Nieuw tijdschrift over oudvaders?

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Nieuw tijdschrift over oudvaders?

Bericht door astroguy »

Uit RD 26 maart 2005

KAMPEN - Uitgeverij De Groot Goudriaan werkt aan het opzetten van een tijdschrift waarin oudvaders en hun werken centraal staan.
.
Dat blijkt uit een brief die eventuele toekomstige medewerkers vrijdag ontvingen. „Het is de bedoeling in dit tijdschrift de werken van de oudvaders (weer) toegankelijk en bekend te maken middels vertalingen en hertalingen van (delen van hun) werken. Enkele boeken zullen bij wijze van feuilleton geplaatst worden. Daarnaast zal in ieder nummer een oudvader of een thema centraal staan”, aldus de brief, die is ondertekend door de redactiesecretaris van ”Oudvaders”, P. L. Rouwendal.
.
De redactie wordt gevormd door dr. W. J. van Asselt (gereformeerde orthodoxie), dr. R. Bisschop (Nadere Reformatie) en L. J. van Valen (Engelse en Schotse theologie).
Atze
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Admin
ik heb het gevoel dat het allemaal wat veel van het goede gaat worden..

we hebben toch ook al "Oude Paden" ect..
Volgens mij zijn de geschriften van oudvaders en puriteinen niet echt te vergelijken met wat gemoedelijke opoe-verhalen.
Jelle

Bericht door Jelle »

Als er nog meer in de zelfde vissenkom gaan hengelen wordt de spoeling steeds dunner.
Er zijn al zoveel uitgevers die zich hier opgestort hebben en ik denk dat we niet op nog meer van die uitgevers zitten te wachten.
astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Als er nog meer in de zelfde vissenkom gaan hengelen wordt de spoeling steeds dunner.
Er zijn al zoveel uitgevers die zich hier opgestort hebben en ik denk dat we niet op nog meer van die uitgevers zitten te wachten.
Ik denk dan vooral aan DNR (Documentatieblad Nadere Reformatie) die zich specifiek richt op (zoals de naam al zegt) de Nadere Reformatie en in welks redactie/medewerkers lijst je nog dezelfde mensen ziet ook. Gaan zij zichzelf beconcureren?
Atze
limosa

Bericht door limosa »

Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een tijdschrift over oud-vaders. Het is allemaal overschrijven wat we doen. Is er nou niemand die een tijdschrift voor onze gezindte wil maken en zélf wat schrijven en bestuderen. Onze huidige tijd heeft toch voldoende aanknopingspunten om wat aan studie te doen en daarover te schrijven. Kijk, dat oud-vaders bij de meningsvorming een rol spelen, prima. Maar een tijdschrift met het doel over oud-vaders te schrijven, ik zie er niks in en als we niet uitkijken zit het weer zo tegen verering van mensen aan.
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Terdege en gezinsgids oudvaderen toch ook?
Ik kan me niet goed voorstellen dat er nog behoefte is aan een apart blad. De liefhebbers hebben de boeken al, de rest koopt zo'n blad toch niet.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een tijdschrift over oud-vaders.
Je bent toch niet verplicht om je er op te abboneren?
Het is allemaal overschrijven wat we doen.

Gezien LJ v Valen in de redactie zit heb je best kans dat er nieuw vertaald werk tussen zit van o.a. puriteinen. Dat lijkt me zeker wel interesant ondaks dat het overschrijven is.
Is er nou niemand die een tijdschrift voor onze gezindte wil maken en zélf wat schrijven en bestuderen. Onze huidige tijd heeft toch voldoende aanknopingspunten om wat aan studie te doen en daarover te schrijven.
Inderdaad, de dedendaagse meditaties zijn grotendeels allemaal hetzelfde, of komen op het zelfde neer. Ds. Pieters is één van de weinige die interessante studie's publiceert.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door limosa
Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een tijdschrift over oud-vaders.
Je bent toch niet verplicht om je er op te abboneren?
Het is allemaal overschrijven wat we doen.
Gezien LJ v Valen in de redactie zit heb je best kans dat er nieuw vertaald werk tussen zit van o.a. puriteinen. Dat lijkt me zeker wel interesant ondaks dat het overschrijven is.
Is er nou niemand die een tijdschrift voor onze gezindte wil maken en zélf wat schrijven en bestuderen. Onze huidige tijd heeft toch voldoende aanknopingspunten om wat aan studie te doen en daarover te schrijven.
Inderdaad, de dedendaagse meditaties zijn grotendeels allemaal hetzelfde, of komen op het zelfde neer. Ds. Pieters is één van de weinige die interessante studie's publiceert.
Ik voel me inderdaad niet verplicht om een abonnement te nemen, dat schat je goed in ;-)

Overigens lees ik namen van respactabele mannen hoor, niks mis mee. Maar in het algemeen vind ik dat we teveel acherom kijken en te weinig om ons heen, om nog maar te zwijgen van vooruit . . .
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Hebben jullie weleens van de George Whitefield stichting gehoord?
Evangelischen en refo's lezen allebei met instemming de oudvaders. Ze hadden altijd een blad, maar dat verschijnt niet meer. Misschien wordt het een vervolg.

Van de George Whitefield stichting (GWS) moet een website zijn.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Hebben jullie weleens van de George Whitefield stichting gehoord?
Evangelischen en refo's lezen allebei met instemming de oudvaders. Ze hadden altijd een blad, maar dat verschijnt niet meer. Misschien wordt het een vervolg.

Van de George Whitefield stichting (GWS) moet een website zijn.
klik hier voor de George Whitefield stichting
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Overigens lees ik namen van respactabele mannen hoor, niks mis mee. Maar in het algemeen vind ik dat we teveel acherom kijken en te weinig om ons heen, om nog maar te zwijgen van vooruit . . .
Wat bedoel je nou eigenlijk?
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door limosa
Overigens lees ik namen van respactabele mannen hoor, niks mis mee. Maar in het algemeen vind ik dat we teveel acherom kijken en te weinig om ons heen, om nog maar te zwijgen van vooruit . . .
Wat bedoel je nou eigenlijk?
Er is een clubje aan de slag met dat tijschrift die er best wel wat van weten, deskundigheid genoeg. Prima. Ik heb alle respect voor die mannen. Maar wat schieten we er mee op de oudvaders nog meer en nog meer te bestuderen en te herhalen? Zouden al die wijze mannen hun energie niet beter kunnen steken in nadenken hoe wij in onze tijd staan in de maatschappij? Hoe gaan we om met vreemde godsdiensten, met staatkundige vraagstukken, met onze in veel gevallen overmaat aan welvaart, wat is onze taak als gereformeerden anno 2005 richting degenen die nog nooit van God gehoord hebben (maken we weer wat over als een bedelbrief krijgen of liggen er andere taken?) , hoe gaan we om met de indringende media in onze tijd, waar staan we na de grote stromingen van Reformatie en Nadere Reformatie, hoe blijven we als gezindte een beetje bij elkaar, en zo zijn er nog wel wat vragen te bedenken waarop ik graag een doorwrocht antwoord zou willen hebben. Onderbouwd vanuit de Bijbel. Het is geen goed teken als we blijven steken in het herhalen (en als we niet uitkijken het verheerlijken) van het verleden.

"we" is meestal de Gereformeerde Gezindte, dat zal duidelijk zijn
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Goed gezegd Limosa! :thu Die oudvaders zijn soms best leerzaam, maar ik denk dat de jeugd er weinig aan heeft met de problematiek van 2005.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Oorspronkelijk gepost door Gian
Oorspronkelijk gepost door limosa
Overigens lees ik namen van respactabele mannen hoor, niks mis mee. Maar in het algemeen vind ik dat we teveel acherom kijken en te weinig om ons heen, om nog maar te zwijgen van vooruit . . .
Wat bedoel je nou eigenlijk?
Er is een clubje aan de slag met dat tijschrift die er best wel wat van weten, deskundigheid genoeg. Prima. Ik heb alle respect voor die mannen. Maar wat schieten we er mee op de oudvaders nog meer en nog meer te bestuderen en te herhalen? Zouden al die wijze mannen hun energie niet beter kunnen steken in nadenken hoe wij in onze tijd staan in de maatschappij? Hoe gaan we om met vreemde godsdiensten, met staatkundige vraagstukken, met onze in veel gevallen overmaat aan welvaart, wat is onze taak als gereformeerden anno 2005 richting degenen die nog nooit van God gehoord hebben (maken we weer wat over als een bedelbrief krijgen of liggen er andere taken?) , hoe gaan we om met de indringende media in onze tijd, waar staan we na de grote stromingen van Reformatie en Nadere Reformatie, hoe blijven we als gezindte een beetje bij elkaar, en zo zijn er nog wel wat vragen te bedenken waarop ik graag een doorwrocht antwoord zou willen hebben. Onderbouwd vanuit de Bijbel. Het is geen goed teken als we blijven steken in het herhalen (en als we niet uitkijken het verheerlijken) van het verleden.

"we" is meestal de Gereformeerde Gezindte, dat zal duidelijk zijn
Ok, ik ben het best met je eens, maar je snijdt nu allerlei problematiek aan. Ik denk dat er over dergelijk (sociale) problematiek genoeg informatie te vinden is. Eén en ander mag ook best in de eredienst genoemd worden.
Wat ik dan nog steeds niet begrijp waarom je wat tegen besproken initatieven heb. Ieder zijn vak, en ook deze mensen zetten zich in op hun vakgebied. De SGP en CU doen hun best onder jongeren op politiek vlak, het RD bezint zich op de media, de EO is een grote campagne begonnen over (internet)sexverslaving, noem maar op.

Bovendien is er nog vertaalwerk in overvloed, dus van herhaling zou ik nog even niet durven praten.
Als men in dit tempo door vertaald, heeft uitgeverij Boekhout nog 100 jaar materiaal van Spurgeon.
Plaats reactie