Verschil tussen de christenunie en de SGP ?
Verschil tussen de christenunie en de SGP ?
Kan iemand mij eens uitleggen wat de basis politieke verschillen (m.u.v stemrecht v/d vrouw) zijn tussen de christenunie en de SGP ?
- Miscanthus
ChristenUnie = links georienteerd. SGP rechts.
ChristenUnie is een partij die principes wil berijken, eventueel via compromisen, de SGP wil geen compromisen, omdat men een compromis ziet als mede-verantwoordelijkheid voor iets verkeerds. Bv. abortus-vraagstuk> CU is bereid mee te doen aan een regering als ze de abortus-regelgeving veel strenger kunnen maken (het liefst willen ze abortus verbieden, maar dat is niet haalbaar in een samenwerking met de grote politieke partijen), de SGP is alleen bereid tot samenwerking als abortus verboden wordt.
ChristenUnie is een partij die principes wil berijken, eventueel via compromisen, de SGP wil geen compromisen, omdat men een compromis ziet als mede-verantwoordelijkheid voor iets verkeerds. Bv. abortus-vraagstuk> CU is bereid mee te doen aan een regering als ze de abortus-regelgeving veel strenger kunnen maken (het liefst willen ze abortus verbieden, maar dat is niet haalbaar in een samenwerking met de grote politieke partijen), de SGP is alleen bereid tot samenwerking als abortus verboden wordt.
Hier!!Miscanthus schreef:Unionist! waar ben je!?

Er zijn denk ik vijf belangrijke verschillen tussen ChristenUnie en SGP :
1) de visie op de taak van de overheid
2) de positie van de vrouw
3) de economisch-sociale visie
4) het omgaan met de media
5) de partijcultuur
Het ene punt is belangrijker dan het andere, maar in de beleving van de achterban blijken de ogenschijnlijk mindere punten toch het hoofdbezwaar tegen samenwerking en eenheid te zijn.
Ik denk dat we over punt 1 tm 3 al genoeg gediscussieerd hebben hier.
In punt 4 zien we langzaam maar zeker een kentering komen in het SGP-standpunt. Ik kijk uit naar de eerste officiële Zendtijd voor Politieke Partijen verzorgd door de SGP.
Punt 5 blijkt vooral een struikelblok, al zou je het niet vermoeden. Zingen op hele noten of ritmisch, oud berijmde psalmen of ook Opwekking, applaus of niet, een koor of cabaretgroep... De SGP ziet zichzelf als verlengstuk van de bevnidelijke kerken en hanteert daarom ook dezelfde liturgische regels op haar vergaderingen. Ik zie ook nog niet snel een hoofdbestuurslid met een baard of een vrijgemaakt predikant die een meditatie in De Banier mag schrijven.
Nestgeur is voor SGP'ers erg belangrijk.
Ik denk, Mayflower, dat jij je daarom beter bij de SGP zult thuisvoelen dan bij de ChristenUnie.
[quote="Unionist"Ik denk, Mayflower, dat jij je daarom beter bij de SGP zult thuisvoelen dan bij de ChristenUnie.[/quote]
:
Ik heb zelf geen bevindelijke gereformeerde achtergrond, en kom zoals ik al eens heb gedeeld uit de evangelische wereld, dan zal punt 5 inderdaad wat moeilijker zijn (maar dat vind ik niet doorslaggevend).
Nog een vraag : is er een verschil in het theocratisch uitgangpunt tussen de christenunie en de SGP ? Kan men sowieso de christenunie wel of niet een theocratische partij noemen ?
Ik weet niet of jij engelse boeken leest, maar heb nog niet zolang geleden het volgende boek gekocht :
Greg Bahnsen -Theonomy in Christian Ethics.
http://www.cmfnow.com/index.asp?PageAct ... ProdID=433
Dit is wat gelezen en gehoord hebt, een standardwerk over theonomy. Ken je deze auteur en het boek ?

Ik heb zelf geen bevindelijke gereformeerde achtergrond, en kom zoals ik al eens heb gedeeld uit de evangelische wereld, dan zal punt 5 inderdaad wat moeilijker zijn (maar dat vind ik niet doorslaggevend).
Nog een vraag : is er een verschil in het theocratisch uitgangpunt tussen de christenunie en de SGP ? Kan men sowieso de christenunie wel of niet een theocratische partij noemen ?
Ik weet niet of jij engelse boeken leest, maar heb nog niet zolang geleden het volgende boek gekocht :
Dit is wat gelezen en gehoord hebt, een standardwerk over theonomy. Ken je deze auteur en het boek ?
Weet ik. Maar gezien jouw ontwikkeling die ik hier en daar ontwaar, probeer jij een beetje los te komen van uiterlijke evangelische invloeden (je sympathie voor b.v. Bewaar het Pand, je aversie tegen bepaalde kerkmuziek e.d.). Wat dat betreft zul je in de SGP veel herkenning vinden.mayflower schreef:Unionist schreef:Ik denk, Mayflower, dat jij je daarom beter bij de SGP zult thuisvoelen dan bij de ChristenUnie.:
Er is idd een verschil: De SGP stelt dat het een taak van de overheid is om de kerk te bevorderen en andere godsdiensten te bestrijden. De ChristenUnie kiest voor de benadering dat God vrijwillig gediend wil worden. Zij heeft ook als ideaal dat alle Nederlanders de ware God dienen, maar ziet niets in het verbieden van andere godsdiensten. Van de kerk moet zoveel werfkracht uitgaan dat mensen "uit zichzelf" (dwz niet door overheidsdwang) God gaan zoeken. Voor beide partijen is dit overigens een worsteling.Nog een vraag : is er een verschil in het theocratisch uitgangpunt tussen de christenunie en de SGP ? Kan men sowieso de christenunie wel of niet een theocratische partij noemen ?
Nooit van gehoord. Ik ben ook niet zo'n ideoloog die dit soort onderwerpen utiputtend bestudeert. Ik houd me eigenlijk meer met "gewone" Bijbelstudie bezig.Ik weet niet of jij engelse boeken leest, maar heb nog niet zolang geleden het volgende boek gekocht :
Theocratie volgens CU voormaan Eimert van Middelkoop:
P.S. "Fan van Van Ruler" klinkt wel 8)
Theocratie volgens Kersten en Holdijkhttp://www.eimertvanmiddelkoop.nl/index.php?Hoofd=/nieuws.php&tekstId=6 schreef:De christelijke politiek zal zich, zo nodig met staatsrechtelijke scherpzinnigheid, sterk moeten maken voor het goed formuleren van de wezenskernen van onze vrijheidsrechten. Zijn wij voor de vrijheid van godsdienst omdat, zoals de liberale denkers van de Verlichting zeiden, een ieder op zijn eigen manier zalig moet kunnen worden? Nee, deze voor alle burgers geldende vrijheid is nodig om de enig ware God te dienen en publiekelijk te eren. Zijn wij voor de vrijheid van meningsuiting omdat niemand een wacht voor zijn lippen hoeft te houden of omdat uit de botsing van meningen de waarheid zou voortspruiten? Nee, die vrijheid is ons lief omdat christelijke burgers vrij willen zijn de geschonken waarheid van het Woord Gods door te vertellen. Zijn wij voor de vrijheid van onderwijs, omdat ouders daar recht op moeten hebben? Nee, allereerst omdat wij onze kinderen willen doen onderwijzen in de vreze des Heeren. Gereformeerde tolerantie is nooit gebaseerd op onverschilligheid of een verabsoluteerde vrijheidsidee. Het gaat tenslotte om het garanderen van vrijheden tot en veel minder om vrijheden van. De ware vrijheid luistert immers naar wetten; het is Gods zedenwet die onze cultuur weer waardigheid kan geven en aantrekkelijk kan maken. Dat is de actieve kant van het 'stil en gerust leven' van het nog altijd actuele artikel 36 NGB.
P.S. Holdijk is op dit punt een grote fan van Van Ruler.http://www.goudse-sgpjongeren.nl/nota.htm#2 schreef:De SGP streeft naar een regering van ons volk geheel op grondslag van de in de Heilige Schrift geopenbaarde ordening Gods en staat mitsdien voor de handhaving van het onverkorte artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Dat wil zeggen dat de overheid niet neutraal kan zijn ten aanzien van alle godsdiensten. De SGP is van mening dat de overheid in het openbaar behoort te belijden dat God regeert over alle dingen en dat de overheid moet streven naar een samenleving waarin in overeenstemming met de bijbelse normen en waarden wordt gehandeld.
In tegenstelling tot fundamentalistische groeperingen, die hun religie met geweld willen opdringen aan de hele samenleving streeft de SGP ernaar het theocratische beginsel gestalte te geven binnen de democratische regeringsvorm. Hoewel er veel over het theocratische beginsel is geschreven, bestaat er veel onbegrip over dit ideaal. Theocratie kan samengaan met democratie als we theocratie niet beschouwen als staatsvorm maar als norm. Een theocratische regering kan en moet op een democratische manier bereikt worden. In de visie van de SGP is een regering van ons land volgens Gods Woord en met erkenning van de Bijbelse notie 'de overheid is Gods dienares' dus de norm, maar de parlementaire democratie is de vorm waarin de theocratische uitgangspunten gestalte moeten krijgen.
Van buiten de SGP is er altijd veel wantrouwen geweest ten opzichte van theocratische beginsel van de SGP. Alsof kritiek van buitenaf op het theocratische beginsel niet genoeg is, is ook van binnenuit een hevige discussie op gang over het theocratische beginsel. Daarbij staan, zoals we binnen de studiegroep zagen, twee visies tegenover elkaar: de "oorspronkelijke" SGP visie en "de lijn van Holdijk". Ds. Kersten was een sterke voorvechter van artikel 36 NGB en vond ook dat de overheid gericht moet zijn op terugdringing van valse godsdiensten. ( denk ook aan zijn strijd tegen "Rome") De lijn van Holdijk kwam in een interview zo naar voren dat "een christelijke overheid het niet-christelijke onderdanen moet gunnen hun godsdienst te beleven.Een overheid die het theocratische ideaal hier en nu wil realiseren, grijpt vooruit op de komst Gods Koninkrijk en miskent de realiteit van de zonde", zo redeneert de senator.
P.S. "Fan van Van Ruler" klinkt wel 8)