'Biddagakkoord' in Goes

SGP/CU in Goes moet zich schamen voor het 'biddagakkoord'

Eens
15
36%
Oneens
27
64%

Totaal aantal stemmen: 42

David J

'Biddagakkoord' in Goes

Bericht door David J »

SGP/CU heeft op biddag een coalitie gesloten met CDA en VVD, waardoor grote winnaar PvdA buiten spel gezet werd. Dit is niet netjes naar de kiezer toe. Bovendien werd het akkoord gesloten op biddag, terwijl de verkiezingen vervroegd waren om SGP'ers en CU'ers de kans te geven naar de kerk te gaan. Dat is beschamend.
Unionist

Bericht door Unionist »

Vooropgesteld dat er wettelijk niets mis mee is. Als een paar partijen samen de meerderheid hebben, kunnen ze een colelge vormen. Netjes is het beslist niet, maar of je daar SGP/CU de schuld van moet geven? ik leg de zwarte piet vooral bij het CDA neer. Zij hebben voor hun beurt actie ondernomen. En dat is niet chique. Maar je kunt SGP-ers en CU-ers niet verwijten dat ze op biddag politke bedreven hebben, want dat is gewoon geoorloofd. Ik kan me de frustratie van PvdA echter goed voorstellen. Je moet zulke grappen niet te vaak uithalen, want dan pakken ze je de volgende keer terug.
Leonius

Bericht door Leonius »

Unionist schreef:Vooropgesteld dat er wettelijk niets mis mee is. Als een paar partijen samen de meerderheid hebben, kunnen ze een colelge vormen. Netjes is het beslist niet, maar of je daar SGP/CU de schuld van moet geven? ik leg de zwarte piet vooral bij het CDA neer. Zij hebben voor hun beurt actie ondernomen. En dat is niet chique. Maar je kunt SGP-ers en CU-ers niet verwijten dat ze op biddag politke bedreven hebben, want dat is gewoon geoorloofd. Ik kan me de frustratie van PvdA echter goed voorstellen. Je moet zulke grappen niet te vaak uithalen, want dan pakken ze je de volgende keer terug.
Politiek bedrijven op biddag is weliswaar geoorloofd, maar we moeten m.i. drie dingen in de gaten houden:
- de verkiezingen waren om de reden van de biddag vervroegd. Dat betekent dat anderen er van uit (mogen) gaan dat - zeker de behoudende - christenen zich vooral daarmee bezig zullen zijn
- de schuld bij CDA neerleggen vind ik wat eenzijdig: je kan als gesprekspartner prima aangeven dat je er wellicht wel voor voelt, maar dat je liever wacht op een volgende dag. Dat is niet gebeurt.
- Ze hebben met deze actie het beeld van de bevindelijken die het achter de ellebogen hebben weer eens bevestigt....
memento

Bericht door memento »

Mja, ik vind het vervroegen van de verkiezingen omwille van biddag meer hypocriet, dan op biddag een akkoord sluiten...
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Leonius schreef: - de verkiezingen waren om de reden van de biddag vervroegd. Dat betekent dat anderen er van uit (mogen) gaan dat - zeker de behoudende - christenen zich vooral daarmee bezig zullen zijn
Refdag:
Het verzetten van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 8 maart, biddag, naar de dinsdag ervoor, zoals op voorstel van de landelijke SGP is gebeurd, had meer praktische dan inhoudelijke redenen, zegt landelijk SGP-voorzitter W. Kolijn.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

parsifal

Bericht door parsifal »

Ik dacht ook altijd dat er niet op biddag werd gestemd omdat dan heel wat nieuwe stemlokalen moeten worden gezocht, niet zozeer omdat er op die dag mensen zijn die niet zouden willen stemmen.

Verder verbaas ik me over de logica die ik bij verkiezingen vaak hoor: Wij hebben veel gewonnen dus wij moeten mee regeren, of wij zijn de grootste, dus wij mogen het eerst gaan onderhandelen? Dat is toch onzin. Je mag allemaal gaan onderhandelen en wie met een meerderheid op de proppen komt kan een college gaan vormen). Of begrijp ik de politiek nu niet helemaal?
Unionist

Bericht door Unionist »

Inderdaad is er niets ongeoorloofds gebeurd. Maar er gelden nu eenmaal ongeschreven regels in de politiek. Sommige dingen zijn niet oirbaar, zeg maar.

Eén van die regels is dat de grootste partji begint met oriënterende college-onderhandelingen. Een ander is dat er eerst wordt gekeken naar de winnaars van de verkiezingen. Daarom vind iedereen het in b.v. Apeldoorn heel logisch dat de PvdA het eerst met GroenLinks en de ChristenUnie ging praten, omdat die gewonnen hadden en niet met Leefbaar Apeldoorn (groter maar wel grote verliezer). Zo gaat dat op de meeste plaatsen.

Dat er al drie partijen apart gaan zitten en het onderling bekokstoven, mag, maar is niet chique. Daarmee wek je de indruk dat je de verkiezingsuitslag min of meer negeert. In GOes hebben veel burgers aangegeven vertrouwen in de PvdA te hebben, maar al die burgers worden buitenspel gezet. Dat dat na een paar onderhandelingen gebeurt, prima, maar dat de PvdA genegeerd wordt is niet netjes.

Dat SGP/ChrUnie erbij betrokken is en dat er op biddagavond is vergaderd, is eigenlijk helemaal niet relevant. Als GrLinks mee had gedaan, had je daar niemand over gehoord, maar verdiende het evengeod geen schoonheidsprijs.
jan03

Bericht door jan03 »

Het is inderdaad wellicht niet zo fraai... Principieel is er volgens mij niets tegen in te brengen.

De PvdA moet echter geen boter op haar hoofd hebben, in Ridderkerk is precies het tegenovergestelde gebeurd. Ondanks een mooie verkiezingsoverwinning door de SGP heeft de PvdA daar de SGP buiten spel gezet.

Of dat dan democratisch is...?!?!
Leonius

Bericht door Leonius »

Ar-Jan schreef:
Leonius schreef: - de verkiezingen waren om de reden van de biddag vervroegd. Dat betekent dat anderen er van uit (mogen) gaan dat - zeker de behoudende - christenen zich vooral daarmee bezig zullen zijn
Refdag:
Het verzetten van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 8 maart, biddag, naar de dinsdag ervoor, zoals op voorstel van de landelijke SGP is gebeurd, had meer praktische dan inhoudelijke redenen, zegt landelijk SGP-voorzitter W. Kolijn.
Wat de SGP in een krant zegt is voor mij niet van belang, wél het besluit zoals deze is gepubliceerd in het Staatsblad:

Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden
Jaargang 2005

361
Besluit van 28 juni 2005, houdende vaststelling van de dag van kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraad in 2006

De uit artikel F 1, eerste lid, van de Kieswet voortvloeiende dag van kandidaatstelling voor de verkiezing van de leden van de gemeenteraden in 2006 is dinsdag 24 januari 2006. Artikel J 1 van de Kieswet bepaalt dat de stemming plaatsvindt op de drieënveertigste dag na de kandidaatstelling.
Indien het onderhavige koninklijk besluit niet zou zijn vastgesteld, zouden de raadsverkiezingen in 2006 op woensdag 8 maart vallen. Op deze dag vindt echter tevens de Biddag voor Gewas en Arbeid plaats.
Sinds het begin van de reformatie in de zestiende eeuw is in een nationale Synode van de toenmalige Gereformeerde Kerk vastgelegd dat elk jaar op de tweede woensdag van maart deze dag plaatsvindt. Naar aanleiding van een samenloop van de provinciale-statenverkiezingen met de Biddag voor Gewas en Arbeid in maart 1995, is in de Kieswet de mogelijkheid van verschuiving van de dag kandidaatsstelling en daarmee de dag van stemming in de Kieswet opgenomen.1 Aangezien bij een belangrijk deel van de bevolking het samenvallen van verkiezingen en de Biddag voor Gewas en Arbeid als bezwaarlijk wordt aangemerkt, is sprake van een zwaarwichtige reden in de zin van artikel F 1, derde lid, van de Kieswet.

Gelet op het voorgaande, strekt onderhavig besluit er toe de dag van kandidaatstelling voor de raadsverkiezingen in 2006 één dag eerder te laten plaatsvinden, waarmee ingevolge artikel J 1 van de Kieswet ook de dag van de stemming een dag eerder plaatsvindt. De dag van de stemming valt op grond van dit besluit dus op dinsdag 7 maart 2006.

Het is dus duidelijk dat er wel degelijk de inhoudelijke kant van biddag is geweest die mensen ertoe besloten hebben de verkiezingen op 7 maart te laten vallen. Duidelijk met de bedoeling om rekening met dit bevolkingsdeel te willen houden. In plaats van dat we daar blij mee zijn en vooral ook zuinig op dit soort dingen zijn, verkwanselen we dit gewoon.

Dat andere partijen het ook gedaan hebben is helemaal niet relevant: voor hen is de biddag geen biddag, voor de SGP/CU (CDA) wél.
memento schreef:Mja, ik vind het vervroegen van de verkiezingen omwille van biddag meer hypocriet, dan op biddag een akkoord sluiten...
Tja....zal je dan ook niet zeuren als het de volgende keer gewoon op zondag gebeurt?

Bovendien: als je zo redeneert, dan vind ik dat we de landelijke biddag gewoon maar moeten afschaffen. Dat kan ook wel gewoon op een zondag gedaan worden, hoeven werkgevers ook geen vrij te geven aan werknemers die zonodig biddag willen houden.......
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Unionist,

In algemene zin is het wel chiquer om de winnaars/grote partijen het initiatief te laten nemen, maar volgens mij is het geen onchique gedachte als je zegt dat de bestaande coalitie het uitgangspunt is als deze coalitie haar meerderheid behouden heeft. Dan heeft de bevolking toch gezegd: 'we willen door'?!

Dat is bij ons in HI Ambacht ook gebeurd. PvdA was grote winnaar en is in zetels samen met de SGP de grootste (beide 5 zetels). Toch gaat de huidige coalitie (die per saldo 1 zetel verloren heeft) door en is de PvdA buiten spel gezet.
SGP/ChristenUnie, CDA en VVD in Hendrik-Ido-Ambacht zetten hun coalitie voort. Dat is de uitkomst van een informatieronde eerder deze week.

De wethouders Stoop van de SGP/ChristenUnie en Doodkorte van de VVD hebben zich opnieuw kandidaat gesteld voor de komende periode. Wethouder Van der Giessen vertrekt. Voor hem heeft zich inmiddels een nieuwe kandidaat gemeld, dhr. Van der Vlies.
Laatst gewijzigd door Pim op 17 mar 2006, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
MBE

Bericht door MBE »

Ik denk dat, als ze het over konden doen, het anders zouden doen.

Maar hoe staat het met Gods eer en Zijn Heilige Naam?
Hoeveel laster wordt er nu uitgestort?
Dat is een veel belangrijkere zaak m.i. dan of het fraai is of niet.
Leonius

Bericht door Leonius »

MBE schreef:Ik denk dat, als ze het over konden doen, het anders zouden doen.

Maar hoe staat het met Gods eer en Zijn Heilige Naam?
Hoeveel laster wordt er nu uitgestort?
Dat is een veel belangrijkere zaak m.i. dan of het fraai is of niet.
PRECIES!!
MBE

Bericht door MBE »

Provinciale Courant Zeeland
Chaos is compleet in Goese raad
door Frank Balkenende

GOES - In het anders zo rustige Goese politieke wereldje is het donderdagavond oorlog. Het biddagakkoord van CDA, VVD en SGP/CU verhit de gemoederen. Eieren spatten uiteen tegen de ramen van de raadszaal, het kersverse GroenLinks-raadslid C. Bruring praat na talloze waarschuwingen door tegen de orde in, waarop VVD-fractievoorzitter S.Heijning dreigt een kan water over hem heen te gieten. Vervolgens stappen de raadsleden van PvdA, GroenLinks en D66 op.

Boze kiezers verstoren in de Goese raadzaal de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad. Foto Willem Mieras ©
Zeven uur. Over een half uur begint de gemeenteraadsvergadering, waarin de gekozen raadsleden worden geïnstalleerd. Voor het Goese stadskantoor hebben zo’n tweehonderd linkse kiezers gehoor gegeven aan de oproep van de 20-jarige student Sem Stroosnijder om een ’luid’ protest te laten horen tegen het akkoord dat CDA, VVD en SGP/CU (14 van de 25 zetels) vorige week woensdag in het geheim (op biddag) sloten. Daarmee zetten de drie verkiezingswinnaar PvdA buitenspel.

Het steekt de demonstranten dat de PvdA, die van vijf naar zeven zetels sprong en de grootste partij werd, geen kans kreeg de coalitieonderhandelingen te openen. Daarom trakteren ze de nieuwe coalitiepartners op een fluitconcert. Ze toeteren, ratelen, slaan op pannen en beuken met een eind hout op een vuilnisbak. De woede druipt van de spandoeken: ’Verraadsvergadering’, ’Biddag, gebed zonder End’, ’Alles is mogelijk als je maar gelooft’, ’Nieuwe coalitie, zaak voor justitie’.

Witheet

De Goese G. Boertje is witheet: „Premier Balkenende roept ons te gaan stemmen, dat doe je netjes, de PvdA wint en vervolgens gooien de VVD en twee christelijke partijen het nota bene op biddag op een akkoordje. Onze stem wordt dus niet gehoord. Vind je het gek dat we de politiek niet meer geloofwaardig vinden. Trouwens, het lijkt wel PvdA’tje pesten in Zeeland. Ook in Borsele en Sluis is de PvdA buitenspel gezet.“

P. Wisse voelt zich ’gefrustreerd’. „Het is een gouden regel dat de grootste partij de onderhandelingen leidt. Die is nu op een achterbakse manier gepasseerd. Om misselijk van te worden.“ C. van der Stam vult aan: „En de VVD komt er altijd mee weg.“

Onder de demonstranten bevinden zich veel raadsleden van PvdA, GroenLinks en D66, die hun achterban tot protest hebben aangespoord. „Ik sta hier om onze kiezers een hart onder de riem te steken“, zegt een boze GroenLinks-lijsttrekker D. van Ewijk, ook ’slachtoffer’ van het biddakkoord, want net als de PvdA keert ook GroenLinks niet terug in het college.

Voorzitter van de Goese SGP/ CU M. Schouten ziet het tafereel met afgrijzen aan. „Dit is flauwekul. Links heeft gewoon een fout gemaakt en het wil ook niet zeggen dat de grootste partij altijd in de coalitie komt. Vier jaar geleden is mijn partij ook niet gevraagd aan het college deel te nemen, maar we zijn wel op een nette manier oppositie blijven voeren.“

Voor de vorm dan

De drie coalitiepartijen zullen zich binnenkort in een ’open brief’ verantwoorden voor hun pact. „Maar“, geeft Schouten een voorproefje, „Er is niet gekonkeld of vooraf iets afgesproken. Misschien was het wel eleganter geweest om toch nog met de PvdA te praten. Voor de vorm dan.“

Terwijl buiten het fluitconcert doorgaat, begint binnen de raadsvergadering. De helft van de demonstranten wurmt zich de raadszaal in, waar de camera’s van NOS, RTL en Twee Vandaag klaar staan. Goes is hot news.

Hoongelach

Ze krijgen waar voor hun geld. Bij de installatie van CDA-lijsttrekker en -onderhandelaar M. Dieleman - „zo waarlijk helpe mij God“ - zwelt het hoongelach en boehh-geroep aan. Burgemeester D. van der Zaag maant het publiek tot kalmte, dreigt zelfs de vergadering af te blazen. Het publiek gaat vervolgens luid kuchen. Pas als PvdA-fractievoorzitter H. Hoogerland de boze kiezers oproept te zwijgen, wordt het weer stil.

Niet lang daarna het volgende binnenbrandje. Namens de drie ’linkse’ partijen wil het net beëdigde GroenLinks-raadslid C. Bruring zijn licht laten schijnen over het biddagakkoord. „Dat is buiten de orde. Volgende week dinsdag wordt het college aangesteld, dan krijgt u de kans“, kapt burgemeester Van der Zaag hem af.

Bruring spreekt onverstoorbaar door, omdat hij - naar hij later verklaart - ingaat op wat twee insprekers (W. Waumans en J. Paauwe) over het biddagakkoord hebben gedebiteerd. Van der Zaag blijft afhameren en ondertussen kookt de melk over bij VVD-fractievoorzitter S. Heijning. Met een kan water loopt hij naar Bruring en dreigt hem een douche te geven. Net op tijd beheerst hij zichzelf. „Hij negeert de burgemeester totaal. Die man moet zich aan de orde houden“, briest Heijning, die het kiezersprotest niet al te serieus wenst te nemen. „De linkse achterban is door Hoogerland opgejut.“

Vervolgens stellen PvdA, GroenLinks en D66 een ’daad’. Ze verlaten demonstratief de raadszaal. Wel laten ze een schriftelijk verklaring ronddelen. Daarin staat dat ze ’ernstig geschokt zijn over de wijze waarop CDA, VVD en SGP het college hebben gevormd’ en vooral natuurlijk over het schenden van de ’ongeschreven afspraak’ dat elke partij moet worden geconsulteerd over de collegevorming’. „Zo is 46 procent van de kiezers de mogelijkheid ontnomen om hun mening zelfs maar in te brengen.“ Er was volgens de drie partijen geen reden voor uitsluiting. „Geen enkele partij heeft immers voor de verkiezingen toekomstige samenwerking met andere partijen uitgesloten.“

Daar denkt VVD’er Heijning anders over. De PvdA en wethouder M. ’t Hart hebben te veel zaken op hun beloop gelaten, zegt hij. „Zoals de woningbouw, de parkeergarage aan de Oostwal, de doordecentralisatie van huisvestingsbudgetten voor het onderwijs.“ Ook speelde de persoon van ’t Hart een rol, geeft Heijning toe. „Hij schoof te veel voor zich uit.“

De vertrekkende CDA-wethouder C. Linssen kan het gekrakeel niet aanzien. Tranen vloeien over zijn wangen. Zijn laatste raadsvergadering in het anders zo collegiale, vriendelijke Goese raadje. Onbegrijpelijk, vindt hij het.

Sem Stroosnijder is na afloop blij over het aantal opgekomen demonstranten. Alleen jammer dat hij niet mocht inspreken. „Ik heb het doorgegeven aan de raadsgriffier, die het zou regelen, maar dat is niet gebeurd.“

De raadsgriffier heet J. Adriaanse, vanaf volgende week dinsdag wethouder voor de SGP/CU.
MBE

Bericht door MBE »

nog een leuke van het forum van die krant
Hallo Karin, wakker worden! De meerderheid kiest niet voor de PvdA, anders had de rest inderdaad niet om ze heen gekund. Omdat CDA,VVD en SGP wél een meerderheid hebben, die democratisch gekozen is, kunnen zij het college gaan vormen, zo gaat dit nu eenmaal in ons landje. Zoals al eerder gemeld een meerderheid start bij 50%. Tot die tijd geld voor de Pvd Alsikmaarmeemagdoenandersgaikhuilen: VERKEER VAN RECHTS HEEFT VOORRANG !
Plaats reactie