LINKS aan de macht?

Billy

LINKS aan de macht?

Bericht door Billy »

In veel meer gemeenten als in 2002 zullen er n.a.v. de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen linkse progressieve besturen worden gevormd. ( PVDA-SP-GL o.i.d.)

Is dat vanuit Christelijk perspectief gezien beter of slechter dan nu veel zittende CDA/VVD of CDA/PVDA of combinaties lokale partijen/ CDA -besturen?

en:

Gaan linkse partijen de macht overnemen in Nederland DV in 2007?

Wat staat ons te wachten met Bos als Premier?

Gelukkig is het nog niet zover..... :cry:
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
rekcor

Bericht door rekcor »

O maar ik vind dat helemaal niet zo'n slechte ontwikkeling hoor. Bij de linkse partijen zijn veel bijbelse waarden (solidariteit, opkomen voor de zwakken etc) te vinden.

Wel jammer dat CDA verzwakt is, mijn topdrie is wat dit betreft (waarbij 2 en 3 dichter bij elkaar liggen dan 1 en 2):

1. CU
2. CDA / SGP
3. SP / PvdA / Groen Links
Billy

Bericht door Billy »

Voor een zeer sterke analyse.

Ik erken ja... van een rechts-georienteerde opinie-maker.

Bron: http://www.openorthodoxie.nl

NA DE VERKIEZINGEN
een commentaar van Erik van Goor

Nu de uitslagen van de 7 maart gehouden gemeenteraadsverkiezingen binnen zijn, is het duidelijk: de resultaten zijn rampzalig. De enorme groei van de PvdA en de SP en de kaalslag in het CDA, zonder dat daar iets fatsoenlijks voor in de plaats is gekomen, versterken het besef dat we in een ijzige periode zijn beland. Nederland wordt hoe langer hoe linkser.

Alsof de ellende niet op kon, kwam er de dag na de verkiezingen nog het bericht bij dat Hans Wiegel definitief heeft besloten de landelijke politiek te laten voor wat die is. Deze verademing uit Diever, die zich weinig gelegen liet liggen aan campagnestrategieën en mediaperformances, maar gewoon zei waar het op stond, houdt het dus definitief voor gezien. Wat hij de rug toekeert is een liberale partij waar weinig van te verwachten valt. Zalm, Hirsi Ali, Van Aartsen - het is een gezelschap waar je weinig vrolijk van wordt.

De platte VVD-campagne van "veiligheid, werk en een eenvoudigere en goedkopere kinderopvang" sloeg werkelijk alles. Hoezo een "goedkopere kinderopvang"? De extra honderden miljoenen kinderopvang die van de belastingbetalers richting de kinderopvang dient te gaan, is volgens de VVD dus "goedkoper"? Dat Van Aartsen weg is, is geen groot verlies. Maar de geschiedenis leert dat wie er voor in de plaats komt, waarschijnlijk nog erger zal zijn; de generatie VVD'ers die nooit naar een zondagsschool zijn gegaan, staan te trappelen om nog platter, harder en gehaaider politiek te bedrijven waar het land volgens hen recht op heeft.

Iedereen links

Hans Wiegel liet zien dat de liberalen van vandaag niet meer zijn wat ze ooit waren: goede, gedegen en betrouwbare Nederlanders. Maar zo mogelijk nog rampzaliger is de ontwikkeling binnen die andere "rechtse" partij die Nederland nog zou hebben: het CDA.
In een land waarin alle partijen zichzelf in het midden of links daarvan situeren, is het idee van het CDA als een rechtse partij een anachronisme. Zeker gezien het feit dat tegenwoordig ook een partij als de D'66 tot een rechtse coalitie wordt gerekend. Nederland heeft geen "rechtse partijen".
In een land waar zelfs een ChristenUnie zichzelf als "links" beschouwt, de VVD het heeft over "nieuwe spelregels voor de solidariteit" en een SGP zich meer op de zwakken gaat richten, bestaan er hoogstens partijen waarin het "rechtse" nog enigszins aanwezig is, of althans veilig is voor het linkse en liberale geweld.

Eén van deze partijen die nog iets van veiligheid creëren voor het "rechtse" is dus het CDA. En deze partij heeft er dus van langs gekregen. En dit enorme pak slaag wordt door hetzelfde CDA gelaten gedragen. Hoe kan men ook anders? Men heeft gekozen voor een basis die aan het verdwijnen is: het christendom. En als men al geen traan laat om het verdwijnen daarvan, waarom dan een traan gelaten om het verdwijnen van een partij als het CDA?
Er zit iets decadents in het bewust runnen van een sterfhuis als het CDA is. Hebben andere sterfhuizen, zoals de traditionele PvdA, de VVD van het eerste uur, en de oorspronkelijke componenten van de ChristenUnie gekozen voor een transformatie van zichzelf tot iets wat wèl "overleeft", het CDA heeft er voor gekozen te verdwijnen.

Nu zou dat verdwijnen niet zo'n ramp zijn, als er iets beters - of in ieder geval iets vergelijkbaars - voor in de plaats zou komen. Maar dat is nu juist niet het geval. De vergrijsde CDA'ers hebben vooral glibberige PvdA'ers gebaard, zoals Wouter Bos, of net zo glibberige VVD'ers, zoals Marc Rutte of Jozias van Aartsen: mensen zonder ondergrond, maar wel met de illusie van moraal die hen zo geschikt maakt een maatschappij te transformeren tot de immorele chaos die ons nog te wachten staat.

Rechtse partijen

Rechtse partijen zijn primair constitutioneel, conservatief en confederaal qua principes. Voor de meeste zogenaamde "rechtse" partijen geldt het in het gunstigste geval andersom: eerst "das Fressen en de andere primaire behoeften", dan de "solidariteit" en dit alles in het kader van onontkoombare, abstracte en onmenselijke processen als "economie", "emancipatie" en "participatie" van "geëmancipeerde groepen" in met name de "economie".
Daar tegenover stellen zogenaamde "rechtse" - populistische - partijen hoogstens het primaat van de politiek. Zoals overigens ook linkse partijen datzelfde doen op hun wijze.
Het primaat van de politiek is niets anders dan het primaat van de macht. Macht ten koste van alles wat er toe doet: volk, gemeenschap, moraal, religie en cultuur. De Nederlandse christendemocratie heeft verzuimd de componenten van een rechtse politiek te koesteren, te bewaren en door te geven. Tegenover de "macht" van kapitaal of vrij markt, stelde ze slechts een laveren tussen beide zaken en een eigen variant op de machtspolitiek: die van de naastenliefde zonder voorwaarden en zonder fundament.

Verdergaande afbraak

De afbraak van de Nederlandse christen-democratie markeert de verdergaande afbraak van de laatste resten van een gezond en normaal land. Het historische denken van de christen-historischen van de CHU, het confederale en constitutionele denken van de antirevolutionairen van de ARP en het corporatistische en "Europese" denken van de Rooms-katholieken van de KVP is verdampt als sneeuw onder de zon.
Al deze genoemde zaken stonden voor een wezenskenmerk van wat ons land was: gegrond in historie, constitutie, religie, gemeenschap, weerbaarheid en gezond burgerschap. Wie is er straks nog over om deze erfenis weer te ontdekken en toe te passen? We weten het niet.
Van: administrator
Laatst gewijzigd: 2006-03-08 07:27 AM
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

memento

Bericht door memento »

Ikzelf ben rechts, volgens hedendaagse begrippen extreem-rechts. Dat extreme zegt trouwens meer over de rechse partijen (mn VVD) dan over mijn rechtse ideeën. Zoals al eerder hier verteld, ben ik voor een daadkrachtige, extreem-rechts christelijke regering.

Vanuit mijn visie is dus die linkse opkomende macht een doorn in het oog. Maar ook de huidige landelijke macht (CDA/VVD) is dat ook. Ze staan beide verre van de vorm van regeren die ik graag zou zien. Links is een tolerantie-beleid, waar met christelijke waarden en normen de vloer wordt aangeveegd. Rechts (CDA/VVD) is het niet waard om rechts genoemd te worden, het volk wordt naar de mond gepraat, en van de rechtse ideeën (normen en waarden, handhaving van het recht, i.e. weg met het gedoogbeleid) valt weinig te merken.

Hetgeen ik nog het meest positief tegenover sta, is Leefbaar Rotterdam. Voor zover ik kan overzien hebben zij veel goede dingen berijkt in Rotterdam. Dingen die de PVDA nu ws. weer stuk gaat maken. Nee, Leefbaar Rotterdam is de enige partij die voldoet aan mijn kriterea:
1. Rechts
2. Daadkrachtig (ook al maakt dat de partij minder populair)
3. Redelijk (helaas niet christelijk, maar ook niet in strijd met christelijke waarden en normen, nog met het christelijke sociale gevoelen)
jacob

Bericht door jacob »

memento schreef:Ikzelf ben rechts, volgens hedendaagse begrippen extreem-rechts. Dat extreme zegt trouwens meer over de rechse partijen (mn VVD) dan over mijn rechtse ideeën. Zoals al eerder hier verteld, ben ik voor een daadkrachtige, extreem-rechts christelijke regering.

Vanuit mijn visie is dus die linkse opkomende macht een doorn in het oog. Maar ook de huidige landelijke macht (CDA/VVD) is dat ook. Ze staan beide verre van de vorm van regeren die ik graag zou zien. Links is een tolerantie-beleid, waar met christelijke waarden en normen de vloer wordt aangeveegd. Rechts (CDA/VVD) is het niet waard om rechts genoemd te worden, het volk wordt naar de mond gepraat, en van de rechtse ideeën (normen en waarden, handhaving van het recht, i.e. weg met het gedoogbeleid) valt weinig te merken.

Hetgeen ik nog het meest positief tegenover sta, is Leefbaar Rotterdam. Voor zover ik kan overzien hebben zij veel goede dingen berijkt in Rotterdam. Dingen die de PVDA nu ws. weer stuk gaat maken. Nee, Leefbaar Rotterdam is de enige partij die voldoet aan mijn kriterea:
1. Rechts
3. Redelijk (helaas niet christelijk, maar ook niet in strijd met christelijke waarden en normen, nog met het christelijke sociale gevoelen)
Wethouder van de Anker LR vond een paar dagen geleden nog dat in sommige gevallen abortus verplicht zou moeten worden gesteld.
Billy

Bericht door Billy »

memento schreef:Ikzelf ben rechts, volgens hedendaagse begrippen extreem-rechts. Dat extreme zegt trouwens meer over de rechse partijen (mn VVD) dan over mijn rechtse ideeën. Zoals al eerder hier verteld, ben ik voor een daadkrachtige, extreem-rechts christelijke regering.

1. Rechts

(bijne) helemaal met je eens Memento.

Ook ik ben sterk rechts , zeg maar gewoon conservatief! georienteerd.

Ik heb ook veel waardering voor Marco Pastors en zijn beleid.
Je laatste puntje klopt echter niet helemaal gezien het voorstel van Marian vd Anker ( Leefbaar rotterdam) om verplichte abortussen in te stellen bij minderjarige antillianen en gehandicapten..............

rekcor

Bericht door rekcor »

Churchill zei eens (tenminste, zo gaat het verhaal):

"Als je voor je 25ste rechts bent, heb je geen hart,
als je na je 25ste links bent, heb je geen verstand"

Zelf vind ik die terminiologie links-rechts trouwens erg verwarrend. Rechts verbind ik al gauw met liberaal, met de vrije markt, et cetera. Links met solidair-zijn, opkomen voor je naaste enzovoort.
Marnix

Re: LINKS aan de macht?

Bericht door Marnix »

Billy schreef:In veel meer gemeenten als in 2002 zullen er n.a.v. de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen linkse progressieve besturen worden gevormd. ( PVDA-SP-GL o.i.d.)

Is dat vanuit Christelijk perspectief gezien beter of slechter dan nu veel zittende CDA/VVD of CDA/PVDA of combinaties lokale partijen/ CDA -besturen?

en:

Gaan linkse partijen de macht overnemen in Nederland DV in 2007?

Wat staat ons te wachten met Bos als Premier?

Gelukkig is het nog niet zover..... :cry:
Tja, op zich is links nog niet zo ontzettend verkeerd... als men maar niet doorslaat. Als de uitslag in 2007 ongeveer gelijk is aan nu is de kans heel groot dat er een linkse coalitie gevormd gaat worden... sowieso denk ik dat Bos dan niet zomaar om de SP heen zal kunnen en ik zie ook geen reden waarom hij dat niet zou willen. Aan de andere kant, ik denk dat een coalitie van PVDA met CDA ook niet verkeerd zou zijn voor de gezonde balans.... Het huidige kabinet laat het volgens mij op sociaal gebied nog wel een beetje afweten en de PVDA heeft mooie beloften gedaan wat er wel moet gebeuren... Anderzijds heeft de CDA wel een wat voorzichtiger beleid, geen geld zomaar over de balk smijten, denk ook een beetje aan de staatskas. Daarnaast heeft het CDA nog wel iets van de christelijke normen en waarden over.... en zitten CDA en PVDA niet heel ver van elkaar af, het CDA in het midden of iets rechts er van, de PVDA iets aan de linker kant... maar ik zie geen onoverkomelijke problemen.. behalve dan de recente geschiedenis die er voor zal zorgen dat zo'n coalitie ook weer niet zomaar gevormd is.
Jongere

Bericht door Jongere »

Als het gaat om wat uit christelijk oogpunt wenselijker is voor Nederland, kan ik daar geen helder antwoord opgeven. Wel weet ik dat kabinet Balkenende II absoluut niet uitblonk in het uitdragen van christelijke 'normen en waarden'. We zullen zien.
Nadat ik Pastors heb gehoord op een verkiezingsdebat ben ik in hem in ieder geval teleurgesteld. Als spreker is hij niet de meest overtuigende en het leek soms alsom het hem meer ging om de verpakking van zijn woorden dan om de inhoud ervan.
Overigens heb ik ook helemaal niets met links... geef mij maar een bijbelse regering.. vooralsnog moet ik zeggen dat ik nog moet zoeken naar een partij die dit 100% kan verwezelijken.
memento

Bericht door memento »

Nadat ik Pastors heb gehoord op een verkiezingsdebat ben ik in hem in ieder geval teleurgesteld. Als spreker is hij niet de meest overtuigende en het leek soms alsom het hem meer ging om de verpakking van zijn woorden dan om de inhoud ervan.
Politiek gaat niet om publieke debatten. Politiek gaat om goeie ideeën hebben en die uitvoeren. Kijk naar Pastors, je mag m geen goeie prater vinden, maar hij heeft wel dingen voor elkaar gekregen met zn partij Leefbaar Rotterdam. Geef mij maar een goed resultaat, ipv een goed debat...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Ik hoorde Pastors vanmiddag op de radio en daar was hij toch fantastisch ad-rem en scherp.
Als dat het voorproefje is voor de komende verkiezingen, dan kunnen we nog leuke debatten krijgen.

By the way, Billy ouwe Wilders-watcher, zou hij niets zijn als nr 3 bij de Partij voor de Vrijheid? Of krijgen we weer een Groep Pastors?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
refo

Bericht door refo »

Een regering PvdA SP Groen links zie ik niet zo gauw komen. De PvdA is dan de rechtste van het stel en dat zullen ze niet willen. Zie dus maar één mogelijkheid: PvdA-CDA. Eventueel met wat steun van een derde partij. CDA heeft straks de premier als lijsttrekker. De VVD zit in een crisis. Dus zie ik het CDA nog wel groeien. Als ze al die bijna linkse mensen die nu PvdA stemden een beetje in de portemonnee kietelen, dan zal het wel gaan.
refo

Bericht door refo »

En verder: ik was toen ik jong was ook 'rechts'. De zwakkeren hebben het erg slecht in Nederland. Daarin heeft links gewoon gelijk.

(En kom niet met het verhaal dat we het allemaal zo goed hebben. Dat is wel zo vergeleken met andere landen, maar daar heb je niets aan als je geen geld hebt.)
Leonius

Bericht door Leonius »

refo schreef:En verder: ik was toen ik jong was ook 'rechts'. De zwakkeren hebben het erg slecht in Nederland. Daarin heeft links gewoon gelijk.

(En kom niet met het verhaal dat we het allemaal zo goed hebben. Dat is wel zo vergeleken met andere landen, maar daar heb je niets aan als je geen geld hebt.)
Ach, het is maar waar je je prioriteiten stelt. Het is erg jammer dat links zo gewonnen heeft. Het laat zien wat voor stelletje verwende nesten Nederlanders eigenlijk zijn. We willen wel meer, maar inleveren ho maar.... Ik hoop van harte dat dit kabinet z'n rit uitzit om zo zelf te mogen plukken van het door hen uitgezet beleid.
memento

Bericht door memento »

En verder: ik was toen ik jong was ook 'rechts'. De zwakkeren hebben het erg slecht in Nederland. Daarin heeft links gewoon gelijk.
'De zwakkeren'. Een mooie term. Alleen als we het echt gaan hebben over de armoede-grens, dan zijn dat maar weinige burgers (in verhouding tot de totale bevolking). Veelal van (1) allochtone afkomst, of (2) met lage/geen opleiding, of (3) met veel schulden.

Als het aan de linkse partijen ligt, gaan we alle3 de groepen helpen met een grote zak geld. Dat vind ik persoonlijk stom, omdat je dan niet naar de lange termijn kijkt. Er moet dus iets komen waardoor die problemen in de toekomst niet voor zullen komen. Ik stel voor:
1. Allochtonen dwingen te intergreren. Opvoeden naar de nederlandse arbeidsmoraal (i.e. het veelal gegronde (voor)oordeel dat bepaalde groepen allochtonen lui zijn, aanpakken door betreffende groepen hierin te helpen de nederlandse arbeidsmoraal eigen te maken). Ook zorgen dat ze een gedegen cursus kunnen volgen, op overheidskosten, om vloeiend Nederlands te spreken (is echt nodig in het serieuze bedrijfsleven). In gevallen die hierbuiten vallen (bv. alleenstaande moeders met veel kinderen) op overheidskosten hulp aanbieden
2. Hulp bij zoeken werk. Overheidsbanen creeeren tegen minimumloon-tarief + x%, om deze groep toch nuttig bezig te houden. Zorgen dat deze groep dus blijft werken, ipv in de bijstand terecht komt. Daarbij scholingsmogelijkheden aanbieden (eventueel gesubsidieerd).
3. Ik zou zeggen: Overheid betaald schulden van probleemgevallen (dmv faillisement-regeling). Daarbij kunnen schulden alleen bestreden worden als lenen veel moeilijker gemaakt wordt. Ik ben voor een beperking van de maximale hypotheek op 5 a 6 x het bruto-jaarloon, en het te lenen bedrag via extra leningen op 5 a 6 x het netto-maandsalaris. Daarbij overheidscampagne die mensen aanmoedigd te sparen als ze iets duurs willen kopen, ipv (onverantwoord) lenen.

Daarbij wat algemene maatregelen die ik zou willen voorstellen:
1. Afschaffen kinderopvang-toeslag. Kinderbijslag omhoog (kinderbijslag alleen voor in Nederland wonende kinderen).
2. Overheidsinstantie oprichten die mensen met geldproblemen helpen financieel orde op zaken te stellen. (veel problemen zijn door juiste budgettering heel goed op te lossen.)
3. Omgooien belastingstelsel. De eerste 750 EUR/maand altijd belastingvrij. Daarboven 45% belasting. Hiermee wordt wit werken voor ongeregistreerde bijwerkers (lees zwart-werkers; bv schoonmakers) gestimuleerd.

Kortom, meerendeel Wilders-achtige ideeen (alhoewel Wilders nog niet al mijn goeie ideeen heeft ontdekt :P)
Plaats reactie