Min. Donner: "de Don" trekt ten strijde tegen de s

Plaats reactie
Petrus

Min. Donner: "de Don" trekt ten strijde tegen de s

Bericht door Petrus »

De Don, ofwel minister Donner trekt door middel van een rap-nummer ten strijde tegen de softdrugs.

Ik heb 'm inmiddels op m'n pc staan, en ik moet zeggen: het klinkt als de beste, maar of het het juiste middel is om de jeugd te bereiken is nog maar de vraag.

Kijk maar eens op de website van Justitie, waar je ergens het nummer kunt downloaden. Het duurt een verrekt lange tijd, maar die stijve hark maakt er wél wat goeds van!!

Petrus
Petrus

Re: Min. Donner: "de Don" trekt ten strijde tegen

Bericht door Petrus »

Petrus schreef:De Don, ofwel minister Donner trekt door middel van een rap-nummer ten strijde tegen de softdrugs.

Ik heb 'm inmiddels op m'n pc staan, en ik moet zeggen: het klinkt als de beste, maar of het het juiste middel is om de jeugd te bereiken is nog maar de vraag.

Kijk maar eens op de website van Justitie, waar je ergens het nummer kunt downloaden. Het duurt een verrekt lange tijd, maar die stijve hark maakt er wél wat goeds van!!

Petrus
O ja, het is de bedoeling van dit rapnummer dat de jeugd wordt afgehouden van de softdrugs. Maar daar zijn toch heel andere middelen voor te bedenken op het ministerie????
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

'k Dacht eerst dat het een geintje was... Blijkt het ook nog eens echt op z'n eigen initiatief gemaakt te zijn (of aanraden van ambtenaren). Vind dat De Don zich nu wel een beetje laat verleiden tot een lager niveau.
David J

Bericht door David J »

Toen ik het las in de Volkskrant dacht ik eerst ook: "Moet dat nu?", maar bij nader inzien moet ik zeggen dat ik het wel leuk vind. Het is natuurlijk een reactie op burgemeester Leers van Maastricht. Het heeft wel iets luchtigs.

Ik denk dat het een goede zet van Donner is, juist omdat niemand dit van hem verwacht. En ik vermoed zomaar (ook gezien die lange downloadtijd) dat meer mensen naar een rappende Donner hebben geluisterd dan naar een orerende Donner in de Tweede Kamer. En da's winst. Toch?
memento

Bericht door memento »

Respect!

Maargoed, ff serieus. Ik vind het een goed gebaar dat een minster de jeugd in hun 'eigen taal' probeerd te bereiken. Het toont m.i. een stuk interesse/bewogenheid.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

dit is niet serieus, gewoon een grap (wel een goeie overigens) :mrgreen:
rekcor

Bericht door rekcor »

Memento schreef:Maargoed, ff serieus. Ik vind het een goed gebaar dat een minster de jeugd in hun 'eigen taal' probeerd te bereiken. Het toont m.i. een stuk interesse/bewogenheid
Inderdaad. Vraag me af wanneer de eerste reforap gaat volgen, door een dominee uit de zogenaamde rechterflank :wink:
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

rekcor schreef:
Memento schreef:Maargoed, ff serieus. Ik vind het een goed gebaar dat een minster de jeugd in hun 'eigen taal' probeerd te bereiken. Het toont m.i. een stuk interesse/bewogenheid
Inderdaad. Vraag me af wanneer de eerste reforap gaat volgen, door een dominee uit de zogenaamde rechterflank :wink:
wat is het toppunt van geduld?

wachten tot een dominee uit de rechterflank een reforap maakt
David J

Bericht door David J »

Inderdaad, want het is per definitie onmogelijk. Zodra een dominee zo'n rap maakt, behoort hij niet meer tot de rechterflank!

Vraag me af hoe zo'n rap zou gaan, qua tekst...
Marnix

Bericht door Marnix »

Hehe,

Niets houdt je tegen
een nieuw topic
te maken
En dan hiphop ik
samen met jou over allerlei zaken
In een woordenregen en -strijd
investeren we in de creativiteit,
originaliteit, niet van maar wel in deze tijd
en wereld dus refoland,
zet je aversies aan de kant,
Ga met de nieuwe mode aan de haal
Rocken is uit, we gaan voor freestyyyyyyle ;D

Zoiets? :)
Bourdon

Bericht door Bourdon »

Marnix je bent een natuurtalent! Ga zo door! :mrgreen:
Marnix

Bericht door Marnix »

Wow, jou heb ik lang niet gezien. Wat een aantrekkingskracht hebben mijn rhymes ;)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Het RD kan er de humor niet van inzien:
Kan het nog gekker, vraagt Kamervoorzitter Weisglas zich af in zijn weekboek op internet. De vertwijfelde vraag heeft te maken met het feit dat minister Donner van Justitie een rapnummer heeft opgenomen.

In een ritmische cadans heeft de bewindsman een korte tekst ingesproken waarin hij zich keert tegen legalisering van softdrugs. Een standpunt dat op zichzelf steun verdient.

Weisglas vindt echter dat Donner een manier van communiceren heeft gekozen, die niet kan. Hoe moeten mensen de politiek nog serieus nemen als zelfs de minister van Justitie dit soort dingen doet, is zijn prangende vraag.

Al te scherp wil de voorzitter van de Tweede Kamer de bewindsman niet veroordelen. Bezorgd vraagt hij zich af of Donner misschien verkouden en schor was waardoor de normaal ingesproken tekst klonk als een rapnummer.

Duidelijk is dat Weisglas dit ironisch bedoeld heeft. Donner heeft bewust gekozen voor het opnemen van een rapnummer. Dat is opvallend.

De bewindsman staat in Den Haag bekend als een stijlvol man; het prototype van een degelijke en betrouwbare gereformeerde zoals die voorheen vooral binnen de Anti Revolutionaire Partij (ARP) gevonden werden.

Daarbij komt dat Donner ook de baas is van Justitie, het departement dat bij uitstek gezag en stijl moet uitstralen. Vandaar dat Weisglas hogelijk verbaasd is dat „zelfs” de minister van Justitie dit doet.

Anders gezegd: als deze minister al zover gaat, hoe kun je dan nog van de andere bewindslieden en politici vragen zich in te houden zodat de burger hen als respectabele mensen ziet.

Het punt dat Weisglas aan de orde stelt, is terecht. Met het opnemen van dit rapnummer heeft Donner het imago van de politiek en van hemzelf beschadigd.

Ook al vraagt elke tijd zijn eigen communicatievorm, hier slaat de bewindsman door. Door je als minister aan te stellen als een rapper verlaag je je als drager van het regeerambt. Dat dwingt zeker geen respect af. Het leidt eerder tot gegniffel of spot.

De vraag is echter of Donner een voortrekkersrol heeft gespeeld of dat hij is meegezogen in een langer bestaande trend.

In dit concrete geval reageert Donner op een poplied dat burgemeester Leers van Maastricht enkele weken geleden maakte waarin hij pleitte voor legalisering van drugs. De minister betaalt de Limburgse burgemeester dus met gelijke munt.

Toch is dit meer dan een incident. Het is namelijk niet voor het eerst dat politici zich gedrag aanmeten dat verbazing oproept. In verkiezingscampagnes, zoals nu voor de gemeenteraad, doen politici soms dingen die men eerder in een carnavalsoptocht zou verwachten dan in een verkiezingskaravaan.

In het politieke bedrijf van deze tijd gaat het steeds meer om het effect dat de politicus als persoon oproept en minder om zijn boodschap. De politicus moet populair zijn. Om dat te bereiken doet hij soms dwaas.

Dat zouden politici niet moeten willen. Het is een volksvertegenwoordiger of minister onwaardig zich als een zot te gedragen.

Dat zouden burgers ook niet moeten willen. Er is immers een beduidend aantal kiezers dat het stemgedrag vooral laat bepalen door de uitstraling van de politicus.

Juist minister Donner heeft in de achterliggende jaren keer op keer gezegd dat kiezers minder op het effect van de persoon en meer op de inhoud van zijn boodschap moeten letten. Mede daarom is het opnemen van een rapnummer zo opvallend.

Als volgeling van de oprichter van de ARP, Abraham Kuyper, weet de minister dat het in de politiek om het beginsel moet gaan. Dat blijft over als de politicus van het toneel verdwenen is.
Tja, ze vatten het volgens mij wel erg serieus op.
refo

Bericht door refo »

Dit is typisch een geval waarbij de vorm de boodschap is gaan overheersen. Over de boodschap hoor je vrijwel niemand.
olfie

Bericht door olfie »

refo schreef:Dit is typisch een geval waarbij de vorm de boodschap is gaan overheersen. Over de boodschap hoor je vrijwel niemand.
Doel gemist dus...
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie