Zondagsrust

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Mja, maar ze zijn nu toch Joden van het nieuwe verbond. En de sabbat hoort nog bij de schaduwen...
Is ten opzichte van hen misschien de opmerking gemaakt in Kolossensen 2? Daar wordt een bepaalde vrijheid gegeven voor wat betreft "de sabbatten".
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:
Afgewezen schreef:Mja, maar ze zijn nu toch Joden van het nieuwe verbond. En de sabbat hoort nog bij de schaduwen...
Is ten opzichte van hen misschien de opmerking gemaakt in Kolossensen 2? Daar wordt een bepaalde vrijheid gegeven voor wat betreft "de sabbatten".
Waarschijnlijk was er een dwaalleer in de gemeente binnengekomen, die zowel elementen van de heidense godsdienst als van het Joodse geloof bevatte. In Kol. 2 waarschuwt Paulus ook tegen heidense gebruiken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Jongere »

Ik snap het nog niet helemaal. "Dat u dan niemand oordele" duidt toch op een vrijlaten in deze dingen? Of heb ik het dan niet goed gelezen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Ik snap het nog niet helemaal. "Dat u dan niemand oordele" duidt toch op een vrijlaten in deze dingen? Of heb ik het dan niet goed gelezen?
Nee. ;)
In dít hoofdstuk moet je het inderdaad zo niet lezen. De gemeente van Kolosse bestond voor het grootste gedeelte uit gelovigen uit de heidenen (zie bijv. Kol. 1:21) en die moesten zich geen ceremoniën uit het OT laten opdringen, evenmin als heidense gewoonten trouwens.
Gionchere
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 jul 2008, 15:29

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Gionchere »

albion schreef:
Gionchere schreef:Wat vinden mensen van reizen op zondag?
hoe bedoel je? Met de bus of trein of eigen vervoer?
Beide.

Ik speel zo nu en dan in een dienst in Den Haag. De kerk staat in de binnenstad en daar is parkeren, ook op zondag, een avontuur op zich. Daarom neem ik de auto tot aan Gouda en vandaar reis ik per trein naar de kerk.
Laatst gewijzigd door Gionchere op 24 sep 2008, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Ik snap het nog niet helemaal. "Dat u dan niemand oordele" duidt toch op een vrijlaten in deze dingen? Of heb ik het dan niet goed gelezen?
Nee. ;)
In dít hoofdstuk moet je het inderdaad zo niet lezen. De gemeente van Kolosse bestond voor het grootste gedeelte uit gelovigen uit de heidenen (zie bijv. Kol. 1:21) en die moesten zich geen ceremoniën uit het OT laten opdringen, evenmin als heidense gewoonten trouwens.
Kortom, ze moeten zich uberhaupt geen tradities, ceremonieen etc laten opleggen. En we komen dat toch weer uit bij de vraag wat de zondag is. Een traditie, een voortzetting van een oud testamentische ceremonie? Of wat anders. En waar baseren we dat op?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:En we komen dat toch weer uit bij de vraag wat de zondag is.
Even los van het 4e gebod antwoord ik met de Heidelbergse Catechismus, dat dat inzonderheid een dag is om tot de gemeente Gods naarstiglijk te komen, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen.
Marnix schreef:En waar baseren we dat op?
We treden hiermee in het voetspoor van de apostelen, zoals we in de boeken Handelingen en (in iets mindere mate) Openbaring kunnen lezen, en de vroeg-christelijke kerk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Marnix »

Prima. Maar kunnen ze zo de lijn van sabbat naar zondag doortrekken in de zin van: Geen niet noodzakelijke dingen doen, niet reizen enz? Met de HC ben ik het helemaal eens, het gaat om regels wat we wel en niet mogen op die afgezonderde dag.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Afgewezen schreef:
Jongere schreef:Ik snap het nog niet helemaal. "Dat u dan niemand oordele" duidt toch op een vrijlaten in deze dingen? Of heb ik het dan niet goed gelezen?
Nee. ;)
In dít hoofdstuk moet je het inderdaad zo niet lezen. De gemeente van Kolosse bestond voor het grootste gedeelte uit gelovigen uit de heidenen (zie bijv. Kol. 1:21) en die moesten zich geen ceremoniën uit het OT laten opdringen, evenmin als heidense gewoonten trouwens.
Kortom, ze moeten zich uberhaupt geen tradities, ceremonieen etc laten opleggen. En we komen dat toch weer uit bij de vraag wat de zondag is. Een traditie, een voortzetting van een oud testamentische ceremonie? Of wat anders. En waar baseren we dat op?

Waarom gaan we ervan uit dat de zondag de eerste dag van de week is? Staat dát ergens in de Bijbel? Als ik naar de kalenders kijk, dan beginnen ze met maandag als 1e dag en dan wordt zondag automatisch de 7e dag.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Ariene »

De Sabbath was de zevende dag
Daarna komt de zondag, bijbels gezien al de eerste dag der week
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door albion »

Ariene schreef:De Sabbath was de zevende dag
Daarna komt de zondag, bijbels gezien al de eerste dag der week
....vinden wij!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Ariene »

albion schreef:
Ariene schreef:De Sabbath was de zevende dag
Daarna komt de zondag, bijbels gezien al de eerste dag der week
....vinden wij!
Ik begrijp niet wat je nu wil suggereren.

Je gelooft dat de sabbath de laatste dag van de week is?
Geloof je dat de sabbath gelijk is aan de zaterdag?
geloof je dat de zondag na de zaterdag komt?

Zo niet dan houdt het inderdaad op
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Jongere »

albion schreef:
Ariene schreef:De Sabbath was de zevende dag
Daarna komt de zondag, bijbels gezien al de eerste dag der week
....vinden wij!
Dus de Heere Jezus is op maandag opgestaan?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Marnix »

Nee, op zondag, en dat wordt in alle evangelieen inderdaad beschreven als: Na de sabbat, op de eerste dag van de week. Dat gaat inderdaad wel om de zondag. God schiep de wereld in 6 dagen, van zondag tot vrijdag en rustte op de 7e dag. Dat de zondag de eerste dag van de week is is niet puur onze persoonlijke voorkeur ofzo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
albion schreef:
Ariene schreef:De Sabbath was de zevende dag
Daarna komt de zondag, bijbels gezien al de eerste dag der week
....vinden wij!
Dus de Heere Jezus is op maandag opgestaan?
Zeker niet.
De Joden zijn zeer nauwkeurig met tellen; het lijkt me niet mogelijk, dat er een dag verschoven is zonder dat zij het doorhadden.
Plaats reactie