Raad het citaat
Raad het citaat
Ik kwam pas weer een mooi citaat tegen:
We moeten bidden alsof alles van God afhangt, en we moeten werken alsof alles van ons afhangt
Wie oh wie zou dat nu gezegd hebben...?
We moeten bidden alsof alles van God afhangt, en we moeten werken alsof alles van ons afhangt
Re: Raad het citaat
br. D.J. Budding in een onlangs gehouden preekmemento schreef:Ik kwam pas weer een mooi citaat tegen:
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Is echt Luthers. Luther stelde aan de ene kant dat geloof het enige was waardoor een mens behouden wordt. Aan de andere kant stelt hij dat de werken, zowel de werken van het geloof, als de goede werken, door de mens gedaan diende te worden, omdat zonder die werken de zaligheid niet bestaan kon. Een duidelijk voorbeeld kan je zien in de (laatste versie van) Ausburg Confessions, die door Luther zelf is goedgekeurd en voorzien van een aanbeveling (zie Shaff, Creeds of Christendom, die uitgebreid handelt over de Ausburger).rj schreef:Mmm. Ik vind de uitspraak anders behoorlijk on-luthersvlinder schreef:Jij hebt het goed!!!Hendrikus schreef:Luther?
( ik zal even voor memento reageren)
In onze ogen is de Ausburger Confessie misschien remonstrants; mijn visie is echter dat degene die Luther en Melanchton goed begrijpen, hier de strijd zien tussen genade en de werken die daaruit volgen; door hen geformuleerd als 'en-en'. Beide, geloof en de werken, maken een mens zalig. Een visie die m.i. niet onreformatorisch is. Geloof zonder de werken is dood, en de werken zonder het geloof ook. Ik denk dat we in onze kringen te weinig aandacht besteden aan de werken, en teveel aan het geloof (we houden het leven met God voor de binnenkamer, in plaats van op straat en op t werk). Wie met de genade heeft geworsteld zoals Luther, mag van mij prima zeggen dat de werken van het geloof, en de goede werken, nodig zijn tot zaligheid. Ja, die is m.i. rechtzinniger bezig dan iemand die alleen maar mooie woorden spreekt, en in zijn leven van alle dag zijn geloof niet in de praktijk brengt.