Red de negerzoen!

De negerzoen moet blijven!

Mee eens
49
89%
Niet mee eens
3
5%
Geen mening
3
5%

Totaal aantal stemmen: 55

rekcor

Red de negerzoen!

Bericht door rekcor »

Negerzoen wordt afgeschaft

TILBURG - De Tilburgse koekfabrikant Van der Breggen verandert de naam van de door de onderneming gemaakte negerzoenen in 'Buys Zoenen'. Het bedrijf geeft daarmee gehoor aan de kritiek dat de naam van de lekkernij racistisch zou zijn.

"Buys Zoenen zijn de opvolgers van onze alom bekende negerzoenen, die al 86 jaar populair zijn bij jong en oud", stelt het bakkersbedrijf op zijn website. "Na zorgvuldig markt-, merk-, en consumentenonderzoek vonden we het tijd de productnaam te moderniseren. Sommige mensen vinden het jammer dat de naam negerzoenen verdwijnt, omdat ze die al zo lang kennen. Er zijn echter ook mensen die minder enthousiast zijn over de benaming. Daar hebben we alle begrip voor. Buys Zoenen moeten zijn voor iedereen."

Slavernij

Het bedrijf doelt onder meer op de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers van Slavernij in Suriname die Van der Breggen had verzocht de naam te wijzigen omdat het een belediging zou zijn voor alle zwarte mensen.

De nieuwe zoenen liggen vanaf half april in de winkel. De naam Buys verwijst naar de producent van de ronde schuimbollen met koek en chocola die eind jaren negentig door Van der Breggen werd overgenomen.

Bron: Nu.nl
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Tja, negerzoenen zijn natuurlijk zwaar racistisch (NOT!), net als jodekoeken. Vandaar dat iedereen ze zo lekker vindt. Wat een gedoe om niks. :?
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik vind het ook een beetje overtrokken. Als de naam "Negerzoen" nu werd gebruikt voor iets ranzigs, alla. Nu lijkt het me eerder een compliment!

(Wat heb je nog meer voor 'racistische' producten? Ik weet nu alleen 'blanke vla')
Unionist

Bericht door Unionist »

BIj ons in de familie zit een Nigeriaan. Hij was erg geschokt toen één van mijn kinderen hem met "neger" aanduidde. Dat vond hij een denigrerend woord. "Zwarte man" vond hij fijner. Dat "neger" een heel gebruikelijk woord is in het Nederlands, kon hem niet overtuigen.

Dus wat dat betreft, snap ik het wel een beetje.

Overigens las ik van de Surnimaanse schrijfster Astrid Roemer dat ze alle uitdrukkingen waarin "zwart" negatief werd gebruikt, wilde schrappen uit de Nederlandse taal. Zoals het zwarte schaap, een zwarte bladzijde, zwarte donderdag enz. Kijk, dát vind ik wél overdreven!
Petrus

Bericht door Petrus »

De merknaam "Negerzoen" is inmiddels in de loop der jaren van élke negatieve bijklank ontdaan, "afgesleten" zeg maar.

Dus, voor mij is er geen énkele negatieve lading (meer) aan de oude benaming negerzoen.

Dan moet je idd ook de benamingen als Jodekoeken en Blanke Vla schrappen.

Onzin in het kwadraat.............................

Maar ik kan wél begrip opbrengen voor sommige overgevoelige zielen die om niets al als een geit/bok op de haverkist zitten............

Negatief begrip dan hé!
memento

Bericht door memento »

Ach, gewoon een reclamestunt. Gratis aandacht voor je product in het nieuws...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waarschijnlijk liggen de nieuwe zoenen begin volgende maand in de winkel. :wink: Op 1 april...
Unionist

Bericht door Unionist »

Afbeelding
astroguy

Bericht door astroguy »

Unionist schreef:BIj ons in de familie zit een Nigeriaan. Hij was erg geschokt toen één van mijn kinderen hem met "neger" aanduidde. Dat vond hij een denigrerend woord. "Zwarte man" vond hij fijner. Dat "neger" een heel gebruikelijk woord is in het Nederlands, kon hem niet overtuigen.

Overigens las ik van de Surnimaanse schrijfster Astrid Roemer dat ze alle uitdrukkingen waarin "zwart" negatief werd gebruikt, wilde schrappen uit de Nederlandse taal. Zoals het zwarte schaap, een zwarte bladzijde, zwarte donderdag enz. Kijk, dát vind ik wél overdreven!
Maar dat op de zwarte lijst van vliegmaatschappijen grotendeels Afrika vliegers staan.........
Ahum
Atze
Petrus

Bericht door Petrus »

...............?!
Marnix

Bericht door Marnix »

Het is helemaal niet racistisch.... ik vind het juist discriminatie van de blanken, alsof die minder goed kunnen zoenen :D

Het is een compliment dat zo'n lekkernij zo genoemd wordt :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jan03

Bericht door jan03 »

Hééél belachelijk deze actie!! Als we deze kant opmoeten is het eind zoek...
Petrus

Bericht door Petrus »

Laten we een kaarten/handtekeningenactie opstarten met als motto "RED ONZE HOLLANDSE NEGERZOEN"
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:BIj ons in de familie zit een Nigeriaan. Hij was erg geschokt toen één van mijn kinderen hem met "neger" aanduidde. Dat vond hij een denigrerend woord. "Zwarte man" vond hij fijner. Dat "neger" een heel gebruikelijk woord is in het Nederlands, kon hem niet overtuigen.

Ik werk met een antilliaan. Hij vindt het prachtig als ik hem neger noemt. Zelfs als ik hem luie neger noem.
Petrus schreef:Maar ik kan wél begrip opbrengen voor sommige overgevoelige zielen die om niets al als een geit/bok op de haverkist zitten............

Negatief begrip dan hé!
Haha, dit is een mooie, taalkundig gezien.
Marnix

Bericht door Marnix »

What's next?! De jodenkoeken? Blanke vla?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie