Tienden geven

lammert
Contacteer:

Tienden geven

Bericht door lammert »

In de Bijbel wordt gesproken van het geven van tienden van je bezit.
Hoe moeten we dat in deze tijd opvatten?

Vroeger waren de armen, weduwen en wezen afhankelijk van wat de kerk
hen gaf, nu is deze taak grotendeels overgenomen door de overheid.

Hoe vullen wij nu deze opdracht in?
Geven we tienden van het bruto- of netto inkomen?
Wat is de Bijbelse opdracht in deze tijd hierover?
corjan

Bericht door corjan »

Ik ga niet zitten rekenen hoeveel nu 10% van mijn inkomen is ofo.
Ik doe gewoon wat in de zak en als er een één of andere actie is dan geef ik wat meer zoals bij 555 ofzo.
MS

Bericht door MS »

Moeilijk, maar die tiende is en blijft een mooie richtlijn denk ik.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

tja een tiende ? ik bereken het ook nooit de ene keer geef ik wat meer dan de andere keer Ik heb er niet echt een regelmaat in
Lecram

Bericht door Lecram »

De tiende is een oud testamentische regel. In het nieuwe testament zie je dat men zelfs veel meer geeft dan de tiende.

Het geven van de tiende/gift moet geen wet zijn, maar een daad van dankbaarheid en liefde.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

In het OT gaven de joden meer dan 1/10 aan de kerk.

Ze moesten hun tienden afstaan aan de priesters, aan de offerdienst en eens in de 3 jaar 1/10 vd jaarinkomsten aan de weduwen en wezen. Dus 23% per jaar.....
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat tel je allemaal mee voor de tienden? Alleen geld dat rechtstreeks naar de kerk gaat? De kerkelijke bijdrage, collecte(bonnen), die dingen? Of telt bijvoorbeeld een adoptiekind van Woord en Daad ook mee? En giften aan bv. de Bond tegen vloeken?
Be yourself, there are plenty of others.
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Wat tel je allemaal mee voor de tienden? Alleen geld dat rechtstreeks naar de kerk gaat? De kerkelijke bijdrage, collecte(bonnen), die dingen? Of telt bijvoorbeeld een adoptiekind van Woord en Daad ook mee? En giften aan bv. de Bond tegen vloeken?
Alles, een tiende van je inkomsten naar kerk, goede doelen etc. etc. Dus het geld wat je weggeeft puur voor anderen en waar je zelf niets direct voor terug krijgt (wel indirect).

[Aangepast op 15/2/05 door Kislev]
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door lammert

Ik ken genoeg mensen die dus echt een tiende van hun inkomsten weggeven voor goede doelen.

Diegene zeiden nav die hele auto-discussie in het RD dat je best een dure auto mag rijden. Als je echter ook maar aan je tienden denkt en niet alles voor jezelf opeist. Inderdaad, die tienden regel is dan zo gek nog niet.

RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door lammert

Ik ken genoeg mensen die dus echt een tiende van hun inkomsten weggeven voor goede doelen.

Diegene zeiden nav die hele auto-discussie in het RD dat je best een dure auto mag rijden. Als je echter ook maar aan je tienden denkt en niet alles voor jezelf opeist. Inderdaad, die tienden regel is dan zo gek nog niet.

In de schotse kerk (FP church) gebeurt dit ook een tiende (minimaal)!

Groet,

RvP

[Aangepast op 15/2/05 door RvP]
vlinder

Bericht door vlinder »

Maar van je brutoloon gaat op zich al veel naar sociale lasten.
Dat was vroeger anders denk ik.
Dan collectes aan de deur, in de kerk en acties voor school.
Ik reken zelf niet echt uit wat ik geef.
Misschien eens meer gaan doen
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Die collectes aan de deur, in de kerk etc. etc. etc. horen uiteraard dan ook bij die tiende!

Iedereen zegt 'ik reken het niet uit'. Nee inderdaad, waarschijnlijk in je voordeel?

[Aangepast op 16/2/05 door Kislev]
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door vlinder
Van de belasting, die van je bruto je netto maakt, gaat een groot gedeelte terug naar je eigen portomonnee. DUs belastingen kun je niet als tienden aanmerken. Ik ben van mening dat je nettoloon het uitgangspunt moet zijn voor je tienden [idd is tienden OT'isch maar toch een hele mooie richtlijn] maar als tienden geven je niets meer doet moet je maar eens nadenken of het niet te weinig is.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Sabra

Bericht door Sabra »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
De tiende is een oud testamentische regel. In het nieuwe testament zie je dat men zelfs veel meer geeft dan de tiende.

Het geven van de tiende/gift moet geen wet zijn, maar een daad van dankbaarheid en liefde.
Paulus heeft het in de Korinthe brief niet over een tiende of een ander percentage. Je moet geven zoveel je wilt geven. Daarnaast zegt hij dat het niet de bedoeling kan zijn dat je door het geven van geld zelf in de problemen komt.
helma

Bericht door helma »

Hij is geen dwaas
die geeft wat hij niet behouden kan
om te winnen wat hij niet verliezen kan
(Jim Elliot)

Hoe minder ik voor mezelf besteedde en hoe meer ik aan anderen gaf, des te meer mijn ziel vervuld raakte van blijdschap en zegen
(Hudson Taylor)

7 Van uwer vaderen dag af, zijt gij afgeweken van Mijn inzettingen, en hebt ze niet bewaard; keert weder tot Mij, en Ik zal tot u wederkeren, zegt de HEERE der heirscharen; maar gij zegt: Waarin zullen wij wederkeren?

8 Zal een mens God beroven? Maar gij berooft Mij, en zegt: Waarin beroven wij U? In de tienden en het hefoffer.

9 Met een vloek zijt gij vervloekt, omdat gij Mij berooft, zelfs het ganse volk.

10 Brengt al de tienden in het schathuis, opdat er spijze zij in Mijn huis; en beproeft Mij nu daarin, zegt de HEERE der heirscharen, of Ik u dan niet opendoen zal de vensteren des hemels, en u zegen afgieten, zodat er geen schuren genoeg wezen zullen.

11 En Ik zal om uwentwil den opeter schelden, dat hij u de vrucht des lands niet verderve; en de wijnstok op het veld zal u geen misdracht voortbrengen, zegt de HEERE der heirscharen.

12 En alle heidenen zullen u gelukzalig noemen; want gijlieden zult een lustig land zijn, zegt de HEERE der heirscharen.
(Maleachi 3)
Plaats reactie