Christelijke Gererformeerde Kerk
Christelijke Gererformeerde Kerk
Op 28/03/2006 stond het volgende in het RD
"Cgk Driebergen
De christelijke gereformeerde kerk te Driebergen start per 23 april een zogenoemde preekplaats in Overberg (voorheen gemeente Amerongen). Dat meldde de Driebergse cgk dinsdagmorgen in een persbericht. Locatie is het buurthuis in Overberg. De preekplaats is, aldus het persbericht, bedoeld voor „een aanzienlijk aantal leden die in deze omgeving woonachtig zijn.” De scriba van de cgk van Driebergen wilde desgevraagd geen verdere toelichting geven op het bericht. "
Sinds 23/4/06 worden er diensten gehouden in Overberg om 9.30 uur en 16.00 uur.
"Cgk Driebergen
De christelijke gereformeerde kerk te Driebergen start per 23 april een zogenoemde preekplaats in Overberg (voorheen gemeente Amerongen). Dat meldde de Driebergse cgk dinsdagmorgen in een persbericht. Locatie is het buurthuis in Overberg. De preekplaats is, aldus het persbericht, bedoeld voor „een aanzienlijk aantal leden die in deze omgeving woonachtig zijn.” De scriba van de cgk van Driebergen wilde desgevraagd geen verdere toelichting geven op het bericht. "
Sinds 23/4/06 worden er diensten gehouden in Overberg om 9.30 uur en 16.00 uur.
- Miscanthus
Voorheen Ger. Gem. Ja, vóór 1950. Als ze ds. Kok niet hadden afgezet, was het nog een GG geweest en hadden ze vást niet ritmisch gezongen...HHKtE schreef:het tempo is wel vrij snel en dat voor een voorheen Geref.Gem Kerk,luister maa eens naar de diensten van de Pnielkerk
Maar 't is meer dan droevig, dat geef ik toe.
Als het over liturgische vernieuwing gaat, denk ik eerder aan:
-invoering van het Liedboek
-af en toe Opwekking of Elly en Rikkert
-incidenteel andere instrumenten dan het orgel
-een nieuwe(re) Bijbelvertaling
-het aansteken van een kaars voor de dienst
-De dienst beginnen met "Goedemorgen broeders en zusters"
-Het "amen" na de zegen zingen door de gemeente
Of je daar nou voor weg moet lopen is een goeie vraag. Bij ons is er pas ook een liturgisch nieuwigheidje ingevoerd: bij leesdiensten een voorlezer ipv dat de ouderling die een preek leest ook de rest van de liturgie doet. Ik geloof niet dat er mensen om weggegaan zijn, al had het voor velen niet gehoeven.
Interessant is ook de vraag of bepaalde dingen vernieuwingen zijn, of dat ze juist teruggrijpen op het verleden. Het terugdraaien van een vernieuwing zeg maar.
Laatst gewijzigd door Unionist op 02 mei 2006, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
De Hervormde gemeente (PKN) van Scherpenzeel is onder ds. Brussaard ritmisch gaan zingen, terwijl er juist veel mensen weggingen omdat hij te zwaar was.Het is maar net wat je belangrijk vindt. En rytmisch zingen op zichzelf is natuurlijk nooit de werkelijke discussie. De daaraan voorafgaande en daarvan de oorzaak zijnde geestelijke verwatering leidde waarschijnlijk tot de druppel die voor deze mensen de emmer deed overlopen.
Dus ritmisch gaan zingen is niet altijd een symptoom van verlinksing!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Inmiddels heb ik begrepen uit reacties dat bovenstaande in ieder geval NIET de reden is.HHKtE schreef:een aanzienlijk deel van de Overbergse kerkgangers komt uit de Pnielkerk uit Veenendaal die opgestapt zijn uit onvrede aldaar met liturgische vernieuwingen etc,Ze zijn daar ook begonnen met ritmisch zingen in de Pnielkerk van Veenendaal
wat dan wel auto? (mmm...ik stel vragen aan een auto :roll:)
Ik vind dit een moeilijke zin (en dus weet ik niet zo goed wat ik erop moet zeggen). In ieder geval: ik zou pas weggaan als Christus en dien gekruisigd niet meer gepredikt wordt.Dit vind ik dus van critici die een kerk waarin de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid mag worden gehoord de rug toekeren, maar ik sluit niet uit dat jij zulke mensen nu net weer niet op deze manier wegzet.
Maar wat te doen als de predikant wel Christus en dien gekruisigd predikt, maar met de uitleg dat dat ook werkelijk voor iedereen (of misschien iedereen die die prediking hoort) is, dus dat er geen mensen verloren gaan?rekcor schreef:ik zou pas weggaan als Christus en dien gekruisigd niet meer gepredikt wordt.
- Miscanthus
Doen als de Christen te Berea: Hnd 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, [als] die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren...Guppy schreef:Maar wat te doen als de predikant wel Christus en dien gekruisigd predikt, maar met de uitleg dat dat ook werkelijk voor iedereen (of misschien iedereen die die prediking hoort) is, dus dat er geen mensen verloren gaan?rekcor schreef:ik zou pas weggaan als Christus en dien gekruisigd niet meer gepredikt wordt.