Opwekking?? en ""Komen tot christus zoals je bent""

Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus Het is niet van belang of en hoe ziek je je gevoeld hebt. Als je dorst hebt, mag je drinken, als je honger hebt, mag je eten, als je moe bent mag je rusten, als je afkerig bent, zal Hij je genezen.
Geloven is niet hetzelfde als voelen. Het verlichte verstand gaat voorop.
En hoevaak niet denkt het verstand, in de arrogantie die we allen hebben meegekregen vanuit onze diepe val, dat het verlicht is, zonder dat daadwerkelijk te zijn. Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld, wat niet overeenkomt met de God der Schriften. Nee, we hebben nodig om de hand van de Heilige Geest naar Jezus geleidt te worden. Door een weg die Hij nodig acht...
Beste vriend memento en Matthijs,

Hoe weet je dan of je jezelf wel/niet bedriegt? Is dat omdat je een bepaalde hoeveelheid ellende/zonde bij je bemerkt?

Als je nu écht gereformeerd bent, dan moet je erkennen dat de zekerheid niet wordt gevonden in het gevoel, maar in de beloften van het Evangelie en de vruchten van het geloof.

5-10. En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, Die met onzen geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn (Rom. 8:16, 17); eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods dezen vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn

Gal. 5:22 Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Absoluut Lecram, de zekerheid ligt niet in het gevoel. Maarr, we hadden het niet over de zekerheid, maar over het komen tot Christus, en de onmogelijkheid vanuit de mens om tot Christus te gaan, en de weg die de Heere gebruikt om de mens tot de Zaligmaker te brengen.

Oftwel: ik stel dat het onmogelijk is voor een mens om uit zichzelf tot Christus te gaan. Vanuit dat oogpunt ook mijn waarschuwing tegen mensen die menen dat hun verstand verlicht is, en die menen daarom tot Jezus te kunnen gaan, zonder dat zij Hem nodig hebben omdat zij zichzelve hebben leren zien als een zondaar, een zondaar die een Zaligmaker nodig heeft...
Dan wil ik daar toch nog wat op zeggen, Memento:
moet een mens die tot Christus wil gaan nu wachten totdat hij/zij een bepaalde gestalte ervaart, of mag zo iemand op basis van wat hij leest in de bijbel de vrijmoedigheid hebben om zich aan hem over te geven?

Dat bedoelde ik met die zekerheid te zeggen. De beloften van God, geopenbaard in de bijbel, zijn de enige grond waarop wij vrijmoedigheid kunnen hebben om tot Hem te gaan. Ook onze ervaring van onze ellende is zo bedriegelijk, dat dat nooit de reden kan zijn.

Ik heb al zoveel mensen ontmoet die geen vrijmoedigheid hadden om tot Jezus te gaan, omdat zij meenden niet geheel te voldoen aan de kenmerken die zij van de preekstoel hoorden. Dan jeuken mijn handen en zou ze wel naar Hem toe willen duwen.
Zo heb ik ook mensen ontmoet die onder een andere prediking, meer schriftuurlijke prediking, wel die vrijmoedigheid kregen en zich aan Jezus hebben overgegeven en nu ootmoedige christenen zijn, waarin te zien is dat de Heilige Geest in die mensen werkt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Dan wil ik daar toch nog wat op zeggen, Memento: Moet een mens die tot Christus wil gaan nu wachten totdat hij/zij een bepaalde gestalte ervaart, of mag zo iemand op basis van wat hij leest in de bijbel de vrijmoedigheid hebben om zich aan hem over te geven?
Een mens kán zichzelf niet overgeven. Laat hem bidden en smeken om genade...
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Dan wil ik daar toch nog wat op zeggen, Memento: Moet een mens die tot Christus wil gaan nu wachten totdat hij/zij een bepaalde gestalte ervaart, of mag zo iemand op basis van wat hij leest in de bijbel de vrijmoedigheid hebben om zich aan hem over te geven?
Een mens kán zichzelf niet overgeven. Laat hem bidden en smeken om genade...
Dan hebben we een punt waar we het samen niet over eens zijn.

Als God ons vele malen in Zijn Woord oproept om te geloven, de deur te openen, aan Zijn voeten te vallen, naar Hem te luisteren enz. enz. dan is God geen hard God die wel ons oproept om dat te doen, terwijl wij dat niet kunnen.
Het ligt niet in de onmogelijkheid, maar in de onwil. Maar met het vernieuwen van de wil door de Heilige Geest, geeft God ook de mogelijkheid om tot Hem te gaan. Met vrijmoedigheid.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door memento
Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld
Memento,

Ons Godsbeeld is altijd een mismaakt en gebrekkig beeld.
Wat bedoel je met een Christus die niet de echte zou zijn?
Ik ben het met je eens dat we met verkeerde motieven tot Christus kunnen vluchtten, maar ik snap niet helemaal je gedachten als je stelt dat dat het vluchtten tot (de ware???) Christus moeilijk zou zijn. Dan ben je alleen bezig mensen van Christus weg te houden. Ik ben van mening dat het vluchtten tot Christus op zich een heel gemakkelijke daad is. Nogmaals, het motief zal erg verschillend kunnen zijn, en daar moeten we ook scherp in zijn wat prediking betreft.
Verder klinkt je posting erg wantrouwend, als mensen in jouw visie te makkelijk over Christus praten dan is het gelijk verdacht. Dat vind ik wat vreemd. Hoe komt dat?
Zou je hierbij uit het woord teksten willen aanwijzen die erop duiden dat het moeilijk is om te vluchtten, en waarom we zo snel tot een ''vermeende Christus'' kunnen of zouden vluchtten?

Gr
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik las het volgende van Kislev:

Ds. W. Pieters geeft er een mooi antwoord op:

De briefschrijver vraagt ook: 'Kan iemand die onvoorwaardelijk tot God vlucht, op de verkeerde weg zitten?'

Het is maar net wat bedoeld is met 'onvoorwaardelijk'. Als daarmee bedoeld wordt dat iemand zich zonder voorwaarden aan God te stellen aan Hem overgeeft, dus onvoorwaardelijk capituleert, dan denk ik dat zo iemand niet op de verkeerde weg zit. Maar bedoelt iemand met dat 'onvoorwaardelijk' dat hij geen voorwaarden hoeft mee te brengen en daarom 'maar eens' om vergeving bidt ..., dan kon het wel eens zijn dat zo iemand slechts de woorden van het gebed van de tollenaar heeft en de inhoud er niet van begrijpt / beleeft.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door memento
Hoe gemakkelijk is het te vluchten naar een Jezus, die niet de Jezus der Schriften is. Hoe licht hebben we niet een zelfgemaakt godsbeeld
Memento,

Ons Godsbeeld is altijd een mismaakt en gebrekkig beeld.
Wat bedoel je met een Christus die niet de echte zou zijn?
Ik ben het met je eens dat we met verkeerde motieven tot Christus kunnen vluchtten, maar ik snap niet helemaal je gedachten als je stelt dat dat het vluchtten tot (de ware???) Christus moeilijk zou zijn. Dan ben je alleen bezig mensen van Christus weg te houden. Ik ben van mening dat het vluchtten tot Christus op zich een heel gemakkelijke daad is. Nogmaals, het motief zal erg verschillend kunnen zijn, en daar moeten we ook scherp in zijn wat prediking betreft.
Verder klinkt je posting erg wantrouwend, als mensen in jouw visie te makkelijk over Christus praten dan is het gelijk verdacht. Dat vind ik wat vreemd. Hoe komt dat?
Zou je hierbij uit het woord teksten willen aanwijzen die erop duiden dat het moeilijk is om te vluchtten, en waarom we zo snel tot een ''vermeende Christus'' kunnen of zouden vluchtten?

Gr
Ik zeg nergens dat vluchten tot Christus moeilijk is. Nee, voor een arme zondaar die zicht krijgt op de Zaligmaker is dat de gemakkelijkste zaak van de wereld.

Echter, aan de andere kant heb ik idd een wantrouwen tegen als mensen praten over het vluchten tot Jezus, alsof zij dat zelf kunnen. Alsof het een keuze betreft, die je neemt. Als een mens gaat vluchten tot Christus, is dat enkel en alleen uit genade.

Wat ik bedoel met een verkeerd godsbeeld, is dat er vele zijn (mn. in evangelische kringen) die een godsbeeld hebben wat niet bijbels is, omdat het slechts bestaat uit een deel van wat de bijbel over God verteld. Het benadrukt de liefde van God, maar laat zijn rechtvaardigheid achterwege. Het leerd niet dat iedereen die buiten Christus is, leeft onder de toorn van God. Het leerd niet dat wij slechts tot God kunnen komen, als Hij ons trekt...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Ik vraag me af hoeveel Evangelischen ontkennen dat we zonder Christus onder Gods toorn liggen. Ik denk dat het reuze meevalt.

Inderdaad is het genade als wij tot Christus vluchtten. UIt eigen kracht zouden we nooit gaan. Dankzij die genade vluchtten 'wij'. Het gaat niet vanzelf en het is onze keus om tot Christus te vluchtten. Natuurlijk moet je dan wel wedergeboren zijn, maar dat spreekt vanzelf.
(P.S. We hebben het toch over het normale christenleven? Dus niet over de eerste vlucht?)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

(P.S. We hebben het toch over het normale christenleven? Dus niet over de eerste vlucht?)
Volgens mij hadden we t over de eerste vlucht...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door memento
(P.S. We hebben het toch over het normale christenleven? Dus niet over de eerste vlucht?)
Volgens mij hadden we t over de eerste vlucht...
O sorry, dan weet ik het ook niet. Ik weet alleen dat Christus het vergelijkt met de wind waarvan we niet weten waar het vandaan komt, en waar het heen gaat.
Een onbevattelijk wonder wat voor mij niet tot in de details te bediscuseren valt omdat het een geheim is.
Blijf er vanaf en beoordeel eerder op de vrucht dan dat we er een vergrootglas van bedenkingen en wantrouwen naast gaan houden.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door memento
Echter, aan de andere kant heb ik idd een wantrouwen tegen als mensen praten over het vluchten tot Jezus, alsof zij dat zelf kunnen. Alsof het een keuze betreft, die je neemt. Als een mens gaat vluchten tot Christus, is dat enkel en alleen uit genade.
Toch ben ik zeer benieuwd wat jij nu concreet verstaat onder het vluchten tot Jezus. Hoe gaat dat er naar jouw mening dan praktisch aan toe? Ik lees namelijk alleen maar van jou hoe het niet is.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Indrukwekkend verhaal!
Het schildert onze beroerde kijk op wie God is en tevens een prachtig gezicht op wie Hij werkelijk is.

Laat ieder s'Heeren goedheid loven!
Andre
Berichten: 1164
Lid geworden op: 05 feb 2004, 17:19
Locatie: in de auto

Bericht door Andre »

"k weet het niet, maar ik mis wat in het verhaal.

De beseffing dat we het beeld van God verloren zijn, hoe ik erachtergebracht wordt dat ik dat beeld verzondigd heb, hoe ik dat beeld weer terug kan ontvangen.

Dat gaat in een weg van schuld.

Het wordt een onmogelijke zaak.
Dan moet er alles van mijzelf aan,
maar dan ook echt alles, dan zal ik het gaan goedkeuren dat de Heere mij voor eeuwig zal verdoemen.

[Aangepast op 16/3/05 door Andre]
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Andre
"k weet het niet, maar ik mis wat in het verhaal.

De beseffing dat we het beeld van God verloren zijn, hoe ik erachtergebracht wordt dat ik dat beeld verzondigd heb, hoe ik dat beeld weer terug kan ontvangen.

Dat gaat in een weg van schuld.

Het wordt een onmogelijke zaak.
Dan moet er alles van mijzelf aan,
maar dan ook echt alles, dan zal ik het gaan goedkeuren dat de Heere mij voor eeuwig zal verdoemen.

[Aangepast op 16/3/05 door Andre]
Wat/hoe zou de Samaritaanse daarover verteld hebben? Je weet wel, die van 'is deze niet de Christus?'
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Plaats reactie