Hemelvaart en bevrijdingsdag op één dag.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Hemelvaart en bevrijdingsdag op één dag.

Bericht door Lizzy »

Alle macht Geplaatst: 4-5-2005 | 10:55 Laatst gewijzigd: 4-5-2005 | 10:55Het is donderdag een bijzondere dag. Op een en dezelfde datum staan we stil bij het heilsfeit van Christus’ hemelvaart en herdenken we dat we als volk zestig jaar geleden zijn bevrijd van het onderdrukkende nazi-bewind. Dat is nog niet eerder voorgekomen. Zo op het eerste gezicht lijken hemelvaart en de bevrijding van een satanisch regime weinig met elkaar te maken te hebben. Toch is dat verband er wel degelijk.
.
De Duitse theoloog prof. dr. Peter Beyerhaus is ervan overtuigd dat de nazi’s de oorlog hebben verloren mede door hun optreden tegen de joden, Gods oude verbondsvolk. Hij ziet in de Tweede Wereldoorlog iets weerspiegeld van de strijd die er in deze wereld is; de strijd tussen God en Zijn Messias aan de ene kant en de satan aan de andere zijde.
.
De kerk noemt Hemelvaartsdag wel de kroningsdag van de Heere Jezus. En dan is het verband snel gelegd. De hemelvaart van Christus laat zien dat Hij de overwinning op satan heeft behaald. Het is de tegenstander van God niet gelukt het verlossingsplan, dat Hij van eeuwigheid had uitgedacht, te doorkruisen. De Heere Jezus heeft het uitgeroepen aan het kruis: „Het is volbracht!” Zijn hemelvaart, Zijn terugkeer naar de Vader, is de kroon op dat volbrachte werk.
.
In de wereld is een strijd gaande tussen God en Zijn Messias en de satan. Hoe waar dat is, zien we onder meer in de verschrikkingen van de laatste wereldoorlog. De schoorstenen van de vernietigingskampen zijn de versteende monumenten van een duivels regime. Ze roepen ons op de gruweldaden nooit te vergeten. En ze tonen ons pijnlijk hoe we ook als Nederlandse bevolking -gelukkig waren er positieve uitzonderingen- in die tijd tekort zijn geschoten ten aanzien van de joden, de beminden om der vaderen wil.
.
Maar: de concentratiekampen verwerden tot puinhopen. Het Derde Rijk stortte in. Gods vijanden zullen vergaan, zegt de Bijbel. En ze zijn vergaan.
.
Alle macht. Die was niet gegeven aan Hitler. Alle macht is alleen gegeven aan Hem, de Zoon des Vaders. Aan Hem is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Dat is de garantie Die Hij aan de Zijnen geeft voordat Hij ten hemel vaart: „Mij is gegeven!”
.
In de donkere oorlogsjaren werd het zicht op die almacht van God voor velen verduisterd door de aswolken uit de ovens van de concentratiekampen. Hoe kon de Heere dit alles toelaten? Wat is er geleden, gebeden en gestreden in de treinwagons, in de kampen, in de schuilkelders en aan de fronten. Maar wat heeft de Heere ook in die jaren laten zien dat Hij een trouwe Herder van Zijn schapen is. Menige oudere weet te vertellen van wonderlijke uitreddingen. In een kamp als Dachau ervoer ds. J. Overduin dat in de helse omstandigheden de hemel soms heel dichtbij was.
.
De gekroonde Koning is bij de Vader. En vandaar zal Hij wederkomen om te oordelen, de levenden en de doden. Hij zal wederkomen, Die de tekenen van het lijden in Zijn handen en Zijn voeten heeft. Door Zijn volbrachte werk, door Zijn lijden, sterven en opstanding, is er bevrijding van zonde en duivel. Echte bevrijding. Alleen de Zoon van God kan immers waarlijk vrij maken. We kunnen al zestig jaar in een vrij land wonen en toch nog gevangenzitten in de ketenen van de boze. Weten we ook, heel persoonlijk, van een andere bevrijding?
.
De kerkdeuren zullen morgen weer wijd openstaan. De gemeente komt op bevrijdingsdag 2005 allereerst samen in Gods huis. Na de avond van de herdenking van de gevallenen in de oorlog is er een morgen waarop gezongen mag worden. Niet van onze grote daden, maar van Hem, Die ten hemel opvoer vol eer. Van Hem Die Zijn strijd bekroond zag worden. Hij is in het diepste lijden geweest. Hij is erdoorheen gegaan. Daarom kan Hij, ook als op deze 4e mei oude wonden opengaan, troosten als geen ander.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
PawNee

Bericht door PawNee »

Ik las gisteren dat iemand (wie doet er niet toe) het niet gepast vond om tijdens de kerkdienst te vlaggen. daarna kon het wel.

Wat is jullie mening hierover? Vlaggen jullie uberhaupt wel?
Gebruikersavatar
marsm104
Berichten: 1604
Lid geworden op: 03 jan 2004, 12:39
Locatie: Ommen
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Zondagmorgen zongen wij na de kerkdienst ook nog twee verzen van het wilhelmus. Gaat toch prima samen zo?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik vind het nogal vergezocht.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

We zongen het Wilhelmus na een indrukwekkende preek over God onze Schepper en Vader.
Ik kon het Wilhelmus van Nassouwe niet uit m;n strot krijgen....

Mijn schild en de betrouwen daarentegen weer wel.... gek hè?

[Aangepast op 4/5/05 door Miscanthus]
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door PawNee
Ik las gisteren dat iemand (wie doet er niet toe) het niet gepast vond om tijdens de kerkdienst te vlaggen. daarna kon het wel.

Wat is jullie mening hierover? Vlaggen jullie uberhaupt wel?
Volgens mij was het een poll van het RD.

Ik word een beetje moe van al die onderzoeken en die polls. Je kunt nog geen halfje wit halen of je moet je mening geven. De krant staat er vol mee. :i
Be yourself, there are plenty of others.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

En die poll zag er zo uit:
Bevrijdingsdag en Hemelvaartsdag vallen dit jaar op dezelfde dag.
Vlaggen is geen probleem.

Eens, Hemelvaartsdag is geen zondag. 67.8 %
Eens, Bevrijdingsdag moet altijd een vrolijk tintje hebben. 16.7 %
Oneens, op deze religieuze feestdag hoort niet gevlagd te worden. 12 %
Oneens, tenzij er buiten kerktijd gevlagd wordt. 3.4 %
Aantal stemmers: 848
Be yourself, there are plenty of others.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Ik ben benieuwd of de preek morgen ook op allebei gericht is.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ja, ik ook.

Met Pasen viel me op dat de dominee eigenlijk geen moeite deed om uit te leggen wat Pasen inhoudt. Het ging steeds over de mensen om de paasgeschiedenis heen.

Ben benieuwd hoe dat morgen opgelost wordt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door refo
Ja, ik ook.

Met Pasen viel me op dat de dominee eigenlijk geen moeite deed om uit te leggen wat Pasen inhoudt. Het ging steeds over de mensen om de paasgeschiedenis heen.

Ben benieuwd hoe dat morgen opgelost wordt.
Bekend verschijnsel, helaas.

Kerst is het feest geworden van Simeon en Anna en Pasen van de Emmaüsgangers.

Dat krijg je als je een christenprediking voorstaat in plaats van een Christusprediking.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door refo
Ja, ik ook.

Met Pasen viel me op dat de dominee eigenlijk geen moeite deed om uit te leggen wat Pasen inhoudt. Het ging steeds over de mensen om de paasgeschiedenis heen.

Ben benieuwd hoe dat morgen opgelost wordt.
Bekend verschijnsel, helaas.

Kerst is het feest geworden van Simeon en Anna en Pasen van de Emmaüsgangers.

Dat krijg je als je een christenprediking voorstaat in plaats van een Christusprediking.
Wij hebben echte Kerst en Paaspreken gehad hoor, dus het is niet overal zo.........
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Plaats reactie