Vrije gemeenten zoeken aansluiting HNHK

Unionist

Vrije gemeenten zoeken aansluiting HNHK

Bericht door Unionist »

Vanmorgen in het ND:

Interesse gemeenten in HNHK
van onze redactie kerk
SCHIEDAM - Een aantal zelfstandige reformatorische gemeenten zoekt aansluiting bij de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. Het gaat onder meer om 'vrije gemeenten' in Schiedam, Waddinxveen en Rotterdam-Kralingseveer. Of en wanneer deze kerkelijke gemeenten worden toegelaten is nog onduidelijk.
De aanvragen zijn ingediend bij regionale kerkvergaderingen van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. ,,De procedure duurt echter lang doordat de classis het erg druk heeft omdat de hersteld-hervormden nog op veel terreinen orde op zaken moeten stellen'', zegt ds. N. van der Want van de vrije gemeente uit Schiedam.

De vrije gemeenten horen bij geen enkel kerkverband. Meestal zijn ze ontstaan doordat in het verleden kerkleden de Nederlandse Hervormde Kerk verlieten vanwege vrijheid in de leer die daar gold. Sommige gemeenten zijn onderdeel geweest van het verband van Oud Gereformeerde Gemeenten.

Vorig jaar sloot de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Den Helder zich aan bij de hersteld-hervormden. Volgens de hersteld-hervormde synodevoorzitter ds. D. Heemskerk is dat totnogtoe de enige vrije gemeente die zich bij de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk heeft gevoegd.

,,Onze gemeente heeft altijd op de stoep van de Hervormde Kerk gestaan'', zegt Van der Want. ,,Als de kerk zich zou herstellen, wilden wij weer terug.'' Nu de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk bestaat, ontstaan na de fusie van hervormden, gereformeerden en lutheranen tot de Protestantse Kerk in Nederland, heeft de Schiedamse gemeente ,,niet meer het recht'' om op zichzelf te blijven staan.

De overeenkomsten tussen de vrije gemeenten en de hersteld-hervormden is groot, stelt Want, die een gemeente leidt met zo'n 120 (doop)leden. ,,Wij voelen ons verwant met de rechtse, de behoudende flank van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. Ik preek bijna elke zondag een of twee keer in deze gemeenten.''

Ook de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente Kralingse Veer in Rotterdam zoekt aansluiting bij de hersteld-hervormden. Ds. M. Pronk wil er nog niet veel over kwijt, omdat het proces in een beginfase zit. ,,De gemeente is te veel om mijzelf geconcentreerd'', noemt hij als reden om aansluiting te zoeken. ,,Als ik wegval, is het beter als een gemeente in een kerkverband is opgenomen.''
astroguy

Re: Vrije gemeenten zoeken aansluiting HNHK

Bericht door astroguy »

Unionist schreef:Vanmorgen in het ND:

Interesse gemeenten in HNHK
van onze redactie kerk
SCHIEDAM - Een aantal zelfstandige reformatorische gemeenten zoekt aansluiting bij de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. Het gaat onder meer om 'vrije gemeenten' in Schiedam, Waddinxveen en Rotterdam-Kralingseveer. Of en wanneer deze kerkelijke gemeenten worden toegelaten is nog onduidelijk.
De aanvragen zijn ingediend bij regionale kerkvergaderingen van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. ,,De procedure duurt echter lang doordat de classis het erg druk heeft omdat de hersteld-hervormden nog op veel terreinen orde op zaken moeten stellen'', zegt ds. N. van der Want van de vrije gemeente uit Schiedam.

De vrije gemeenten horen bij geen enkel kerkverband. Meestal zijn ze ontstaan doordat in het verleden kerkleden de Nederlandse Hervormde Kerk verlieten vanwege vrijheid in de leer die daar gold. Sommige gemeenten zijn onderdeel geweest van het verband van Oud Gereformeerde Gemeenten.

Vorig jaar sloot de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente in Den Helder zich aan bij de hersteld-hervormden. Volgens de hersteld-hervormde synodevoorzitter ds. D. Heemskerk is dat totnogtoe de enige vrije gemeente die zich bij de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk heeft gevoegd.

,,Onze gemeente heeft altijd op de stoep van de Hervormde Kerk gestaan'', zegt Van der Want. ,,Als de kerk zich zou herstellen, wilden wij weer terug.'' Nu de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk bestaat, ontstaan na de fusie van hervormden, gereformeerden en lutheranen tot de Protestantse Kerk in Nederland, heeft de Schiedamse gemeente ,,niet meer het recht'' om op zichzelf te blijven staan.

De overeenkomsten tussen de vrije gemeenten en de hersteld-hervormden is groot, stelt Want, die een gemeente leidt met zo'n 120 (doop)leden. ,,Wij voelen ons verwant met de rechtse, de behoudende flank van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk. Ik preek bijna elke zondag een of twee keer in deze gemeenten.''

Ook de Vrije Oud Gereformeerde Gemeente Kralingse Veer in Rotterdam zoekt aansluiting bij de hersteld-hervormden. Ds. M. Pronk wil er nog niet veel over kwijt, omdat het proces in een beginfase zit. ,,De gemeente is te veel om mijzelf geconcentreerd'', noemt hij als reden om aansluiting te zoeken. ,,Als ik wegval, is het beter als een gemeente in een kerkverband is opgenomen.''
Bij aanname door de HNHK van de genoemde gemeenten zouden voor het eerst predikanten van buiten de (oude) NHK predikant worden in de HNHK. Immers de vrije gemeente te Den Helder die in Feb 2005 deel werd van de HNHK was vakant. Verder zijn er in Schiedam en in Waddinxveen alreeds gemeenten van de HNHK en zou er daar dus een tweede gemeente bijkomen tenzij er tot een plaatselijke vereniging zou worden besloten, nu of in de toekomst. Overigens ging de vrije predikant H. Oussoren te IJsselmuiden vorig jaar reeds over naar de HNHK maar is daar toen blijkbaar niet als predikant aangenomen, hij prijkt althans niet op de predikanten lijst van de HNHK.
Verder is het interessant om te zien wat andere vrije gemeenten gaan doen waar nu al vaak HNHK predikanten voorgaan. Ik denk dan aan gemeenten zoals die in Aalburg, Werkendam, Urk en Rotterdam-Zuid, die alle vier geen predikant hebben.
Atze
memento

Bericht door memento »

Ik hoop dat de vrije gemeenten toegelaten kunnen worden. En dat de gevestigde afgescheiden kerkgenootschappen (GG/oGG) hun voorbeeld volgen.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Weet iemand of de Vrije Hervormde Gemeente te Scherpenisse met Haar predikant Ds.J.van der Sleen aansluiting zoekt bij de herstelden?Het lijkt mij een beetje voor de hand liggend,omdat iedereen een beetje weet waarom deze gemeente is ontstaan en er nu een nieuwe situatie is ontstaan!
Q!

Bericht door Q! »

Overigens ging de vrije predikant H. Oussoren te IJsselmuiden vorig jaar reeds over naar de HNHK maar is daar toen blijkbaar niet als predikant aangenomen, hij prijkt althans niet op de predikanten lijst van de HNHK.
Ik sprak pas zijn dochter en die zei dat ze nog steeds een vrije gemeente waren.
astroguy

Bericht door astroguy »

Q! schreef:
Overigens ging de vrije predikant H. Oussoren te IJsselmuiden vorig jaar reeds over naar de HNHK maar is daar toen blijkbaar niet als predikant aangenomen, hij prijkt althans niet op de predikanten lijst van de HNHK.
Ik sprak pas zijn dochter en die zei dat ze nog steeds een vrije gemeente waren.
De gemeente ging niet over, nee. Dat is nl. ook niet wat ik zei. Al wat ik zei was dat ds. Oussoren op persoonlijke titel overging naar de HNHK. Zie: http://rparticles.kobala.nl/aproxy.php?id=2884906
Atze
freek

Bericht door freek »

Is er nog nieuws rondom de vrije gemeenten en evt. aansluiting bij de HHK? Weet iemand er iig meer van?

Grt.
freek
limosa

Bericht door limosa »

freek schreef:Is er nog nieuws rondom de vrije gemeenten en evt. aansluiting bij de HHK? Weet iemand er iig meer van?

Grt.
freek
Ik dacht gehoord te hebben dat ds. Pronk (Laankerk in Kralingseveer) niet Hersteld Hervormd wordt. Aansluiten bij de CGK is overigens enige tijd geleden ook niet gelukt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Bij de GG ook niet.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
limosa

Bericht door limosa »

Unionist schreef:Bij de GG ook niet.
zijn daartoe pogingen ondernomen dan?
Unionist

Bericht door Unionist »

Ja, al een hele tijd geleden. Ik begreep dat het voor ds. P. niet zo'n fijne ervaring was...
limosa

Bericht door limosa »

hij zal nog achter ds. Hegger aan moeten gaan als hij bij een verband wil aansluiten . . .
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

geledu schreef:
limosa schreef:hij zal nog achter ds. Hegger aan moeten gaan als hij bij een verband wil aansluiten . . .
Volgens mij wordt ds Hegger "gewoon" predikant binnen de PKN.
Of heb ik dat mis ?

Wel verwonderlijk trouwens want ik dacht dat hij de laatste tijd in de GerGem van Arnhem kerkte.
Zo verwonderlijk is dat niet. In het RD staat bij Arnhem 1 GB-gemeente die alleen 's morgens een dienst heeft. Als dat de gemeente is waar ds Hegger lid is, kan hij dus 's avonds naar de GG. En ds Kattenberg kun je prima naar luisteren.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 01 aug 2006, 08:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Unionist

Bericht door Unionist »

geledu schreef:
limosa schreef:hij zal nog achter ds. Hegger aan moeten gaan als hij bij een verband wil aansluiten . . .
Volgens mij wordt ds Hegger "gewoon" predikant binnen de PKN.
Of heb ik dat mis ?

Wel verwonderlijk trouwens want ik dacht dat hij de laatste tijd in de GerGem van Arnhem kerkte.
Nou heb je ook niet zo héél veel keus als je in Velp woont...

Ben overigens wel benieuwd of en waar hij een keer te horen is. IK ken hem wel als lector, maar niet als prediker.
Plaats reactie