Vrouw kan lid worden van SGP

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Pim schreef:Ik denk een knieval voor het voortschrijdend inzicht van vele leden.... ;)

't Is nu wachten op de 'SGP (i.h.v.)'
Ik sluit het niet uit!

Je kunt ook zeggen uitgetreden SGP
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Als de CU nu haar beginselen niet wijzigt en op die manier laat zien dat ze een voluit Reformatorische partij wil zijn en blijven, dan kunnen de vrouwen-SGP'ers naar de CU toe en hoeven we geen herstelde of uitgetreden SGP op te richten.

Je moet er toch niet aan denken dat we dadelijk een 'SGP in Nederland' of 'Hersteld Staatkundig Gereformeerde Partij' en een SGP krijgen met ieder 1 zeteltje?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oude Paden schreef:
Pim schreef:Ik denk een knieval voor het voortschrijdend inzicht van vele leden.... ;)

't Is nu wachten op de 'SGP (i.h.v.)'
Ik sluit het niet uit!

Je kunt ook zeggen uitgetreden SGP
En satan lacht....
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

SGP onder het kruis

want ze zullen zich wel in de illegalitiet begeven, verwacht ik.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

memento schreef:
Oude Paden schreef:
Pim schreef:Ik denk een knieval voor het voortschrijdend inzicht van vele leden.... ;)

't Is nu wachten op de 'SGP (i.h.v.)'
Ik sluit het niet uit!

Je kunt ook zeggen uitgetreden SGP
En satan lacht....
.....Ook om het verlaten van de beginselen ....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als de CU nu haar beginselen niet wijzigt en op die manier laat zien dat ze een voluit Reformatorische partij wil zijn en blijven, dan kunnen de vrouwen-SGP'ers naar de CU toe en hoeven we geen herstelde of uitgetreden SGP op te richten.
CU is een centrum-linkse partij, terwijl de SGP een centrum-rechts tot rechtse partij is. Veel van de SGP-stemmers zijn echt rechts. Zeer weinig kans dat men switcht, puur omwille van het vrouwenstandpunt. Ik denk dat velen dan liever een andere (niet-christelijke) rechtse partij stemt, zoals VVD (met Rita Verdonk zeker een kanshebber) of Geert Wilders

Ik vind het jammer dat de SGP geen echte bezinning doet, maar een 'stemmen behouden' oplossing kiest. Als je tegen vrouwen die over mannen regeren bent (zoals ikzelf ook ben, de (bijbelse) rol van de vrouw is m.i. in het gezin), moet je consequent zijn. En als je daar niet tegen bent, mag het ook op de kieslijsten. Nu wordt er onderscheid gemaakt, waar geen onderscheid is. Een erg slappe en ongeloofwaardige houding.
Laatst gewijzigd door memento op 21 apr 2006, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Maar nu het nieuws even gezakt is: dit is toch niets anders dan destijds de wijziging dat vrouwen ineens wel mochten stemmen? Het was toch ook een beginsel van de SGP dat vrouwen niet mochten stemmen?

Voor de historici onder ons: hoe is destijds op dat gewijzigde standpunt gereageerd?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Pim schreef:Maar nu het nieuws even gezakt is: dit is toch niets anders dan destijds de wijziging dat vrouwen ineens wel mochten stemmen? Het was toch ook een beginsel van de SGP dat vrouwen niet mochten stemmen?

Voor de historici onder ons: hoe is destijds op dat gewijzigde standpunt gereageerd?
Naar mijn weten is dit niet een beginsel van de SGP geweest maar mocht geen enkele vrouw stemmen op geen een partij
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:
memento schreef:
Oude Paden schreef:
Pim schreef:Ik denk een knieval voor het voortschrijdend inzicht van vele leden.... ;)

't Is nu wachten op de 'SGP (i.h.v.)'
Ik sluit het niet uit!

Je kunt ook zeggen uitgetreden SGP
En satan lacht....
.....Ook om het verlaten van de beginselen ....
Kom op zeg, lekker somber. Is nu de bijbelse grondslag ondermijnd??
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Oude Paden schreef:
Pim schreef:Maar nu het nieuws even gezakt is: dit is toch niets anders dan destijds de wijziging dat vrouwen ineens wel mochten stemmen? Het was toch ook een beginsel van de SGP dat vrouwen niet mochten stemmen?

Voor de historici onder ons: hoe is destijds op dat gewijzigde standpunt gereageerd?
Naar mijn weten is dit niet een beginsel van de SGP geweest maar mocht geen enkele vrouw stemmen op geen een partij
Dat was voor 1917. Maar de SGP heeft dit principe op papier tot ver in de jaren 80 gehandhaafd.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Mister schreef:
Oude Paden schreef:
memento schreef:
Oude Paden schreef: Ik sluit het niet uit!

Je kunt ook zeggen uitgetreden SGP
En satan lacht....
.....Ook om het verlaten van de beginselen ....
Kom op zeg, lekker somber. Is nu de bijbelse grondslag ondermijnd??
M.i. wel.

Regeren en ales wat ermee samenhangt is bedeeld aan de man.

Het vreemste vindt ik de scheiding die er nu gemaakt wordt.
Je laat vrouwen meedenken, meepraten en mee besturen in de vergaderingen en daarna zeg je... mevrouw hier is de grens, u mag niet in het college van de gemeenteraad.

Zeer typisch.

M.i. alleen maar een voorbeeld van toegefelijkheid t.o.v. de druk die er vanuit verschillende SGP zijden komt
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Pim schreef:Als de CU nu haar beginselen niet wijzigt en op die manier laat zien dat ze een voluit Reformatorische partij wil zijn en blijven, dan kunnen de vrouwen-SGP'ers naar de CU toe en hoeven we geen herstelde of uitgetreden SGP op te richten.

Je moet er toch niet aan denken dat we dadelijk een 'SGP in Nederland' of 'Hersteld Staatkundig Gereformeerde Partij' en een SGP krijgen met ieder 1 zeteltje?
Waarom zou de CU haar uniefundering wél wijzigen? Een artikel in het wetenschappelijk tijdschrift is nog geen koerswijziging.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

"Regeren en ales wat ermee samenhangt is bedeeld aan de man. "
behalve dan:

-koninginnen
-richteressen
-de scheppingsorde
-...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oude Paden schreef:
Pim schreef:Maar nu het nieuws even gezakt is: dit is toch niets anders dan destijds de wijziging dat vrouwen ineens wel mochten stemmen? Het was toch ook een beginsel van de SGP dat vrouwen niet mochten stemmen?

Voor de historici onder ons: hoe is destijds op dat gewijzigde standpunt gereageerd?
Naar mijn weten is dit niet een beginsel van de SGP geweest maar mocht geen enkele vrouw stemmen op geen een partij
SGP Notitie schreef:Het standpunt dat op grond van de Bijbel het regeerambt de vrouw niet toekomt, heeft de
SGP al zolang ze bestaat. Toen de SGP in de Tweede Kamer kwam, liet ds. G. H. Kersten
vooral zijn stem horen tegen het actief vrouwenkiesrecht dat toen net ingevoerd was. Dat
standpunt werd in het beginselprogram vastgelegd en was daarmee het officiële SGPstandpunt.
”De SGP staat een organisch kiesrecht voor, dat rekening houdt met het gezin als
cel der samenleving. Vrouwenkiesrecht echter strijdt met de roeping der vrouw.”
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Unionist schreef:
"Regeren en ales wat ermee samenhangt is bedeeld aan de man. "
behalve dan:

-koninginnen
-richteressen
-de scheppingsorde
-...
@ Oude Paden, unionist is me voor.
Plaats reactie