Op theologienet staat een ernstige preek over mattheüs 4:17, over de bekering (het begin van Jezus' prediking).Afgewezen schreef:In onze tijd kun je heel goed luisteren naar iemand als ds. M.J. van Gelder bijv.
Oudvaders lezen
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Ik weet natuurlijk niet hoe het 'overal' is, hoewel ik wel het nodige gehoord en gelezen heb. Denk dus niet dat ik alle hedendaagse op één hoop gooi.Mister schreef::shock: Dus wij hebben het maar slecht in de kerk :?Zonderling schreef:- Jodocus van Lodenstein (niet dor, niet dogmatisch, en wel degelijk een geestelijke diepte die tegenwoordig niet wordt aangetroffen bij mijn weten)
Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 11 jan 2007, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Ik zal de preek van ds. Van Gelder lezen.Afgewezen schreef:In onze tijd kun je heel goed luisteren naar iemand als ds. M.J. van Gelder bijv. En wat te denken van een ds. P. de Vries? En er zullen er vast wel meer zijn. En vanuit de 'evangelicale' hoek verschijnen soms ook heel mooie en diepgaande boekjes (George Cutting bijvoorbeeld).
Dat is iets wat ik in ds H. Zweistra zo waardeer. Heel bevindelijk preken, maar tegelijkertijd niet het Bijbelse evenwicht verliezen in het aanspreken van zondaren.Zonderling schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe het 'overal' is, hoewel ik wel het nodige gehoord en gelezen heb. Denk dus niet dat ik alle hedendaagse op één hoop gooi.Mister schreef::shock: Dus wij hebben het maar slecht in de kerkZonderling schreef:- Jodocus van Lodenstein (niet dor, niet dogmatisch, en wel degelijk een geestelijke diepte die tegenwoordig niet wordt aangetroffen bij mijn weten)
Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Zeker! Dan ben ik blij dat we anno 2007 nog eenzelfde geluid mogen horen als in de tijd van de oude scchrijvers.Zonderling schreef: Ik weet natuurlijk niet hoe het 'overal' is, hoewel ik wel het nodige gehoord en gelezen heb. Denk dus niet dat ik alle hedendaagse op één hoop gooi.
Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Te mogen horen van mensen die genade ervaren, maar ook te horen van predikers die uit genade leven en ervan mogen uitdelen als getuigenis voor de naaste. Een lichtend licht en zoutend zout.
De Heilge Geest werkt nog altijd. De Heere vertraagt de belofte niet. En nooit.
We moeten toch oppassen voor een soort streeptheologie: alsof die godzaligheid beperkt zou zijn tot de oudvaders, en de Heilige Geest daarná gestopt is met Zijn werk of dat Zijn werk sindsdien van een mindere kwaliteit is (met eerbied gesproken).Zonderling schreef:Toch zijn er sommige preken van oude schrijvers / puriteinen die je stil maken, omdat je voelt dat zij de dingen zelf doorleefd hadden (en die doorleving is echt niet na te doen door een bepaalde voordracht of aangepast stemgebruik wat ter rechterzijde schering en inslag is).
We kunnen b.v. wel zeggen 'Eenzaam, met God gemeenzaam', maar nogmaals: zoiets doorlééfd te hebben is heel wat anders. En wanneer het iemand gegeven wordt uit die beléving te spreken, niet daaróver maar daarúit, dan is dat iets wat de hoorders wel zullen voelen en de lezers wel zullen lezen, daar ben ik vast van overtuigd.
Hoe bedoel je?Kaw schreef:Philpot ben ik ooit in begonnen, maar dat was alsof ik karton moes eten.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.
Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.
Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Heb me door "Ettelijke gronden der christelijke religie" heengeworsteld. Is al weer een jaar of tien geleden.Christiaan schreef:Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.
Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Er staan mooie dingen in, maar 't is wel langdradig.
-
- Berichten: 4330
- Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31
Het boek "Ettelijke gronden" is niet vergelijkbaar met de preken.Afgewezen schreef:Heb me door "Ettelijke gronden der christelijke religie" heengeworsteld. Is al weer een jaar of tien geleden.Christiaan schreef:Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.
Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Er staan mooie dingen in, maar 't is wel langdradig.
De preken van Binning zijn bepaald niet langdradig, zijn preken over Romeinen 8 en 1 Johannes zijn juist eenvoudig en boeiend.
Binning was een erg talentvolle man, jong gestorven.
Nadeel is wel dat veel van de beschikbare preken lang geleden vertaald zijn, de heruitgaven zijn daar vaak nog op gebaseerd, zo ook de preek die Christiaan noemt (vertaling uit 17xx door Jan Ross).
Keurstoffen van H. Binning is enkele jaren terug opnieuw uitgegeven. Ik weet niet of ze inderdaad gebaseerd zijn op lang geleden vertaalde werken. M. i. zijn ze goed toegankelijk, zeker als je wel eens vaker wat leest!Zonderling schreef:Het boek "Ettelijke gronden" is niet vergelijkbaar met de preken.Afgewezen schreef:Heb me door "Ettelijke gronden der christelijke religie" heengeworsteld. Is al weer een jaar of tien geleden.Christiaan schreef:Kort geleden aangeschaft preek van Mr. Hugo Binning (1627-1653)
over Jesaja 59 vers 20
Preek van Dr. John Owen over Micha 6 vers 9
Preek van John Flavel over Lukas 1 vers 72.
Moet ze nog lezen. Kent iemand van jullie Mr. Hugo Binning?
Er staan mooie dingen in, maar 't is wel langdradig.
De preken van Binning zijn bepaald niet langdradig, zijn preken over Romeinen 8 en 1 Johannes zijn juist eenvoudig en boeiend.
Binning was een erg talentvolle man, jong gestorven.
Nadeel is wel dat veel van de beschikbare preken lang geleden vertaald zijn, de heruitgaven zijn daar vaak nog op gebaseerd, zo ook de preek die Christiaan noemt (vertaling uit 17xx door Jan Ross).
En bijzonder de moeite waard!
Het mooie aan de oudvaders, en met name wel uit Engelse/Schotse hoek, is dat hun geschriften de gehele Schrift behandelden, ook zaken die niet, of niet direct, betrekking hebben op de bekering.
Bv: Als men nu spreekt over Gods deugden (en het is al zeldzaam als men daar wat aandacht aan besteed), dan is dat vaak altijd direct toegepast op de relatie daarvan tot de bekering. Bij de oudvaders (bv Charnock) is dit helemaal niet zo, hij gaat adhv de Schrift al Gods deugden uitgebreid langs.
Bij de oudvaders stond niet alleen de vraag 'Hoe krijg ik een genadig God' centraal, maar ook het even-gereformeerde principe 'Hoe leer ik God kennen uit Zijn woord'. Opdat wij ons verwonderen over Welk een God wij hebben!
Een ander punt wat (bij de Engelse/Schotse) schrijvers vaak centraal staat, is het stuk van de dankbaarheid. Zij namen hierin vaak een houding aan die wij 'evangelisch' of 'activistisch' zouden vinden. Zoals bv de (helaas onbekende) uitspraak van RM McChayne dat genade nét genoeg is om je over de drempel van de hemelpoort te tillen, en dat de rest afhankelijk is van hoe wij leven.
Bv: Als men nu spreekt over Gods deugden (en het is al zeldzaam als men daar wat aandacht aan besteed), dan is dat vaak altijd direct toegepast op de relatie daarvan tot de bekering. Bij de oudvaders (bv Charnock) is dit helemaal niet zo, hij gaat adhv de Schrift al Gods deugden uitgebreid langs.
Bij de oudvaders stond niet alleen de vraag 'Hoe krijg ik een genadig God' centraal, maar ook het even-gereformeerde principe 'Hoe leer ik God kennen uit Zijn woord'. Opdat wij ons verwonderen over Welk een God wij hebben!
Een ander punt wat (bij de Engelse/Schotse) schrijvers vaak centraal staat, is het stuk van de dankbaarheid. Zij namen hierin vaak een houding aan die wij 'evangelisch' of 'activistisch' zouden vinden. Zoals bv de (helaas onbekende) uitspraak van RM McChayne dat genade nét genoeg is om je over de drempel van de hemelpoort te tillen, en dat de rest afhankelijk is van hoe wij leven.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Mee-eens.memento schreef:Het mooie aan de oudvaders, en met name wel uit Engelse/Schotse hoek, is dat hun geschriften de gehele Schrift behandelden, ook zaken die niet, of niet direct, betrekking hebben op de bekering.
Bv: Als men nu spreekt over Gods deugden (en het is al zeldzaam als men daar wat aandacht aan besteed), dan is dat vaak altijd direct toegepast op de relatie daarvan tot de bekering. Bij de oudvaders (bv Charnock) is dit helemaal niet zo, hij gaat adhv de Schrift al Gods deugden uitgebreid langs.
Bij de oudvaders stond niet alleen de vraag 'Hoe krijg ik een genadig God' centraal, maar ook het even-gereformeerde principe 'Hoe leer ik God kennen uit Zijn woord'. Opdat wij ons verwonderen over Welk een God wij hebben!
Een ander punt wat (bij de Engelse/Schotse) schrijvers vaak centraal staat, is het stuk van de dankbaarheid. Zij namen hierin vaak een houding aan die wij 'evangelisch' of 'activistisch' zouden vinden. Zoals bv de (helaas onbekende) uitspraak van RM McChayne dat genade nét genoeg is om je over de drempel van de hemelpoort te tillen, en dat de rest afhankelijk is van hoe wij leven.
Ze preekte ook wel over een thema. Waarbij tal van bijbelgedeelten en bijbelteksten aanbod komen.
Sowieso komen er tal van teksten in een preek voor, op een of andere manier hebben ze naar mijn idee een voorliefde voor Spreuken.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)