Ik denk dat de heren Pastors, Wilders, Eerdmans, etc. hier niet blij mee zijn, hun onderscheidende factoren dreigen nu wel weg te vallen...... Aan de andere kant: mevr. Verdonk zal wel een moeilijke taak krijgen, want ook zij zal moeite moeten doen om zich te onderscheiden van gevatte mannen als Wilders en Pastors, want de VVD moet daar niet al te veel mee geassocieerd worden.Nu.nl schreef:Verdonk officieel kandidaat-lijsttrekker
DEN HAAG - Rita Verdonk, VVD-minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, heeft de knoop afgelopen zondag doorgehakt. Zij doet het, zij neemt de handschoen op tegen haar partijgenoten Mark Rutte, staatssecretaris voor Onderwijs, en het Tweede Kamerlid Jelleke Veenendaal om het lijsttrekkerschap van de VVD.
Dat blijkt uit een interview van Elsevier deze week met de bewindsvrouw. Verdonk wil zich onderscheiden op drie terreinen; doen wat je belooft, Nederland ondernemender maken met minder bureaucratie en een forse belastingverlaging.
Leiders
Verdonk zegt over de streep te zijn gehaald door gewone partijleden, niet de 'inner circle' van de VVD. "Mensen zeiden tegen me: Jij kunt van de VVD weer de grootste partij maken." Zij kreeg te horen dat Nederland leiders nodig heeft die staan voor wat ze zeggen en dat ze op haar departement iemand was die eindelijk consequenties durfde te verbinden aan wat ze beloofde.
De VVD-politica ziet zichzelf als een "nieuwkomer met een fris geluid die de taal spreekt van de mensen". Dat zij het lijsttrekkerschap moet combineren met haar ministerschap tijdens de verkiezingscampagne noemde zij geen probleem. "Kok en Lubbers hebben dat ook gedaan en Balkenende doet het nu ook."
Lat
De lat voor haar succes legt zij op 38 zetels bij de Tweede Kamerverkiezingen van mei volgend jaar, hetzelfde resultaat als Bolkestein had in 1998.
Volgens mij worden het wel interessante verkiezingen als mevr. Verdonk lijsttrekker wordt. Ze heeft een dusdanig kaliber dat het wel eens inhoudelijk vuurwerk zou kunnen worden (naar links én naar rechts), in plaats van het popi-jopie gedoe van de heren Rutte en Bos.