic

Bericht door Curatorium »

Nee ik ga gewoon ontopic en gaf een aantal praktische gebedspunten. Is OpenDoors ook al niet reformatorisch genoeg?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic

Bericht door ejvl »

De gebedsbijeenkomsten hebben oude reformatorische papieren DIA.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gebedstopic

Bericht door samanthi »

DIA schreef:Mogen we radicaal zijn als het de erve der vaderen betreft? Ik leg de vraag maar in
het midden neer. Niemand hoeft te antwoorden.
ejvl zei: De gebedsbijeenkomsten hebben oude reformatorische papieren DIA.
Beste DIA ik heb eens een boek gelezen over de blinde dochter van Buyan, daar komt ook een gebedskring in voor (de passage dat de moeder van de latere vriend van Mary opgedragen wordt door de moeder van deze vriend, zijn naam ben ik kwijt}, dingen die in andere kringen gedaan worden hoeven niet on-Bijbels of verkeerd te zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Gebedstopic

Bericht door Vagari »

Ik denk dat ik een beetje begrijp wat DIA bedoeld maar uit leggen kan ik het niet.
Misschien heeft het met deze psalm te maken?
Psalm 127
Vergeefs op bouwen toegelegd;
Vergeefs, om 't huis voltooid te zien,
Gezwoegd, gezweet, o arbeidsliên,
Zo God Zijn hulp aan 't werk ontzegt.
Vergeefs, o wachters, is uw vlijt,
Zo God niet Zelf de stad bevrijdt.

Vergeefs van 's morgens vroeg geslaafd
Tot 's avonds, en het brood der smart
Gegeten, met een angstig hart;
Vergeefs den gansen dag gedraafd;
God geeft het, hoe een ander schraap',
Dien Hij bemint, als in den slaap.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebedstopic

Bericht door Hendrikus »

Curatorium schreef:Nee ik ga gewoon ontopic en gaf een aantal praktische gebedspunten. Is OpenDoors ook al niet reformatorisch genoeg?
Als de deur op een kiertje open staat misschien wel. Een wijd open deur is ongetwijfeld te evangelisch.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Curatorium schreef:Nee ik ga gewoon ontopic en gaf een aantal praktische gebedspunten. Is OpenDoors ook al niet reformatorisch genoeg?
Als de deur op een kiertje open staat misschien wel. Een wijd open deur is ongetwijfeld te evangelisch.
Zeer geliefde vriend,

Zegt dat u dat uit bewogenheid en tere liefde?
Maar we hopen toch dat het niet uit vijandschap zal zijn.

Vrede en alles goeds toegewenst.
Uw stadsgenoot
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Vagari schreef:Ik denk dat ik een beetje begrijp wat DIA bedoeld maar uit leggen kan ik het niet.
Misschien heeft het met deze psalm te maken?
Psalm 127
Vergeefs op bouwen toegelegd;
Vergeefs, om 't huis voltooid te zien,
Gezwoegd, gezweet, o arbeidsliên,
Zo God Zijn hulp aan 't werk ontzegt.
Vergeefs, o wachters, is uw vlijt,
Zo God niet Zelf de stad bevrijdt.

Vergeefs van 's morgens vroeg geslaafd
Tot 's avonds, en het brood der smart
Gegeten, met een angstig hart;
Vergeefs den gansen dag gedraafd;
God geeft het, hoe een ander schraap',
Dien Hij bemint, als in den slaap.
Dat is zeker een zaak.
We mogen ook niet als rechthebbend bidden, maar wat we van nature niet kennen:
In Geest en Waarheid. Onze activiteit is vaak een denken dat we nog wat rechten kunnen
doen gelden. Maar we mogen toch het bidden niet nalaten.
Sommige mensen kunnen altijd bidden, maar er zijn er ook die elke keer weer moeten bidden
om een gebed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gebedstopic

Bericht door Dodo »

Als Dia gewoon zou zeggen: ik ben een beetje bang voor werkheiligheid, zo van: kijk mij toch eens veel bidden voor XYZ, dan zou hij wat meer begrip krijgen.
Nu is hij met een kanon op een mug aan het schieten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedstopic

Bericht door Tiberius »

Tiberius schreef:On-topic verder a.u.b.
!

(Verdere off-topic bijdragen worden verwijderd).
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Gisteravond nam ik een boek uit mijn boekenkast. De eerste die ik pakte, ik had het niet gezocht,
maar toen ik begon te lezen dacht ik: Het past wel bij de dingen die me gisteren zo bezig hielden,
maar waar ik zelf ook de woorden niet voor had.
Ik zal een stukje citeren uit de preek die ik las. Wellicht dat deze of gene ook iets gaat verstaan van
wat mij drukte.

Ik citeer het begin van de preek over 1 Samuël 1 vers 10

Zij dan van ziel bitterlijk bedroefd zijnde, zo bad n zij tot den HEERE en zij weende zeer
We gaan met elkaar denken over:
DE WENENDE KERK VOOR HET VENSTER DES GEBEDS
dan letten we op:
1. De plaats die zij zoekt
2. De nood die haar dringt
3. Het antwoord dat ze ontvangt


We gaan dus samen denken over de wenende Hanna. Ik ken geen schoner en heerlijker figuur die de bekommerde Kerk wordt getekend dan Hanna, met haar schreiende ogen op God gericht. Zij was geen vrouw van veel woorden, maar een vrouw die in stilte alleen haar lippen beweegt en bitterlijk bedroefd is.
We hebben u genoemd: de plaats die zij zoekt, want je kunt niet overal bidden. Je kunt thuis zijn en het wordt je belet. Je kunt overal heengaan terwijl je nergens een plaats vindt waar rje je benauwde ziel kan uitklagen. Dan is het voor zo’n ziel: “ik wou vluchten, maar ik kon nergens heen.” Maar: “Als mijn hart in mij bezweek”, dan stuurt God de Kerk naar het heiligdom. Daar is de plaats der ontmoeting. Daar, in de voorhoven Gods, keert ze haar overlopende ziel om voor het aangezicht des Heeren.
In de tweede plaats noemden wij u: de nood die haar dringt. Je kunt zomaar niet bidden, hoor. Je moet eerst nood hebben. Het oude volk zei: “dan hangt Hij er een gewicht aan, en als het niet zwaar genoeg is, komt er een gewicht bij. Is het dan nog niet zwaar genoeg, dan krijgt u nog een gewicht.”
Welnu, de nood die haar dringt. Daar straat ze straks en ze bidt: Heere, als U het nu eens één keer deed, één keer… Dat is geen veeleisende Kerk, dat is een wenende Kerk die maar één begeerte heeft: Heere, ik heb geen recht, maar als U eens één keer de smaad van Uw dienstmaagd zou willen aanzien en U zou één keer mijn tranen willen drogen, Heere, ik zal U hoogst dankbaar zijn. Dan zal ik met mijn ganse hart Uw eer vermelden, Heere, U dank bewijzen.
In de derde plaats letten we op: Het antwoord dat ze ontvangt. Dat is eerst niet zo rooskleurig, hoor, als je een wenende Kerk houdt voor een dochter Belials. Je moet maar niet zeggen dat de wereld dat doet, hoor. De wereld gooit niet alleen puin achter Gods kinderen aan, dat doet de godsdienst ook niet altijd, maar dat doet Gods knecht nog wel eens. Eli denkt bij zichzelf: Daar heb je er weer een; die heeft vanmorgen genoeg gedronken. Hij acht haar als van God geplaagd, geslagen en verdrukt, maar dan is het de HEERE Zelf, die antwoord geeft, profetisch, priesterlijk bewogen: “Vrouw, ga heen, uw gebed is verhoord.”

Voor de rest kan ik het bundeltje preken van ds. Venema aanbevelen. Het boekje heet: UIT HET LEVENSBOEK VAN SAMUËL. Het bevat 15 preken van ds. Venema. Op de hem kenmerkende wijze worden lijnen getrokken van het in verregaande afval van de Heere levende volk van Israël, naar de tijd waarin wij leven. ook in onze tijd komt de machtige greep van de satan en de wereld op Gods Kerk af, en wordt het volk tot zonde verleidt.
Ds. Venema tekent in deze preken de weg van recht en gerechtigheid, van bekering en wedergeboorte, die verklaard ligt in Christus, als de enige weg, om – door genade – tot Hem te komen.

Verder zou ik kunnen wijzen op het bekende werkje van ds. F. Bakker: GEBEDSGESTALTEN. Ook hierin ligt een schat aan onderwijs aangaande het gebed.

Zie verder ook:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 9&start=15
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie