Is remonstrantisme gevaarlijk?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door MSMoeite waard is het misschien wel, maar bedacht me ook dat het uiteindelijk niet belangrijk is. Het belangrijkste is dat we ons persoonlijk geborgen weten bij de Zaligmaker.
Zonder genadeverbond geen zaligheid.
Ik weet niet of je ook kinderen hebt die gedoopt zijn?
Je bent zelf ook gedoopt neem ik aan?
Wat heb je daar aan?
Hoe wil jij je kinderen hiervan breder onderwijzen als het niet zo belangrijk is?
Volgens mij maak je een inschattingsfout. De HC vraagt: wat is een christen nodig te geloven? Dan is het antwoord: Alles wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door appie
Beste Miscantus,

Het remonstrantisme is helemaal weerlegd in de DL. Deze lijken mij duidelijk genoeg.
Hebben deze thans geen waarde meer?
Deze hebben meer waarde dan menigeen denkt. Wanneer zijn ze bij jou in de kerk voor het laatst doorgenomen?
We zijn in deze topic uitgegaan van vijf artikelen. Er wordt in de DL de remonstranten meer in de mond gelegd dan ik in deze 5 artikelen kan terugvinden.
Verder zou ik maar niet te hard roepen over de remonstranten want ik weet zeker dat er heel veel gereformeerde predikanten ook door de (door hen) zo beminde Leerregels worden aangesproken.

[Aangepast op 8/4/05 door Miscanthus]
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
MISCANTHUS:
"Concluderend, kan ik zeggen dat remonstrantisme in zijn uiterste vorm gevaarlijk is"

1. Wat is er precies gevaarlijk aan?
2. Ben je het met memento eens en met ndonselaar dat een mens aan zijn geestelijke onwil ontdekt moet worden, dat dat gepreekt moet worden. Waarom wel waarom niet? Waarom zou het gevaarlijk zijn als een mens nog nooit wat van zijn dode onmachtige en onwillige hart had gehoord?
De gevaren worden in de Dordtse leerregels genoemd en hoef ik niet te herhalen. De verziezing is een troost voor gelovigen en het is de oorsprong van Gods genadeverbond. Daar wil ik niet aan rommelen. Dat doen remonstranten wel (als ik de DL moet geloven).

Dat laatste wat je noemt, zou ik niet durven onderschrijven, tenzij je het vanuit de Bijbel kunt aantonen. Ik denk adt Gods Woord gepredikt moet worden, en als daar staat dat we eerst aan onze onwil ontdekt moeten worden dan geloof ik dat omdat God het zegt.
Ik kan me niet voor de geest halen dat dat in de Bijbel staat dat dat bij iedereen zo moet gaan, dus ik houdt er maar op dat je dat zelf verzonnen hebt.
appie
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 nov 2003, 13:08

Bericht door appie »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door appie
Beste Miscantus,

Het remonstrantisme is helemaal weerlegd in de DL. Deze lijken mij duidelijk genoeg.
Hebben deze thans geen waarde meer?
Deze hebben meer waarde dan menigeen denkt. Wanneer zijn ze bij jou in de kerk voor het laatst doorgenomen?
We zijn in deze topic uitgegaan van vijf artikelen. Er wordt in de DL de remonstranten meer in de mond gelegd dan ik in deze 5 artikelen kan terugvinden.
Verder zou ik maar niet te hard roepen over de remonstranten want ik weet zeker dat er heel veel gereformeerde predikanten ook door de (door hen) zo beminde Leerregels worden aangesproken.
[Aangepast op 8/4/05 door Miscanthus]
Bij ons in de kerk worden de DL in de middagdienst behandeld.

Tevens ben ik bezig met het boek van ds. D. Heemskerk (HHK) over de DL, "en om uw gunst en waarheid saam", te lezen. Een heel mooi en duidelijk boek, waarbij de schrijver constant de Bijbel laat spreken.
De onmacht en de verantwoordelijkheid van de mens blijven beiden staan.
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door MSMoeite waard is het misschien wel, maar bedacht me ook dat het uiteindelijk niet belangrijk is. Het belangrijkste is dat we ons persoonlijk geborgen weten bij de Zaligmaker.
Zonder genadeverbond geen zaligheid.
Ik weet niet of je ook kinderen hebt die gedoopt zijn?
Je bent zelf ook gedoopt neem ik aan?
Wat heb je daar aan?
Hoe wil jij je kinderen hiervan breder onderwijzen als het niet zo belangrijk is?
Volgens mij maak je een inschattingsfout. De HC vraagt: wat is een christen nodig te geloven? Dan is het antwoord: Alles wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft.
Ik ben nog jong, nog geen kinderen, nog niet getrouwd. Dus daar nog geen ervaring mee. Wel is het nodig om die kennis te verkrijgen, ook aangaande je eigen doop! Daar heb je helemaal gelijk in, ik heb er al veel over gehoord, maar ik vergeet veel. Wel moet ik dit weten, maar het is niet het aller belangrijkst (zal het zo formuleren)
MS

Bericht door MS »

Oorspronkelijk gepost door appie
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door appie
Beste Miscantus,

Het remonstrantisme is helemaal weerlegd in de DL. Deze lijken mij duidelijk genoeg.
Hebben deze thans geen waarde meer?
Deze hebben meer waarde dan menigeen denkt. Wanneer zijn ze bij jou in de kerk voor het laatst doorgenomen?
We zijn in deze topic uitgegaan van vijf artikelen. Er wordt in de DL de remonstranten meer in de mond gelegd dan ik in deze 5 artikelen kan terugvinden.
Verder zou ik maar niet te hard roepen over de remonstranten want ik weet zeker dat er heel veel gereformeerde predikanten ook door de (door hen) zo beminde Leerregels worden aangesproken.
[Aangepast op 8/4/05 door Miscanthus]
Bij ons in de kerk worden de DL in de middagdienst behandeld.

Tevens ben ik bezig met het boek van ds. D. Heemskerk (HHK) over de DL, "en om uw gunst en waarheid saam", te lezen. Een heel mooi en duidelijk boek, waarbij de schrijver constant de Bijbel laat spreken.
De onmacht en de verantwoordelijkheid van de mens blijven beiden staan.
Dat boek ben ik ook aan het lezen, maar ja, het is niet van mezelf en het vordert wat te langzaam.
Maar met je eens heel duidelijk, heel bijbels en zo ontzettend eenvoudig. Ik raad het iedereen aan!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Ik vond het volgende op http://www.detheoloog.nl en dit verwoordt mooi hoe ik kijk tegen het spanningsveld tussen Gods souvereiniteit en Almacht, en de verantwoordelikheid van de mens.

Gods soevereiniteit en almacht zijn niet tegengesteld aan onze verantwoordelijkheid en geloofswerkzaamheid. God schenkt niet alleen de gave van het geloof, maar ook de beoefening ervan, zonder dat dit in mindering komt op het beslissende initiatief en de almachtige werking van God. Het geloof is niet alleen een onmisbare, maar ook een centrale schakel in de orde des heils. Want het geloof richt zich niet op de mens, maar op God in Christus. Dat is ware godsdienst. En zo alleen ontvangt God alle eer.
timo

Bericht door timo »

Verkiezing: geen muur, maar een poort
Ik fietste een tijdje terug met m’n buurjongen mee naar huis toen hij mij vertelde dat hij later niet meer naar de kerk zou gaan. Op mijn vraag waarom hij dat niet meer zou doen, vertelde hij me dat hij veel had nagedacht over de uitverkiezing en tot de conclusie was gekomen dat het geen zin heeft om naar de kerk te gaan. God heeft van tevoren iedereen die zalig wordt uitgekozenen. Die komen er, dat moet je dus maar afwachten. Hij vroeg me ook wat ik van de uitverkiezing vind. Ik moet toegeven dat het voor mij ook een groot vraagteken is.

Over Gods genadige verkiezing zijn al heel wat mensen gestruikeld. Vooral jonge mensen kunnen er een totaal verkeerd beeld van hebben. Vorig jaar las ik dat een journalist aan kerkelijke jongeren in een disco vroeg: Denk je echt zó voor God te kunnen verschijnen? Het antwoord was: “Dat maakt niet uit. God heeft van eeuwigheid het aantal uitverkorenen bepaald. Wij horen niet bij dat uitverkoren volk van God, dus waarom zouden we niet mogen drinken?" Aangrijpend als je er zo over denkt.
Ik wil graag een aantal punten aanreiken om over na te denken.

1. De verkiezing is geen noodlot
Er is een groot misverstand over de bijbelse leer van de verkiezing. Er zijn jonge mensen die denken dat het een soort noodlot is. ’t Overkomt je. Je moet het maar afwachten. Ze denken net als de moslims. Je weet wel: alle dingen verlopen zoals Allah het wil. Aan de wil van Allah is niets te doen. Je moet berusten in het lot dat over jou beschikt is. Zo gezien is de verkiezing een muur tussen God en tussen de mens. Zo spreekt de Bijbel niet.

2. Het gaat om Gods genadige verkiezing
Om een verkeerde gedachte weg te nemen, is het beter om te spreken over Gods genadige verkiezing. Zo is het toch? Het is vanwege Gods genade dat zondaren zalig kunnen worden. Als er nu eens geen genadige verkiezing zou zijn? Zou jij dan kunnen zalig worden? Onmogelijk. Want alle mensen hebben gezondigd en derven (missen) de heerlijkheid Gods (Romeinen 3: 19). De Bijbel zegt dat wij in Adam allen schuldig staan voor God. De Heere zou alle mensen in de zonde kunnen laten. En dan? Dan zullen wij allen verloren gaan vanwege onze zonde. Probeer dat vast te houden. Als je verloren gaat, is dat vanwege je zonden en niet omdat je niet uitverkoren bent. Het is juist andersom. Je kunt behouden worden om dat er Gods genadige verkiezing is.

3. Bewijzen uit de Bijbel
Sommige mensen menen dat je Gods genadige verkiezing niet kunt bewijzen uit de Bijbel. Ze zeggen dat je zelf voor God moet kiezen. Als je zelf niet wilt, dan kan God ook niets doen. Dat is duidelijk in strijd met de Bijbel. Ik noem enkele teksten: Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb ik u getrokken met goedertierenheid (Jeremia 31: 3) en: Want als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve (Romeinen 9:11).

4. De belijdenis geeft uitleg
Achterin je Bijbel vind je de Dordtse Leerregels. In het eerste hoofdstuk gaat het over de goddelijke verkiezing. Lees de artikelen 1 tot en met 7. Al lezend zul je merken dat de verkiezing hier geen blokkade is, maar een poort tot de zaligheid. Direct na het eerste stukje over onze zonden, spreekt de belijdenis over Gods genade. “Hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft.” De muur is er vanwege onze zonden. De poort is er vanwege Gods liefde. Die onpeilbare liefde is zichtbaar geworden op Golgotha. God gaf Zijn Zoon opdat verloren zondaren zalig kunnen worden. Wie dat zijn? Dat weet de Heere! Hij kent ze één voor één. Ze zijn door Hem verkoren.

5. Gods verkiezing hoort bij Christus
De apostel Paulus zegt: God heeft ons uitverkoren in Christus (Efeze 1:4) Je vindt dat ook in de Nederlandse geloofsbelijdenis (artikel 16):’die Hij in zijn eeuwige en onveranderlijke raad, uit enkel goedertierenheid, uitverkoren heeft in Christus’. Dat betekent: God de Vader heeft hen gegeven aan Zijn Zoon, opdat Hij hen zou kopen met de prijs van Zijn bloed; hen zou verlossen van alle kwaad en zal bewaren bij de verworven zaligheid. Gods verkiezing is dus geen blokkade. God ziet zondaren aan, om Jezus wil. Buiten Hem is geen zaligheid.

6. Gods Woord begint niet met de verkiezing
Er wordt niet tegen jou gezegd: Probeer te weten te komen of je uitverkoren bent. De verborgen dingen zijn immers voor de Heere. De geopenbaarde dingen zijn voor ons. De Heere zegt tot jou en mij: Werkt uzelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God Die in u werkt, beiden het willen en het werken naar Zijn welbehagen. De Heere werkt een behoefte om de middelen te gebruiken. Daarom zegt Hij: Bekeer je tot Mij. Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is. Op de buitenkant van de poort tot de zaligheid staat: Klopt en u zal opengedaan worden. En als je door genade door de poort mag binnengaan? Dan lees je aan de binnenkant: Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren (Johannes 15:16a).

7. De verkiezing is een grote troost
Gods verkiezing is er niet om de ware gelovigen zorgeloos te maken, maar om hen te troosten als ze de vruchten van de verkiezing bij zichzelf waarnemen. Wat is het een onuitsprekelijke blijdschap als door het geloof getuigd mag worden: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. De genadige verkiezing is er om God de eer te geven! Geloof, hoop en liefde zijn de tekenen er van.

Nog één ding wil ik je zeggen: De Heere verkiest geen zondaar omdat zij in Hem zouden gaan geloven of omdat ze zoveel goede werken doen. Zou jij dan in aanmerking komen? Nee! Gods genade is rijk en vrij. De poort is nog open. Jij wordt door het Evangelie ernstig geroepen. Kijk nog eens in de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 3/4, artikel 8: “Want God betoont ernstig en waarachtig in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen.” En wie in waarheid tot Hem komt, zal zeggen: 't Is door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen

van de JBgg
Plaats reactie