"Zwaar", of juist niet.........jouw kerkgemeente
"Zwaar", of juist niet.........jouw kerkgemeente
Hoe zou jij jouw kerkgemeente (GG/OGG (i.N.)/HHK/Bezw.i.PKN) kunnen typeren?
ZWaar, niet zó zwaar, of juist vrij soepel?
De kerkgemeente waar ik aan verbonden ben (HHK/Harskamp) kan ik typeren als een échte "zware" gemeente: ábsoluut geen tv, en ook liever geen radio. Open internet wordt ook ten zeerste afgewezen.
Onze dominee, ds. Reinders, heeft bij zijn preek geen snippertje papier op de kansel, álles doet hij vanuit zijn hart en hoofd!!
In deze gemeente voel ik mij heel goed op m'n plek.
De kerkgemeente waar ik aan verbonden ben (HHK/Harskamp) kan ik typeren als een échte "zware" gemeente: ábsoluut geen tv, en ook liever geen radio. Open internet wordt ook ten zeerste afgewezen.
Onze dominee, ds. Reinders, heeft bij zijn preek geen snippertje papier op de kansel, álles doet hij vanuit zijn hart en hoofd!!
Re: "Zwaar", of juist niet.........jouw kerkgemeen
bestaat er ook zoiets als Bezw.i.d.GG?Petrus schreef:Hoe zou jij jouw kerkgemeente (GG/OGG (i.N.)/HHK/Bezw.i.PKN) kunnen typeren?
Weet ik veel, het zou me niet eens kunnen verbazen meer in deze dolgedraaide kerkelijke wereld van scheuringen en fusies en afsplitsingen.Eppie schreef:bestaat er ook zoiets als Bezw.i.d.GG?Petrus schreef:Hoe zou jij jouw kerkgemeente (GG/OGG (i.N.)/HHK/Bezw.i.PKN) kunnen typeren?
Basseer je de zwaarte van je gemeente aan je kerkenraad? Tja, een beetje mengelmoes is het dan. De ene broeder is minder zwaar dan de andere. Hoewel ik me dan wel meer getrokken voel tot het zwaardere gedeelte.
Bij ons wordt inprincipe elke predikant van de HNHK gevraagd.
Een ds. B. Reinders mag bij ons preken, maar ook een ds. R. van Kooten.
Voor beide predikanten is er bij ons in de gemeente wel een doelgroep te vinden.
Ik kan me overigens naar beide predikanten goed luisteren, maar zou me niet thuis voelen wanneer we alleen maar ds. R. van Kooten zouden hebben, maar ook niet wanneer we alleen maar ds. B. Reinders zouden hebben.
Ik zoek het wat in de midden klas.
De 3 gebroeders Den Ouden bijvoorbeeld.
Een ds. C.M. Buijs, een Ds. W. Pieters en nog een aantal predikanten.
Ik voel me thuis daar waar ze het Evangelie hebben voor goddelozen en bittere vijanden.
Dat kan in een gemeente zijn waar men het zeer nauw neemt met bepaalde zaken (hoewel er meestal wel wat in zit, maar uiteindelijk maar vorm is (bv. het niet autorijden op zondag) en dus niet zaligmakend is), maar dat kan ook in een gemeente zijn waar wat minder nauw gedacht wordt over bepaalde zaken (overigens hier oppassen voor secularisatie!).
We kunnen het maar beter te nauw nemen dan te ruim.
Ik word hier op forum getypeerd als een ultra orthodoxe zware broeder. Ze scharen mij onder de Oud Ger.Gem. in Ned.
Ik ben overigens hardstikke blij dat ik in een Hervormd nest geboren ben en 't zal voor mij bitter moeilijk zijn om de Hervormde kerk te moeten verlaten, omdat ik mij qua prediking er gewoon thuis voel. Ik sta overigens niet negatief tegenover de gereformeerde gemeenten. Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Bij ons wordt inprincipe elke predikant van de HNHK gevraagd.
Een ds. B. Reinders mag bij ons preken, maar ook een ds. R. van Kooten.
Voor beide predikanten is er bij ons in de gemeente wel een doelgroep te vinden.
Ik kan me overigens naar beide predikanten goed luisteren, maar zou me niet thuis voelen wanneer we alleen maar ds. R. van Kooten zouden hebben, maar ook niet wanneer we alleen maar ds. B. Reinders zouden hebben.
Ik zoek het wat in de midden klas.
De 3 gebroeders Den Ouden bijvoorbeeld.
Een ds. C.M. Buijs, een Ds. W. Pieters en nog een aantal predikanten.
Ik voel me thuis daar waar ze het Evangelie hebben voor goddelozen en bittere vijanden.
Dat kan in een gemeente zijn waar men het zeer nauw neemt met bepaalde zaken (hoewel er meestal wel wat in zit, maar uiteindelijk maar vorm is (bv. het niet autorijden op zondag) en dus niet zaligmakend is), maar dat kan ook in een gemeente zijn waar wat minder nauw gedacht wordt over bepaalde zaken (overigens hier oppassen voor secularisatie!).
We kunnen het maar beter te nauw nemen dan te ruim.
Ik word hier op forum getypeerd als een ultra orthodoxe zware broeder. Ze scharen mij onder de Oud Ger.Gem. in Ned.
Ik ben overigens hardstikke blij dat ik in een Hervormd nest geboren ben en 't zal voor mij bitter moeilijk zijn om de Hervormde kerk te moeten verlaten, omdat ik mij qua prediking er gewoon thuis voel. Ik sta overigens niet negatief tegenover de gereformeerde gemeenten. Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Ik geloof dat er een oud boekje is met de titel "10x gereformeerd", maar volgens mij is het inmiddels wel vertienvoudigd!Petrus schreef:Weet ik veel, het zou me niet eens kunnen verbazen meer in deze dolgedraaide kerkelijke wereld van scheuringen en fusies en afsplitsingen.Eppie schreef:bestaat er ook zoiets als Bezw.i.d.GG?Petrus schreef:Hoe zou jij jouw kerkgemeente (GG/OGG (i.N.)/HHK/Bezw.i.PKN) kunnen typeren?
Dit wordt nergens gezegd maar is wel de praktijk, althans in de GG. Een wat behoudender kerkenraad houdt zichzelf in stand door alleen de zich verwant voeldende leden te kandidateren. Op zich geheel menselijk om de [valse?] rust te bewaren.Basseer je de zwaarte van je gemeente aan je kerkenraad? Tja, een beetje mengelmoes is het dan. De ene broeder is minder zwaar dan de andere. Hoewel ik me dan wel meer getrokken voel tot het zwaardere gedeelte.
Ik reken mijzelf inmiddels, langs een lange rijpingsweg, tot de zware orthodoxie.
Ik zou er niet aan moeten dénken een dienst van, pakweg, de PKN te moeten uitzitten. Ik zou écht halverwege de dienst gewoon weglopen van ellende.
Zoals de kerkenraad én `de gemeente` in het algemeen in het leven staan qua opvattingen, daar ben ik het roerend mee eens, en ik zou niet ánders meer willen.
Radio? Ja, die heb ik wél, maar die heb ik alleen voor de klassieke zenders die wij hier via de schotel binnen kunnen krijgen uit bijv. Duitsland (circa 14), Frankrijk (circa 17), Engeland (circa 7), België(ca. 3), Spanje (ca. 6) en nog zo wat.
Andere zenders gaan via het internet, zoals de Reformatorische Omroep (die overigens 3/4 van de dag aanstaat), Radio 4, Concertzender en ClassicFM. In de ochtend, voor de nieuwsgaring staat wel eens BNR-radio aan, ook via internet.
Verder alleen de klassieke cd's die voor de verloren uurtjes klaar liggen om gedraaid te worden.
Ik zou er niet aan moeten dénken een dienst van, pakweg, de PKN te moeten uitzitten. Ik zou écht halverwege de dienst gewoon weglopen van ellende.
Zoals de kerkenraad én `de gemeente` in het algemeen in het leven staan qua opvattingen, daar ben ik het roerend mee eens, en ik zou niet ánders meer willen.
Radio? Ja, die heb ik wél, maar die heb ik alleen voor de klassieke zenders die wij hier via de schotel binnen kunnen krijgen uit bijv. Duitsland (circa 14), Frankrijk (circa 17), Engeland (circa 7), België(ca. 3), Spanje (ca. 6) en nog zo wat.
Andere zenders gaan via het internet, zoals de Reformatorische Omroep (die overigens 3/4 van de dag aanstaat), Radio 4, Concertzender en ClassicFM. In de ochtend, voor de nieuwsgaring staat wel eens BNR-radio aan, ook via internet.
Verder alleen de klassieke cd's die voor de verloren uurtjes klaar liggen om gedraaid te worden.
Toch kan je afvragen of deze houding bijbels danwel gereformeerd is. Het etiketten plakken en verder kenmerken van onderscheid maken lees ik nergens in de bijbel. Wat dat betreft ben ik somber wat betreft de toekomst van de kerk in ons land: De ene kerk is nogal gereformeerder dan de ander en kan daarom niet met de ander verder. De gereformeerde belijdenis, die vroeger sambindend was, is nu kerkscheidend. In de tijd van koning Hizkia ging de koperen slang aan stukken. Het was zovelen tot zegen, maar in die dagen werdt er afgoderij mee bedreven, vandaar de vernietiging. Staat dit de gereformeerde belijdenis ook te wachten?Petrus schreef:Ik reken mijzelf inmiddels, langs een lange rijpingsweg, tot de zware orthodoxie.
In orthodoxe diensten komt ook vaak de ellende naar voren hoor!Petrus schreef:Ik reken mijzelf inmiddels, langs een lange rijpingsweg, tot de zware orthodoxie.
Toch wel bijzonder 3/4 van de dag R.O. aan te hebben en het overige kwart 3 tot 4 andere zwendels aan te hebben.
en bovendien nog verloren uurtjes te hebben. Geweldig!Verder alleen de klassieke cd's die voor de verloren uurtjes klaar liggen om gedraaid te worden.
Tjakka, de eerste reactie hierop...!astroguy schreef:Dit is iets wat ik nog nooit begrepen hebt. Blijkbaar ben ik te dom, maar dat is dan maar zo. Dat hervormde (????). Ik ben van Christus en ik dacht dat het daar om ging altijd.Matthijs schreef:.........Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Toch?
Ik geloof overigens niet dat je mij begrepen hebt.
Je komt binnenkort weer naar Nederland las ik ergens.
Ga maar eens heel goed luisteren en rondkijken bij verschillende gemeenten van de GG en de HNHK, dan zul je wellicht iets kunnen begrijpen van "dat hervormde".
En dat het om Hem alleen gaat, dat moge duidelijk zijn en dat staat hier overigens ook los van.
Dat is ws. dat hervormde wat Matthijs mist.astroguy schreef:Dit is iets wat ik nog nooit begrepen hebt. Blijkbaar ben ik te dom, maar dat is dan maar zo. Dat hervormde (????). Ik ben van Christus en ik dacht dat het daar om ging altijd.Matthijs schreef:.........Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Toch?
Wil jij zeggen dat andere dan de hervormde gemeenten christus niet hebben????????Eppie schreef:Dat is ws. dat hervormde wat Matthijs mist.astroguy schreef:Dit is iets wat ik nog nooit begrepen hebt. Blijkbaar ben ik te dom, maar dat is dan maar zo. Dat hervormde (????). Ik ben van Christus en ik dacht dat het daar om ging altijd.Matthijs schreef:.........Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Toch?
Atze
Beste Astroguy,astroguy schreef:Dit is iets wat ik nog nooit begrepen hebt. Blijkbaar ben ik te dom, maar dat is dan maar zo. Dat hervormde (????). Ik ben van Christus en ik dacht dat het daar om ging altijd.Matthijs schreef:.........Maar ja, dat hervormde, dat mist nou in de ger. gem. 't Is niet te verklaren.
Toch?
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar toch heb ik het ook wel een beetje, dat hervormde gevoel... ondanks het feit dat ik niet hervormd ben voel ik er me er wel toe aangetrokken.