Voorkeurstemmen

Plaats reactie

Lijsttrekker kiezen of niet?

Gewoon, op de eerste kandidaat
14
35%
Op de lijsttrekker, dat is een hele goeie
6
15%
Op de eerste vrouw van de lijst
1
3%
Op een lagere kandidaat, de lijsttrekker spreekt me niet zo aan
1
3%
Op een lagere kandidaat, die mijn voorkeur heeft
14
35%
Mijn antwoord zit er niet bij, nl...
4
10%

Totaal aantal stemmen: 40

Q!

Voorkeurstemmen

Bericht door Q! »

Ga je op de lijsttrekker stemmen 7 maart a.s.? Of breng je een stem uit op een lagere kandidaat? Waarom wel/niet?
rekcor

Bericht door rekcor »

Op de lijsttrekker. Ik neem aan dat dat de beste man/vrouw is die ze konden vinden.
Kokje

Bericht door Kokje »

Ik stem op nummer 2, want dat is mijn echtgenoot. Ook wel eens leuk om mee te maken. Als hij niet op de lijst had gestaan, zou ik gewoon op de lijsttrekker stemmen (en dat is een vrouw...).
Buskes

Bericht door Buskes »

Hee, da's grappig. Laat ik nou die nummer twee zijn.
Ik geef mijn stem aan nummer 1
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

rekcor schreef:Op de lijsttrekker. Ik neem aan dat dat de beste man/vrouw is die ze konden vinden.
In SGP kringen speelt ook nog het kerkgenootschap een rol. De volgorde hoeft dus niet altijd gebaseerd te zijn op kennis en kunde.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Unionist

Bericht door Unionist »

Pim schreef:
rekcor schreef:Op de lijsttrekker. Ik neem aan dat dat de beste man/vrouw is die ze konden vinden.
In SGP kringen speelt ook nog het kerkgenootschap een rol. De volgorde hoeft dus niet altijd gebaseerd te zijn op kennis en kunde.
Ja, of bij gecombineerde lijsten hebben SGP-ers nog wel eens de neiging om op de eerste SGP'er te stemmen ipv op de lijsttrekker van CU-huize.

Ik denk dat ik op de eerste Ger Gemmer op de lijst ga stemmen...
dré

Bericht door dré »

ik ga niet stemmen, wij worden geherindeeld/heringedeeld/hergeindeeld.......
volgens mij mag ik pas aan het eind van dit of volgend jaar.

De CU zal dan wel meedoen maar van de SGP weet ik dat nog niet zo net. vraag me af of we die in de nieuwe gemeente wel hebben/krijgen. Maar tegen die tijd waarschijnlijk niet op de CU lijsttrekker.
dré
--------

Credo in unum Deo
rekcor

Bericht door rekcor »

Pim schreef:De volgorde hoeft dus niet altijd gebaseerd te zijn op kennis en kunde.
Rare jongens, die SGP-ers :wink:
Eppie

Re: Voorkeurstemmen

Bericht door Eppie »

Q! schreef:Ga je op de lijsttrekker stemmen 7 maart a.s.? Of breng je een stem uit op een lagere kandidaat? Waarom wel/niet?
Bij ons in het dorp is er één lijsttrekker, de rest is lijstduwer want driekwart staat er om 'politieke' redenen op en zal onder geen beding plaats nemen in de raadszetel mocht het zover komen.

ps. ik heb het dus over de SGP lijst hé.
Andre

Bericht door Andre »

De man die ik stem, is geen lijsttrekker, maar we gaan ervoor dat hij met voorkeur stemmen erin komt.
Unionist

Bericht door Unionist »

Andre schreef:De man die ik stem, is geen lijsttrekker, maar we gaan ervoor dat hij met voorkeur stemmen erin komt.
Leg eens uit? Het bestuur heeft fouten gemaakt bij het samenstellen van de lijst?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Stem eigenlijk altijd op iemand die niet op nummer 1 of 2 van de lijst staat. Die krijgen al stemmen genoeg.
Andre

Bericht door Andre »

Unionist schreef:
Andre schreef:De man die ik stem, is geen lijsttrekker, maar we gaan ervoor dat hij met voorkeur stemmen erin komt.
Leg eens uit? Het bestuur heeft fouten gemaakt bij het samenstellen van de lijst?
Niet echt een fout gemaakt, maar nu staat een ex-wethouder op een verkiesbare plek die door een motie van wantrouwen uit de raad verdaagt is.
Petrus

Bericht door Petrus »

Ik kies een man/vrouw die in mijn opinie het beste zijn/haar beleidsstukken weet te behartigen, en dat hoeft dus écht niet (meestal niet trouwens, het zijn alleen maar blikvangers) de lijsttrekker te zijn.

Bij voorkeur iemand die wat lager op de lijst staat.

Bij ons zijn CDA (lijst 1) en SGP (lijst 2) verreweg de grootste partijen.
myster

Bericht door myster »

Ik stem altijd op de 1e van de lijst. Dat is voor mij ook n stukje "gemakzucht" :) want de meesten ken ik niet.
Dit jaar mag ik trouwens niet stemmen :( want wij zijn net verhuisd en we hebben nog stemkaarten (oh nee: stempassen) gekregen van onze oude gemeente. Maar als ik mocht stemmen, zou ik nr 1 van lijst 2 stemmen (SGP dus). 'k Geloof dat ik de naam van de beste man ook nog weet ook :wink:
Plaats reactie